Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 17:21

Uit onderzoek is gebleken dat er vrij weinig licht nodig is om de cyclus naar voren te trekken. Op de gemiddelde pensionstal staat de verlichting doorgaans toch in de avond aan, en da's al genoeg :+
Toen ik mijn merrie verhuisde van een grote pensionstal (met halfgaar tl-licht, echt niks flitsends) naar een privé stal waar na het eten het licht uit ging merkte ik ook al duidelijk verschil in wanneer ze cyclisch werd.

Dus zo spannend is dat 'onder het licht zetten' niet, gewoon een kwestie van de lampen op stal wat langer aan laten :+

Succes ts!


Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 18:49

Mijn paarden staan sowieso onder licht on wintervacht tegen te gaan. Ze hebben er echt geen last van hoor, dat de lichten tot 10 uur aan blijven. Bovendien is dan ook de laatste voerbeurt dus voor mezelf ook handig.

Koper, dat heeft niks met de USA te maken, snap je opmerking niet helemaal geloof ik :?

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:11

Eerder beginnen met drachtig krijgen omdat ze wel eens moeilijk drachtig te krijgen kan zijn, is vaak geldverspilling. Paarden worden vaak pas goed vruchtbaar als het gras flink voedzaam begint te worden zo mei-juni-juli. Je zal niet de eerste zijn die in jan. begint en uiteindelijk een juni/juli veulen krijgt. Qua hoe goed de merrie het aankan en de kosten ben je beter af om zo begin mei te starten en door te gaan tot half aug. Als ze uit zichzelf nog gewoon drachtig kan worden en hengst past qua vruchtbaarheid, dan loopt er gewoon 11 maanden later een veulen naast. Makkelijk drachtig worden is naast probleemloos dracht/veulenen/zogen naar mijn mening een basis voorwaarde voor een fokmerrie. Kunstgrepen houden dieren in de fokkerij die eigenlijk niet goed vruchtbaar zijn met alle gevolgen van dien ergens X generaties verder.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:13

Eens met Tamary, ik zou zeker met zo'n merrie niet snel beginnen te 'wroeten'.
Wij beginnen pas te dekken als de merries uit zichzelf goed hengstig worden, dat is meestal rond april/mei. Maar wel beide direct de 1e keer drachtig.... scheelt veel tijd, geld en gedoe.
En kies inderdaad voor een hengst die goed bevrucht maar niet in de sport loopt, dan heb je de meeste kans op goed sperma.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:18

Hier twee gezonde merries van 14 en 17. Erg moeizaam drachtig te krijgen.
De 17-jarige is een maiden die dit jaar (na 3 jaar proberen) een veulen heeft gekregen! *\o/*
Andere merrie is vorig jaar drachtig geweest en heeft verworpen (nog voor oktober), is nu weer drachtig.

Hier heeft Regumate geholpen. Verder niet veel gekkigheid...

Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 21:52

Volgens mij heb ik nergens iets gezegd over beginnen met dekken in Januari :?

Maar goed, DA raadde dus aan om een paar maanden vantevoren te kijken of de baarmoeder schoon is, zodat er ruim genoeg tijd is om in te grijpen als ze vuil is.

Het klimaat is hier hetzelfde als NL dus lijkt me idd niet heel wenselijk om er in Januari een veulen bij te hebben :')

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25425
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:09

niet teveel willen ingrijpen en al van te voren doen. Als ik het zo hoor is maar wat gegokt qua timing, geen idee of die hengst goed is en zat de merrie al niet goed in dr vel. Als ze goed gevoerd is en goede kwaliteit sperma gebruikt wordt is de kans natuurlijk al veel groter

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:26

Libera schreef:
Heeft iemand ervaring met het drachtig krijgen van een oudere /guste merrie?

Ik heb hier een oudere merrie, nu 15 jaar oud, die een paar jaar terug geleased was aan iemand die er een veulentje uit wilde fokken. Zij hebben dat 4 seizoenen geprobeerd, en toen de merrie teruggestuurd. Toen ze terugkwam was ze uitgemergeld en verwaarloosd. Van wat ik gehoord heb was het via natuurlijke dekkingen geprobeerd, maar ik weet niet wat ze verder nog geprobeerd hebben en of ze ook KI hebben gedaan. Aan de staat van de merrie denk ik niet dat er veel geld ingestoken was...

Nu is mij aangeboden om deze merrie over te nemen. Vroeg me dus af of er een kans is dat ze in goede conditie en met de juiste begeleiding wel drachtig kan worden.

Ga uiteraard een dierenarts laten kijken in de baarmoeder en kijken wat die zeggen, maar was wel nieuwsgierig of hier nog fokkers zitten met vergelijkbare ervaringen?

Als dekken niet lukt word ze overigens gewoon een leuk rijpaard ;)

Weet je, kijk eerst eens naar het papier van de merrie (je mag m ook per pb sturen) en kijk of ze überhaupt wel interessant genoeg is om mee te fokken en kosten te maken.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:32

Mag ik vragen waarom je wilt fokken met haar?

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

thequeensmum
Berichten: 3494
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:17

Ik heb er 0,niks verstand van, maar van wat ik hier verder op bokt lees lijkt 16 jaar nog best te kunnen hoor. Mijn gevoel zegt wel dat je niet al teveel kunstgrepen moet willen uitvoeren. De lampen wat langer aan en checken of ze 'vuil' is ( wat dat ook mag zijn) lijkt mij een prima start. Wens je veel succes en kijk uit naar je volgende update in je volgtopic.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:44

Zitten er wel eierstokken in?
(Er schijnen merries te zijn die geen eierstokken hebben, vertelde een dierenarts mij)

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

scilla123

Berichten: 669
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:01

Hier vorig jaar een oudere (18) merrie gekocht op de gok. Had in 2003 wel een veulen gehad, laten dekken en is in april een mooi veulen gekomen. Dit jaar weet laten dekken en gelukkig weer drachtig. Moesten haar alleen na een tijdje hengstig spuiten, omdat ze dat niet goed liet zien.

Je kunt toch ondertussen gewoon gebruiken als rijpaard en ondertussen laten insemineren?

Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Oudere guste merrie drachtig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 21:36

Ja, gaan we ook doen :)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jolynne, Linde_C, Trendiction en 44 bezoekers