Na het afspenen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Na het afspenen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 22:15

Hoi allemaal,

Mijn merrie heeft een hengst veulen en is momenteel bijna 3 maandjes oud. Is inmiddels ook al gechipt. Ik zit al na te denken soms van hoe ik het ga doen als hij word afgespeend. Het gaat om een shetlander hengst. Natuurlijk duurt het nog een aantal maanden voordat ik hem van de moeder afhaal. We hebben helaas geen Shetlander ruintjes bij ons op stal . Nou zit ik te denken om mijn hengstje of bij een Shetlander kudde te laten bij iemand anders eventueel of een ruin erbij aan te schaffen . Dan heb ik in totaal 3 Shetlanders. Wat zoude jullie doen en hoe hebben jullie dat gedaan met jullie Shetlander hengst??

Alvast bedankt :)

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Na het afspenen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:03

Mijn jonge hengsten gingen altijd in een koppel mannen. Andere jeugd (vaak al 1 of 2 jaar ouder, hengst of ruin) en mijn (toen nog) dekhengst.

Opfok voor die kleintjes is eigenlijk niet te vinden, daarom heb ik ze altijd thuis gehouden.

JIRAenDENISE
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-10-18

Re: Na het afspenen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:35

Idealiter is het het beste om je jonge hengstje in een kudde ruinen/hengsten van allerlei leeftijden onder te brengen (ivm opvoeding en sociaal welzijn) maar anders volstaat een maatje ook hoor! Ik zou hem niet bij andere merries laten lopen, je weet maar nooit....
Een hengstveulentje of een ruintje erbij kopen is een optie en niet duur, maar je zou ook in je omgeving kunnen vragen of iemand niet ook een ruintje/hengstje "over heeft", dat is ook een fijne mogelijkheid. (Ik heb zelf twee fokshets en werk in het weekend op een shetland pony fokkerij met ong 30 ponys. Daar verzamelen ze met een aantal bevriende fokkers de hengsten en ruinen en zetten die samen in de kudde in een wei.)
Succes!

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 22:41

Bedankt voor jullie hulp en adviezen!! :). Helaas zijn er indd geen Shetland hengsten opfokken .. ik ga is rondvragen :). Ik hoorde ook van iemand die ik kende dat hun hengstje bij de moeder bleef staan totdat hij gecastreerd werd... dat ben ik niet van plan want hij is nu al af en toe vervelend naar zijn moeder en hem alleen zetten vind ik zielig :(