13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 22:04

Hallo allemaal,

mijn stalgenootje stuurde me net een filmpje van mijn zeer sexy paard die zo hengstig is als de nacht. Eigenlijk de hele zomer erop staan kijken dat ze eens goed hengstig wordt, nu is het dekseizoen eigenlijk 'over' nu wordt madam eens serieus hengstig.
En de verleiding is er, ik zeg het al jaren maar nooit van gekomen eigenlijk. Maar nu is het echt wel duidelijk.

Maar ik zit een beetje met de schrik. Een merrie van april 2005, dit jaar dus 13 geworden, voor de eerste keer in haar leven dekken is niet ideaal.
Verder is ze ook niet bijzonder sociaal naar andere paarden toe, ik ben dus een beetje bang voor het moederlijke aspect.
Daarbij komt ook nog eens dat het laat op het jaar is, veulen komt dus in juli wat eigenlijk iets later is als gewoonlijk, maar niet ongebruikelijk toch?

Paard is groot, gezond, goed van vorm, sterk, geen gebreken - alleszins niet gekend. Paard is nog nooit ziek geweest, een dikke maand geleden een keer koliek gehad, 3 jaar geleden ook een keer. Voor de verdere rest, zo gezond als een visje.


Mijn vraag?
Wat denken jullie om te dekken op deze tijd van het jaar?
Wat denken jullie van het dekken van een merrie op die leeftijd, voor de eerste keer, dus nooit eerder een veulen gehad?

Ik ga morgen opa bellen, paard komt van hem af en hij heeft jarenlang ervaring met fokken.
Veearts wordt morgen ook gebeld met de vraag of hij wil kijken en zijn mening.

Waarom ik dit überhaupt overweeg? Ik heb dit paard van mijn vader gekregen als afstudeercadeau van het middelbaar. Mijn vader is 3 jaar geleden overleden en dit paard is, ondanks dat het niet helemaal klikt met rijden, gewoon bijzonder op die manier. Ze blijft helaas niet eeuwig jong, en ik wil een soort nalatenschap van haar.

Dus, hebben jullie ervaring met dekken op oudere leeftijd, hoe is dat afgelopen?

Shoot :D


shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:22

Niet doen

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:25

Mijn Da raadt het af... Is het risico niet waard.
Als het om het DNA gaat, kun je nog altijd met een draagmerrie werken.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:28

13 is geen absurde leeftijd voor een eerste veulen. Sportmerries zitten vaker ook op 15 voor het eerste veulen.
Echter is het dekseizoen nu over en zijn er niet veel hengsten meer beschikbaar.
Ga er dan liever een half jaartje een goede partner bij zoeken en begin volgend jaar evt wat vroeger met hengstig spuiten.

Zet wel de standaard risico‘s op een rijtje. In principe heeft iedere dracht een kans op het verliezen van de merrie en dan is de vraag of dat niet nog tragischer is als je het paard van je vader gekregen hebt.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:29

Ik lees even mee

Aan de mensen die het afraden - mag ik vragen waarom? Is het de leeftijd of leeftijd + Koliek?

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:30

Sportmerries worden vaak voor het inrijden al een eerste keer gedekt.
Na het afspenen worden ze dan ingereden/ opgeleerd.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:31

Puur op leeftijd kan je niet zeggen doen of niet doen. Op stal is er eens een merrie op 16-jarige leeftijd voor het eerst gedekt. Zonder complicaties, van de eerste keer drachtig.
Ik zou het nu gewoon niet doen omdat het heel laat op het seizoen. Nu ga je waarschijnlijk hor hor snel snel een hengst kiezen om dan te hopen dat het van de eerste keer pakt. Als je echt voor een veulen wilt gaan zou ik volgend dekseizoen afwachten en weloverwogen een hengst uitkiezen.
Maar advies van de DA vind ik in deze heiliger dan meningen op Bokt.

janneke_S

Berichten: 334
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:38

Mijn 8 jarige merrie is vorig jaar bevallen van een veulen, halverwege juli. Is niet ongebruikelijk.

Moet wel zeggen dat ik al wist welke hengst ik wilde gebruiken en het plan had om eerder dat jaar te dekken, maar door omstandigheden is het later in het jaar geworden.

Over de leeftijd, ik ben geen expert, maar lijkt me dat als ze gezond is je wel een poging kan wagen toch?
Zet inderdaad even de risico's op een rijtje. Beter dat je goed orienteert en je volgend seizoen vroeg begint dan dat je nu halsoverkop je merrie laat dekken, denk ik.

Femme Fatale <3 Kyte <3

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:39

Of het een goed idee is om je merrie te laten dekken laat ik in het midden, maar om de leeftijd hoef je het niet te laten. Zelf heb ik twee jaar geleden mijn toen 18-jarige merrie voor de eerste keer laten dekken. Alles is probleemloos verlopen en drie maanden geleden is ze van haar tweede veulen bevallen. Ik heb destijds meerdere ervaren mensen en dierenartsen gevraagd of haar leeftijd een probleem zou zijn en niemand zag er een probleem in. De kans op dracht is natuurlijk wel kleiner dan bij een jongere merrie, maar als ze in goede gezondheid is en drachtig wordt zou de dracht zelf geen extra risico's moeten geven. Nu zou ik het alleen niet meer doen. Als je wilt dekken wacht je beter even tot volgend voorjaar. Ik lees ook iets over hengstig spuiten, daar zou ik al helemaal niet aan beginnen. Slechte ervaringen mee. Gewoon netjes opvolgen, beetje geduld hebben en op het juiste moment insemineren, dan is hengstig spuiten als het goed is helemaal niet nodig.

