Met merrie naar de keuring, hoe moet dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Met merrie naar de keuring, hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 13:13

Sinds maart ben ik eigenaar van een ( vind ik zelf) toffe KPWN merrie.
Haar afstamming is Royal Feu X Flipper D'elle. Ze staat is bij het KWPN geregistreerd in het A register.
Ze is pas 3 en staat nog niet in het werk, dus wil haar dit jaar sowieso nog niet meenemen naar de keuring maar volgend jaar of het jaar daarna misschien wel.

Het gaat om deze merrie.( helaas heb ik nog geen mooie stand foto's van haar kunnen maken)

Afbeelding

Afbeelding


Nu hebben wij het idee opgevat om haar voor het stamboek te laten keuren. Ik heb in het verleden enkel ruinen gehad en ben dus totaal niet bekend met keuringen. Interesse voor de fokkerij is er wel dus heb wel enige kennis maar zou graag nog meer leren.

Vandaar mijn vraag waar ik allemaal aan moet denken en wat ik moet doen wanneer ik met mijn merrie naar de keuring wil. Wat kan moet ik haar thuis al vast leren en waar moet ik bijv aan denken qua toiletteren enz.
Inschrijven bij het KWPN is al gebeurt en wil haar binnenkort op naam laten zetten. Moet ik nog anderen dingen regelen?

Alle tips & tricks zijn welkom!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Met merrie naar de keuring, hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:03

https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/selectie ... -registers

Qua thuis leren, goed gaan longeren ruim van te voren zodat ze goed in de bespiering/ beweging komt. Oefenen met opstellen en rechtuit stappen en draven op het harde.

Qua toiletteren hangt een beetje van het paard af..je kunt bijv op een bepaalde manier vlechten waardoor de hals beter uit komt. Staart en kootholtes etc opscheren. Ruim op tijd op een ijzertje zetten en zorgen dat voor de keuring de ijzers er net circa twee weken opnieuw onder zitten.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 14:59

Elisa2 schreef:
https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/selectie ... -registers

Qua thuis leren, goed gaan longeren ruim van te voren zodat ze goed in de bespiering/ beweging komt. Oefenen met opstellen en rechtuit stappen en draven op het harde.

Qua toiletteren hangt een beetje van het paard af..je kunt bijv op een bepaalde manier vlechten waardoor de hals beter uit komt. Staart en kootholtes etc opscheren. Ruim op tijd op een ijzertje zetten en zorgen dat voor de keuring de ijzers er net circa twee weken opnieuw onder zitten.


Bedankt voor de tips. Hier heb ik zeker wat aan! Kan ik ergens terug vinden hoe dat opstellen precies werkt?

wendyh

Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Re: Met merrie naar de keuring, hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:10

Ik volg even. Met mijn merrie wil ik ook eens naar een keuring.

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Met merrie naar de keuring, hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:14

Register A merries moeten eerst Prok gekeurd worden.
Daarna ga je naar een stamboek inschrijving en zorg je dat je de merrie van tevoren getraind hebt zodat ze in goede bespiering zit en een fijne techniek kwa beweging (en eventueel springen als ze spring gericht is). Voor de keuring zelf moet ze getoilleteerd zijn.
Op de keuring wordt ze dan eerst beoordeelt op houding en stand en daarna op beweging. Afhankelijk van de punten die ze haalt kan ze ingeschreven worden in het stamboek en predikaten halen

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Met merrie naar de keuring, hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:20

Ik zou dit jaar met haar naar de keuring gaan. Dat is meestal de meest gunstige leeftijd om naar de stamboekopname te gaan.
Nu prokken en daarna de training oppakken.

Persoonlijk zou ik adviseren om haar naar een stal te brengen waar ze haar keuringsklaar maken.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Met merrie naar de keuring, hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 16:20

Dit jaar naar de keuring wil ik niet. Ze is nog heel jeugdig in haar bouw en naar mijn mening er lichamelijk nog niet aan toe om echt in training te gaan. Vandaar mijn keuze om haar eventueel als 4 jarige aan te bieden.

Weg brengen vind ik geen optie ivm de kosten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Met merrie naar de keuring, hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:38

Training voor de merriekeuring is nog niet zo heftig hoor. En jeugdigheid vinden ze op deze leeftijd nog niet zo erg. Dat mag zelfs.
Kosten vallen doorgaans ook wel mee vind ik en je hebt dan vaak meer kans op een predikaat.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 10:15

NatasjavE schreef:
Training voor de merriekeuring is nog niet zo heftig hoor. En jeugdigheid vinden ze op deze leeftijd nog niet zo erg. Dat mag zelfs.
Kosten vallen doorgaans ook wel mee vind ik en je hebt dan vaak meer kans op een predikaat.


Aan wat voor bedragen moet ik denken dan? Voor zadelmak maken ben je al snel zo'n 500 per maand kwijt, dat is geld wat ik niet zo in mn binnenzak heb ;)

Misschien als er nog keuringen later in het jaar zijn dat ik er wel voor kies om haar nog te laten keuren, maar het gaat me niet om de predikaten heel eerlijk. Het lijkt mij gewoon een leuke ervaring. Ik ben een hobby fokker en heb dit paardje eigenlijk puur gekocht vanwege haar kwaliteit. Het doel is hoge sport, fokken zou dan ruimte bieden voor een tussenjaar of eventueel vast een opvolger voor deze merrie.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Met merrie naar de keuring, hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:22

Ook voor de hobbyfokker is een predikaat belangrijk. Een sterpredikaat maakt de veulens makkelijker verkoopbaar.

Je zal wel aan dat geld moeten denken ja....maar dat betaald zich later wel uit.
Je hoeft haar geen maanden weg te sturen.

En je eigen stalgeld gaat uiteraard wat omlaag.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:42

Paard ziet er niet jeugdig uit, integendeel. Kan qua bespiering en voedingsconditie naar de keuring. Training: zo'n 4 keer per week longeren, wel bijgezet, anders kweek je een rennerig paard met longinhoud zonder kracht. Voor op een ijzertje zetten. Paar is zo te zien nogal neerwaarts, dus goed opletten hoe je d'r neerzet met opstellen voor de jury. Wij maken zelf de paarden in zo'n 6 weken keuringsklaar (van volledig groen). Oefen het correct mee lopen aan de hand (stap en draf) en ook het opstellen voor de jury. Slecht opstellen kan het verschil maken tussen stamboek of minimaal ster. Het is een zeer belangrijk onderdeel.
Verder een aantal keer laten vrijspringen, zodat ze het lijntje kent en ook voldoende kracht heeft om daar een aantal keer door heen te gaan (springen). Bij het vrijspringen, zorg ervoor dat de merrie er rustig ingaat (bij te veel rennen; vanuit de hand laten springen en later eventueel een balk tussen de 2e en oxer leggen).
Zorg dat de merrie netjes getoiletteerd is, benen geschoren of de vetlokken weggeknipt, bij een korte hals veel kleine knotjes (lijkt de hals langer) en bij een -te- lange hals iets grotere en minder knotjes. Maantop uiteraard ingevlochten. Staart uitgekamd en netjes afgeknipt. Mag boven ingevlochten, opgeschoren of los. Is het paard een beetje langzaam/lijzig dan de staart korter knippen, hierdoor toont het paard vaak al wat vlotter. Eventueel wat olie/vet rondom de ogen en neus, hierdoor toont het paard meer bloed in het gezicht. Neusharen iets inkorten (wegscheren mag niet meer, wordt helaas nog steeds wel gedaan) en bij de oren het uitstekende haar wegknippen. Helaas worden bijna alle paarden voor de keuring nog steeds uitgeschoren. Het mag niet, maar gebeurt nog steeds wel.
Zorg dat het paard door een vakkundige smid is bekapt en is voorzien van in ieder geval een voorijzer. Max. 2 weken van te voren nog een keer opnieuw laten beslaan door de smid. Staat het paard niet helemaal correct (lees toontredend/frans) dan kan de smid een beetje spelen met waar de lip aan te brengen, zodat het optisch allemaal wat rechter lijkt.
Qua afstamming, is het echt een Royal Fue x Flipper d'Elle of is het net andersom. Is de fokker Enterbrook?

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 12:41

hoogendroog schreef:
Paard ziet er niet jeugdig uit, integendeel. Kan qua bespiering en voedingsconditie naar de keuring. Training: zo'n 4 keer per week longeren, wel bijgezet, anders kweek je een rennerig paard met longinhoud zonder kracht. Voor op een ijzertje zetten. Paar is zo te zien nogal neerwaarts, dus goed opletten hoe je d'r neerzet met opstellen voor de jury. Wij maken zelf de paarden in zo'n 6 weken keuringsklaar (van volledig groen). Oefen het correct mee lopen aan de hand (stap en draf) en ook het opstellen voor de jury. Slecht opstellen kan het verschil maken tussen stamboek of minimaal ster. Het is een zeer belangrijk onderdeel.
Verder een aantal keer laten vrijspringen, zodat ze het lijntje kent en ook voldoende kracht heeft om daar een aantal keer door heen te gaan (springen). Bij het vrijspringen, zorg ervoor dat de merrie er rustig ingaat (bij te veel rennen; vanuit de hand laten springen en later eventueel een balk tussen de 2e en oxer leggen).
Zorg dat de merrie netjes getoiletteerd is, benen geschoren of de vetlokken weggeknipt, bij een korte hals veel kleine knotjes (lijkt de hals langer) en bij een -te- lange hals iets grotere en minder knotjes. Maantop uiteraard ingevlochten. Staart uitgekamd en netjes afgeknipt. Mag boven ingevlochten, opgeschoren of los. Is het paard een beetje langzaam/lijzig dan de staart korter knippen, hierdoor toont het paard vaak al wat vlotter. Eventueel wat olie/vet rondom de ogen en neus, hierdoor toont het paard meer bloed in het gezicht. Neusharen iets inkorten (wegscheren mag niet meer, wordt helaas nog steeds wel gedaan) en bij de oren het uitstekende haar wegknippen. Helaas worden bijna alle paarden voor de keuring nog steeds uitgeschoren. Het mag niet, maar gebeurt nog steeds wel.
Zorg dat het paard door een vakkundige smid is bekapt en is voorzien van in ieder geval een voorijzer. Max. 2 weken van te voren nog een keer opnieuw laten beslaan door de smid. Staat het paard niet helemaal correct (lees toontredend/frans) dan kan de smid een beetje spelen met waar de lip aan te brengen, zodat het optisch allemaal wat rechter lijkt.
Qua afstamming, is het echt een Royal Fue x Flipper d'Elle of is het net andersom. Is de fokker Enterbrook?


Hier heb ik echt wat aan! Bedankt!
Ja het is echt een Royal Feu X Flipper d'Elle. Fokker is F. Kok van Eurobredhorses in Etten.