Zwaar Warmbloed fokkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Muronia

Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 05:54

Ik vroeg me af of er op bokt meer zwaar warmbloed (klassiek Gelders, basispaard, Groningers, Schweres Warmblut enz.) fokkers actief zijn?

Het lijkt me interessant om met medefokkers uit dezelfde richting te praten over de fokkerij, doelen, hengstenkeuzes, keuringen enzovoort.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 06:32

Geen fokker hier, maar ik ga wel gezellig volgen :Y) Mocht er toch ooit een eigen paard komen, dan wordt het hopelijk een Groninger of Alt-Oldenburger! Prachtige beesten.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 06:49

Bedoel je met Basispaard de oude benaming van het Gelderse Paard bij het KWPN? Want er is een periode geweest dat het KWPN het Gelderse Paard basispaard noemde. Het was eigenlijk de bedoeling dat dat een fokrichting zou worden waar de Groningers ook bij zouden gaan maar die hebben toen hun eigen stamboek opgericht.

Ik heb een Gelderse (voorlopig keur merrie van Elegant x Zep)merrie waar ik ooit een veulen uit gefokt heb. Dat is een Alexandro die nu bij Theo Timmerman(2 en 4 spanrijder) staat. Merrie wil ik graag nog een keer dekken.

Gelderse vallen overigens niet onder de zwaarwarmbloeden. Dat was zelfs in de meest zware periode een middelzwaar warmbloedpaard.
Maar een fokker ben ik niet echt. Had ik wel willen zijn maar heb de mogelijkheden helaas niet.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:45

Hier ook geen fokker, ik wil eerder naar het meest luxe paard ooit toe :D maar wel leuk om te volgen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Muronia

Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 11:41

Ja Natasja, ik bedoelde inderdaad het KWPN-Basispaard zoals deze vroeger genoemd werd. Tegenwoordig heten ze niet meer zo, maar zijn ze allemaal verdwenen en weg gefokt naar lichtere modellen? Wordt er nog met die oude lijnen gefokt in het zwaardere segment? Daar ben ik wel heel benieuwd naar. Mijn eerste merrie (de oudste uit mijn eigen merrielijn) werd op de keuring nog als basispaard bestempeld. Dat zal ergens aan het begin van de jaren '90 zijn geweest.

Waar ik eigenlijk op doelde met mijn opsomming is dat ik niet alleen fokkers van 1 bepaald stamboek wil aanspreken zoals KWPN of Groninger of wat dan ook, maar al die mensen die met een bepaald doel fokken met zware (of zwaardere) warmbloeden.

Ik heb voor mezelf bijvoorbeeld die keuze heel bewust gemaakt, omdat ik denk dat er juist veel behoefte is aan nuchtere, sterke, harde en gezonde paarden die allround geschikt zijn voor een breed publiek.

Als ik kijk naar mezelf... Ik ben 40 jaar, dus niet de jongste meer. Daarom wil ik een nuchter en braaf paard. Ik ben groot en ook niet de allerlichtste, dus ik moet een paard met kracht hebben die geen moeite heeft met mijn gewicht en lengte. Ik heb fibromyalgie en daarom is een paard met een enorme draf voor mij niet uit te zitten. Ik vind het heerlijk om mezelf uit te dagen en ben graag in de wedstrijdring. Het paard moet dus wel een proef kunnen lopen of een sprong kunnen maken.

Nu is dat alleen mijn verhaal, maar ik denk dat ik daarmee wel redelijk voor de gemiddelde persoon kan praten die graag rijdt of ment. Lang niet iedereen heeft ambities op het hoogste niveau en daarom heb ik er de uitdaging in gevonden om in deze richting te fokken.

Zizipicoleo wat leuk om te lezen, ik ben het met je eens hoor :)

Natasja jij hebt een grote toewijding richting de Geldersen, ik vind het altijd heel interessant om van je te lezen. Wat jammer dat je de mogelijkheden niet hebt om meer met die fokkerij te doen.

Avalanche, het tegenovergestelde dus, juist fijn dat je ook mee volgt!

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:01

Muronia schreef:
Als ik kijk naar mezelf... Ik ben 40 jaar, dus niet de jongste meer. Daarom wil ik een nuchter en braaf paard. Ik ben groot en ook niet de allerlichtste, dus ik moet een paard met kracht hebben die geen moeite heeft met mijn gewicht en lengte. Ik heb fibromyalgie en daarom is een paard met een enorme draf voor mij niet uit te zitten. Ik vind het heerlijk om mezelf uit te dagen en ben graag in de wedstrijdring. Het paard moet dus wel een proef kunnen lopen of een sprong kunnen maken.

Ik denk dat er best veel mensen zijn die zo'n paard willen. Ik hoor toch best veel mensen klagen over dat KWPN van nu zo heet is, zo sensibel en zo ril. Ik kan met die van mij best leuk wandelen tegenwoordig, maar 't heeft even geduurd voor we de oprijlaan uit waren :')
Ik kan me voorstellen dat een wat nuchterder, braver paard wat zwaarder is best gewild is om die reden.
Muronia schreef:
Avalanche, het tegenovergestelde dus, juist fijn dat je ook mee volgt!

Ja, ik heb een merrie met veel bloed, waar een nakomeling van Jazz op gaat :')
Waarom? Ik hou van een heel luxe paard, groot bewegen, en ik houd erg van sensibele paarden, omdat ik een vreselijk luie ruiter ben, ik wil een paard dat van zichzelf veel go en beweging heeft. Iets nuchterder zou prettig zijn, dat geef ik zonder meer toe, maar ik wil geen concessies doen qua beweging en sensibiliteit, plus dat juist hete paarden spanning vaak heel goed kunnen afvloeien.
Je zit dan idd wel met een gewichtslimiet, en je kunt iets vergrotend fokken, maar je wilt ook geen slungels.
Ik denk dat je met wat zwaardere paarden ook groter kunt fokken, omdat ze gewoon meer bot hebben, zeg maar.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:42

Ah bedankt voor je toelichting TS. Je wil een brede groep aanspreken. Duidelijk.

Nee het basispaard is niet weggefokt. Ze hebben er gewoon weer de naam Gelders Paard opgeplakt omdat de Groninger paarden er toch niet bijzaten en het in de praktijk gewoon om het Gelderse Paard ging.
(Die inderdaad “luxer” is dan een Groninger)

Ja ik heb mijn paard op een pensionstal staan en daar mag ze geen veulen krijgen. Om een veulen te krijgen moet ik haar dus (tijdelijk) verhuizen. Dat geeft wel heel veel gedoe. Maar ja...ik wil wel graag er nog een keer er een uit mijn merrie fokken.

Afbeelding

Avalanche, ik ben ook een luie ruiter. :D Ik kan alleen over Gelderse spreken maar ik kan je zeggen die zijn niet louw. Geen trage trapzakken. Die lopen vanzelf. Koel in de kop en heet in het werk.

Ik denk dat TS wel een punt heeft hoor. Ik had vroeger ook een rijpaard. En die moest je echt iedere dag iin de winter laten werken. Anders was ze naar een paar dagen echt te fris. Nou vond ik dat vroeger geen punt. Maar nu ik kinderen heb en een fulltime baan en ook mijn man aandacht wil geven...tja. Dan staat ze wel eens een dag in de wei. Met haar geen probleem. Ze is uiteraard wel fris. Maar zo gruwelijk braaf. Blijft gewoon bij je.
Dus ik denk dat er wel meer zijn die een wat gemoedelijker paard willen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Muronia

Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 06:12

Avalanche plus dat een zwaarder gebouwd paard niet direct groter gefokt hoeft te worden omdat hij door zijn massa en bot makkelijker draagt. Ik heb mijn 1.70 merrie dit jaar door een 1.63 hengst durven laten dekken omdat ik denk dat hij zoveel kracht en volume mee gaat geven dat er geen 1.70 paard uit zou hoeven komen.

Natasja ja dat is dan wel gedoe, dat snap ik. Ik hoop dat je dat veulen toch nog mag gaan krijgen.

