Merrie laten dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 01:06

En ts, ben je wel bekend met de risico's? Het kan ook goed mis gaan,dat je zowel merrie als veulen verliest. Wil je daar op gokken? Zeker met het hele verhaal... Ik zou gewoon een leuk veulen kopen als ik jou was.

Karaat_the_newforest op Instagram


anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:25

NatasjavE schreef:
Nou, zwanger met een pijnlijke enkel gaat nog wel.(ik had een hernia tijdens mijn laatste zwangerschap...das naadje maar ach)

Maar slechte benen kunnen erfelijk zijn. En als de hengst van de buren dan een hengst is waar je niets van weet en niet goed genoeg was voor de keuring.

Tja wat fok je dan?

Ik ben geen ervaringsdeskundige en ik heb zelf nooit een merrie gehad.Maar wat ik zag bij mensen om me heen is dat ze juist een veulen gaan fokken bij hun merrie als die kreupel staat. Want dan kan ze niet gereden worden en willen ze er wat anders mee gaan doen. Of dat slecht is weet ik dus niet. Ik zie helaas wel gevallen dat ze eerst nog een veulen willen van de kreupele merrie voordat ze afgevoerd wordt.Dat vind ik dan wel zielig.Op deze manier worden merries wel langer aangehouden dan ruinen.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:27

Heb een filmpje gezien van de merrie en merrie is nog hartstikke kreupel én word nog steeds gereden door TS. TS heeft geen gehoor aan negatief advies en wilt kost wat kost haar merrie laten dekken. Gaat ook gewoon over dezelfde merrie als bij de andere topics. Het is jammer dat mensen kost wat kost een veulen willen fokken uit een merrie, puur om een nakomeling te hebben..en hierbij het welzijn van de merrie achterwege laten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:31

anjali schreef:
NatasjavE schreef:
Nou, zwanger met een pijnlijke enkel gaat nog wel.(ik had een hernia tijdens mijn laatste zwangerschap...das naadje maar ach)

Maar slechte benen kunnen erfelijk zijn. En als de hengst van de buren dan een hengst is waar je niets van weet en niet goed genoeg was voor de keuring.

Tja wat fok je dan?

Ik ben geen ervaringsdeskundige en ik heb zelf nooit een merrie gehad.Maar wat ik zag bij mensen om me heen is dat ze juist een veulen gaan fokken bij hun merrie als die kreupel staat. Want dan kan ze niet gereden worden en willen ze er wat anders mee gaan doen. Of dat slecht is weet ik dus niet. Ik zie helaas wel gevallen dat ze eerst nog een veulen willen van de kreupele merrie voordat ze afgevoerd wordt.Dat vind ik dan wel zielig.Op deze manier worden merries wel langer aangehouden dan ruinen.


Ja als het een blessure is door een ongeluk en de merrie heeft geen pijn op het moment dat ze alleen in de wei staat is het niet zo erg.

Maar als zo’n merrie HKO heeft of een andere erfelijke aandoening dan is het gewoon niet goed.

En de merrie moet uiteraard ook geen pijn lijden. Er komt gewoonweg meer gewicht op de benen. Dat moet ze wel aan kunnen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:32

Jolynne schreef:
Heb een filmpje gezien van de merrie en merrie is nog hartstikke kreupel én word nog steeds gereden door TS. TS heeft geen gehoor aan negatief advies en wilt kost wat kost haar merrie laten dekken. Gaat ook gewoon over dezelfde merrie als bij de andere topics. Het is jammer dat mensen kost wat kost een veulen willen fokken uit een merrie, puur om een nakomeling te hebben..en hierbij het welzijn van de merrie achterwege laten.



:wow: :wow: :wow:

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 14:33

ik zou nooit mijn merrie wegdoen! Ik wil gewoon een nakomeling van haar. Das toch beter dan haar naar een slachthuis doen of niet soms?!

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:38

Chanelle007 schreef:
ik zou nooit mijn merrie wegdoen! Ik wil gewoon een nakomeling van haar. Das toch beter dan haar naar een slachthuis doen of niet soms?!


