Fokken van veulen, waar beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Fokken van veulen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 10:04

Hallo bokkende fokkers,
Ik heb al het een en ander doorgespit. Maar ik krijg er nog niet helemaal fijn overzicht bij.

Ik heb een 8 jarige westenwind x sonique merrie die momenteel geselecteerd is voor de Brabantse kampioenschappen in het m2 en daarna direct z1 gestart zal worden. Als drie jarige is zij naar de keuring geweest, maar is daarvoor letterlijk uit het land getrokken, in de vlechten gezet en in de trailer meegenomen. Zij heeft dus geen enkele vorm van training gehad en was door alle indrukken helemaal leeg. Daarna heeft ze met een minder kundige ruiter de ibop gelopen die verrassend genoeg ook niet positief werd beoordeeld, goh, vreemd. Een jaar daarna is ze bij mij gekomen. Mijn plannen zijn om haar opnieuw aan te bieden als zij z2 met winst is. Dit ligt makkelijk binnen haar kunnen. Mocht ze daarna goed genoeg worden bevonden dan wil ik graag voor eigen gebruik, een veulentje fokken.

Maar dan... hoe doe je dat? Wat heb je nodig? Welke kosten zitten eraan verbonden?

Ik hoop dat er iemand is die mij een beetje kan leiden in de wereld van de fokkerij en mij wat antwoorden zou kunnen geven!

Misschien wel leuk, de merrie in kwestie.

Afbeelding

Afbeelding

Flirt (Westenwind x Sonique) Z1 + 3 <3
Ruigh (Fürst Dior x Westenwind) <3

Odiso (Contango) Z1+6 *verkocht*


Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:25

Ik denk dat je je ten eerste goed moet realiseren dat niet iedere merrie goed terug komt in de sport na een veulen.
Dat risico moet je dus bereid zijn te nemen.
Daarnaast zijn de punten op de keuring niet heilig. Als een paard niet in het huidige fokdoel valt dan wordt ze gewoon niet ster, ingeacht de prestatie.
Een veulen fokken die niet aan huis staat kost tot inrijden net zo veel als een ingereden jong paard.
Ook sterft een redelijk percentage voor het 2e jaar, ook iets om in je achterhoofd te houden. Bij een vriendin zijn zojuist 2 veulens dood ter wereld gekomen, 1 verworpen en 1 uitgezaagd. Dat moet je mentaal ook maar kunnen verwerken.

De voordelen zijn uiteraard ook oneindig.
Als ik die merrie zie zo op de foto dan zou ik daar als eigenaar inderdaad ook wel een veulen van willen waarschijnlijk :)

Het is een keuze die ieder voor zichzelf maakt.
Het is aan te raden om een budget van 5000 euro te rekenen tot 3 jarige. Dat kan lager uitvallen, maar je kunt ook voor dure verassingen komen te staan zoals het verwijderen van een onverhoopt chipje.

Voor het daadwerkelijke dekproces kun je het beste met je DA spreken. Vaak hebben ze wel zo‘n vast pakket waar alles in zit voor 1 prijs.
Sperma zal ergens tussen 800-1200 euro liggen voor een gemiddelde KWPN hengst.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:30

Wat wellicht de moeite loont is haar nu getraint en wel nogmaals voor te stellen op de keuring.

Best mogelijk dat ze straks als ze Z2 is wel ster wordt.

weet je toevallig haar punten voor extrieur? Want als ze 70 punten heeft en Z2 is zal ze daarmee ster worden. ook best kans dat ze haar nu hogere exterieur punten zullen geven omdat ze nu gewoon nu beter bespierd is en getraind.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Fokken van veulen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:33

Is ze ook PROK of D-OC getest?
Dat kun je evtl ook alvast doen (idem voor WFFS testen).

x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Fokken van veulen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 10:38

Bedankt voor de snelle reacties al!

Ze kan helaas geen prok worden omdat er een chipje aan de voorkant van een gewricht in haar achterbeen zit. Dit is bij de aankoopkeurig door mijn dierenarts gezegd.

De punten voor het exterieur weet ik eerlijk gezegd niet, zou even kunnen kijken in haar papieren.

Ik sta op een dressuurstal met een aantal goedgekeurde kwpnhengsten waarvan ik op eentje helemaal verliefd ben. Maar hoe bepaal je of dat de juiste hengst voor jouw merrie is?

Flirt (Westenwind x Sonique) Z1 + 3 <3
Ruigh (Fürst Dior x Westenwind) <3

Odiso (Contango) Z1+6 *verkocht*

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Fokken van veulen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:40

Plus- en minpunten van de merrie noteren en kijken of de hengst daar van kan behouden en/of verbeteren :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:44

Inderdaad.

log in op Mijn KWPN en kijk naar het genetisch profile van je merrie. Scoort je merrie week op de rug dan geen hengst die dat ook heft maar juist een die daar goed op scoort.
kijk ook naar de afstamming. Welk bloed sluit mooi aan bij dat van je merrie.

