IBOP rijden, middenstap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:49

janderegelaa schreef:
Ayasha schreef:
Oké dan. :) Bedankt voor de sneer en het verder totaal niet nuttige antwoord. :j Altijd plezant om je te spreken. :=

Dan moet ik er maar van uit gaan dat je vooral niet wil antwoorden omdat je weet dat het antwoord niet echt fair is. :)

En mijn gelijk blijkt uit jouw antwoord :D :D :D

Nee dat is geen gelijk maar self fulfilling prophecy :(:)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:38

Misschien moet je maar gewoon weer naar het topic “bitloos met mijn Haflinger”.

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:11

Lekker vriendelijk Jan. Ik heb getemd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:14

Zertab schreef:
Lekker vriendelijk Jan. Ik heb getemd.

Je kunt beter op haar temmen. Zij probeert in te breken op een topic met standpunten die gewoon niet bij normale dressuur passen.

En je mag prima een andere mening hebben over rijden maar doe dat dan ook in het topic waar dat thuishoort.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:19

Nee, ze vraagt wat je bedoeld met op druk rijden. Ik was eigenlijk ook wel nieuwsgierig.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:28

Mizora schreef:
Nee, ze vraagt wat je bedoeld met op druk rijden. Ik was eigenlijk ook wel nieuwsgierig.

Ik ben ook wel benieuwd, wil je het in een pb wel uitleggen?

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:28

Mizora schreef:
Nee, ze vraagt wat je bedoeld met op druk rijden. Ik was eigenlijk ook wel nieuwsgierig.


Hier ook een nieuwsgierige (jonge merrie eigenaar) die stiekem aan het meelezen was over IBOP rijden.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:29

janderegelaa schreef:
Zertab schreef:
Lekker vriendelijk Jan. Ik heb getemd.

Je kunt beter op haar temmen. Zij probeert in te breken op een topic met standpunten die gewoon niet bij normale dressuur passen.

En je mag prima een andere mening hebben over rijden maar doe dat dan ook in het topic waar dat thuishoort.



Ik ben het helemaal met je eens. Zo'n discussie leidt af van waar het in dit topic over gaat.
En als men niet weet wat men in een Z-proef wil zien dan valt dat hier ook niet uit te leggen.
Bovendien zijn daar legio andere topics voor.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:30

TS ik denk dat het heel verstandig is dat je hebt afgemeld en de weg over de sport in jouw situatie beter is.

Wij hebben dit jaar ook een veulen bij onze merrie gefokt. Zij wordt volgend jaar 6. Dan willen ze ook Z niveau zien. Dan kunnen wij dus ook gewoon over de sport. Geeft een stuk minder stress.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:36

Afgelopen week bij de Pavo cup Zuid-Holland geweest waar een vriendinnetje van mij mee reed met haar paard bij de 5-jarigen. Dan moet je ook rijderij op M niveau kunnen laten zien, inclusief schouder binnenwaarts, draf uitstrekken, middengalop etc. Als je dan niet al een tweede draf op je paard hebt geknutseld dan kun je ook net zo goed niet gaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:18

Mizora schreef:
Nee, ze vraagt wat je bedoeld met op druk rijden. Ik was eigenlijk ook wel nieuwsgierig.

Ze vraagt het, maar zoals je in haar latere commentaar "niet fair" kunt lezen is haar vraag niet uit interesse maar om te rellen. Ze weet prima wat op druk rijden is.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:22

Jouw merrie is automatisch ster sport als ze winst in de Z2 heeft, met een oudere merrie moet je het traject van ibop niet meer ingaan. Dat is een aanleg test voor jonge paarden...

"Op druk rijden" is wel een term die 20 jaar geleden veel gebruikt werdt.