Nou daar valt nog over te twisten. Jouw merrie kan een erfelijke aandoening hebben in de benen waardoor ze kreupel is. Dat geef je dan door aan het veulen. Dat is niet eerlijk toch? En een merrie met pijn nog meer belasten is ook niet eerlijk toch? Laat eerst eens onderzoeken of het erfelijk is, dan kan je verder kijken. Maar dan niet naar een huis tuin en keuken hengst, dat brengt niks dan ellende.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

grizzlybear

Berichten: 360
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:40

Chanelle007 schreef:
ik zou nooit mijn merrie wegdoen! Ik wil gewoon een nakomeling van haar. Das toch beter dan haar naar een slachthuis doen of niet soms?!


Dus als je haar niet laat dekken moet ze naar een slachthuis? Dus óf laten dekken óf naar een slachthuis? Vals dilemma dit. Je moet haar gewoon niet laten dekken en ook niet naar een slachthuis doen. Klaar.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:42

Chanelle007 schreef:
ik zou nooit mijn merrie wegdoen! Ik wil gewoon een nakomeling van haar. Das toch beter dan haar naar een slachthuis doen of niet soms?!


Je hoeft haar ook niet weg te doen.

Zorg dat je eerst zorgen dat je weet wat ze heeft en hoe lang de dierenarts denkt dat het gaat duren voordat ze beter wordt.
Als het niet erfelijk is kan je besluiten een veulen te fokken.

Maar zoals Suzanne ook aangeeft. Laat de hengst van de buren lekker staan.

Voor een klein beetje meer geld heb je al een goedgekeurde hengst.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15907
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:46

Chanelle007 schreef:
ik zou nooit mijn merrie wegdoen! Ik wil gewoon een nakomeling van haar. Das toch beter dan haar naar een slachthuis doen of niet soms?!

Nou nee, een paard is een vluchtdier en als dat hem pijn doet en het is niet meer te verhelpen dan kan hij beter naar de andere kant. Je laat zo’n dier leven voor jouw gemoedsrust, niet voor zijn welzijn.

Soms is inslapen ook helpen. Inslapen is niet verkorten van leven maar het verkorten van lijden en het verkorten van de dood.

En een dier is niet bang voor de dood. Ze kennen namelijk geen dood.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:49

Wat voor hengst is dat dan die bij de buurman staat? Misschien is dat wel een heel goede hengst?

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 14:51

Zijn naam is Boccaccio

tengeltje11
Berichten: 7132
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:52

idd,dat je merrie dan zoveel maanden extra belast en dus extra pijn heeft,dat moet zij er dan maar bijnemen omdat jij perse een veulen van haar wil?
en wat als dat veulen dan ook op vroege leeftijd kreupel wordt?dan jammer voor het paard,want jij wou perse een veulen met mogelijks genetisch mankement?

@Anjali,een heel goeie hengst laten ze niet natuurlijk dekken,das altijd via ki,want ook voor de hengst kan natuurlijk dekken een risico zijn.
dus neen,ik geloof niet dat de hengst van de buren zo goed is,laat staan dat die dan getest zal zijn op x-aantal zaken.

en dat meer mensen fokken met een manke merrie wil daarom nog niet zeggen dat het goed is toch?
meer mensen zetten hun paard 23/24u op stal.
moeten we het daarom maar allemaal gaan doen?omdat het nog gebeurd?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:57

Chanelle007 schreef:
Zijn naam is Boccaccio


En wie zijn de vader en moeder van deze hengst?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:37

Lieve, lieve TS,
Ik denk dat we allemaal heel goed de angst kennen om onze lieve viervoeter ooit te moeten laten gaan en helaas zijn er ook een heleboel onder ons die je kunnen vertellen hoe moeilijk het is. Het is iets onvermijdelijks en hoe graag we ook allemaal een manier zouden hebben om toch een stukje van ons paard bij ons te houden, is dit helaas niet altijd te realiseren.
Je moet eerlijk zijn naar je lieve merrie, wil je haar dit echt aan toen? Besef je, je wat voor aanslag een dracht op haar lijf gaat zijn in haar huidige staat? En dan is het nog maar de vraag wat voor veulen eruit komt. Staar je alsjeblieft niet blind op het feit dat het een veulen van jouw merrie zal zijn want los van het feit dat je dan inderdaad een erfstuk van haar in de wei hebt lopen, ga je er nu vanuit dat a: je merrie de dracht heelhuids doorkomt en b: ze een gezond veulen gaat fokken.

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre je, je hebt verdiept in de bloedlijn van jouw merrie en de hengst van de buurman. Je kunt helaas niet zomaar lukraak een willekeurige hengst op een merrie zetten.

Nogmaals: ik begrijp heel goed je achterliggende gedachte. Als paardeneigenaar maken we allemaal vroeg of laat het moment mee dat je afscheid moet nemen. En het klinkt zo mooi om nog een stukje van jouw merrie te hebben wanneer je haar zult moeten laten gaan, maar helaas is dat niet zonder risico.
Ik hoop niet alleen voor jouw merrie maar ook voor jou dat je snel tot dit inzicht zult komen want het kon nog weleens een grote teleurstelling worden. Je zult niet de eerste zijn die denkt dat het in haar geval niet mis zal gaan, tot het wel gebeurt.
Jouw merrie vertrouwt erop dat jij voor haar zorgt en erop toeziet dat haar geen leed wordt aangedaan. Uit het feit dat je niet helemaal eerlijk bent maak ik op dat je eigenlijk wel goed weet dat je op dit moment niet helemaal verantwoord handelt maar dat je de huidige situatie eigenlijk nog niet geaccepteerd hebt.

Wees alsjeblieft heel eerlijk hierover, het is heel begrijpelijk hoe je, je voelt maar door erover te liegen bereik je niets goeds. Maar ga ervanuit dat de mensen die op jouw vraag reageren het beste met je paard voor hebben. Zijn willen je behoeden voor het leed dat je, je paard en dus ook jezelf zult aandoen.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid.

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 17:03


Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:10

Kun je iets over zijn afstamming vertellen?
En zijn sterke en zwakke punten?

Voordat je er überhaupt een hengst op zet zou ik je merrie volledig door de scan halen om zeker te weten dat ze een dracht aan kan.

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:16

Jolien87 schreef:
Kun je iets over zijn afstamming vertellen?
En zijn sterke en zwakke punten?

Voordat je er überhaupt een hengst op zet zou ik je merrie volledig door de scan halen om zeker te weten dat ze een dracht aan kan.


https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... occacio-ec

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15907
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:22

Chanelle007 schreef:

Nou, is toch gewoon een gekeurde hengst!?

Heb het filmpje van de merrie niet gezien van hoe kreupel ze is.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:23

Het is AES ggk hengst dus. Waarom loopt deze dan bij de buurman in de wei?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:26

Suzanne F. schreef:
Het is AES ggk hengst dus. Waarom loopt deze dan bij de buurman in de wei?



en 200- voor de dekking?? Dit is nooit dezelfde hengst

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 17:28

Dit was in zijn jonge jaren nu is hij al ouder

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15907
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:29

Lynn_Nikita schreef:
Suzanne F. schreef:
Het is AES ggk hengst dus. Waarom loopt deze dan bij de buurman in de wei?



en 200- voor de dekking?? Dit is nooit dezelfde hengst

Hij is 17, ik snap het wel.

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:31

TS je bent 16, wil jij een veulen fokken met alle risico`s die erbij komen kijken, van een papierloze hengst want of het die hengst is die jij noemt betwijfel ik.
Dan nog 3 jaar opfok en ben je 20. Dan pas kun je er iets mee doen. Dat kost een hoop geld en ook veel tijd
Je kan beter gaan sparen en een leuke kopen waar je meteen mee aan de slag kan gaan en al sje merrie zo slecht blijft erover nadenken of het beter is om dr te laten gaan


een hengst van 17 met goede papieren en resultaten kost ook geen 200 euro dekgeld lijkt mij

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:10

Ah...das niet zo maar een hengst.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 bezoekers