KWPN merrie PROK?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponycrosserr

Berichten: 588
Geregistreerd: 07-04-13

KWPN merrie PROK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 17:05

Hoe zit het als een KWPN-merrie bij register in de KWPN database VB PROK heeft staan?
Ik ga misschien een 5-jarige merrie kopen welke afgelopen jaren 1/2 veulens heeft gehad. Het is een nog onbeleerde spring merrie.
De huidige eigenaar weet niks van een PROK predikaat af en heeft dus ook geen certificaten of zoiets. Ik heb al met het KWPN gebeld en volgens hun is er door mij niks op te vragen. Dat het in het register staat betekend dat dat ze PROK goedgekeurd is of betekend het alleen maar dat ze PROK gekeurd is en zegt het nog niks over dat ze goed- of afgekeurd is?
VB betekend dus dat ze nog veulenboek is, heeft het zin om een paard dat ik uiteindelijk met een tijd weer wil verkopen als sportpaard nog aan te melden voor stamboekkeuring? En wat gaat dat ongeveer kosten?
En zitten er nadelen aan dat ze veulens heeft gehad? Zorgt dat voor eventuele lichamelijke gebreken of is ze slechter verkoopbaar aks sportpaard?

Is het verstandig om haar alsnog rontgenologisch te laten keuren? Ik laat haar sowieso klinisch keuren, maar in principe is ze al PROK gekeurd.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:10

Als er PROK achter staat is ze PROK goedgekeurd. Dus ze voldoet aan bepaalde röntgenologische eisen van het KWPN. Dit wil echter niet zeggen dat ze ook voor de sport goedgekeurd is. Zo mogen ze zelfs op bepaalde plekken, ik dacht de kogel, chipjes hebben. Dit heeft geen invloed op het PROk predikaat. Ook is ze hiermee niet klinisch ook goed. Dus.... altijd opnieuw röntgenologisch en klinisch laten keuren!

ponycrosserr

Berichten: 588
Geregistreerd: 07-04-13

Re: KWPN merrie PROK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 17:30

Oke dat is 1 ding voor, maar serieus ze mogen nog gewoon chipjes hebben :oo

Klinisch keuren wil ik sowieso, maar ik dacht dat een PROK goedgekeurd paard het grootste deel er röntgenologisch wel uitgefilterd zou hebben..

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:41

Nee hoor, kijk maar:
https://www.kwpn.nl//Files/Files/Overig ... -en-OC.pdf

Ze mogen dus kogelarthrose tot en met klasse 3 hebben, sesambeentjes maakt helemaal niks uit en mag dus tot 4.
En voor OCD geldt zelfs dit:

Osteochondrose:
Spronggewricht sagitale tibia klasse A en overige locaties in het spronggewricht klasse A, B of C. Kniegewricht laterale rolkam klasse A en overige locaties in het kniegewricht klasse A, B of C. Kogels vóór klasse A t/m E
Kogels achter klasse A t/m E

Voor de sport is alleen A of B acceptabel.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:07

Als het goed is zit er een los keuringsrapport bij. Bij twijfel zou ik het PROK certificaat laten nakijken door je eigen dierenarts. Daarmee kun je een hoop dingen uitsluiten. Beter dat je er nu achter komt dan na de aankoop.

ponycrosserr

Berichten: 588
Geregistreerd: 07-04-13

Re: KWPN merrie PROK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 18:19

Ooh dus je hebt er eigenlijk echt helemaal niks aan voor de sport :\

Er zitten helemaal geen PROK papieren meer bij @maria1990.. :(

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:43

Waarschijnlijk is het keuringsrapport dan kwijt? Bij het Kwpn kun je een nieuw certificaat aanvragen met toestemming van de huidige eigenaar.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:48

maria1990 schreef:
Waarschijnlijk is het keuringsrapport dan kwijt? Bij het Kwpn kun je een nieuw certificaat aanvragen met toestemming van de huidige eigenaar.


Je moet echt lid zijn hoor...
Kan de eigenaar beter zelf doen, als ie lid is tenminste

pittig_ding
Berichten: 422
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Ergens op deze aardbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:53

Suzanne F. schreef:
Als er PROK achter staat is ze PROK goedgekeurd. Dus ze voldoet aan bepaalde röntgenologische eisen van het KWPN. Dit wil echter niet zeggen dat ze ook voor de sport goedgekeurd is. Zo mogen ze zelfs op bepaalde plekken, ik dacht de kogel, chipjes hebben. Dit heeft geen invloed op het PROk predikaat. Ook is ze hiermee niet klinisch ook goed. Dus.... altijd opnieuw röntgenologisch en klinisch laten keuren!


Die van mij werd PROk afgekeurd maar werd wel goedgekeurd voor de sport met een OC in het spronggewricht.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: KWPN merrie PROK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:04

Het is net waar de afwijking zit en hoe ernstig het is.

De eigenaar van het paard kan via mijnKWPN de uitslag zo downloaden (en dat kan je een keuring besparen als het niet meevalt ;) ). Moet het paard wel op naam staan van de betreffende person.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:25

pittig_ding schreef:
Suzanne F. schreef:
Als er PROK achter staat is ze PROK goedgekeurd. Dus ze voldoet aan bepaalde röntgenologische eisen van het KWPN. Dit wil echter niet zeggen dat ze ook voor de sport goedgekeurd is. Zo mogen ze zelfs op bepaalde plekken, ik dacht de kogel, chipjes hebben. Dit heeft geen invloed op het PROk predikaat. Ook is ze hiermee niet klinisch ook goed. Dus.... altijd opnieuw röntgenologisch en klinisch laten keuren!


Die van mij werd PROk afgekeurd maar werd wel goedgekeurd voor de sport met een OC in het spronggewricht.


Dat kan inderdaad ook nog.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:49

Suzanne F. schreef:
Nee hoor, kijk maar:
https://www.kwpn.nl//Files/Files/Overig ... -en-OC.pdf

Ze mogen dus kogelarthrose tot en met klasse 3 hebben, sesambeentjes maakt helemaal niks uit en mag dus tot 4.
En voor OCD geldt zelfs dit:

Osteochondrose:
Spronggewricht sagitale tibia klasse A en overige locaties in het spronggewricht klasse A, B of C. Kniegewricht laterale rolkam klasse A en overige locaties in het kniegewricht klasse A, B of C. Kogels vóór klasse A t/m E
Kogels achter klasse A t/m E

Voor de sport is alleen A of B acceptabel.


Dus eigenlijk om eens keertje kort door de bocht te gaan....is het PROK gebeuren een veel te dure wassen neus.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: KWPN merrie PROK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:24

het gaat om de plaatsen waar het aantoonbaar erfelijke afwijkingen betreft, is gewoon heel ander doel dan een sportkeuring

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:26

Maar het is en blijft in mijn ogen inderdaad een wassen neus, zeker omdat een groot gedeelte van het zgn. erfelijke aspect afhankelijk is van factoren zoals voeding en huisvesting (lees beweging). Maar het heeft het KWPN een hoop geld opgeleverd.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:33

ponycrosserr schreef:
Ik ga misschien een 5-jarige merrie kopen welke afgelopen jaren 1/2 veulens heeft gehad.

Een paard dat halve veulens geeft :D??

Als het PROK certificaat kwijt is, dan was inhoud misschien niet het bewaren waard? Het gaat dus over een onbeleerde 5-jarige, kennelijk was het niet de moeite waard om haar te beleren? Er zijn dus wel nakomelingen, kun je daar iets over vinden? Ze zijn er niet mee naar de stamboekkeuring geweest, was dat ook niet de moeite waard? En de prokpapieren zijn kwijt. Dit paard komt of van een minder serieuze fokker (die ook nog lui is), of van een heel groot bedrijf met slechte administratie of de merrie deugt niet qua gezondheid.