Welsh Hengstenkeuring, 1e bezichtiging sektie A

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Welsh Hengstenkeuring, 1e bezichtiging sektie A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 16:07

Hallo, even terug van de hengstenkeuring. De volgende hengsten mochten door naar de 2e bezichtiging:

Shamrock The Cool Colenell
v. Ceulan Cariadog
m. Shamrock Sweetlife Cordelia ster

Barney's Madness
v. Ceulan Cariadog
m. The Friendshof's Marit

Centannial's Sylvester
c. Colne Heartsease
m. Friars Swyn ster

Coelenhage's Jarno
v. Friars Bantam
m. Penllyn Jasmin

Friars Forest Dancer
v. Friars Oscar
m. Friars Teardrop

Sunwillow Irving
v. Knodishall Gwillim
m. Sunwillow Berenice

Vechtzicht's Hy-Binder
v. Springbourne Caerwyn
m. Vechtzicht's Hylight ster

Blanche Mercury
v. Springbourne Eclipse
m. Blanche Mime

Blackhill Dewi
v. Springbourne Hector
m. Blackhill Vanetta

Rotgers Jeroen
v. Vechtzicht's Cymro Bach
m. Rotgers Cristel ster

Vierhoek's Mc Manneman
v. Vechtzicht's Cymro Bach
m. Synod Jonquil ster

Reitdiepster Magic Max
v. IJsselvliedt's Sven
m. IJsselvliedt's Shirley ster pref

Beukenhof's Nick
v. Zonneweide's Nico
m. Beukenhof's Wilma ster

Powys (NL) Shon
v. Blackhill Picalo
m. Lacy Sable

Friars Osbek
v. Friars Oscar
m. Friars Rebecca

Vechtzicht's Consul
v. Vechtzicht's Harmony pref
m. Vechtzicht's Chelsea ster

Al met al een hele groep hengsten. Voorlopig heeft de jury nog geen fouten gemaakt. Van deze 16 denk ik dat er hooguit 8 met een stamboekbrevet terugkomen Lachen

Joost

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:20

ik heb voor een maand terug een hele mooie donkerbruine welsh sectie A (1.26) hengstje gekocht , het is een V: revel torc VM :trefaes (gëimporteerd uit Engeland)
Zegt iemand dat bloed wat ?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:28


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 23:58

Yootha schreef:
Joost wat is de vm. en mm. van die Sunwillow-hengst?


Ik dacht wel dat ik die vraag zou krijgen van jou Knipoog Berenice (of zou het soms Bernice zijn) is van Waxwing Hurricane uit Sunwillow Luzzana. Klinkt dat al iets bekender?

Het hengst kan mooi bewegen, zou er schitterend uitzien voor een concourswagentje.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 01:19

Zo, dat zijn er nog heel wat!
Leuk dat je het ook al zo snel op Bokt hebt gezet!
Altijd interessant!

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 09:22

Vechtzicht's Consul is trouwens voor 1000 euro verkocht (als ik het goed onthouden heb), komt wel 1000 euro bij als hij goedgekeurd wordt.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:20

Een snelle uitslag met alleen de nummers.
De A kenners mogen het commentaar verzorgen Haha!

3 jarigen, goedgekeurd met 1e premie, op volgorde van plaatsing:
12 (en winnaar Bronze Medal Award)
20
25
26
9
18
22

4 jaar en ouderen, goedgekeurd met 1e premie, op volgorde van plaatsing:
32
34

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:09

Wie zijn die 4 jaar en oudere hengsten?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:19

32 Powys(NL) Shon
34 Friars Osbek

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:22

32: POWYS(NL) SHON (OS)
V. BLACKHILL PICALO, v. WESTON DIXIE
m. LACY SABLE
v. GREDINGTON ANDREAS, m. DRYFE SELINA
mv. COED COCH TRYDAR -- COED COCH PLANNED
Eigenaar: H & Y Zoet

34 FRIARS OSBEK
v. FRIARS OSCAR, v. PONTGAM SUPREME
m. FRIARS REBECCA
v. CAERONNEN DAFYDD
Eigenaar: H. Leeuwenhaag

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:23

Komt er meer kleur in de fokkerij.... Niet een schimmel goedgekeurd, of ben ik nu weer verkeerd geinformeerd?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:09

Was mij ook al opgevallen Alane. Alleen in de sectie B was er geloof ik 1 schimmel bij.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:20

Is dat dan overal zo? en dan bedoel ik bij de a-welshjes ook in de buurlanden?
Of allereerst een soort trend in Nederland om zo ook wat meer kleur op de merriekeuring te krijgen?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 01:26

Sja... wanneer ik het nieuwe jaarboek zo doorblader staan er in het moederland wel heel erg veel schimmels. Nog steeds, dus daar zie ik dat fenomeen nog niet zo zeer.
Feit is dat er blijkbaar aan het "schimmelgen" om het zo maar even te noemen, blijkbaar eigenschappen hangen waardoor de schimmels gedurende decennia steeds weer boven kwamen drijven als de betere pony's.
Heeeel stiekum doet, in elk geval in Nederland, de marktwerking zich nu gelden, al mag dat natuurlijk niet gezegd worden. Nog niet zolang geleden was het al een uitzondering dat een NIET-schimmel goedgekeurd werd, en dan nu het volgens mij unicum dat er niet eens een schimmel bij zat. Of we moeten die vosroan (nog als laatste geplaatst ook Haha! ) tot de schimmels moeten rekenen. Is immers gewoon een onveranderlijke schimmel toch ?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 01:47

Yeps, op de merriekeuring idem.... schimmel achter kleur geplaatst...
(Moet er wel bij vertellen dat schimmel niet mijn favo kleur is en ik toch vaak met een schimmel thuis kom Haha! hebben paardjes dus toch geen kleur..)

Het nadeel van schimmels en dan de jonge paardjes is dat die soms door hun kleur (de verandering van kleur naar schimmel om het maar even zo te noemen) op dat moment hun bouw niet meer opvalt.
Heb er nu ook eentje staan, bruin geboren en nu peperenzoutkleurig met teveel zwartepeper, is netjes gebouwd maar dat valt weg tegen haar kleur...

Maar even weer terug, is er dan meer vraag naar kleur bij de a-tjes???
Als ze bij HK al alleen kleur hebben goedgekeurd (en er sosieso al weinig schimmels zijn aangeboden in verhouding, 9 schimmels tegen 39 kleuren) dan beginnen de hengsten aanbieders er al mee, wat zich weer doorvoerd naar de keuringscommissie van de HK en wat moeten de merriehouders dan? Want die tendens zal dan waarschijnlijk ook doorstromen en terug te zien zijn op de merriekeuringen...
Ik hoop dan maar dat niet de kleur de bovenhand krijgt tov het exterieur...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:38

Die schimmels (of liever gezegd niet - schimmels) waren inderdaad opvallend. De kleur moet inderdaad niet de overhand krijgen over het exterieur, alhoewel het wel eens een leuke afwisseling geeft. Om per defenitie een schimmel vooraan te laten lopen is natuurlijk net zo fout.
Kleur zou niet mee moeten spelen op een keuring, dus laten we hopen dat de juryleden daar net zo over denken. Lachen

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:56

Westernfreak schreef:
Die schimmels (of liever gezegd niet - schimmels) waren inderdaad opvallend. De kleur moet inderdaad niet de overhand krijgen over het exterieur, alhoewel het wel eens een leuke afwisseling geeft. Om per defenitie een schimmel vooraan te laten lopen is natuurlijk net zo fout.
Kleur zou niet mee moeten spelen op een keuring, dus laten we hopen dat de juryleden daar net zo over denken. Lachen


Zo bedoelde ik dat niet, de stuurlui vonden allemaal dat de schimmel (op die merriekeuring) voorop geplaatst had moeten worden.... Ikben ook van mening dat exterieur voor kleur moet gaan..

