Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:47

Op die foto’s kan ik het exterieur van dat paard niet beoordelen.

Maar springpaarden hebben een ander exterieur dan springpaarden. Die hebben een neerwaartse bouw en een horizontale hals. Wat je liever niet ziet bij de dressuurpaarden of menpaarden wil je soms juist wel zien bij de springpaarden.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:43

Inderdaad, en hoe ze hun lichaam gebruiken en springen is belangrijker dan eventuele exterieurmatige tekortkomingen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:04

Dorine92 schreef:
Wat ik probeer te zeggen is dat je op bouw kunt inleveren, op spectaculair gangwerk ook, maar niet op karakter. Een dier van 500/600 kg die niet wil ga je niet kunnen dwingen. Hoe mooi ie verder ook gelukt is


Dat is the exact wat ik ook bedoel. Alleen vind ik ook karakters die niet te rijden zijn (uitgezonderd door die ene enkele topruiter) geen aanwinst voor het ras. En niet alleen paarden die niet willen (of vaker, kunnen).

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:13

Allegra schreef:
Dorine92 schreef:
Wat ik probeer te zeggen is dat je op bouw kunt inleveren, op spectaculair gangwerk ook, maar niet op karakter. Een dier van 500/600 kg die niet wil ga je niet kunnen dwingen. Hoe mooi ie verder ook gelukt is


Dat is the exact wat ik ook bedoel. Alleen vind ik ook karakters die niet te rijden zijn (uitgezonderd door die ene enkele topruiter) geen aanwinst voor het ras. En niet alleen paarden die niet willen (of vaker, kunnen).

Helemaal mee eens.
Maarja wat je vaak ziet is dat ze juist gaan fokken met klotebeesten of kapotte beesten. Paard stuk of onhandelbaar? Phoeh gelukkig is t een merrie dan stoppen we er een veulen in.
En maar afvragen waarom die paarden van tegenwoordig altijd stukgaan en niet te handelen zijn

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:59

Daarom kun je met fokken niet kritisch genoeg zijn..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:10

Dorine92 schreef:
Maarja wat je vaak ziet is dat ze juist gaan fokken met klotebeesten of kapotte beesten. Paard stuk of onhandelbaar? Phoeh gelukkig is t een merrie dan stoppen we er een veulen in.
En maar afvragen waarom die paarden van tegenwoordig altijd stukgaan en niet te handelen zijn


'Kapot' is natuurlijk wel een relatief iets. Zolang het niks erfelijks is, de merrie verder wel goede dingen door te geven heeft, en natuurlijk de dracht aankan, waarom niet? Maar ik ben het met je eens dat hier idd veel te vaak veel te makkelijk mee omgegaan wordt. Ik denk trouwens dat dit vroeger ook al gebeurde hoor, niet alleen tegenwoordig. Alleen ging men toen iets pragmatischer om met paarden die niet voldoende bruikbaar (meer) zijn.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:36

Allegra schreef:
Dorine92 schreef:
Maarja wat je vaak ziet is dat ze juist gaan fokken met klotebeesten of kapotte beesten. Paard stuk of onhandelbaar? Phoeh gelukkig is t een merrie dan stoppen we er een veulen in.
En maar afvragen waarom die paarden van tegenwoordig altijd stukgaan en niet te handelen zijn


'Kapot' is natuurlijk wel een relatief iets. Zolang het niks erfelijks is, de merrie verder wel goede dingen door te geven heeft, en natuurlijk de dracht aankan, waarom niet? Maar ik ben het met je eens dat hier idd veel te vaak veel te makkelijk mee omgegaan wordt. Ik denk trouwens dat dit vroeger ook al gebeurde hoor, niet alleen tegenwoordig. Alleen ging men toen iets pragmatischer om met paarden die niet voldoende bruikbaar (meer) zijn.

Nouja wat is erfelijk.. sommige paarden krijgen de ene peesblessure na de ander om niks. Anderen worden 30 jaar lang door het zware duinzand gejast en die gaan klinisch en rontgenologisch goedgekeurd dood op hun 35ste.
De eerste categorie zou ik niet mee fokken ondanks dat peesblessures niet erfelijk zijn

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:05

Een peesblessure is niet erfelijk, maar zwak beenwerk wel, dus het is maar net hoe je het bekijkt. Fokken met een paard dat al 30 jaar door het duinzand loopt is best ingewikkeld ;)

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:20

Allegra schreef:
Dorine92 schreef:
Maarja wat je vaak ziet is dat ze juist gaan fokken met klotebeesten of kapotte beesten. Paard stuk of onhandelbaar? Phoeh gelukkig is t een merrie dan stoppen we er een veulen in.
En maar afvragen waarom die paarden van tegenwoordig altijd stukgaan en niet te handelen zijn


'Kapot' is natuurlijk wel een relatief iets. Zolang het niks erfelijks is, de merrie verder wel goede dingen door te geven heeft, en natuurlijk de dracht aankan, waarom niet? Maar ik ben het met je eens dat hier idd veel te vaak veel te makkelijk mee omgegaan wordt. Ik denk trouwens dat dit vroeger ook al gebeurde hoor, niet alleen tegenwoordig. Alleen ging men toen iets pragmatischer om met paarden die niet voldoende bruikbaar (meer) zijn.


Vroeger werd er niet doorgefokt met een die "kapot" was. Die gingen gewoon naar de slager als ze niet meer voor de ploeg konden.

Leuk een veulentje fokken van een merrie die niet meer geschikt is vind ik echt iets van nu.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:25

Niet als ze dachten dat een veulen of veulens meer op zouden brengen dan de slager. Maar het ging zeker niet om 'leuk een veulentje fokken' idd. Dat vind ik ook iets van nu, die emotionele benadering. Ik snap het heel goed hoor, maar ik zou heel hard proberen er niet aan toe te geven.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:35

Bouw, beweging, werklust, gezondheid zijn zaken die allemaal een rol spelen bij de beoordeling van de kwaliteit.

Er zijn bijvoorbeeld een aantal merriestammen (zoals de Balia, Resia en de Carla stam) waarvan de kwaliteit van de nakomelingen (vrijwel) gegarandeerd is. Dat blijkt dan uit de nafok, niet alleen belangrijk voor de hengsten maar zeker ook voor de merries (en de fokkers). Fokken blijft natuurlijk gokken, maar met uit een dergelijke stam is de kans dat je een echte kneus fokt klein. Dat bepaalt wel de waarde van een merrie met zo'n bloedlijn.Ook de karakters zijn (uitzonderingen daargelaten) vaak wel verankerd in de bloedlijn.

En ook de markt bepaalt de prijs. Op dit moment is de bloedlijn Vivaldi x Ferro erg gewild en is Dreamboy daarom ook een populaire hengst. Ook populair op dit moment is Toto Jr.

Dus naast wat je kunt zien zegt ook het papier (afkomst) iets over de potentie dat zo'n paard heeft.
Zit er veel preferent, prestatie, elite, ster etc in dan weet je dat de nakomelingen uit die lijn het goed doen.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:25

Allegra schreef:
Niet als ze dachten dat een veulen of veulens meer op zouden brengen dan de slager. Maar het ging zeker niet om 'leuk een veulentje fokken' idd. Dat vind ik ook iets van nu, die emotionele benadering. Ik snap het heel goed hoor, maar ik zou heel hard proberen er niet aan toe te geven.


Nee zo ging het echt niet.

Kreupel was naar de slager.

Hoge uitzonderingen daargelaten. Het zal ook best eens anders gegaan zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:36

Dat kun jij wel als feit benoemen, zo ging dat niet, maar ik heb toch echt anders ervaren in mijn omgeving. Als ie niet te erg kreupel was, of op een andere manier 'stuk', was het gewoon de hengst van de buurman erop en je had weer een opvolger in de maak.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:14

Vroeger werd dat toch wat economischer bekeken. Stuk was slager, want de gezonde merrie bracht ook elk jaar wel een veulen. En een paard wat niet meer kan werken vreet net zoveel als eentje die het wel kan.

Karakter is het belangrijkst, maar niet perse een braaf, koel karakter. Er moet niet teveel gelatenheid en gemakzucht in zitten, want zo eentje is niet makkelijk scherp te krijgen.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:22

Kun je ook al wat van het exterieur zeggen van een veulen/ jaarling/ tweejarige? Ik heb me ooit laten vertellen dat sommige dingen niet meer veranderen met het ouder worden. O.a. schouder enz. Wat is jullie ervaring daarin?

Vic vd beekhoeve 6-5-2004 (shettie, schimmel)
Minette S 8-6-2017 ( VB PROK D-OC WFFS vrij van Glock's Toto Jr x Stravinsky xx)
*Falino Z* 12-09-07 / 04-03-2018 (hannoveraan van Furioso II eindstand L2+4)

Te koop:
Wow zadel 18 inch zwart zie advertentie bokmarkt. Prijs bespreekbaar

Wow zadel te koop :D

Anoniem

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:01

Oh da's ook interessant ja! :) Hoe zie je nu of een veulen "goed" is.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:11

Dat klopt. Een veulen met een korte horizontale hals groeit niet uit dat een paard met een lange vertikale hals.

Maar jaarlingen en twenters zijn soms lastig te beoordelen. Doordat ze erg groeien kan de beweging niet erg uit de verf komen en kunnen ze soms erg overbouwd zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:13

Ooit ergens gelezen dat Carl Hester altijd even bij een onbeleerde op de kont met een zweepje boven op de kont tikt/prikkelt, om te kijken of ie dan het bekken kantelt en hoe veel. Dat zou een belangrijke indicatie zijn voor het vermogen tot verzamelen voor het hogere werk.

Nou moet ik zeggen dat als ik bij mijn merrie op de kont tap...dat ze letterlijk bijna gaat zitten....maar kan niet zeggen dat ik dat er ooit uitgereden heb :D

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:17

Haha dat is wel een leuke ik denk dat ik dan een mep krijg

Vic vd beekhoeve 6-5-2004 (shettie, schimmel)
Minette S 8-6-2017 ( VB PROK D-OC WFFS vrij van Glock's Toto Jr x Stravinsky xx)
*Falino Z* 12-09-07 / 04-03-2018 (hannoveraan van Furioso II eindstand L2+4)

Te koop:
Wow zadel 18 inch zwart zie advertentie bokmarkt. Prijs bespreekbaar

Wow zadel te koop :D

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:35

Aan jonge paarden kun je inderdaad wel iets van hals/ schouder vorm/ lengte vd rug/ bouw vd achterhand/ benen zien inderdaad.

De verhoudingen zijn moeilijker te beoordelen, daarom zeggen ze altijd. Beoordelen op: 3 dagen, 3 maanden en 3 jaar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:30

Bij een springpaard toont een veulen doorgaans dezelfde techniek als dat het als volwassen paard laat zien hebben ze ooit met onderzoek laten zien.

Dat met het zweepje doet/deed men ook wel bij het achterbeen om te zien hoe fel ze zijn op aanraking (hout vermijden).
Ik heb een merrie gehad die bij een aanraking van het achterbeen meteen een karateslag naar achter gaf. Het was een tuiger maar die heb ik toch maar niet aan de lange lijnen gedaan :')

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:47

op die manier, nee ik snap wel dat je die niet aan de lange lijnen hebt gegooid haha.
wel interessant inderdaad, hals/schouder lengte rug en kruis veranderen niet meer met opgroeien dacht ik.
toch blijft het altijd spannend hoe ze uitgroeien

Vic vd beekhoeve 6-5-2004 (shettie, schimmel)
Minette S 8-6-2017 ( VB PROK D-OC WFFS vrij van Glock's Toto Jr x Stravinsky xx)
*Falino Z* 12-09-07 / 04-03-2018 (hannoveraan van Furioso II eindstand L2+4)

Te koop:
Wow zadel 18 inch zwart zie advertentie bokmarkt. Prijs bespreekbaar

Wow zadel te koop :D

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:01

Als ik TS was zou ik eens proberen het Boek Paard in partjes van wijlen Gert van de Veen in handen te krijgen.
Hierin wordt heel veel over het exterieur van een paard uitgelegd

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:02

Dat is inderdaad een heel goed boekje.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 50 bezoekers