KWPN dekhengst keuringen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:42

De meeste gaan er inderdaad in de eerste bezichtiging al uit.

TS voor jou beeld. Ieder jaar worden er tussen de 500 en de 800 hengsten aangemeld voor de hengstenkeuring.
Er zijn 3 rondes waarin de hengsten aan de jury getoont worden.
Er word in die rondes gekeken naar exterieur en beweging, gezondheid en afstamming. Hij krijgt ook een rontgenologisch-, klinisch- en DNA-onderzoek op gezondheid en afwijkingen.

In de laatse ronde(3e bezchtiging) word gekeken of de hengst ook daadwerklijk naar het verrichtingsonderzoek mag. Je hebt dan dus nog geen goedgekeurde hengst.
In het verrichtingsonderzoek gaan ze kijken of hij ook echt het talent heeft als sport of gebruikspaard voor de fokrichting waar hij voor is aangemeld.
Tussen de 20 en 40 hengsten worden ongeveer goedgekeurd.(afhankelijk van de kwaliteit van de jaargang en alles bij elkaar dus Tuigpaarden, springpaarden, dressuurpaarden en Gelderse Paarden)

Bedenk bij die aantallen dat hoe zeldzamer de afstamming hoe meer kans een hengst heeft. Hoe meer sport en predikaten in de afstamming van de moeder hoe meer kans een hengst heeft.
En dat een behoorlijk goede hengst met een gemiddelde moederlijn en een veel voorkomende afstamming vrijwel geen kans maakt op goedkeuring.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: KWPN dekhengst keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:48

En last but not least wil je echt wel een goedgekeurde hengst?

Want stel hij is een van de uitverkorenen. Dan is de boot echt aan. Je zal de hengst constant in de picture moeten rijden. Meestal zal je een professionele ruiter inschakelen om hem op hengstenshows, wedstrijden en de hengstencompetitie te rijden.

Is dat ook wat je echt wil?

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 09:58

janderegelaa schreef:
Je hoeft natuurlijk niet perse naar het KWPN. Stamboeken als het NRPS en AES zijn een stuk minder kostbaar.


Bedankt voor de tip! Zou ik ook kunnen proberen.

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 10:02

NatasjavE schreef:
En last but not least wil je echt wel een goedgekeurde hengst?

Want stel hij is een van de uitverkorenen. Dan is de boot echt aan. Je zal de hengst constant in de picture moeten rijden. Meestal zal je een professionele ruiter inschakelen om hem op hengstenshows, wedstrijden en de hengstencompetitie te rijden.

Is dat ook wat je echt wil?


Is dat verplicht dat je elke hengsten competitie enzovoort moet rijden? Of je hengst mee moet laten doen?

Ik vind het niet erg als het drie of vier keer per jaar is zoiets maar zou hij elke week of elke maand naar zo'n hengsten competitie gaan dan ga ik twijfelen.

Ik denk dat ik mijn eigen eerst goed ga inlezen over de wereld van het dekhengst worden. Het geld maakt mijn niet zo veel uit maar mijn maatje heeel lang kwijt zijn zou ik ook niet kunnen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:17

De hengstencompetitie is in principe verplicht ja. Het gaat volgens mij om 4 of 5 wedstrijden + de finale in Den Bosch.
Maar dan heb je ook nog de PAVOcup. Dat is officieel niet verplicht maar officieus zo ongeveer wel.
Daarnaast moet je ook er wel voor zorgen dat de hengst presteerd op een nivo passend bij zijn leeftijd en in principe dan wel beter dan zijn leeftijdsgenoten.

En het beste werkt het als er een bekende ruiter op zit.(voor de spring en dressuurhengsten)

Bij de Gelderse hengsten wil het ook nog wel zo zijn dat een (semi)amateur de hengst uitbrengt.

Maar we zien hoe goed het gaat met Henkie nu Adelinde hem rijdt.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-10-18 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:17

Deelname aan competities is bij het KWPN in beginsel verplicht, al houdt niet iedereen zich aan dat voorschrift. Maar het is natuurlijk ook een afweging: als je wil dat het goedgekeurd zijn daadwerkelijk een meerwaarde heeft zal je hengst zoals Natascha al aangeeft in the picture moeten blijven. Daarvoor geldt, evenals voor de weg naar goedgekeuring toe, dat het een intensief traject zal zijn waarin het belangrijk is dat je weloverwogen beslissingen blijft maken.

michaz81
Berichten: 39
Geregistreerd: 25-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:21

Ik ben nu eigenlijk wel s heel erg benieuwd naar de gangen van dit veulen, zn exterieur en zn volledige papier??? Weet natuurlijk niet wat ie gekost heeft en waar ie precies vandaan komt, maar normaal gesproken zijn de aparte hengstveulens niet zo gemakkelijk te verkrijgen, toch? Daar zitten al zoveel mensen achteraan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:37

michaz81 schreef:
Ik ben nu eigenlijk wel s heel erg benieuwd naar de gangen van dit veulen, zn exterieur en zn volledige papier??? Weet natuurlijk niet wat ie gekost heeft en waar ie precies vandaan komt, maar normaal gesproken zijn de aparte hengstveulens niet zo gemakkelijk te verkrijgen, toch? Daar zitten al zoveel mensen achteraan.


Desperado x Bedarijke van Florencio x Voltaire x Kristall x Eros
Uit de stam van Madorijke.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /bedarijke

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:10

Daar zit gewoon veel te weinig sport in de stam en veel te weinig predikaten. Dit gaat er in de eerste bezichtiging al uit. En zoals al gezegd gaan de echte hele aparte hengstveulens al naar hengstenhouders en opfokkers die hier op selecteren.
TS, duim dat hij gezond opgroeit en dan goed is op de foto. Laat hem castreren en ga er dan lekker mee rijden en plezier aan beleven.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:17

Suzanne F. schreef:
Daar zit gewoon veel te weinig sport in de stam en veel te weinig predikaten. Dit gaat er in de eerste bezichtiging al uit. En zoals al gezegd gaan de echte hele aparte hengstveulens al naar hengstenhouders en opfokkers die hier op selecteren.
TS, duim dat hij gezond opgroeit en dan goed is op de foto. Laat hem castreren en ga er dan lekker mee rijden en plezier aan beleven.


Inderdaad, geen slechte lijn..maar niet goed genoeg.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:18

Kijk TS als de fokker gezegt heeft je moet hem naar de hengstenkeuring doen als hj 2,5 is dan begrijp ik dat wel.
Als hij een sterpredikaat krijgt dan is dat goed voor zijn merrie. Die is dan een stapje dichterbij een predikaat.

Maar het kost jou heel veel geld en je koopt er waarschijnlijk niets voor.
De stam is inderdaad niet wat ze zoeken.

Daarnaast is het bloed bij het KWPN ook voldoende voorhande. Desperado is nog een relatief jonge hengst en Florencio word door Charmeur goed vertegenwoordigd.
De moederlijn moet dan echt doorspekt zijn van sportpaarden en paarden die het goed doen op de keuring(beide he, niet of of)

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:36

Sizzle schreef:
Als ik het goed onthouden hebt ligt het hele traject zo rond de 10.000 euro.


heb dit voor een hengstenhouder uit mogen zoeken doe dat maar x3 als hij aant eind van de rit goedgekeurd word

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 12:43

michaz81 schreef:
Ik ben nu eigenlijk wel s heel erg benieuwd naar de gangen van dit veulen, zn exterieur en zn volledige papier??? Weet natuurlijk niet wat ie gekost heeft en waar ie precies vandaan komt, maar normaal gesproken zijn de aparte hengstveulens niet zo gemakkelijk te verkrijgen, toch? Daar zitten al zoveel mensen achteraan.


Ik probeerde een filmpje te uploaden maar lukte niet helaas.
Er zaten ook verschillende mensen achter dit veulentje aan. Maar de mensen waarbij ik hem heb gekocht ken ik heel goed en heb ik ook een ander paard gekocht (is ook een opfok)
En omdat ik hem daar de eerste drie jaar laat staan voor in de opfok vonden ze het wel wat dat ik hem zou kopen. Vraagprijs was een aardig bedrag.heb er ook wel drie keer over na moeten denken haha

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:51

NatasjavE schreef:
Kijk TS als de fokker gezegt heeft je moet hem naar de hengstenkeuring doen als hj 2,5 is dan begrijp ik dat wel.
Als hij een sterpredikaat krijgt dan is dat goed voor zijn merrie. Die is dan een stapje dichterbij een predikaat.

Maar het kost jou heel veel geld en je koopt er waarschijnlijk niets voor.
De stam is inderdaad niet wat ze zoeken.

Daarnaast is het bloed bij het KWPN ook voldoende voorhande. Desperado is nog een relatief jonge hengst en Florencio word door Charmeur goed vertegenwoordigd.
De moederlijn moet dan echt doorspekt zijn van sportpaarden en paarden die het goed doen op de keuring(beide he, niet of of)
Hij kan toch ook nog als ruin naar de stamboek keuring voor het ster predikaat?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: KWPN dekhengst keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:11

Ja das waar Kabouterdans.