Het viel me al dat er zo weinig schimmels aangeboden werden, dat zou dus kunnen betekenen dat of de schimmels die ze hadden niet voldeden in hun ogen (van de hengstenhouders) of dat die al bezig zijn met vraag en aanbod van kleuren bij de A-tjes... dan zal die tendens zich ook gaan uitstrekken op de merriekeuringen... en dan maar hopen dat ze de rasbeschrijving en dus het kenmerkende exterieur niet uit het oog verliezen om meer kleur te krijgen...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 11:31

Hallo, het moge redelijk duidelijk zijn dat schimmels of niet meer opgefokt worden of niet getoond. Opvallend is dan ook de kampioenskeuring bij de sektie A:

4-jarigen: Marrenk's Monty: schimmel
5-6 jarigen: Wissenhof's Gwin: schimmel
7-9 jarigen: Ceulan Cariadog: palomino
10 jarigen en ouder: High Flown's Japhet: schimmel

3 van de 4 dus schimmel, de palomino won wel, maar in de top zijn de kleurtjes nog dun vertegenwoordigd. De kampioen van vorig jaar (een schimmel) is naar Wales, anders had die zelfs kunnen winnen.

Bij de 3-jarigen was de laatste die de baan uitgestuurd werd een schimmel. Daar was niet iedereen het mee eens. Hoorde niet bij de top 4, maar mijns inziens werden er mindere hengsten ingeschreven in het stamboek. Op zich wel begrijpelijk, omdat het hengstje wat weinig uitstraling had, met name door zijn kleur (donkere blauwschimmel).

Verder zijn er heel beste hengsten die nog niet op de stamboekkeuring aangeboden zijn. Een goed voorbeeld is Vechtzicht's Hylander, halfbroer van de kampioen van vorig jaar en zeker zo goed. Verder heb ik er nog veel gehoord die hun schimmel gewoon netjes thuishouden. Ze staan niet op dekkingen van een ander te wachten en proberen de hengst eerst zelf uit. Het maakt hun niet zo veel uit of de jury de hengst goed vindt, als hij maar goeie veulens fokt.

Overigens was de jury redelijk vriendelijk met de goedkeuring; ik was persoonlijk wat strenger geweest. Ik denk niet dat er 7 driejarigen genomen hadden hoeven te worden. Maar goed, men mag van mening verschillen. De nummers 1 en 2 stonden daar in ieder geval terecht. Coelenhage's Jarno (Finse naam Knipoog ) is een mooie typische hengst met zeker voldoende bewegingen, iets wat me over de gehele collectie wat tegenviel.

De beste nieuwe oudere hengsten waren zeker ook een aanwinst. De winnaar Powys Shon, wordt trouwens vader van een boktveulentje (Pinky_girl). een hengst die in de tweede bezichtiging beste bewegingen liet zien.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 12:58

Joost schreef:
Bij de 3-jarigen was de laatste die de baan uitgestuurd werd een schimmel. Daar was niet iedereen het mee eens. Hoorde niet bij de top 4, maar mijns inziens werden er mindere hengsten ingeschreven in het stamboek. Op zich wel begrijpelijk, omdat het hengstje wat weinig uitstraling had, met name door zijn kleur (donkere blauwschimmel).

Uitstraling en type vond ik nogal meevallen. Ik heb de eerste bezichtiging niet gezien, maar m.i. werd deze er terecht uitgestuurd want hij liet wel heel weinig beweging zien en dan vooral achter.
Wel heel sneu voor de eigenaar Wilfried Pas die ik persoonlijk goed ken, want vorig jaar overkwam hem exact hetzelfde. Maar goed, dat mag natuurlijk geen overweging zijn Lachen
Ik denk ik dat die engelse keurmeester (die wel goed voor en achter de pony's keek) er zonder pardon ook een aantal andere uitgekieperd had o.a. op de correctheid van de bewegingen.
Over de eerste 2 geen discussie, evenmin als over de twee oudere hengsten.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:10

Alane schreef:
Het viel me al dat er zo weinig schimmels aangeboden werden, dat zou dus kunnen betekenen dat of de schimmels die ze hadden niet voldeden in hun ogen (van de hengstenhouders) of dat die al bezig zijn met vraag en aanbod van kleuren bij de A-tjes... dan zal die tendens zich ook gaan uitstrekken op de merriekeuringen... en dan maar hopen dat ze de rasbeschrijving en dus het kenmerkende exterieur niet uit het oog verliezen om meer kleur te krijgen...