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:27

Nou, ik vind het ook wel bijzonder dat je niet wil reageren. Ik heb ook geen idee wat ermee bedoeld wordt, maar door dit ga ik ook wel een beetje het mond zagen idee krijgen.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:34

jan de regelaar gebruikt een oude term die nog maar weinig gebruikt word, juist omdat mensen het totaal verkeerd interpreteren. Tegenwoordig hebben we het over meer aanspanning van achteren uit, tweede draf of expressie.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:51

Dank JeanneV. Ook van de tweede draf had ik nog nooit gehoord, dus even gegoogled, en hierbij voor degene die ook een vraagteken hadden: https://www.dressuur.nl/artikelen/dansend-in-de-tweede-draf/1367/

Conclusie bij mij is dat ik hier dus dus precies mee aan het werk ben in mijn les, maar deze termen dus niet eerder heb gehoord :')

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:21

Bedankt voor de uitleg!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:24

JeanneV schreef:
Jouw merrie is automatisch ster sport als ze winst in de Z2 heeft, met een oudere merrie moet je het traject van ibop niet meer ingaan. Dat is een aanleg test voor jonge paarden...

"Op druk rijden" is wel een term die 20 jaar geleden veel gebruikt werdt.

Janderegelaa is dan ook al bijna 50 :D En heeft nog op zijn Duits leren rijden :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:30

Zertab schreef:
Nou, ik vind het ook wel bijzonder dat je niet wil reageren. Ik heb ook geen idee wat ermee bedoeld wordt, maar door dit ga ik ook wel een beetje het mond zagen idee krijgen.

Dat geeft niet, onkunde is geen misdaad. “Zagen in de mond” heeft niets met op druk rijden te maken. Dat is voor ruiters die denken dat als het hoofd omlaag gaat het paard nageeft. Maar niet begrijpen dat de motor achter zit.

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:51

janderegelaa schreef:
Zertab schreef:
Nou, ik vind het ook wel bijzonder dat je niet wil reageren. Ik heb ook geen idee wat ermee bedoeld wordt, maar door dit ga ik ook wel een beetje het mond zagen idee krijgen.

Dat geeft niet, onkunde is geen misdaad. “Zagen in de mond” heeft niets met op druk rijden te maken. Dat is voor ruiters die denken dat als het hoofd omlaag gaat het paard nageeft. Maar niet begrijpen dat de motor achter zit.


Daarom, zeer jammer om mij in die onkunde te laten :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 22:07

Wat doe je weer aardig Jan :D ouwe zeur misstaat je niet als cliché. Allé we bedoelen dus een meer verzamelde actieve verheven draf, uiteraard voldoende snel achter. Ja ik snap wel dat je dat niet even kunt uitleggen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 22:59

c'est le ton qui fait la musique.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 08:19

Ik denk dat Jan bedoelt dat zo’n paard echt aan elkaar gereden moeten worden. Dus inderdaad goed actief van achteren, beweging mooi door het lijf en een nageeflijk paard die zichzelf al mooi draagt en wat front maakt. 3 jarigen hebben doorgaans nog geen ‘tweede draf’ maar ook die moeten laten zien goed op hun eigen benen te lopen en rijtechnisch heel correct worden voorgesteld.
Met een niet nageeflijke merrie die simpel beweegt ben je daar kansloos.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 10:18

Op druk rijden is wel een heel lelijke en achterhaalde term daarvoor. Dat doet aan iets heel anders denken e. Beetje zoals ze op de keuringen toch wel vaak gereden worden.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 10:31

JeanneV schreef:
Jouw merrie is automatisch ster sport als ze winst in de Z2 heeft, met een oudere merrie moet je het traject van ibop niet meer ingaan. Dat is een aanleg test voor jonge paarden...

"Op druk rijden" is wel een term die 20 jaar geleden veel gebruikt werdt.

Dat klopt niet, een sportmerrie krijgt niet automatisch het sterpredicaat.
Ook dit jaar weer een paar oudere merries langs zien komen op de keuring die Z hadden gelopen maar toch geen ster kregen. Het zijn ook volstrekt andere predicaten.

RuNi
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 13:16

@Kendra mijn merrie is al stb-ext dus zij wordt wel ster bij het behalen van het sport predikaat