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 15:14

Suzanne F. schreef:
Daar zit gewoon veel te weinig sport in de stam en veel te weinig predikaten. Dit gaat er in de eerste bezichtiging al uit. En zoals al gezegd gaan de echte hele aparte hengstveulens al naar hengstenhouders en opfokkers die hier op selecteren.
TS, duim dat hij gezond opgroeit en dan goed is op de foto. Laat hem castreren en ga er dan lekker mee rijden en plezier aan beleven.


Dus als moeder niet goed heeft gepresteerd word het veulen al van te voren afgewezen?? Zometeen loopt hij de sterren van de hemel en kan hij geen dekhengst worden vanwege zijn moeder... Wel jammer.

Achja dromen mag in ieder geval.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:16

Caddilacje schreef:
Suzanne F. schreef:
Daar zit gewoon veel te weinig sport in de stam en veel te weinig predikaten. Dit gaat er in de eerste bezichtiging al uit. En zoals al gezegd gaan de echte hele aparte hengstveulens al naar hengstenhouders en opfokkers die hier op selecteren.
TS, duim dat hij gezond opgroeit en dan goed is op de foto. Laat hem castreren en ga er dan lekker mee rijden en plezier aan beleven.


Dus als moeder niet goed heeft gepresteerd word het veulen al van te voren afgewezen?? Zometeen loopt hij de sterren van de hemel en kan hij geen dekhengst worden vanwege zijn moeder... Wel jammer.

Achja dromen mag in ieder geval.


Dat komt om dat het kunnen presteren in de sport erfelijk is. Ze willen geen hengst goedkeuren die een toevalsproduct zou kunnen zijn.
Hoe meer familieleden hoog presteren, hoe meer kans dat een hengst dit ook zal doorgeven aan zijn kinderen.

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 15:17

Kabouterdans schreef:
NatasjavE schreef:
Kijk TS als de fokker gezegt heeft je moet hem naar de hengstenkeuring doen als hj 2,5 is dan begrijp ik dat wel.
Als hij een sterpredikaat krijgt dan is dat goed voor zijn merrie. Die is dan een stapje dichterbij een predikaat.

Maar het kost jou heel veel geld en je koopt er waarschijnlijk niets voor.
De stam is inderdaad niet wat ze zoeken.

Daarnaast is het bloed bij het KWPN ook voldoende voorhande. Desperado is nog een relatief jonge hengst en Florencio word door Charmeur goed vertegenwoordigd.
De moederlijn moet dan echt doorspekt zijn van sportpaarden en paarden die het goed doen op de keuring(beide he, niet of of)
Hij kan toch ook nog als ruin naar de stamboek keuring voor het ster predikaat?


We gaan hem nu eerst lekker laten groeien en nog lekker paard laten zijn. Daarna gaan we verder kijken wat we met hem doen. Sowieso lekker dressuur wedstrijdjes rijden en lekkere buitenritten.

Weet iemand hoe groot desperado precies is?

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 15:19

Dat komt om dat het kunnen presteren in de sport erfelijk is. Ze willen geen hengst goedkeuren die een toevalsproduct zou kunnen zijn.
Hoe meer familieleden hoog presteren, hoe meer kans dat een hengst dit ook zal doorgeven aan zijn kinderen.


Oooh weer wat geleerd. Wel jammer dat ze een hengst geen kans willen geven. Maarja wel begrijpelijk

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Re: KWPN dekhengst keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 15:20

Hoe zit het dan met een ruin? Gewoon als drie jarige naar een keuring brengen? Of zijn dat ook aparte regels?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:56

Caddilacje schreef:
Dat komt om dat het kunnen presteren in de sport erfelijk is. Ze willen geen hengst goedkeuren die een toevalsproduct zou kunnen zijn.
Hoe meer familieleden hoog presteren, hoe meer kans dat een hengst dit ook zal doorgeven aan zijn kinderen.


Oooh weer wat geleerd. Wel jammer dat ze een hengst geen kans willen geven. Maarja wel begrijpelijk

Gewoon naar het AES gaan als je graag naar een keuring wilt. Daar kijken ze alleen naar aanleg van het paard.

Caddilacje
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 22:42

janderegelaa schreef:
Caddilacje schreef:
Dat komt om dat het kunnen presteren in de sport erfelijk is. Ze willen geen hengst goedkeuren die een toevalsproduct zou kunnen zijn.
Hoe meer familieleden hoog presteren, hoe meer kans dat een hengst dit ook zal doorgeven aan zijn kinderen.


Oooh weer wat geleerd. Wel jammer dat ze een hengst geen kans willen geven. Maarja wel begrijpelijk

Gewoon naar het AES gaan als je graag naar een keuring wilt. Daar kijken ze alleen naar aanleg van het paard.


Oké, bedankt voor de info.
Ga ik daar eens een kijkje nemen.