Ingegeven door de vraag in de handel wordt er in een groot deel van de fokkerij geselecteerd op kleur. Of dit verstandig is, is vers twee maar goed, het gebeurt. Vanzelfsprekend werkt dit door in het aanbod van de hengsten.
Ik verdenk de jury er overigens NIET van dat ze selecteert op kleur. Ze moeten het gewoon doen met wat aangeboden wordt.
Waar ik de jury stiekum wel een beetje van verdenk is de neiging om er een stuk of 8 goed te keuren. Dat mogen er best een keer meer of minder zijn als de kwaliteit daartoe aanleiding geeft. Kleur of niet. Dit keer waren het er wat mij betreft minder geworden dan, maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening. Lachen

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 13:31

Hmm, ik ken Wilfired Pas helemaal niet, maar had de indruk dat hij heel wat beter vooruitkwam dan een aantal hengsten die wel goedgekeurd werden Knipoog Type van de hengst was overigens wel goed. De hengst deed het ook op het hard heel verdienstelijk.

Dan de belangrijkste vraag: is hij zo goed dat ik er een merrie bij zou willen dekken: nee. Maar dat was de vraag niet Knipoog Die vraag is verder heel persoonlijk en misschien kom je er in de komende 10 jaar nog wel achter bij welke hengsten van deze nieuwe jaargang ik ooit een merrie dek Lachen

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:35

Joost ik heb geen boekje, weet dus niet welke hengsten er nu ingeschreven zijn. Hoe waren de welsh B's trouwens?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 13:57

Diegenen die het dus gehaald hebben:

1A Coelenhage's Jarno
v. Friars Bantam
m. Penllyn Jasmin

1B: Vechtzicht's Hy-Binder
v. Springbourne Caerwyn
m. Vechtzicht's Hylight ster

1C: Rotgers Jeroen
v. Vechtzicht's Cymro Bach
m. Rotgers Cristel ster

1 D: Vierhoek's Mc Manneman
v. Vechtzicht's Cymro Bach
m. Synod Jonquil ster

1E: Centannial's Sylvester
c. Colne Heartsease
m. Friars Swyn ster

1F: Sunwillow Irving
v. Knodishall Gwillim
m. Sunwillow Bernice

1G: Blackhill Dewi
v. Springbourne Hector
m. Blackhill Vanetta

Ouderen:
1A: Powys (NL) Shon
v. Blackhill Picalo
m. Lacy Sable

1B: Friars Osbek
v. Friars Oscar
m. Friars Rebecca

Van de B's weet ik niks. Daar mag je helemaal geen A's mee fokken. Daarnaast lijken B's allang niet meer op grote A's. (Opmerking van iemand langs de zijlijn: maar de A's gaan steeds meer op kleine B's lijken Knipoog )
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 01-02-04 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 14:00

Hoe zag Irving eruit?

[edit]Het is trouwens wel Bernice[/edit]

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 15:59

Irving was niet de Sunwillow hengst die ik verwacht had. Ik ben benieuwd hoe hij zich ontwikkelt in het komende jaar, maar mijns inziens was hij zeker te vroeg gebracht of is het het mogelijkerwijs niet.

Hij is dus bruin, beweegt wel goed, maar iets veel knieactie naar mijn smaak. Moet nog heel veel uitzwaren, zoals dus gezegd. Op zich wel een korrekt hengstje, met die afstamming zou hij best wel eens wat goeds kunnen fokken bij de juiste merrie.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers