Controle merrie bij gebruik diepvriessperma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Controle merrie bij gebruik diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 10:30

Merrie heeft dubbel geovuleerd blijkt nu


Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Controle merrie bij gebruik diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:33

Mijn merrie werd in Utrecht ook zeker savonds gecontroleerd. Eerst in de ochtend, als ze er dan bijna was in de middag nogmaals en als het dan nog op knappen stond rond 22u nog een keer.

Fijn dat je merrie nu geovuleerd heeft, hopelijk is ze drachtig! En niet van een tweeling ;)

Momo94
Berichten: 1105
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 18:24

frutsels schreef:
Merrie heeft dubbel geovuleerd blijkt nu


en nu?

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Controle merrie bij gebruik diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 05:59

Niet drachtig. :n
Althans er zat 1 heel klein mooi bolletje dat heek goed een vruchtblaasje zou kunnen zijn alleen was deze maar 4 mm ipv 14 mm wat het had moeten zijn. Da denkt dus toch een cyste of een minivruchtje dat dan zover achter is dat het niet goed is.
Ik wacht nu op haar hengstigheid en dan misschien toch naar 2de keus vers sperma aan huis. Maar ben er nog niet uit. Grapje gaat zo wel veel kosten.
Ik had ook eens een leuk idee :')

Elisa2

Berichten: 36693
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Controle merrie bij gebruik diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 07:07

Ik zou zeker voor vers gaan als die mogelijkheid er is, en dan eventueel als ze drachtig word en volgend jaar een veulen heeft, in de veulenhengstigheid insemineren met dv sperma als je die hengst graag wilt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

shadowstar

Berichten: 339
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Controle merrie bij gebruik diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 07:17

Die van mij werd om 12 uur s nachts ook nog gescand toen ik voor diepvries ging. Was in 1 keer drachtig

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 07:24

Ik twijfel ook niet aan het sperma of de kunde van de kliniek hoor, maar mijn merrie heeft nogal snel last van stress en ik denk dat ik haar gewoon niet op locatie moet insemineren. Ze is gewend om de hele dag op de wei te lopen en onbeperkt ruwvoer tot haar beschikking te hebben en daar stond ze 5 dagen alleen maar op stal met 2x per dag kuil (normaal krijgt ze hooi). Nu kan diepvries ook wel thuis alleen met heel nauwkeurige begeleiding en die kan ik niet bieden. Ik werk ook nog gewoon zeg maar dus per 4x per dag uit de wei halen en laten opvoelen is en veel te duur (voorrijkosten + scan is bijna en niet te doen euro per keer) voor mij.

Feelsoproud

Berichten: 914
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Antwerpen,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:51

Elisa2 schreef:
Ik zou zeker voor vers gaan als die mogelijkheid er is, en dan eventueel als ze drachtig word en volgend jaar een veulen heeft, in de veulenhengstigheid insemineren met dv sperma als je die hengst graag wilt.

Nooit in de veulenhengstigheid met diepvries insemineren.De baarmoeder is dan nog niet voldoende hersteld en de kans van slagen zeer klein!!

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Controle merrie bij gebruik diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:00

TS, als je kans hebt om met vers te insemineren, zeker weten doen!
Mijn merrie dit jaar ook de eerste keer ooit, met diepvries laten insemineren, helaas had het niet gepakt. Volgende hengstigheid met vers laten insemineren en was meteen raak.
Heb haar, zolang ik haar in bezit heb, ooit 3 maal laten insemineren met vers sperma en alle drie de eerste keer drachtig geworden.

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Controle merrie bij gebruik diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 19:20

xPenny dank je wel voor het delen van je goede ervaring!
Zit nu wel te wachten op de hengstigheid....ze is te laat. Gisteren nog geen spoor van dat ze hengstig zou moeten gaan worden. :?

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Controle merrie bij gebruik diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 19:42

Frutsels ik denk dat er wel degelijk een vruchtje heeft gezeten alleen dat het nu nog niet goed afgekomen is. Bij paardje van vriendin is dit ook gebeurd en ee bleef een geel lichaam zitten en de hengstigheid zette daardoor niet door ze hebben 2maal hengstig gespoten om dit weer op de rit te krijgen.

Mijn merrie heeft dit jaar ook niet gepakt met diepvries en mijn dierenarts staat bekend dat ze 50% van de merries drachtig krijgen met 1 rietje diepvries dus zal het echt niet aan hun gelegen hebben. Ze had daarna vrij snel een dubbele eisprong en hebben we een andere hengst genomen die wel vers had ze is nu 40 dagen drachtig!

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Controle merrie bij gebruik diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 19:58

Hangt zo hard af van verschillende factoren :) Hier ondertussen een merrie die 2x niet gepakt heeft met vers. Nu afwachten of de 3de keer gepakt heeft...

Elisa2

Berichten: 36693
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 07:11

Feelsoproud schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zou zeker voor vers gaan als die mogelijkheid er is, en dan eventueel als ze drachtig word en volgend jaar een veulen heeft, in de veulenhengstigheid insemineren met dv sperma als je die hengst graag wilt.

Nooit in de veulenhengstigheid met diepvries insemineren.De baarmoeder is dan nog niet voldoende hersteld en de kans van slagen zeer klein!!


Dat is vreemd, ik heb altijd geleerd dat het slagingspercentage in de veulenhengstigheid juist altijd groter is omdat de drachtigheidshormonen nog in het lijf circuleren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Feelsoproud

Berichten: 914
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Antwerpen,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:19

In principe krijg je na de geboorte altijd een kortere hengstigheid met sowieso een eisprong,waardoor de kans dat ze drachtig word inderdaad groter is.
Maar doordat de baarmoeder zich vaak nog niet voldoende hersteld/verschoont heeft,is de kans dat de vrucht niet innestelt groter.

Aangezien diepvriessperma sowieso delicater is dan vers,en de kosten voor opvolgen meestal hoger liggen word afgeraden om op de veulenhengstigheid met diepvries te werken.

Elisa2

Berichten: 36693
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Controle merrie bij gebruik diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:09

Ah oke, dat wist ik niet..weer wat geleerd.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers