Zony...(zebra x pony)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:58

Volgens mij heten die kruisingen officieel zebroide. Het is trouwens oppassen dat dergelijke dieren straks niet onder een houdverbod gaan vallen omdat het exotische dieren zouden zijn.


papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 16:37

Palmera schreef:
sanso schreef:
‘Het lijkt mij leuk om’ is dat jouw fokdoel?

Zo fokt de mens zichzelf toch ook? Dan word er ook niet stilgestaan bij jouw overige vragen. ;)


:-)

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 16:45

Als ik alle reacties hier zo lees...moet ik er nog maar even 10x over nadenken.

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:51

Hm, mijn 1e, 2e en 3e gedachte hierover is en blijft dat je dit niet zou moeten willen.

Ik heb altijd begrepen dat de reden waarom zebra's niet gedomesticeerd zijn is omdat ze niet te domesticeren zijn. Ja het zal met een enkele wel lukken, tot een bepaalde mate, maar waarom zou je dat willen?
Laat de natuur de natuur zijn, dat is wat het zelf het liefste wil. Anders komt het uit zichzelf wel naar je toe.

En stel, je hebt wel zo'n zony, zal die dan wel aansluiting hebben met zijn niet-soortgenoten? Het lijkt mij nogal sneu voor zo'n dier..

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:51

FatCat schreef:
Hoppit schreef:
Je hebt op fb een pagina 'Zelda the Zorse', een belg x zebra. Erg leuk en multifunctioneel dier dat veel shows loopt.


Gedurfde kruising. :+ Had het verkeerd uitgepakt heb je een ontzettend moeilijk EN sterk dier.


Jup, dat wil je niet bedenken wat daar had mee kunnen gebeuren, maar de eigenaar is een gelukkig een potige kerel. Maar is uiteraard facebook, dus wie weet hoeveel dat er niet gepost wordt. Dat heb ik met mijn ponykruising ook al, en daar zit geen druppel zebra in :')

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:41

Hoppit schreef:
FatCat schreef:
Gedurfde kruising. :+ Had het verkeerd uitgepakt heb je een ontzettend moeilijk EN sterk dier.


Jup, dat wil je niet bedenken wat daar had mee kunnen gebeuren, maar de eigenaar is een gelukkig een potige kerel. Maar is uiteraard facebook, dus wie weet hoeveel dat er niet gepost wordt. Dat heb ik met mijn ponykruising ook al, en daar zit geen druppel zebra in :')


Het vervelendste van dit soort voorbeelden van dat het wel kan is dat ze vaak gepaard gaan met de boodschap 'zie je wel, als je de ouders gewoon zorgvuldig uitzoekt en zelf ook sterk in je schoenen staat dan kun je met je zorse alles doen wat je met je huis-, tuin- en keukenpaard ook zou doen'. En dat is statistisch gezien gewoon niet zo: als je de ouders zorgvuldig uitzoekt en zelf sterk in je schoenen staat dan is de kans zo'n 75% (bij benadering) dat je alsnog opgescheept raakt met een dier dat teveel zebra is om zich te schikken in een paardenbestaan. Stomweg omdat een zebra als wild dier het tegenovergestelde van een gedomesticeerd paard is. De enige reden waarom die ene kruising wél werkte is omdat die zorse toevallig dat winnende lot uit de genetische loterij trok en een paardenkarakter met streepjes werd.

Je zou dus statistisch gezien kunnen zeggen dat er op iedere wél functionerende zorse er 9 verliezende zorse veulens zijn die het verkeerde karakter in de verkeerde/juiste vacht erfden en dus over het algemeen een kort en naar leven erfden. De vraag is: wil je jouw toekomstige veulen die kansverdeling aandoen?
Ik vind het nog steeds prachtige dieren (die streepjes <3 ) maar door alle drama's in de zorsefokkerij en het feit dat zelfs de meest verbeten voorstanders inmiddels tegenstanders zijn geworden heeft me er inmiddels alle plezier in ontnomen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:34


Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:46


Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:53

Als het je echt om de strepen gaat, ga eens op zoek naar een paard dat het dun-gen draagt, bij voorkeur een hengst die homozygoot is. Op zijn minst krijg je dan een aalstreep en de wildstrepen op de benen en de schouder. Ik weet niet zeker of extreme markeringen ook vererven, maar sommige dun-paarden hebben spikes die voortkomen uit hun aalstreep, als je even bij mijn artikel kijkt over het dun-gen, ergens halverwege het artikel staat een foto van tinnii hier op bokt kan je goed zien hoe dat er uit ziet. Bij sommige paarden lopen die spikes zelfs door tot aan de buik, maar dat is een zeldzaamheid (google maar eens op "dun hucul stallion" en dan de 1e foto (staat op pinterest dus kan hem niet linken). Dat komt nog het dichtste bij het type aftekeningen die je wilt fokken, zonder dat je het risico loopt in de clinch te raken met moeder natuur.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:56

Teveel Berenburger gedronken ? Hahaha hoe bedenk je het :D :+

In plaats van roze olifantjes dit keer zony'# in de wei

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:04

Anoniem schreef:
Ik heb zo'n vermoeden dat dit niet helemaal serieus bedoeld is. :))

Overigens is er een handelaar in, ik meen, Gelderland, die een paar Zebra's/kruisingen heeft staan.
Ik weet niet of ze te koop zijn, maar denk voor de juiste prijs wel.

Jep Bouwman in Pannerden. Voor zover ik weet zijn die ook enkel weideversiering

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 22:06

janouk schreef:
Teveel Berenburger gedronken ? Hahaha hoe bedenk je het :D :+

In plaats van roze olifantjes dit keer zony'# in de wei

Denk er alleen nog maar over na....maar denk dat je vast komt kijken als ik het wel doe.....

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:41

Ik kom kiijken,zeker weten. Maar ik hoef het niet voor de koets

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:02

Mij lijkt het dat je je een hoop problemen op de hals haalt voor een apart kleurtje.. :')

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:36

Bepaalde paardenkleuren zoals dun en appaloosa doen vaak ook extremere dingen wanneer gekruist met ezels (muildier/muilezel) :D

Afbeelding

Afbeelding

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:48

Xyris schreef:
Als het je echt om de strepen gaat, ga eens op zoek naar een paard dat het dun-gen draagt, bij voorkeur een hengst die homozygoot is. Op zijn minst krijg je dan een aalstreep en de wildstrepen op de benen en de schouder. Ik weet niet zeker of extreme markeringen ook vererven, maar sommige dun-paarden hebben spikes die voortkomen uit hun aalstreep, als je even bij mijn artikel kijkt over het dun-gen, ergens halverwege het artikel staat een foto van tinnii hier op bokt kan je goed zien hoe dat er uit ziet. Bij sommige paarden lopen die spikes zelfs door tot aan de buik, maar dat is een zeldzaamheid (google maar eens op "dun hucul stallion" en dan de 1e foto (staat op pinterest dus kan hem niet linken). Dat komt nog het dichtste bij het type aftekeningen die je wilt fokken, zonder dat je het risico loopt in de clinch te raken met moeder natuur.

bedankt voor het interessante artikel!


Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:54

anjali schreef:
Xyris schreef:
Als het je echt om de strepen gaat, ga eens op zoek naar een paard dat het dun-gen draagt, bij voorkeur een hengst die homozygoot is. Op zijn minst krijg je dan een aalstreep en de wildstrepen op de benen en de schouder. Ik weet niet zeker of extreme markeringen ook vererven, maar sommige dun-paarden hebben spikes die voortkomen uit hun aalstreep, als je even bij mijn artikel kijkt over het dun-gen, ergens halverwege het artikel staat een foto van tinnii hier op bokt kan je goed zien hoe dat er uit ziet. Bij sommige paarden lopen die spikes zelfs door tot aan de buik, maar dat is een zeldzaamheid (google maar eens op "dun hucul stallion" en dan de 1e foto (staat op pinterest dus kan hem niet linken). Dat komt nog het dichtste bij het type aftekeningen die je wilt fokken, zonder dat je het risico loopt in de clinch te raken met moeder natuur.

bedankt voor het interessante artikel!


No problem! Er staat nog wel meer als je geïnteresseerd bent in andere genen. Hier evt. een linkje naar de verzameling ervan: https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... lucht.html

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Petunia27 en 40 bezoekers