En verder.. het topic loopt nog niet zo lang maar dit is wel een beetje waar ik al bang voor was, eigenlijk geen zwaar / zwaardere warmbloedfokkers die zich melden. En dat terwijl ik vanuit verschillende facebookgroepen en om me heen hoor dat de vraag naar dit soort paarden een stuk groter is dan het aanbod. Ik hoop dat er zich toch nog mensen melden. Het zou mooi zijn om ervaringen en ideeën te kunnen delen met elkaar.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

jeetje77

Berichten: 3434
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:14

Geen fokker, maar wel een liefhebber vh zwaardere warmbloed paard. Ooit een Groninger gehad als bijrijdpaard. Wat een fijn paard was dat.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:54

Ik heb een barock pinto met een Groninger stermerrie als moeder en een Bayerisches schweres warmblut staan met een volledig vrije bloedlijn.

De bedoeling is om bij beide een gebruikspaard te fokken maar door omstandigheden is het er dit jaar niet van gekomen.

http://www.equusstatera.nl
Balans in je lijf, balans in je hoofd, balans in je leven.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 08:33

Muronia schreef:
Avalanche plus dat een zwaarder gebouwd paard niet direct groter gefokt hoeft te worden omdat hij door zijn massa en bot makkelijker draagt. Ik heb mijn 1.70 merrie dit jaar door een 1.63 hengst durven laten dekken omdat ik denk dat hij zoveel kracht en volume mee gaat geven dat er geen 1.70 paard uit zou hoeven komen.


Ik zeg altijd dat ik ze liever niet te groot heb. Mijn merrie is 169, lijkt wel 1.75 en is gewoon erg veel paard.
De moeder van mijn merrie was Max 164 en groot zat voor mijn lange latten.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Muronia

Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 05:51

Bromfiets heb je al een idee met welke hengst(en) je wilt gaan dekken? Ik ben benieuwd naar je Bayerisches Schweres Warmblut-merrie, heb je daar misschien een foto van?

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:32

Afbeelding Niet de meest charmante foto, maar de enige waar ze helemaal op staat. Ze is 1.75, heeft in Duitsland lang op hoog niveau gesprongen en afgezien van wat gallen en een peesontstekeng door 3 jaar manegewerk is haar lijf niet kapot. Absoluut een keihard paard. Haar vader is geboren in 1972, dus met recht oud bloed.

De bedoeling is om eerst richting NRPS te fokken om er een papier bij aan te kunnen vragen. Daarvoor hadden we dit jaar een halfbloed Arabier op het oog. Met kwpn krijgen we bij allebei een B-register papier. Eventueel daarna terug fokken naar Gelders, maar de bedoeling is vooral een fijn gebruikspaard fokken. Voor nu is het de vraag of ze komend jaar goed genoeg is qua conditie voor een veulen.

http://www.equusstatera.nl
Balans in je lijf, balans in je hoofd, balans in je leven.

Muronia

Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 08:06

Bijzonder hoe sommige goede paarden in een manege terecht komen he? Ik heb er een nrps-stermerrie vandaan gehaald. Reservekampioen van Nederland geweest, bewezen fokmerrie ook. Maar goed. Een flinke merrie, ik hou ervan. Weet je of ze eerder een veulen heeft gehad?

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Muronia

Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 23:20

Inmiddels is mijn merrie over de helft van haar dracht. Heel langzaam gaan we de goede kant op.

De jonge hengsten van Sachsen-Thüringen zijn bekend. 19 hengsten worden ter keuring aangeboden: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5899276149

Mij spreken Lotus (Elbling x Gordon Z)
Afbeelding

En

Espresso (Veneziano x Erbe)
Afbeelding

Erg aan qua type.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 07:07

De bovenstaande hengsten vind ik veel te beknopt. Bovenste heeft achterbeen ook achter de massa.

Ik vond deze 3 wel aansprekend. Helaas niet allemaal onberispelijk in het beenwerk.

