Naam veulens uitkiezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Naam veulens uitkiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 10:40

Hoe zouden jullie dat doen, hebben jullie dat gedaan of gaan jullie dat doen?
Met meerdere veulens op komst zowel dit jaar als de komende jaren zou ik graag iets herkenbaars in de namen terug willen laten komen.
De veulens kunnen elk moment geboren worden maar ik heb nog geen idee.
Mijn fokkerij heeft ook nog geen naam omdat ik daar niets kan voor verzinnen dus ook dat kan ik er niet in mee nemen.
Wie heeft er een gouden tip voor mij?


Anoniem

Re: Naam veulens uitkiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:54

Ik heb gekeken welke letter bij dat jaartal hoorde, daar een namenboek bij gepakt, en opgeschreven welke namen ik wel leuk vond. Omdat ik friezen heb vond ik wel dat de naam ook fries moest zijn/ klinken.
Bij de welsh wilde ik eigenlijk ook een welsh naam, maar het is dochterlief haar pony dus zij mocht de naam kiezen; het werd Jip :Y)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:11

Omdat ik ook met Stamboek veulens zit ben je zowiezo verplicht een jaar letter te nemen.
Ben al maanden leuke namen aan het verzamelen :D .
Tegen de tijd dat het veulen er is kijk ik even of het past bij het diertje.
Het is maar een keer gebeurt in de laatste 26 jaar dat de namen die ik had helemaal niet geschikt waren en ik op nieuw moest gaan zoeken.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78415
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Naam veulens uitkiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:49

Hier dus een stalnaam, wat herkenbaar is. Verder ben ik na 4 veulens verder gegaan met namen in dezelfde stijl, wat ook erg herkenbaar is.
Heb nu een hele lijst met namen in die stijl en als het veulen er is kijk ik wat het beste bij het veulen past.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

kiwiwitje

Berichten: 20087
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Naam veulens uitkiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:52

Hier moesten we ook altijd de letter van het jaar aanhouden. En dan was het gewoon iedere keer dat je een naam tegen kwam met die begin letter.

Nu geen paarden meer, maar hopelijk pups dit jaar. Dan kun je kiezen om bijv een thema te kiezen. Dus bijvoorbeeld; Acteurs. Maar ook daar kun je voor t nest besluiten alle pups dezelfde beginletter te geven.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

MallyBelly

Berichten: 3523
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:57

Ik verzin pas de naam als ze er zijn. Heb al meerdere keren pogingen gedaan van te voren maar wissel dan vaak alsnog.

Als "stal" naam of herkenbaars krijgen ze Lot's voor naam. Eerste veulen heet Lot's Pleuntje. Vos bonte shetlander merrietje. Echt een dametje.
Tweede heet Lot's Kayra, Kayra had wat weg van een piraatje door haar aftekeningen. Zo kwamen we bij elizebeth swan van pirates of the caribbean. Zij heet Keira.
En het veulentje dit jaar heet Zaïra. We wilde graag wat stoers maar ook liefde vol. Zaïra betekend Prinses. Voluit heet ze Lot's Zaïra Liz. Liz is naar haar moeder Lizzy.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:01

Ik geloof dat mijn stalbaas de letter van de familienaam erachter zet. Zelfde idee als Zangersheide doet met hun Z erachter.

Dit mag gewoon, is nooit afgekeurd geweest. Wel ben je bij diverse stamboeken verplicht met een bepaalde letter te beginnen.

Welk ras fok je?

Leef en laat leven.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 10:11

Art_Ificious schreef:
Ik geloof dat mijn stalbaas de letter van de familienaam erachter zet. Zelfde idee als Zangersheide doet met hun Z erachter.

Dit mag gewoon, is nooit afgekeurd geweest. Wel ben je bij diverse stamboeken verplicht met een bepaalde letter te beginnen.

Welk ras fok je?


Leuke reacties! Ik neem het allemaal mee. Ik fok met Dravers x Arabisch Volbloeden en ze worden ingeschreven bij het NRPS, hier telt inderdaad dat bij een hengst de eerste letter hetzelfde moet zijn als de hengst maar verder staat het vrij.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Naam veulens uitkiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:11

Ik heb een stalnaam (Axioma's stallen). Mijn veulens die bij het NAS worden ingeschreven krijgen Axioma's voor de naam te staan. Veulens die bij het kwpn worden ingeschreven krijgen Axioma achter de naam.
Meestal gebruik ik een thema (heb bv disney thema gehad met Hercules en Hiawatha :D ) de laatste jaren blijf ik vooral in het muziekthema (Miss Montreal vorig jaar (moeder ook zelf gefokt en heette Good Vibrations, haar moeder Dancing Queen), dit jaar Nickelback (uit moeder Imagine en haar moeder is ook Dancing Queen)

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:20

Bij de new foresters hoef je niet met een bepaalde letter te beginnen, gelukkig :Y) Dus wij doen de naam van de merrie en dan gewoon kijken wat we een leuke naam vinden. Wel steeds met een betekenis.

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:44

Ik heb eerst gekeken naar de eisen van het stamboek (KVTH dus als het een hengst werd eerste letter van de hengst) en als het een merrie werd wilde ik zelf graag een naam met moeders voorletter F.

Ik had voor het dekken mijn naam al klaar ik keek vikings en daarin zit het karakter Floki, en ik vond die naam zo leuk en voldeed aan mijn eisen.
Ik wilde ook iets orgineels en in het stamboek kan ik geen (geregistreerd paard) vinden met die naam.

Ik heb mijn eigen achternaam erachter gezet, misschien stom maar in die tijd ging het ook slecht met ons opa en ik vond het mooi, en ik was er super trots op.

Dus gouden tip? Kijk eerst wat je zelf aan wil hebt en het stamboek eist en ga dan kijken wat je voorbij ziet komen.

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017

baudyh

Berichten: 4259
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 06:11

Wij fokken met kwpn-ers. Zowel dressuur als tuigpaarden. Ze beginnen altijd met de letter die dat jaar geld bij het kwpn. Dit jaar dus de N
En krijgen van ons G.W. Achter hun naam. Zijn de initialen van mijn vriend.
Dit jaar Novastar G.W. En Normaal G.W.
2 hengsten dus. Merrie veulens worden naar hun moeder vernoemt. Bv vorige jaar kreeg Diantha G.W. Een merrieveulen Miantha G.W.

Ons eerste veulen van 2024: Una Bella Donna prinses G.W. Geboren op 21 Maart op naar nr 2.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:27

Mijn paarden hebben meerdere verschillende roepnamen :') Ik wil voor mijn veulens namen die rijmen op de moederlijn

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:37

baudyh schreef:
Wij fokken met kwpn-ers. Zowel dressuur als tuigpaarden. Ze beginnen altijd met de letter die dat jaar geld bij het kwpn. Dit jaar dus de N
En krijgen van ons G.W. Achter hun naam. Zijn de initialen van mijn vriend.
Dit jaar Novastar G.W. En Normaal G.W.
2 hengsten dus. Merrie veulens worden naar hun moeder vernoemt. Bv vorige jaar kreeg Diantha G.W. Een merrieveulen Miantha G.W.


Dat laatste wilde ik ook zeggen idd! De merrielijn houdt hetzelfde "suffix" dus bijvoorbeeld ybalia, van de balia stam en dan pybalia, fybalia en ga zo maar door (of je er echt gelukkig van wordt.... 8)7 )

Mijn andere merrie heeft na een generatie overgeslagen te hebben opeens weer de tweede naam van haar oma erbij dus *naam* Peternella.

Hengsten zijn vaak wel "nieuw" en dan met stalnaam of initialen.

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 09:15

Ja inderdaad. Leuke reacties allemaal, heb wel al wat opgegeven maar ben er eigenlijk nog steeds niet helemaal uit.

Zie ook veel mensen waarvan hun stalnaam hun achternaam is en de paarden dus een naam plus achternaam krijgen, weet alleen niet of dat slim is dat het altijd aan je achternaam gelinkt is.

Nu heb ik het met mijn voornaam maar mocht het ooit is een hengst worden klopt dat ook niet meer.

Voornaam's naam is het nu.

Ik twijfel sowieso altijd behoorlijk haha. Het is maar een naam eigenlijk maar toch zou ik alles graag wel herkenbaar willen de komende jaren!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pien63 en 7 bezoekers