Zony...(zebra x pony)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 09:37

Het lijkt me leuk om een pony merrie met zebrazaad te insemineren...dat dat kan is, alom bekend, dat daar mooie dieren uit komen ook (smaken verschillen).
Echter. Qua karakter, en inzetbaarheid vind je heel weinig.
Is, er hier wellicht iemand die ervaring heeft met deze hybride?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door papagroom op 29-04-18 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht


sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:39

‘Het lijkt mij leuk om’ is dat jouw fokdoel? Wat wil je ermee? Wat word het gebruikersdoel?

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 09:46

sanso schreef:
‘Het lijkt mij leuk om’ is dat jouw fokdoel? Wat wil je ermee? Wat word het gebruikersdoel?

Vandaar de vraag.
Mooi, is leuk, maar de moet er wel iets mee kunnen...liefst aangespannen.

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:50

Dan zoek je een leuke mooie pony hengst uit, met goed karakter die aangespannen loopt?

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110631
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:54

In je titel heb je het over Zebra x Pony en in je bericht over Ezel x Pony?
In de regel is het karakter van een zebra niet erg makkelijk (zijn immers niet gedomesticeerd) en daarom zijn ze vaak ook niet te berijden.
Als ik me niet vergis was er ooit wel iemand in Nederland die met zijn zebra's aangespannen reed (recreatief).

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

VenoSnorlax

Berichten: 4507
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:56

Ik denk persoonlijk dat een zebra niet geschikt is om aangespannen te lopen ivm hoog vluchtgehalte. Het word gokken of je veulen dit natuurlijk vererft. Hierbij twijfel ik ook of je met trainen de juiste spieren voor mennen gaat ontwikkelen

Verzorgpaardje gezocht zonder rijden omgeving den haag :) https://boktimg.nl/s/cadeau.gif

[BB-HK] [VOLG] Wachten op de nieuwe pup Het avontuur van/met/over kleine Iroh

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:01

In de regel gaan zebra's niet heel veel om met mensen en zijn dus ook niet bewerkbaar. Het werkkarakter van een zebra zal dan ook moeilijk in te schatten zijn. Maar wat wil je met deze kruising bereiken? Het leuke kleurtje, gewoon vermeerdering, een nieuwe soort kweken, enz.? Ik zie persoonlijk de meerwaarde niet

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 10:01

Cayenne schreef:
In je titel heb je het over Zebra x Pony en in je bericht over Ezel x Pony?
In de regel is het karakter van een zebra niet erg makkelijk (zijn immers niet gedomesticeerd) en daarom zijn ze vaak ook niet te berijden.
Als ik me niet vergis was er ooit wel iemand in Nederland die met zijn zebra's aangespannen reed (recreatief).

Was een foutje..inmiddels gecorrigeerd...en idd...als er een leuk dier uitkomt dat recreatief bruikbaar is, is dat voldoende...het gaat om de fun, en de uitdaging, En het dier hoeft geen sporter te worden.

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:04

Ik zou wel als moederdier een pony pakken. Puur om de hanteerbaarheid.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 10:05

Het zaad is afkomstig van een gedomesticeerde zebra..dit wordt meer gedaan...moeder is een prima menpony in de D maat.
Laatst bijgewerkt door papagroom op 29-04-18 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:05

Zebra's zijn prachtig en ik begrijp de vraag ook wel, er wordt genoeg op iets speciaals zoals bv kleur gefokt.
Maar deze combi wordt nauwelijks gefokt omdat het karakter van de zebra nauwelijks werkbaar is of je moet ongelofelijk veel mazzel hebben dat het veulen het he karakter van alleen de moeder erft.

Ze worden eigenlijk alleen gefokt om iets leuks in de wei te hebben staan.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:06

papagroom schreef:
Het zaad is afkomstig van een gedomesticeerde ezel...dit wordt meer gedaan...moeder is een prima menpony in de D maat.


Zebra neem ik aan. :+

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

VenoSnorlax

Berichten: 4507
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:06

papagroom schreef:
Het zaad is afkomstig van een gedomesticeerde ezel...dit wordt meer gedaan...moeder is een prima menpony in de D maat.

Ezel of zebra?

Verzorgpaardje gezocht zonder rijden omgeving den haag :) https://boktimg.nl/s/cadeau.gif

[BB-HK] [VOLG] Wachten op de nieuwe pup Het avontuur van/met/over kleine Iroh

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 10:10

Iris82 schreef:
papagroom schreef:
Het zaad is afkomstig van een gedomesticeerde ezel...dit wordt meer gedaan...moeder is een prima menpony in de D maat.


Zebra neem ik aan. :+

Stomme spellingcontrole...

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:14

Bij zulke gokjes zou ik als hoogste doel zetten dat je een leuke en gezonde weidedecoratie hebt, alles wat je er meer mee kan is een opsteker.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 10:17

Sizzle schreef:
Bij zulke gokjes zou ik als hoogste doel zetten dat je een leuke en gezonde weidedecoratie hebt, alles wat je er meer mee kan is een opsteker.

Gezondheid gaat voor alles...als er een zwak ding uitkomt, begin ik er niet aan.

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

Telpeva

Berichten: 14683
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:23

Anke98 schreef:
Ik denk persoonlijk dat een zebra niet geschikt is om aangespannen te lopen ivm hoog vluchtgehalte. Het word gokken of je veulen dit natuurlijk vererft. Hierbij twijfel ik ook of je met trainen de juiste spieren voor mennen gaat ontwikkelen

Hoezo dat met de spieren als ik vragen mag, het is toch gewoon een paardachtige?

Niet precies wat je zoekt maar die aftekeningen zie je soms ook bij sommige andere rassen, wel minder aanwezig maar als een zebra mix niet lukt (met vinden niet, en/of met beleren niet) dan is dat wellicht nog een bruikbare optie. Welke rassen het precies zijn weet ik niet, maar volgens mij is het de kleur wildkleur die de strepen geeft. Je ziet het ook soms bij fjorden

Lijkt mij wel heel gaaf hoor als alles naar wens zou gaan en het dier het gedrag van de moeder erft. Dat is een gok en het kan ook de andere kant erven, maar als de verzorgers zebra's in dierentuinen goed kunnen onderhouden (die zullen toch ook een dierenarts en hoefsmid zien af en toe) dan zou het imo toch haalbaar moeten zijn.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

VenoSnorlax

Berichten: 4507
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:31

Telpeva schreef:
Anke98 schreef:
Ik denk persoonlijk dat een zebra niet geschikt is om aangespannen te lopen ivm hoog vluchtgehalte. Het word gokken of je veulen dit natuurlijk vererft. Hierbij twijfel ik ook of je met trainen de juiste spieren voor mennen gaat ontwikkelen

Hoezo dat met de spieren als ik vragen mag, het is toch gewoon een paardachtige?

Ze zijn vooral gebouwd om lange afstanden te rennen op platte vlaktes, lijkt me toch dat de spieren heel anders ontwikkeld zijn als bijvoorbeeld ezels ( bergachtige gebieden, veel klimmen) Konik en mustang zijn gedomestiseerd qua bouw dus zou niet weten hoe het daarmee zit

Verzorgpaardje gezocht zonder rijden omgeving den haag :) https://boktimg.nl/s/cadeau.gif

[BB-HK] [VOLG] Wachten op de nieuwe pup Het avontuur van/met/over kleine Iroh

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:38

Voor zover ik heb begrepen zijn zebra-hybrides gewoon ontzettend lastig. Heb je ervaring met het trainen van wilde dieren? Want zebra's zijn niet zo maar een soort paardachtigen. Je kan ze niet simpel trainen zoals je een paard zou trainen, ook de zebra-kruisingen niet. Zie https://www.youtube.com/watch?v=anU_vTewvcg

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:56

Ik zou Timi Sebright van rarity acres eens vragen om advies.
http://www.rarityacres.com/ Ze fokt al jaren zebra kruizingen en is heel transparant over hoe ze te trainen zijn.
Je hebt ook nog een koppel in NL die veel fokken, maar van het weinige dat ik van hun gelezen heb trainen ze ze niet echt (kan er natuurlijk naast zitten)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:58

Ergens snap ik je verlangen wel, het ziet er spectaculair uit. Maar ik vraag me af of de meerwaarde van het kleurtje opweegt tegen alle aanpassingen die je moet doen omdat het karakter héél anders is dan dat van een paard.

Vergis je ook niet in het agressieve gedrag dat een zebra kan laten zien. Waar een paard zal vluchten, kan een zebra (en ezels trouwens ook) nog een stuk eerder de aanval kiezen. En die aanval is niet mals.
De vergelijking met zebra's in een dierentuin snap ik niet helemaal. Wanneer die dieren een hoefsmid nodig hebben worden ze in de regel verdoofd. Dat of ze worden in een crush gedrukt. Niet te vergelijken met hoe een 'gewoon' paard wordt behandeld. Het kán wel hoor. Maar ik vraag me af of je er de faciliteiten voor hebt.

Je hebt het over een gedomesticeerde zebra. Maar dat bestaat (nog) niet. Domesticatie is een proces. En is iets heel anders dan een dier dat in gevangenschap wordt gehouden. Je gaat gewoon te maken hebben met een wild dier. Ik zou er nog eens heel goed over nadenken.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

anjali
Berichten: 15041
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:59

Ik heb dat filmpje bekeken.Het idee van ts om zo'n kruising te produceren lijkt me dus een echte afrader.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:26

Ik kan mij indenken dat het idee leuk is. Maar de meerwaarde daar heb ik mijn twijfels over. Wat hier boven ook staat; ze kunnen agressief reageren. Daarnaast zijn ze eigenwijzer en meer een kudde dier nog. Met het jaren fokken en selectie zou je dat eruit kunnen halen maar ( dat vind ik) is het geen zebra meer een bepaald fenotype met eigenschappen die handzaam zijn voor de mens die graag iets aparts speciaals wil. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar ik vraag mij oprecht af of je het moet willen; ik zie het bij honden ook , bepaalde hond willen mbt uiterlijk maar de karakter eigenschappen als een nadeel ervaren. ( v bv een functionele werkhond in de bergen maar eigenlijk niet geschikt v bevolkt nl. Zelf ben ik een voorstander om eerst te kijken wat je wil wat bij jouw levenstijl past; en op basis daarvan een keuze te maken; https://www.levendehave.nl/dierenwikis/parkdieren/zebra

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:58

Er stond er 2 jaar geleden 1 op de zuidlaardermarkt te koop ;)
De kruising gebeurt vaker en wordt zorse genoemd

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:02

Lukraak vermeerderen enkel vanwege de "rariteitenkabinet-factor" is nooit een goed uitgangspunt.
Dat alleen zou al een reden moeten zijn om er niet aan te beginnen.
Daarnaast is een Zebra een wild dier, niet gedomesticeerd. Offspring is dan ook totaal niet vergelijkbaar met een paard of pony.
Reden nummer 2 om er niet aan te beginnen.

Als jij koste wat kost toch zo'n dier wil maken, ga je er dan ook 35 jaar voor zorg dragen no matter what?
Of plemp je het de handel in tzt?
Want dat is waar deze dieren belanden. Ze gaan allemaal van hand tot hand, iedereen wil er aan verdienen en hun uiterlijk uitbuiten.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers