Ruin of hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jariboogaart
Berichten: 23
Geregistreerd: 11-11-18

Ruin of hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 13:17

Hoi bokkers
Wat is nou het verschil in karakter van een hengst en ruin naar de ruiter toe, zijn hensgten net als merries een beetje eenkennig


speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ruin of hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 13:20

In mijn ervaring geen enkele. Van mijn hengst merk je niet eens dat hij hengst is zo zacht aardig. Alleen wil een he gst soms wat meer uitproberen. Dus is consequent zijn iets meer vereist.

Be happy eat a snackkie

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 13:26

Jariboogaart schreef:
Hoi bokkers
Wat is nou het verschil in karakter van een hengst en ruin naar de ruiter toe, zijn hensgten net als merries een beetje eenkennig



Hengsten zijn ( over het algemeen wanneer goed opgevoed) knuffelig goedzakken.

Tot er een merrie in de buurt komt. En een ruin is meestal gewoon relaxed.

Hengsten worden als gevaarlijk bestempeld omdat je soms moeilijk kan voorspellen wanneer het gemoedelijk gedrag omslaat in voortplantings drift.
Jij hoeft die merrie nog niet eens gezien te hebben. Maar als hij haar al ruikt kan het al mis zijn. En dan is het van belang dat je weet wat je moet doen.

Hengsten zijn niet per definitie gevaarlijk naar andere hengsten en ruinen toe. Lippizaner hengsten zijn een mooi voorbeeld. Die leven in vrijgezellen groepen tot ze oud genoeg zijn om te beleren.

Hengsten in training kunnen prima opgevoed worden om zich keurig te gedragen in de rijbaan met andere hengsten en ruinen. Het hangt af van een stukje karakter. En van de persoon die de hengst in kwestie traint. Dat is cruciaal.

Het is gewoon belangrijk om voorbereid te zijn op het onverwachte. Nooit er van uit gaan dat je hengst altijd en overal een mak lammetje is. En weten hoe je hem in toom kan houden.

Als je dat kunt. Kun je aan een hengst ook gewoon een wereld paard hebben. Net als dat je dat aan een ruin kunt hebben.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Ruin of hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 13:32

In mijn ervaring;

Mijn hengst (die ondertussen ruin is, maar ik spreek nu over het pre-ball-cutting tijdperk) was veel aanhankelijker, geïnteresseerder, nieuwsgieriger en alerter. Die wilde precies alles leren, zien ontdekken en liet ook gemakkelijk zijn hooi links liggen als ik nog in de wei stond, voor knuffels. Hij reageerde op het minste dat mijn houding veranderde en was constant op mij aan het letten.

Mijn ruin daarentegen... :+ Dat is een luie, tamme goedzak van 900kg die alles wel best vindt. Niet te veel werken, niet te veel gedoe, gewoon lekker op het gemakje. Komen we er vandaag niet dan geraken we er morgen wel.
Veel minder aanhankelijk, laat affectie zien door een zijn snoet in je hand te duwen of zijn hoofd tegen je te leggen en verder doet hij lekker zijn ding en jaagt hij iedereen weg aan de voerbak.

Heb puur aan de hengst geen hengstengedrag kunnen opmerken. Maar ik heb nu ook niet direct het meest actieve, hete ras gekozen dus had ook niet verwacht daar problemen mee te krijgen. Hij is geruind zodat hij in de kudde kan, niet owv zijn gedrag. Liefst had ik hem hengst gehouden en ik hoop ook echt dat zijn karakter niet te veel gaat veranderen door de castratie.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Ruin of hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 14:06

Mijn ervaring is dat je bij een hengst altijd alert moet blijven.
Paard bij de les houden.

Uiteraard moet dat bij elk paard. Maar bij een hengst kan de consequentie hoger zijn.
Ik moet wel zeggen dat er veel verschil zit in hengsten onderling.
Zo heb ik met dekhengsten gewerkt en met sport hengsten. En daar zit onderling ook wel verschil in.
De ene dekhengst is rustiger dan de andere.

Maar als er een merrie aan de bakrand staat loop ik wel om zodat ik het niet opzoek.

Ik heb een keer gehad dat ik ff niet alert was.

Ik kwam de stal binnen. Breed gangpad. Rechts stond een merrie in het gangpad. Links een ruin op de spuitplaats. (3 spuitplaatsen op rij). Dus ik pak aut. Links. En lette op rechts of dat allemaal goed ging. Duikt die hengst zo ineens links naast mij achteruit die spuitplaats in. Zo bij die ruin in. Stonden ze daar met z'n 2 op een plaats te brullen en gillen.

Wat ik trouwens ook een mooi verschil vind.
Ik heb meerdere jonge paarden in de opfok gehad.
Kwam je een merrie weide op. Waren al die merries veel schichtiger. Afwachtend. Als ze dan naar je toe kwamen en je maakte een onverwachte beweging schrokken ze vaak eerder.

Kwam ik de hengstenweide op, nog geen 10 sec of ze stonden allemaal nieuwsgierig om je heen. En als ze dan te dichtbij opdrongen en je zwaaide een keer met je handen ofzo. Dan gingen die hoofden een keer omhoog. En kwamen nog een stapje dichterbij

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Jessix

Berichten: 16427
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ruin of hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:13

Ik denk dat het per paard verschild. Ik heb 1 ruin gehad en 5 hengsten en ze zijn allemaal anders. Wat ik vooral leuk vind aan mannelijke dieren is hun speelse karakter en vaak houden ze wel van knuffelen. Maar nogmaals elk paard is anders.

Es_ther

Berichten: 18708
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:39

Ik heb met beide gewerkt en heb ruinen gehad die dachten dat er nog wat tussen zat, en hengsten die zo braaf waren dat ik wel eens tussen de benen heb moeten kijken of ie wel echt ballen had :+ .

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:54

Jariboogaart schreef:
Hoi bokkers
Wat is nou het verschil in karakter van een hengst en ruin naar de ruiter toe, zijn hensgten net als merries een beetje eenkennig


Het verschil in karakter verschilt per paard ongeacht het geslacht. Het gedrag tussen hengsten en ruinen is wel heel verschillend. Er zijn altijd uitzonderingen, er zijn lastige ruinen en brave hengsten, maar over het algemeen zijn hengsten moeilijker. Ze zijn drukker, dominanter, onberekenbaar en je moet ze altijd in de gaten houden. De hormonen zitten toch vaak in de weg waardoor je er vaak een hele kluif aan hebt in de omgang en met rijden. Ik heb ook hele brave en rustige hengsten gekend maar de meesten, vooral degenen die dekten, zijn toch wel erg druk, dominant en onvoorspelbaar.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:57

Zit geen verschil in, het is de opvoeding zelf die bepaald hoe of wat. Ik heb hier 5 hengsten staan, waarvan 3 volwassene die al gedekt hebben of nog steeds met regelmaat dekken. Staan allemaal samen en ik heb nog nooit zo'n braveriken gehad. Ze weten allemaal goed genoeg wat wel of niet mag, merk dan ook geen verschil in omgang als tijdens het rijden. Ook niet met dekseizoen trouwens.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 16:18

Jariboogaart schreef:
Hoi bokkers
Wat is nou het verschil in karakter van een hengst en ruin naar de ruiter toe, zijn hensgten net als merries een beetje eenkennig


Het karakter is niet anders; het zijn de hormonen die het verschil maken, al dan niet in combinatie met een hengstige merrie. En daarnaast uiteraard de opvoeding.

Over de IJssel

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Ruin of hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:29

Mijn ruin was liever lui dan moe, erg makkelijk in de omgang, maar wilde nog wel eens wat bezitterig zijn betreffende de merries die bij hem in de wei stonden.

Mijn hengsten (van jongs af aan in mijn eigendom en dus opvoeding) waren prima hanteerbaar. Wilden beiden erg graag werken en ook prima te hanteren tussen andere paarden.
Toen ik ze verkocht (niet tegelijk) zijn beiden geruind en wat ik later hoorde waren ze "slome" goedzakken...

Maar karakter is individueel en niet geslachtsgebonden ;)

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:40

Mijn heel gevaarlijke dressuurhengst heeft niet eens oog voor andere paarden. Hij vindt mij lief genoeg en omkopen met koekjes lukt altijd nog _O-
Mijn ervaring is dat ze wat luier zijn en gemakzuchtiger dan ruinen of merrie's
heeft ook nadelen :') En tja,,, ieder paard hinnikt. dus zoals eerder gezegd wordt is consequent zijn wel belangrijk maar dat is bij ieder paard toch zo?

Het knuffelige is mij overigens wel opgevallen, ik heb weleens gezegd dat de hengsten flirten met je om te slijmen voor aandacht. :P

fight for what you want and you will never lose

Zblue
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-12-18

Re: Ruin of hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 00:28

Mijn ervaring is dat het echt per paard verschillend is.
Zo hebben we hier 2 hengsten op stal staan, de ene is een verschrikkelijke knuffelkont die alles best vind en altijd relaxt is terwijl de andere echt een macho is die altijd staat te brullen en alleen maar oog heeft voor andere paarden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Loe_Loe, Ubermetrics en 103 bezoekers