Welke hengsten heb je nu op het oog?
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 07-07-18 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:44

Het voor mij prrsoonlijk het belangrijkste is: welke punten wil ik behouden van mijn merrie.
Als je dan tot de conclusie komt dat je eigenlijk alles wil verbeteren dan is het geen fokmerrie.
Dan selecteer je eerst op hengsten die deze gewenste eigenschap van je merrie kunnen verankeren.
Daarna kijk je dan wat deze hengsten dan concreet zelf kunnen bijdragen aan verbeterpunten.

Ook belangrijk: is je stal ook ingericht op veulens? Dus veel weide en veel uren buiten etc.

Eef_Bam

Berichten: 4086
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:47

Als beginnend fokker kan ik je maar 1 advies geven: vraag advies aan mensen met ervaring. Je hebt een mooie merrie en het zou zonde zijn om daar de verkeerde hengst op te gebruiken omdat die toevallig op stal staat.

Het genetisch profiel is inderdaad belangrijk, scoort je merrie ver naar links of rechts, dan zoek je een hengst die dat mogelijk kan verbeteren.

Wat wij hebben gedaan is een aantal mensen die verstand hebben van fokken, gevraagd wat de verbeterpunten zijn van de merrie en daar op geler bij het genetisch profiel van de hengst. Nou had ik ook al een hengst op het oog, dus ook gevraagd of ze die er bij vonden passen. Gelukkig vonden ze de hengst goed passen, maar zo niet had ik ze gevraagd om hengsten aan te raden. Uiteraard speelt je eigen gevoel bij de hengst ook mee, maar er zijn genoeg "mooie hengsten" om uit te kiezen.

x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 10:50

Mijn stal is momenteel aan het verbouwen tot merrie/opfokstal dus het veulen kan waarschijnlijk dichtbij blijven en ik krijg vast ook wel begeleiding.

De hengst waarvan ik erg gecharmeerd ben ik Intro K. Maar daarnaast vind ik bijvoorbeeld henkie heel gaaf. Maar dat is dus in perfectief omdat ik die nog niet tegen mijn merrie heb afgezet.

Ik heb een hengst nodig die de galop kan verbeteren, met wat meer knie-actie en een die wat korter is. De merrie is vrij lang en vind het maken van verbinding lastig. Karakter van mijn merrie is wel heel fijn maar wel écht een merrie :Y)

Flirt (Westenwind x Sonique) Z1 + 3 <3
Ruigh (Fürst Dior x Westenwind) <3

Odiso (Contango) Z1+6 *verkocht*

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Fokken van veulen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:58

Je staat dus bij een hengstenhouder? Dichterbij het vuur kan je dan niet zitten. Kunnen zij je niet helpen met het maken van een keuze. .
Hebben ze daar ook merrie/veulen boxen waar je gebruik van kan maken?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 11:00

Ze had 65 punten voor exterieur volgens de KWPN-database, 70 voor bewegen. Als dat ongetraind was is ze in goed getrainde conditie vast sterwaardig, mits correct fundament.

Gezien de tijd van het jaar zou een thuiskeuring na behalen sportpredikaat de handigste optie zijn.

Voor hengstenkeuze worden hierboven al enkele goede tips genoemd.
Ik kijk vaak ook even met wat voor hengsten verwante merries uit de moederlijn succesvol aangepaard zijn, maar in jouw geval kom je dan vooral op springpaarden uit.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 11:02

Ja het is alleen heel kleinschalig en startend! Maar ze hebben wel ervaring met hun eigen paarden. Ze hebben ook een aantal zeer succesvolle dressuurpaardeb gefokt dus dat is zeker positief. Ze gaan me ook helpen met het keuringsklaar maken. Maar ze willen heel graag met hun eigen hengst dekken en ik wil wel zeker weten of hij bij mijn merrie past.

Heb alleen graag zelf regie in handen en moet een kostenberaming gaan maken, vandaar mijn vragen hihi.

Flirt (Westenwind x Sonique) Z1 + 3 <3
Ruigh (Fürst Dior x Westenwind) <3

Odiso (Contango) Z1+6 *verkocht*


x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 11:04

gomir schreef:
Ze had 65 punten voor exterieur volgens de KWPN-database, 70 voor bewegen. Als dat ongetraind was is ze in goed getrainde conditie vast sterwaardig, mits correct fundament.

Gezien de tijd van het jaar zou een thuiskeuring na behalen sportpredikaat de handigste optie zijn.

Voor hengstenkeuze worden hierboven al enkele goede tips genoemd.
Ik kijk vaak ook even met wat voor hengsten verwante merries uit de moederlijn succesvol aangepaard zijn, maar in jouw geval kom je dan vooral op springpaarden uit.


Bedankt voor het opzoeken! Fundament is correct dus dan is het inderdaad zeker de moeite waard om te proberen. Voor de hengstenkeuze moet ik me dan nog erg in gaan verdiepen.

Flirt (Westenwind x Sonique) Z1 + 3 <3
Ruigh (Fürst Dior x Westenwind) <3

Odiso (Contango) Z1+6 *verkocht*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers