Wat denken jullie hier van?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:38

A3a1 schreef:
Dan kom je op een ethisch stuk, wat kun je een dier nog vragen?
Wat versta je onder eerlijk?

En die ethische vragen doen natuurlijk de ronde.

Voor mij is het dat een bepaalde oefening een belang moet hebben voor het paard.
Dat het er zelf beter van wordt om een bepaalde oefening te doen.

Dus niet "ik" sta centraal en mijn prestatie.
Maar heeft dat wat ik doe als doel het paard sterker, soepeler, meer in balans, mentaal beter te krijgen.

Als het paard er geen belang bij heeft dan moet je het niet doen.

Volkomen mee eens. En als je er met een klassieke training volgens het Skala niet komt, moet je denk ik daar ook stoppen.
Mijn oudere merrie is op die manier juist sterk verbeterd, zelfs haar rug, die wat week was, is rechter geworden. Het moet idd heilzaam zijn voor het paard.

Mijn argument hier is voornamelijk dat het niet (afhankelijk van je manier waarop je traint) slecht hoeft te zijn, en een paard zelfs veel goed kan doen. Nu is het wel zo, dat met een dekhengst er commerciele belangen zijn, en of dan alles eerlijk gaat, weet ik niet.

Plus een punt wat eerder gemaakt is, door Elisa, speelt idd ook mee: op het moment dat je met zo'n hengst fokt krijg je die tweede draf er niet bij, dat moet je zelf trainen.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:43

Ik vind dit er al een stuk vriendelijker en ontspannender uitzien dan toto jr met Edward. T is niet hoe ik een paard zou opleiden maar ik krijg ook niet zulke paarden onder m’n kont, net als vele andere bokkers.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:51

Babootje schreef:
Hmm ik vraag me inderdaad af hoe ze hem zo de achterbenen hebben leren optillen. Bij het tweede filmpje (als jong paard gereden ongetwijfeld) sleept hij nog net de achterbenen niet door t zand. Het trage in het achterbeen daar is trouwens niet opgelost ook al tilt hij ze nu meer op en komt hij meer van de grond. Te groot en te traag achterbeen dus ik vraag me af of dit paard gaat piafferen. Daarvoor moet hij naar klein.


Ik neem stiekum eigenlijk wel een beetje aan dat deze in de schoenen getrained is.
Verzamelen zie ik bij deze ook niet perse gebeuren, maar hengsten worden niet perse meer waard als ze in de sport presteren. Rondje voor de fokkers levert meer op :P

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:37

Babootje schreef:
Hmm ik vraag me inderdaad af hoe ze hem zo de achterbenen hebben leren optillen. Bij het tweede filmpje (als jong paard gereden ongetwijfeld) sleept hij nog net de achterbenen niet door t zand. Het trage in het achterbeen daar is trouwens niet opgelost ook al tilt hij ze nu meer op en komt hij meer van de grond. Te groot en te traag achterbeen dus ik vraag me af of dit paard gaat piafferen. Daarvoor moet hij naar klein.


Sizzle schreef:
Ik neem stiekum eigenlijk wel een beetje aan dat deze in de schoenen getrained is.


Daar dacht ik stiekum ook aan :o
Ik vind het trouwens wel een mooie eyeopener dat filmpje dat jij hebt gevonden. Doet me erover nadenken dat - alhoewel ik voor deze hengst om genoemde redenen nooit kiezen zou - ik als ik mijn merrie wil laten dekken toch ook even op zoek ga naar eerdere filmpjes van de hengst die ik op het oog zou hebben.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:49

Avalanche81 schreef:
A3a1 schreef:
Dan kom je op een ethisch stuk, wat kun je een dier nog vragen?
Wat versta je onder eerlijk?

En die ethische vragen doen natuurlijk de ronde.

Voor mij is het dat een bepaalde oefening een belang moet hebben voor het paard.
Dat het er zelf beter van wordt om een bepaalde oefening te doen.

Dus niet "ik" sta centraal en mijn prestatie.
Maar heeft dat wat ik doe als doel het paard sterker, soepeler, meer in balans, mentaal beter te krijgen.

Als het paard er geen belang bij heeft dan moet je het niet doen.

Volkomen mee eens. En als je er met een klassieke training volgens het Skala niet komt, moet je denk ik daar ook stoppen.
Mijn oudere merrie is op die manier juist sterk verbeterd, zelfs haar rug, die wat week was, is rechter geworden. Het moet idd heilzaam zijn voor het paard.

Mijn argument hier is voornamelijk dat het niet (afhankelijk van je manier waarop je traint) slecht hoeft te zijn, en een paard zelfs veel goed kan doen. Nu is het wel zo, dat met een dekhengst er commerciele belangen zijn, en of dan alles eerlijk gaat, weet ik niet.

Plus een punt wat eerder gemaakt is, door Elisa, speelt idd ook mee: op het moment dat je met zo'n hengst fokt krijg je die tweede draf er niet bij, dat moet je zelf trainen.


Dat zou wat zijn :-)

Maar ik vraag me wel af wat het nut is van deze oefening voor het paard.
En of het van belang is dat hij het zo lang achter elkaar doet, tenslotte gaan wij ook niet 5 minuten lang onze knieen naar onze borst trekken.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:57

Er zit sowieso geen ‚nut‘ of belang in paardrijden behalve eigenbelang.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:06

Wat is in schoenen getraind?

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 01:17

trainen met gewichten bv verzwaarde springschoenen. Gebruikelijk in de tuigsport

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 02:02

Als ik dit kijk, lijkt het mij persoonlijk zalig om op het dier te zitten en te rijden. Volgens mij voelt dat alsof je zweeft.

Of het goed is, daar laat ik me niet over uit (want ik weet simpelweg niet wat dit doet voor het dier).

