13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:01

Leeftijd kan, tijd van het jaar niet.


Balou_k

Berichten: 14050
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:25

Mijn veulen is zaterdag 11 augustus geboren. Dus tijd van het jaar kan in theorie nog best. :)

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:05

Balou_k schreef:
Mijn veulen is zaterdag 11 augustus geboren. Dus tijd van het jaar kan in theorie nog best. :)


Dekseizoen is al afgelopen, kan een keer voorkomen dat je een latertje hebt maar er zijn niet voor niks grenzen gesteld aan de dekperiode. :)

Kabayo

Berichten: 13879
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:11

Change3x schreef:
Balou_k schreef:
Mijn veulen is zaterdag 11 augustus geboren. Dus tijd van het jaar kan in theorie nog best. :)


Dekseizoen is al afgelopen, kan een keer voorkomen dat je een latertje hebt maar er zijn niet voor niks grenzen gesteld aan de dekperiode. :)

Bij de friezen kan je in december nog bestellen hoor... helemaal geen grenzen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 14:33

Dank jullie wel voor de meningen. Hengst is eigenlijk al gekozen, nu ja optie uit 3.
Cornet Obselensky, maar al zou die nog KI beschikbaar zijn, blijft te duur maar dromen mag.
Verder stond op de lijst een hengst van Zangersheide, afstammeling van een Cornet en prachtige prestaties om te zien. Ook iets kleiner wat ik voor mijn merrie toch wel wil.
Als laatste een hengst van een goede vriend van mijn stiefvader. Die staat in principe het hele jaar door beschikbaar, erg leuk beest, goede prestaties maar het veulen van mijn stiefvader met die afstammeling is prachtig om te zien, super lopen MAAR een karakter om U tegen te zeggen. En daarover twijfel ik dan nog. Liever wat minder prestatie maar wel meer sociaal gehalte.

Ik ga vandaag of morgen even de DA bellen, dekken gaat het voor nu niet meer worden. Eer dat geregeld is vrees ik dat het over is.

Maar dat de leeftijd niet wordt gezien als een zware complicatie is mooi om te horen. Maar de DA gaat er een unaniem besluit in geven.

Balou_k

Berichten: 14050
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:36

Change3x schreef:
Balou_k schreef:
Mijn veulen is zaterdag 11 augustus geboren. Dus tijd van het jaar kan in theorie nog best. :)


Dekseizoen is al afgelopen, kan een keer voorkomen dat je een latertje hebt maar er zijn niet voor niks grenzen gesteld aan de dekperiode. :)


En waarom is dat? Als je de mogelijkheid hebt je veulen deftig te huisvesten (aldus lekker veel buiten) maakt het dan veel uit wanneer het geboren wordt? Mijn inziens niet.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 14:40

Een pasgeboren veulen in de wintermaanden is niet ideaal. Beestje heeft geen of weinig weerstand en moet dan hard vechten om op been te blijven in de koude.
Ondanks dat het overdag op de wei kan, s'nachts in een overdekte stal. Vind het idee toch fijner dat hij weerstand op kan doen voor hij de wintermaanden in gaat.

Balou_k

Berichten: 14050
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:59

_mexx_lady_ schreef:
Een pasgeboren veulen in de wintermaanden is niet ideaal. Beestje heeft geen of weinig weerstand en moet dan hard vechten om op been te blijven in de koude.
Ondanks dat het overdag op de wei kan, s'nachts in een overdekte stal. Vind het idee toch fijner dat hij weerstand op kan doen voor hij de wintermaanden in gaat.


Dat harde vechten is in onze maatschappij echt niet nodig. Net als veulens uit januari/februari. Deze hebben het de eerste 4 maanden ook ‘koud’. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich. :)

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:11

Liever een veulen uit juli, tegen de tijd dat het koud is, is het diertje enkele maanden oud en kan hij er prima tegen. Die vroege veulens moeten veel te veel opgehokt worden ivm de kou.

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:21

Veel mensen hebben moeite om hun paarden bijna jaar rond veel buiten te hebben, dus zouden veulens in de winter meer op stal staan dan wenselijk is.

Opfokbedrijven creëeren zo rond begin okt meestal de nieuwe groepen, wanneer jouw veulen dan nog maar 2 maanden oud is kan die dus nog niet gespeend en naar de opfok.

[o]

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:52

Mijn merrie is pas met 14 voor het eerst gedekt middels KI. Begin april drachtig en omdat het haar eerste was pas bevallen een maand later, op 3 dagen na een dracht van een jaar. Zowel de dracht als de bevalling en het afkomen van de nageboorte volgens het boekje. Mijn merrie is ook niet bijzonder sociaal maar echt een top moeder naar het veulen geweest. De eerste 2 weken behoorlijk overbeschermend maar na 14 dagen was ze weer als voor de dracht. Als je merrie gewoon in goede gezondheid is en hormonaal in orde is is het echt geen probleem om er mee te dekken. Risico's hou je altijd, ongeacht de leeftijd en fokervaring van de merrie.
Echter zou ik er nu zo laat in het seizoen niet meer aan beginnen. Als je merrie net als de mijne bijna een jaar draagt (wat niet ongebruikelijk is bij maiden merries) zit eind augustus begin september volgend jaar.. En dat is echt veel te laat voor het veulen (denk aan weide, temperatuur etc.).

Balou_k

Berichten: 14050
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:15

Grappig Esther, mijn ervaring is juist dat maiden merries korter dragen. :+

Paarden blijven je verrassen!

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Re: 13 jarige merrie eerste keer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:48

De Haflinger die ik gehad heb was volgens zijn paspoort geboren op 27 september. Hij is 37 jaar geworden .Renpaarden in Engeland worden zo gedekt dat de veulens zo vroeg mogelijk in het jaar,in januari,geboren worden. Om zo leeftijdsvoordeel te behalen,want je weet dat ieder paard 1 januari op papier een jaar ouder wordt.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:16

Balou_k schreef:
Dat harde vechten is in onze maatschappij echt niet nodig. Net als veulens uit januari/februari. Deze hebben het de eerste 4 maanden ook ‘koud’. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich. :)


Ja, en dan zit je ze toch langer op te hokken dan eigenlijk goed is en dekentjes om te doen omdat ze -als ze slapen- liggen te bibberen van de kou (en dat in een goed geïsoleerde binnenstal). Been there, done that.
Als je zo een situatie kan voorkomen, zeker doen! Lekker een veulen in de lente of beginnende zomer laten komen, veel leukere start van zijn of haar leven is dat.


Balou_k

Berichten: 14050
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:24

Gini schreef:
Balou_k schreef:
Dat harde vechten is in onze maatschappij echt niet nodig. Net als veulens uit januari/februari. Deze hebben het de eerste 4 maanden ook ‘koud’. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich. :)


Ja, en dan zit je ze toch langer op te hokken dan eigenlijk goed is en dekentjes om te doen omdat ze -als ze slapen- liggen te bibberen van de kou (en dat in een goed geïsoleerde binnenstal). Been there, done that.
Als je zo een situatie kan voorkomen, zeker doen! Lekker een veulen in de lente of beginnende zomer laten komen, veel leukere start van zijn of haar leven is dat.


Dat ligt natuurlijk aan de stal. Ik had het meer over kwalitatief hooi en schuilstallen. :)

23-12-2018, Soms lacht het leven even.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Firesolo13 en 99 bezoekers