Stral

Berichten: 2545
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:42

Nu nog willen dekken is je geld weggooien, wacht dan een half jaar en begin er vroeg genoeg aan. Leeftijd van het paard hoeft geen probleem te zijn, wel moet je er gewoon wat beter over nadenken dan nu snel-snel.
Ook zijn er merries genoeg die als ze goed hengstig zijn al af zijn en je dus toch al te laat bent. Ik zou er goed over nadenken en dan gewoon vroeg op het jaar beginnen ipv nu nog. Wij hebben ook al late veulens gehad maar dat is dan omdat het pas de 4de keer lukt ofzo. Hebben nu ook een merrie die deze week nog gescand wordt, als die nog niet vol zit zullen we nog wel een allerlaatste keer proberen maar ideaal is het niet. Ook niet als je er een sportpaard uit wil, die zitten dan later toch ook altijd wat achter op hun leeftijd.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:25

Ik heb zelf, 3 jaar terug, mijn 11 jarige voor het eerst laten dekken en dat is super gegaan.
Een vriendin van mij heeft nu het 1ste veulen bij haar 19 jarige merrie.

Verder is het nu wel te laat, als het niet pakt ben je een hoop geld kwijt.
Gewoon wachten tot het voorjaar en zorg voor goede dierenarts begeleiding.

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 00:01

Heb zelf een nu 12 jarige merrie. Die is vorig jaar, na een aantal keren kunstmatige inseminatie, niet drachtig geworden. Volgens de dierenarts was niet haar 'late' leeftijd een probleem maar merrie is van nature wat nauw en zij raadde een volgende poging met een natuurlijke dekking te doen en niet meer diepvries omdat dat toch iets minder vruchtbaar is dan 'vers'.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 00:06

13 jaar kan prima, das echt niet bejaard, sterker nog, tussen hun 12de en 16de zijn ze in de top van hun leven. Ok, het zou mooier zijn dat ze als jong paard al een veulen had gehad, maar dat is niet zo, dus helaas.

Enige wat ik wel kan bedenken is dat je goede afspraken moet maken met je hengstenhouder, want je zit echt op het allerlaatste van het seizoen. Pak bijv. tenminste een hengst die thuis bij de hengstenhouder staat. En als ze nu heel erg hengstig is, is de kans dat je te laat bent aanwezig. Je moet morgenochtend voor 9 uur een veearts laten komen om te zien hoever het ei is en dan per direct beslissen als ze nog gedekt kan worden.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 00:11

Leeftijd: prima
Tijd: lekker tot volgend jaar wachten, en dan vroeg in het seizoen dekken.

Radiostilte
Berichten: 984
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 00:59

Sunnda schreef:
Leeftijd: prima
Tijd: lekker tot volgend jaar wachten, en dan vroeg in het seizoen dekken.


Dit

Kabayo

Berichten: 13891
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 06:43

Sommige merries worden voor het eerst gedekt als ze 17 zijn en dat gaat ook goed. Ik zou het doen, ze zijn niet bejaard met 13. Onze merrie kreeg haar eerste veulen toen ze 10 was. Ik zou alleen wel wachten tot volgend jaar. Het is nu erg laat

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 06:55

Leeftijd lijk me ook geen probleem. Tijd van het jaar wel.
Ik heb ook een veulen van eind juli, die al 2 weken te vroeg kwam gelukkig. Uitgerekend in augustus.

Het is niet fijn. Lekker nog een halfjaar geduld hebben en volgend jaar beginnen met het hele proces!


Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:25

Om de leeftijd hoef je t niet te laten .
Om de periode wel.
Augustus
Seizoen is eigenlijk zowat afgelopen
Miss is t niet in een keer raak
En dan is je geld Weg en geen veulen

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:53

Eens, leeftijd is geen probleem.

Tijdstip wel, stel je voor dat ze drachtig wordt, dan heb je een veulen in juli. De winter is niet de fijnste periode om een veulen te houden en te spenen, het is lastig met de opfok en later met event. stamboekkeuringen.

Mooi wachten tot het voorjaar, heb je ook wat tijd om een geschikte vader uit te zoeken. Want omdat je het veulen waarschijnlijk wilt houden, is dat natuurlijk wel belangrijk.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:33

Niet. Is te laat.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:38

Nu niet meer dekken laten, de meeste hengsten staan trouwens al op rust. volgend jaar lekker vroeg beginnen, heb je nog een hele tijd om een fijne partner voor haar te vinden, 14 is echt niet te laat om te dekken.

In the circle of life, you should never take more than you need....................

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:39

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar denk dat de leeftijd helemaal geen probleem mag zijn. Onze merrie is net 15 geworden en is vorig jaar voor de eerste keer gedekt op 14 jarige leeftijd. Van de eerste keer drachtig en het was eigenlijk een droom"zwangerschap". Geen complicaties tijdens de dracht en veulen was op 5minuten tijd geboren. De boer waar ze stond heeft bij het horen van het alarm zijn kleren aangedaan en toen hij in de stal was, lag ze er al naast. Merrie en veulen in topconditie.

Bespreek dus gewoon met je DA of je merrie nog 'geschikt' is, elk paard is anders en puur op leeftijd moet je dus niet kijken.

Verder ben ik het wel eens met enkele voorgaande reacties, wacht tot volgend jaar. Dan kan je de juiste hengst kiezen en alles beter voorbereiden dan nu.

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:46

Hier woidt er gedekt tot 18 jaar , ook voor een eerste veulen. Zou idd voor volgend jaar kijken

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:58

Als je wil gokken met dekgeld doen , misschien is ki ook mogelijk.

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:53

Meeste is KI
Maar dan nog
Te laat in t seizoen

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annemiek73, Manny, Sewri en 126 bezoekers