Deze lijkt qua voorvoegen ongelijk. Maar zou je uiteraard op het harde moeten zien. Maar verder een erg mooi front en veel lengte in het lijf. Achterbeen mocht nog iets meer onder de massa staan.
Afbeelding

Deze vind ik niet te fraai in het voorheen. Maar verder qua type ook mooi.
Afbeelding

Iets eenvoudiger in het front maar ook nog mooi grootramig met een mooie croupe en een stuk correcter vond ik deze.
Afbeelding

Wel erg saai hoor alles bruin, donkerbruin tot zwart.

Geen van alle zou ik overwegen voor mijn merrie overigens. Al zou je ze wel in beweging moeten zien uiteraard.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:08

Ik ben toch wel nieuwsgierig, als ik zo naar deze hengsten kijk. Beenwerk niet onder de massa is begrijpelijk, maar ik vraag me toch af waarom iets als een mooie croupe wordt beschouwd? Wat ist voordeel tov een rechtere (zoals een groninger) of juist zoals de eerste hengst van muronia? En zo ook de andere dingen die je noemt?

Ik ben zelf weg van gelderse, ik volg dus gezellig mee en hoop er wat van te leren. Grote kans dat, als het eindelijk eens kan, ik ook een gelderse neem, inderdaad vanwege, koel in de kop maar heet in het werk en lekker robuust.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:51

Xyris schreef:
Ik ben toch wel nieuwsgierig, als ik zo naar deze hengsten kijk. Beenwerk niet onder de massa is begrijpelijk, maar ik vraag me toch af waarom iets als een mooie croupe wordt beschouwd? Wat ist voordeel tov een rechtere (zoals een groninger) of juist zoals de eerste hengst van muronia? En zo ook de andere dingen die je noemt?

Ik ben zelf weg van gelderse, ik volg dus gezellig mee en hoop er wat van te leren. Grote kans dat, als het eindelijk eens kan, ik ook een gelderse neem, inderdaad vanwege, koel in de kop maar heet in het werk en lekker robuust.


Een rechtere croupe is ook een langere die meer draagkracht heeft. Vandaar dat je een niet te schuine croupe wil. Licht hellend is het meest ideaal voor een paard dat onder het zadel gebruikt wordt.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 27-10-20 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:03

We zijn dan wel geen fokkers maar gezien ons groninger merrie dit jaar niet meer drachtig wou gaan we er volgend jasr mee verder.
Tessa
Gerlinus x odysseus
Afbeelding

En zoals het nu lijkt word Onze vos waaraschijnlijk ook nog gedekt maar welke hengst is nog geen benul van.
Vos is een dressuur kwpn merrie al is ze vrij lomp gebouwd :o
Vos
Kimberly x goodtimes

Afbeelding


Afbeelding

She wears short skirts, I wear jodhpurs.
She's cheer captain. And I jumping oxers.

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:20

De reden dat er weinig zwaar gefokt wordt is dat de gemiddelde fokker maar 1 of misschien 2 merries heeft en graag elk jaar een veulen fokt en dat dan graag als veulen verkoopt. Naar het gemiddelde rijpaard is veel meer vraag dan naar zwaardere dieren.Daarom komen die paarden ook in maneges terecht als ze braaf genoeg zijn. Ik denk dat er best mensen bereid zijn om voor jou een veulen te fokken uit hun merrie met een hengst naar keuze als je de kosten voor het verzorgen van het paard voor anderhalf jaar ,het dekgeld en het risico neemt. Iets voor afschrijving van de merrie en moeite zou er dan ook bij moeten zitten. Als je als fokker, fokt en je kunt je veulen niet kwijt dan is de lol er snel af.

Muronia

Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-20 08:52

Dat er geen of weinig vraag is naar zware types klopt niet hoor. Er is meer vraag dan aanbod, sowieso bij de Groningers.

Lianne jammer dat het dit jaar niet is gelukt, met welke hengst heb je de Gerlinus gedekt en dek je daar volgend jaar weer mee terug? Wat leuk, een Kimberley. Ik kwam hem vroeger zelf vaak tegen op wedstrijden en we hebben er ook eens een merrie mee gedekt, maar die bleef helaas gust.

Natasja de eerste die jij noemt vind ik ook een mooi hoofd en front hebben, maar naar mijn gevoel veel voorkant en weinig achterkant. De ongelijke voorvoeten waren me ook opgevallen en daarop viel hij voor mij af.

Bij de tweede vond ik de voorbenen inderdaad ook niet best en ik vond hem niet mooi in verhouding.

De derde vind ik te zwaar op de voorhand.

Wil je uitleggen wat je met beknopt bedoelt? De ruglengte? Ik vind ze zo op het plaatje heel mooi in verhouding namelijk :) . Ik vind het wel interessant en leerzaam, ook om straks te zien welke er worden goedgekeurd en welke niet en om welke redenen.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:04

Niet alleen meer lengte in de rug maar ook in de voor en achterhand. Voor mij zijn ze te propperig.
En dan zijn het nog jonge hengsten. Deze worden alleen maar zwaarder.

Maar dat zie je wel vaker bij de zwaarwarmbloeden. Dus ik denk zo maar dat ze dit willen zien hoor.
Ik ben ook niet de doelgroep voor dit type zwaar warmbloed.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat degene die ik aansprekend vind er door komen hoor. Correctheid boven alles.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:31

Tessa hebben we dit jaar gerpobeert met landos af hvarre en zoals het nu lijkt gaan we dit volgend jaar door zetten.

Vos is nog een beetje afwachten ze wil niet graag onder het zadel ;(
Na straks bijna 5 maand in training komt ze van het winter thuis en gaat ze straks rond het zomer weer in training als dit nig een beetje hopeloos lijkt dan gaan we haar laten dekken.
Ze heeft al 3x succes vol een veulen gehad, nu allen nog een juiste hengst keuze maken

She wears short skirts, I wear jodhpurs.
She's cheer captain. And I jumping oxers.

Muronia

Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-20 18:51

Natasja ik zet hier wel een update als het bekend is. :)

Ah Landos, ja dat een mooie keuze en ook Gerlinus-vrij. Hopelijk lukt het komend jaar dan wel.

Ik zit ook met Gerlinus in de vaderlijn en dan valt er al aardig wat af in je keuzes. Ik ben zelf nog wel gecharmeerd van opaatje Fambo. Verder kon ik het niet echt vinden binnen het stamboek, daarom is mijn keuze er nu buiten gevallen met Eminenz. Nu we over de helft zijn begin ik wel nieuwsgierig te worden. Ze zit in ieder geval nog goed in haar vel!
Afbeelding

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:08

Muronia schreef:
Dat er geen of weinig vraag is naar zware types klopt niet hoor. Er is meer vraag dan aanbod, sowieso bij de Groningers.

Lianne jammer dat het dit jaar niet is gelukt, met welke hengst heb je de Gerlinus gedekt en dek je daar volgend jaar weer mee terug? Wat leuk, een Kimberley. Ik kwam hem vroeger zelf vaak tegen op wedstrijden en we hebben er ook eens een merrie mee gedekt, maar die bleef helaas gust.

Natasja de eerste die jij noemt vind ik ook een mooi hoofd en front hebben, maar naar mijn gevoel veel voorkant en weinig achterkant. De ongelijke voorvoeten waren me ook opgevallen en daarop viel hij voor mij af.

Bij de tweede vond ik de voorbenen inderdaad ook niet best en ik vond hem niet mooi in verhouding.

De derde vind ik te zwaar op de voorhand.
Ik hoor nu de vraag hier maar verder eigenlijk nooit. Maar wat zijn al die mensen die vraag hebben naar een zwaar veulen dan bereid om daarvoor uit te geven? Ik bedoel kan het voor een fokker uit of zoekt men in de lage prijsklasse?
Wil je uitleggen wat je met beknopt bedoelt? De ruglengte? Ik vind ze zo op het plaatje heel mooi in verhouding namelijk :) . Ik vind het wel interessant en leerzaam, ook om straks te zien welke er worden goedgekeurd en welke niet en om welke redenen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers