Papier aanvragen voor een kruising

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Papier aanvragen voor een kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 10:35

Dag allemaal,

Ik heb een vraag. Een leuke jaarling heeft mijn interesse gewekt. Dit is een kruising Haflinger (m) met papier en Wielkopolski (v) met papier.
Juist omdat beide ouders vol papier hebben lijkt het mij interessant om ook een papier bij de jaarling aan te vragen zodat de afstamming officieel wordt vastgelegd. Is dit mogelijk? Zijn er speciale kruisingsstamboeken? Google kon mij zo snel even niet verder helpen... iemand hier wel?

Alvast bedankt! B-)


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Papier aanvragen voor een kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:37

Helaas, een kruising is een kruising - mogelijk een heel bewuste gekozen mix, maar dus geen ras. Als ze voldoen aan kleureisen (er zijn stamboeken voor palomino's en stamboeken voor bonten) of aan de volbloed-eis van het nrps, kun je een kruising daar nog wel inschrijven. Maar verder niet... Nou kun je op een papier toch niet rijden, het paard moet gezond zijn en willen lopen, dat is het belangrijkste ;)

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:42

Je kan - ook zonder aan de bloed-eisen te voldoen - papier aanvragen bij het NRPS. Raar maar waar. Ik heb een draver x Paso gefokt, en daar gewoon papier van het NRPS bij.

DA heeft geschetst en gechipt, (schetsformat van het NRPS gebruikt), je stuurt dat op mét de dekbon van de hengst (die moet je wel hebben), je betaalt 50 euro oid en je krijgt je (B-register) papier.
Je hebt verder niets aan het papier, maar de kruising staat zo verder wel geregistreerd. Mocht het paard ooit verkocht worden, dan weet de nieuwe eigenaar dus idd wie de ouders zijn.

butengeweun

Berichten: 3649
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:45

Ibbel schreef:
Je kan - ook zonder aan de bloed-eisen te voldoen - papier aanvragen bij het NRPS. Raar maar waar. Ik heb een draver x Paso gefokt, en daar gewoon papier van het NRPS bij.

DA heeft geschetst en gechipt, (schetsformat van het NRPS gebruikt), je stuurt dat op mét de dekbon van de hengst (die moet je wel hebben) en je krijgt je (B-register) papier.
Je hebt verder niets aan het papier, maar de kruising staat zo verder wel geregistreerd. Mocht het paard ooit verkocht worden, dan weet de nieuwe eigenaar dus idd wie de ouders zijn.



Elk stamboek waar je je paspoort aanvraagt zou dit moeten doen zolang je dekpapier van de vader hebt. Of ze het doen is wat anders. Maar officieel zouden ze hem moeten noteren.

Maar het paard is al een jaar dan heeft hij/zij toch al een paspoort?

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Papier aanvragen voor een kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:48

Paspoort is iets anders dan papier. Op het paspoort wordt zonder bewijs van afstamming (stamboekpapier) geen afstamming vermeld, ook al is die bekend. Een paspoortuitgevende instantie is geen stamboek. Een stamboekorganisatie die een paspoort uitgeeft is op dat moment dus niet met afstammingsregistratie bezig (stamboekwerkzaamheden) maar met een andere taak. Die taken horen niet door elkaar te lopen.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 10:50

Skippy01 schreef:
Helaas, een kruising is een kruising - mogelijk een heel bewuste gekozen mix, maar dus geen ras. Als ze voldoen aan kleureisen (er zijn stamboeken voor palomino's en stamboeken voor bonten) of aan de volbloed-eis van het nrps, kun je een kruising daar nog wel inschrijven. Maar verder niet... Nou kun je op een papier toch niet rijden, het paard moet gezond zijn en willen lopen, dat is het belangrijkste ;)


Het is wel een palomino! Dat biedt dan weer perspectief. En wat je zegt is zeker waar, op een papier kan je niet rijden en het is ook zeker bijzaak ;) het leek mij alleen zo sonde als de bloedlijnen een soort van verloren gaan zeg maar. Bedankt voor de info!

butengeweun

Berichten: 3649
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:54

Ibbel schreef:
Paspoort is iets anders dan papier. Op het paspoort wordt zonder bewijs van afstamming (stamboekpapier) geen afstamming vermeld, ook al is die bekend. Een paspoortuitgevende instantie is geen stamboek. Een stamboekorganisatie die een paspoort uitgeeft is op dat moment dus niet met afstammingsregistratie bezig (stamboekwerkzaamheden) maar met een andere taak. Die taken horen niet door elkaar te lopen.


Kan hem zo niet vinden maar voor paspoort afstammeling heb je alleen een dekbon nodig. Sommige stamboeken werken niet met stamboekpapier (iedergeval het NSvT waar mijn paarden bij zitten niets) Voor de volledigheid moeten ze het invullen als het bekend is. Zou even terug moeten zoeken waar het staat heb het 6 jaar geleden met mijn veulen gehad. En staat ook gewoon de hengst van de dekbon in het paspoort.

Stamboekpapier heb ik dus geen ervaring mee omdat dat bij ons eigenlijk gewoon je paspoort is als het bekend is.

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 10:56

Ibbel schreef:
Je kan - ook zonder aan de bloed-eisen te voldoen - papier aanvragen bij het NRPS. Raar maar waar. Ik heb een draver x Paso gefokt, en daar gewoon papier van het NRPS bij.

DA heeft geschetst en gechipt, (schetsformat van het NRPS gebruikt), je stuurt dat op mét de dekbon van de hengst (die moet je wel hebben), je betaalt 50 euro oid en je krijgt je (B-register) papier.
Je hebt verder niets aan het papier, maar de kruising staat zo verder wel geregistreerd. Mocht het paard ooit verkocht worden, dan weet de nieuwe eigenaar dus idd wie de ouders zijn.


Klopt hij dat bij het NRPS er wel minimaal zoveel procent angelo-arabier in moet zitten? Of volbloed? Daar voldeed je met je draver x Paso wel aan dan. Het wordt inderdaad een E-maat. Dus wat dat betreft past ze wel in het NRPS.

Je laatste zin is inderdaad precies de rede dat mij dat leuk lijkt.

Nog 1 vraag over de dekbon. Is dit een soort van garantiebewijs dat de papa echt de papa is van de fokker of eigenaar van de hengst?

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:59

Er zit 0% bloed in een draver hoor. En in een paso al helemaal niet. Er staat dan ook geen bloedpercentage op het papier van het veulen vermeld.

Verder is E-maat niet bepaald een 'eis' van het NRPS, daar lopen ook zat van 1.70 plus rond. En van de C en D maat.

De dekbon is idd de garantie dat die hengst idd jouw merrie heeft gedekt. Die krijg je normaalgesproken dus altijd van de hengstenhouder na betaling van het dekgeld.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:15

Het NRPS schrijft deze paarden inderdaad in. Ze komen dan in het B register.

Dat doet het KWPN ook.

Of ze de afstamming erbij noteren weet ik niet.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 11:24

Ibbel schreef:
Er zit 0% bloed in een draver hoor. En in een paso al helemaal niet. Er staat dan ook geen bloedpercentage op het papier van het veulen vermeld.

Verder is E-maat niet bepaald een 'eis' van het NRPS, daar lopen ook zat van 1.70 plus rond. En van de C en D maat.

De dekbon is idd de garantie dat die hengst idd jouw merrie heeft gedekt. Die krijg je normaalgesproken dus altijd van de hengstenhouder na betaling van het dekgeld.


Oké, ik las de wikipedia van NRPS even scheef ;)

Ik dacht trouwens dat dravers altijd heel veel met volbloed(afstammingen) worden gefokt. Maar dan kan dat toevallig mijn oude draver zijn geweest.

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:30

NatasjavE schreef:
Het NRPS schrijft deze paarden inderdaad in. Ze komen dan in het B register.

Dat doet het KWPN ook.

Of ze de afstamming erbij noteren weet ik niet.


NRPS registreert met afstamming, kan me niet voorstellen dat het KPWN dat ook niet zou doen, want waarom anders een papier afgeven?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:55

Ibbel schreef:
NRPS registreert met afstamming, kan me niet voorstellen dat het KPWN dat ook niet zou doen, want waarom anders een papier afgeven?


Ze geven geen papier af maar een paspoort. Heb ik tenminste zo begrepen. En enkel en alleen omdat ze dat wettelijk verplicht zijn.


KWPN wil alleen iets van doen hebben met verwanten stamboeken. En daarmee bedoelen ze andere sportstamboeken.


Het is pas sinds kort dat nakomelingen van Gelderse hengsten bij andere stamboeken ingeschreven kunnen worden.
Als de hengst oorspronkelijk KWPN gefokt was(en dat was tot een paar jaar terug iedere Gelderse) en dekte een KWPN merrie dan kon je een reg B papier krijgen,

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Papier aanvragen voor een kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:58

NRPS geeft dus wel een papier af (naast een paspoort). Maar in principe is natuurlijk een paspoort met afstamming ook voldoende als je alleen die afstamming maar 'bewezen' geregistreerd wilt hebben.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:05

Ik weet niet hoe het zit met het papier maar als je je merrie vervolgens door een door het NRPS goedgekeurde hengst laat dekken met als resultaat voldoende "bloed" dan krijgt het veulen wel weer een volwaardig NRPS papier. En dat is dan wel weer fijn!

Als je jaarling een ruin of hengst is heeft het geen zin. Daar kun je zelf niet mee verder fokken voor een stamboek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Papier aanvragen voor een kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:12

Het KWPN geeft ook een papier af met afstamming. Het enige probleem aan deze jaarling is dat hij niet meer aan de voet van de moeder loopt dus voordat er een papier met afstamming gemaakt kan worden zal er eerst een DNA test met de vader en de moeder gedaan moeten worden. En dat geldt voor ieder stamboek.

Ik zou naar het BAPS gaan in België.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:31

janderegelaa schreef:
Het KWPN geeft ook een papier af met afstamming. Het enige probleem aan deze jaarling is dat hij niet meer aan de voet van de moeder loopt dus voordat er een papier met afstamming gemaakt kan worden zal er eerst een DNA test met de vader en de moeder gedaan moeten worden. En dat geldt voor ieder stamboek.

Ik zou naar het BAPS gaan in België.


Bij het BAPS moet er ook arabierbloed in zitten om in het halfbloed (PBA) register te komen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:35

Ziezo_X schreef:
Het is wel een palomino! Dat biedt dan weer perspectief. En wat je zegt is zeker waar, op een papier kan je niet rijden en het is ook zeker bijzaak ;) het leek mij alleen zo sonde als de bloedlijnen een soort van verloren gaan zeg maar. Bedankt voor de info!


Als het een 'echte' palomino gekleurd paard is .... en niet bijvoorbeeld het blond van haflinger ... dan zou ik het inschrijving in het Royal Belgian Palomino Stamboek. Daar krijgt het dan een EU-erkende Stamboek paspoort met vol melding van afstamming.
Als je die richting op wilt gaan stuur mij een PB en dan leg ik uit wat je moet doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 bezoekers