Merrie laten dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 02:02

Natuurlijk zijn er genoeg leuke veulens/paarden te koop, maar mij lijkt het nou juist zo leuk om een veulen uit mijn eigen lieve, knappe, brave, werklustige merrie te fokken. Met de bedoeling om het veulen zelf te houden

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:34

Chanelle007 schreef:
Natuurlijk zijn er genoeg leuke veulens/paarden te koop, maar mij lijkt het nou juist zo leuk om een veulen uit mijn eigen lieve, knappe, brave, werklustige merrie te fokken. Met de bedoeling om het veulen zelf te houden


Dat is ook heel erg leuk.

Alleen je merrie moet wel geschikt zijn om een veulentje te krijgen. Net als de hengst.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:37

Ik denk dat het verstandiger en eerlijker naar je merrie toe is om haar nu eindelijk eens goed te laten onderzoeken en er niet meer op te gaan zitten, ipv er aan denken om haar ook nog eens in te zetten voor de fokkerij.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:38

Chanelle007 schreef:
Natuurlijk zijn er genoeg leuke veulens/paarden te koop, maar mij lijkt het nou juist zo leuk om een veulen uit mijn eigen lieve, knappe, brave, werklustige merrie te fokken. Met de bedoeling om het veulen zelf te houden

Maar je knappe merrie is een knappe kreupele merrie, zolang je niet weet of het erfelijk is heb je straks mogelijk een lief, knap, braaf, werklustig kreupel veulen.. sneu voor het diertje toch??

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:39

Chanelle007 schreef:
Natuurlijk zijn er genoeg leuke veulens/paarden te koop, maar mij lijkt het nou juist zo leuk om een veulen uit mijn eigen lieve, knappe, brave, werklustige merrie te fokken. Met de bedoeling om het veulen zelf te houden



Ik begrijp je al geeft dat nog geen garantie over hoe het veulen wordt een of de merrie de dracht trekt. Kun je niet beter op zoek naar 1 die al gereden kan worden en wat karakter al van bekend is. Zijn je ouders het trouwens eens met je plannen?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:58

troi schreef:
Chanelle007 schreef:
Natuurlijk zijn er genoeg leuke veulens/paarden te koop, maar mij lijkt het nou juist zo leuk om een veulen uit mijn eigen lieve, knappe, brave, werklustige merrie te fokken. Met de bedoeling om het veulen zelf te houden

Maar je knappe merrie is een knappe kreupele merrie, zolang je niet weet of het erfelijk is heb je straks mogelijk een lief, knap, braaf, werklustig kreupel veulen.. sneu voor het diertje toch??


Eens. De belangrijkste voorwaarde is een gezonde merrie. En een gezonde hengst. Anders kan het veulen weleens hetzelfde krijgen als de merrie.
En daarbij: ik heb uit mijn merrie toen meerdere veulens gefokt met de hoop dat er eentje uitkwam die net zo goed en fijn was als de moeder. Dat is me niet gelukt. Ze waren allemaal anders, vooral qua karakter. En heb er niet eentje gehouden. Daarom kan je beter een jong paard zelf uitkiezen, die kan je laten keuren dus of ze gezond is, je kan haar uitkiezen op uiterlijk en op karakter. Dat kan je met een veulen fokken niet.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:17

Chanelle007 schreef:
Natuurlijk zijn er genoeg leuke veulens/paarden te koop, maar mij lijkt het nou juist zo leuk om een veulen uit mijn eigen lieve, knappe, brave, werklustige merrie te fokken. Met de bedoeling om het veulen zelf te houden



Waarom onthoud je deze lieve, knappe, brave en werklustige merrie dan de juiste medische zorg en behandeling maar wil je wel geld uitgeven aan een dekking, dracht en veulen?
Mijn haren gaan hier echt van overeind staan! Zorg voor een goede diagnose en kijk dan verder.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 26-12-18 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:35

Chanelle007 schreef:
Natuurlijk zijn er genoeg leuke veulens/paarden te koop, maar mij lijkt het nou juist zo leuk om een veulen uit mijn eigen lieve, knappe, brave, werklustige merrie te fokken. Met de bedoeling om het veulen zelf te houden


Even voor de duidelijkheid: hoeveel heb je ooit kunnen doen met dit paard dan?
In het eerdere topic stond toch dat ze in 3 jaar hooguit een paar maandjes goed was? Ligamenten afgescheurd en knieproblemen is niet echt een lekkere diagnose.
Hoe komt ze aan die blessures? Overbelasting of exterieur zwakheden?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:37

Ik kan uit een ander topic opmaken dat TS 16 jaar is en dat er geen geld is om de merrie goed na te laten kijken. Ze zoekt namelijk een baantje om zelf wat geld te verdienen. Ik denk dat haar ouders geen geld willen stoppen in het laten nakijken van de merrie. En dat er dus ook geen geld genoeg is voor een goedgekeurde hengst via KI. Ik denk dat TS behoorlijk klem zit en verder geen keuze heeft. Ik ken dat gevoel en dat is heel erg vervelend. Maar een veulen fokken uit deze merrie is ook de oplossing niet helaas. TS is volledig afhankelijk van haar ouders hierin.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:21

Ook al zou het paard geen overerfbare gebreken hebben moet je je wel ernstig afvragen of je een merrie met dit soort gebreken zo'n zware taak als een dracht wel aan moet doen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:22

en hoe wil je dat allemaal onderhouden, een veulen is ook niet gratis, dierenarts kosten, erna stalling

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:29

Ik snap dat TS afhankelijk is van haar ouders, maar ze kan er ook voor kiezen om er gewoon niet op te gaan zitten zolang de merrie kreupel is.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:10

Babootje schreef:
Ook al zou het paard geen overerfbare gebreken hebben moet je je wel ernstig afvragen of je een merrie met dit soort gebreken zo'n zware taak als een dracht wel aan moet doen.

Het is vrijwel altijd zo dat sportmerries pas voor de fok gebruikt worden als ze niet meer bereden kunnen worden,na een blessure dus.Het heeft dus geen zin om een 16-jarige aan te vallen op een praktijk die normaal is in de paardenwereld.Ik heb haar het advies gegeven om door een veearts te laten bepalen of haar merrie een dracht aankan.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:19

Ik zie heel veel mensen die hun merrie vol pompen omdat ze een blessure heeft.

Maar het kan ook nog knulliger.

Je gezonde merrie laten dekken, en wanneer ze drachtig is geraakt en trap krijgen van een ander paard.
Ook geblesseerd...
Weet je hoe l*llig je dan voelt?

Eerlijk? Een paard met pijn geen zware last bezorgen.

Maar als de keuze is van jouw ouders, dan heb je als zestienjarige eigenlijk geen inbreng.

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 19:36

Ik heb hier foto’s van haar uier, misschien heeft ze al eerder een veulen gehad?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:37

Dat is absoluut niet relevant voor haar huidige situatie.
Feit is dat ze kreupel loopt en dat je eerst moet achterhalen waar dat vandaan komt, voordat je er überhaupt een hengst op zet. Of dat nu de superhengst van de buurman is of niet.

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 19:49

Heb je de foto’s wel bekeken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:51

Chanelle007 schreef:
Heb je de foto’s wel bekeken?


Wat heeft dat te maken met het feit dat je merrie totaal niet geschikt is voor de fok?
Het lijkt me dat je als liefdevolle eigenaar als eerst kijkt of ze wel gezond genoeg is.
Zo niet, ben je imo egoistisch bezig. Als eigenaar heb je de plicht om het welzijn van je dier in acht te houden.

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:55

Chanelle007 schreef:
Heb je de foto’s wel bekeken?


Nee want het interesseert me niet hoeveel veulens ze al gehad heeft, dat is totaal niet belangrijk in deze kwestie.

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 20:24

Ik vroeg me gewoon ook af of ze veulens heeft gehad!

PS. Jullie hoeven me niet af te katten hoor!!

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:26

En áls ze veulens heeft gehad wat dan? Daar heb je toch niks aan en je kreupele paard word er niet beter van...
Laatst bijgewerkt door Cactusknuf op 28-12-18 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:27

De uier is geen betrouwbaar middel om dat te weten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:28

Chanelle007 schreef:
Ik vroeg me gewoon ook af of ze veulens heeft gehad!

PS. Jullie hoeven me niet af te katten hoor!!


Je wordt niet afgekat, maar je blijft maar negeren dat het voor jouw merrie niet goed is om een veulen te krijgen.
Ga eerst aan de slag met de oorzaak van de kreupelheid en denk pas aan een veulen als je groen licht hebt van een paardenarts.

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:42

We katten je niet af maar met lieve berichtjes weten we je ook niet te bereiken dus moeten we wat duidelijker zijn om tot je door te dringen. We zijn eerlijk. Dat dit niet is wat je wilt horen, kunnen wij niets aan doen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:46

Chanelle007 schreef:
Ik vroeg me gewoon ook af of ze veulens heeft gehad!

PS. Jullie hoeven me niet af te katten hoor!!


Dat kan je bij het stamboek opvragen...of de dierenarts vragen haar op te voelen.