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:16

Babootje schreef:
trainen met gewichten bv verzwaarde springschoenen. Gebruikelijk in de tuigsport


Vaak in combinatie met beenlonge (touwtjes die via de singel naar de schoen gaan) om de voet te kunnen ‚sturen‘.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:40

Sizzle schreef:
Er zit sowieso geen ‚nut‘ of belang in paardrijden behalve eigenbelang.


Ja, daar heb je gelijk in.
Maar daarbinnen kun je wel kijken of het in het belang is van dieren.

En als ik dan lees wat hierboven staat....denk ik nee.....

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:02

Sizzle schreef:
Babootje schreef:
trainen met gewichten bv verzwaarde springschoenen. Gebruikelijk in de tuigsport


Vaak in combinatie met beenlonge (touwtjes die via de singel naar de schoen gaan) om de voet te kunnen ‚sturen‘.


Ik heb net een filmpje gezocht maar kom eigenlijk alleen maar uit op vrijheids dressuur waar iemand een paard wil laten liggen. Ik meen ook wel eens een filmpje van een fries te hebben gezien die gelogeerd werd met 2 touwtjes aan de benen maar kan dat niet vinden.

Welke methode bedoel jij hierbij

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:57

Misschien zoiets als ballet voor mensen?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:20

Daar vind je ook geen filmpjes van.
Geen enkele verstandige trainer projecteerd dat op internet.
Ergens op bokt staat geloof ik wel een foto.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:22

Sizzle schreef:
Daar vind je ook geen filmpjes van.
Geen enkele verstandige trainer projecteerd dat op internet.
Ergens op bokt staat geloof ik wel een foto.


Maar bedoel je dus aan beide benen een touw dmv katrollen oid of handmatig 1 been tegelijk

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:25

Ik neem aan dat er verschillende manieren gebruikt worden, al naar gelang het gewenste effect. Ik ben geen tuigpaarden kenner en zit ook niet in de topsport.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:03

Sizzle schreef:
Ik neem aan dat er verschillende manieren gebruikt worden, al naar gelang het gewenste effect. Ik ben geen tuigpaarden kenner en zit ook niet in de topsport.


Ik ook niet. Ben er wel van overtuigd dat naast de tuigsport (waar het bekend van is) ook gebruikt wordt in de dressuursport. En bij de IJslanders zag ik ook dat verzwaarde springschoenen en peesbeschermers gebruikt worden om de gangen extra te trainen.

Er zijn een aantal manieren:
1) Met gewichten (verzwaarden hoefschoenen en / of peeskappen)
Afbeelding

2) Shackles met elastiek als op de foto. Het elastiek zorgt dat er meer weerstand is bij het heffen van de benen.
Afbeelding

3) Met een elastiek over de schoft naar de shackles zodat het been hoger wordt getrokken (over the shoulder training
Afbeelding

4) Wordt in Nederland ook gebruikt door tuigpaard en hackney rijders. Wat ze hier noemen "in de schoenen" trainen. Werkt hetzelfde als methode 2 maar dan gaat er een lijntje naar de hand van de menner. Die op die manier de hoef langer in de lucht kan houden. Wordt ook gebruikt bij de Tennesee Walking horse.

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn in geen geval diervriendelijke trainingsmethodes omdat je letterlijk de grond onder de voeten van je paard weghalen en ze dus noodgedwongen meer op hun achterhand gaan lopen.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:53

T is wel bijzonder dat ze er meer van op de achterhand gaan lopen, want dat is nou juist wat mist. Holle ruggen alleen maar voorbeen en achterbeen dat niet eens onder treed.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:42

Het is eigenlijk meer dat de voorhand zo omhoog "getrokken" wordt dat de achterhand wel lager moet gaan.
Dus of het onder treden is?
Of dat de achterhand omlaag en benen naar voren worden gestuwd om überhaupt op zijn benen te kunnen staan.

Maar hier neigt het wel al wat naar de big lick van de tennessee walkers.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:46

Vind het eigenlijk heel interessant en het is natuurlijk niet iets wat je real life voorbij ziet komen. Heb een filmpje van de shackles met elastiek ertussen gevonden en vind het maar niks

Wat zijn er toch weer absurde dingen in de paarden wereld

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:20

Er zijn ook zat paarden die zich zonder hulpmiddelen laten vormen in een tweede draf.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om valse geruchten te verspreiden :o

Kirsten Beckers heeft het een keer bijeen clinic heel mooi laten zien met een van de hengsten die ze reed.
In het losrijden had hij een onopvallend drafje dat wellicht een 6 zou scoren in de basis proeven. Vervolgens zette ze hem in oprichting en werd het een totaal ander paard. Was een spectaculair verschil.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:44

Inderdaad een goede ruiter/ trainer en een paard met aanleg die krijgt dat zo voor elkaar, en bij een paard met wat minder aanleg duurt het een paar jaar voordat hij sterk genoeg is op een eerlijke manier.

Totilas in zijn loswerkdrafje was ook maar een krabbelaar.

Wat ik gezien heb irl hoe sommige dressuuruiters dit sneller voor elkaar willen krijgen is dmv "druk" van achter, van iemand anders met een longeerzweep erbij die het paard daarmee aantikt en activeert.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:48

Sizzle schreef:
Er zijn ook zat paarden die zich zonder hulpmiddelen laten vormen in een tweede draf.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om valse geruchten te verspreiden :o


Nee natuurlijk niet :D :D.

Zo'n tweede draf heeft alles met spierkracht te maken. En daar is tijd voor nodig.
Ik vind het alleen wel opvallend dat het bij sommige paarden binnen een jaar van 0 naar 100 lijkt te gaan.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Wat denken jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:36