Hengsten en merries naast elkaar in opfok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Hengsten en merries naast elkaar in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 07:23

Een vraag voor de ervaren opfokbedrijven. Gebeurt t bij meer opfokbedrijven dat 2 jarige hengsten naast jaarling en 2 jarige merries( waarvan en al 1 hensgtig is) worden gezet met enkel een afscheiding van stroomdraad? Ligt t aan mij of maak ik me druk om niks?


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Hengsten en merries naast elkaar in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:52

Ik verplaats dit topic naar F-AM

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hengsten en merries naast elkaar in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:05

Als er genoeg stroom op staat en de paarden weten dat,zie ik geen graten.
Ken zelfs enkele dekhengsten die zo naast merries staan.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Hengsten en merries naast elkaar in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 08:10

Nou een van de hengsten heeft t draad al kapot getrokken en uit ervaring heb ik vorig jaar een 2 jarige hoogdrachtig uit een opfok zien komen. Vandaar mijn zorgen.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hengsten en merries naast elkaar in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:28

Een draad kapot bij jonge paarden betekent nog niet dat ze dit doen om bij merries te raken.
Zat jonge paarden die door spelen enzo per ongeluk een draad meehebben.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:38

Esther28 schreef:
Een vraag voor de ervaren opfokbedrijven. Gebeurt t bij meer opfokbedrijven dat 2 jarige hengsten naast jaarling en 2 jarige merries( waarvan en al 1 hensgtig is) worden gezet met enkel een afscheiding van stroomdraad? Ligt t aan mij of maak ik me druk om niks?


Ik zou mij daar ook zorgen om maken.

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:49

Nee lijkt mij niet normaal. Daar moet een grotere afstand tussen zitten en degelijke omheiningen, minimaal hout met daarbij nog stroom.
Dit is vragen om ongelukken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Hengsten en merries naast elkaar in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:59

Het kan wel naast elkaar maar dan met twee meter tussen de weilanden en dan beide weilanden met (flink) stroom op de draden. Ze moeten niet met elkaar kunnen neuzen oid.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 07:19

Ze staan direct naast elkaar zowel op stal(open tralies wand) als in paddock en kunnen aan elkaar ruiken. De merrie is hengstig en 1 van de hengsten vond dit nogal interessant(nek erop en zo'n typisch hinnikje een beetje tussen brullen en hinniken in). En als ik zo hoe er met t grootste gemak een draad van de afzetting kapot getrokken wordt maak ik me zorgen..
Er staan ook jaarlingen tussen maar daar maak ik me geen zorgen over..die weten (nog) waar die slurf voor dient verder..
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 05-04-18 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13895
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengsten en merries naast elkaar in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 07:21

Ik heb eens meegemaakt ergens dat de hele hengstenkudde ontsnapt was en tussen de merries liep. 50% was drachtig.

Ik zou nooit hengsten en merries (opfok) op 1 locatie willen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Hengsten en merries naast elkaar in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 07:52

Geen probleem mits er zat stroom op staat maar ideaal is natuurlijk anders... dubbele omheining zou ik wel wenselijk vinden..

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Hengsten en merries naast elkaar in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 08:26

Ja dubbele afzetting zou ook mijn idee zijn maar goed dat gebeurt dus niet.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:01

Op zich geen enkel probleem, maar dan dus wel met een degelijke afrastering en zo klinkt het niet!

En vergis je niet in jaarlingen, hoor. Zitten bij die heel goed weten wat ze met die slurf aan moeten...

Maar, zoals je het nu schrijft, zou ik me ook zorgen maken. Degelijke omheining met 2m ertussen en goede klap stroom erop, dan kan het best.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Hengsten en merries naast elkaar in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:50

Zoals jij het beschrijft gaat het goed tot het een keer mis gaat en dan wordt het waarschijnlijk wel aangepast maar ik vind dit onprofessioneel en de stalhouder neemt onnodig risico.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Hengsten en merries naast elkaar in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:11

Naar mijn idee had je je antwoord al voordat je dit topic opende. Jij voelt je er zo te horen alles behalve fijn bij wat ik heel goed begrijp.

Geloof best dat het met een stroomdraad jaren goed kan gaan mits goed stroom maar je zal er maar een keer zn 'rotzak' bijhebben die alles compleet negeerd omdat de hormonen het overnemen. En ja dat kan! Dus zou mijn voorkeur ook zijn voor een opfok die of 'waterdicht' is. Dat dit absoluut niet kan gebeuren of op 2 andere locaties

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:46

Direct naast elkaar lijkt me niet handig, ze moeten niet kunnen snuffen aan elkaar. Heb je al gevraagd of er geen pad tussen kan komen? Toen mijn hengst in de opfok stond, stonden ze achter een draadje maar er zat wel een pad van zo'n 2 meter tussen. Nu staat mijn hengst nog steeds achter draad (5 is hij inmiddels) met een pad ertussen en dan de merries weer achter draad op 2-3 meter afstand.

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 10:16

bartjeminoes schreef:
Naar mijn idee had je je antwoord al voordat je dit topic opende. Jij voelt je er zo te horen alles behalve fijn bij wat ik heel goed begrijp.

Geloof best dat het met een stroomdraad jaren goed kan gaan mits goed stroom maar je zal er maar een keer zn 'rotzak' bijhebben die alles compleet negeerd omdat de hormonen het overnemen. En ja dat kan! Dus zou mijn voorkeur ook zijn voor een opfok die of 'waterdicht' is. Dat dit absoluut niet kan gebeuren of op 2 andere locaties

Nou ja ik wil weten of me terecht zorgen maak of dat dit zo ook op andere stallen gebeurt. Dit is voor t eerst dat ik een veulen in de opfok heb en ik weet niet hoe t normaal gaat bij opfoks.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 22:34

Omdat ik de situatie niet veilig vind gaat mijn veulen binnenkort naar een andere opfok. Ze zijn niet van plan om t te veranderen want ze maken zich er geen zorgen over en zien t probleem niet.Jammer want t was een mooie plek maar veiligheid en gezondheid van mijn veulen gaan toch voor.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:14

Hengsten zullen alles proberen om bij de merries te komen. Helaas zijn er nog steeds opfok bedrijven die denken dat ze wel bij elkaar in de buurt kunnen staan, met alle gevolgen van dien: dracht maar ook veel meer gevechten ivm hormonen.
Ik kan je zo 2 opfok bedrijven aanwijzen die de hele boel wel al eens drachtig hebben gehad. (En die daarna de beestjes bij ons brengen)

Bij ons staan hengsten volledig afgezonderd. Er kan geen merrie bij in de buurt komen of andersom. Ze zien elkaar niet, ruiken elkaar niet en er kan ook geen merrie voorbij komen die bv op buitenrit is.

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 12:31

Precies Vukina, dat lijkt me ook niet meer dan normaal. Echter staan hier de hengsten gemengd op leeftijd. Zo staan er 2 jarige hengsten bij hengstjes die nog geen jaar oud zijn. Ook bij de merries wordt alles maar door elkaar gegooid(2 jarige merries en een 2 jarige ruin bij mijn jaarling merrie). Ik zie tot welke onrust dit leidt(kapotte draden, gefrustreerde hengst en een hensgtige merrie).Daar bovenop wordt de opfok tijdelijk ( al een paar maanden) gerund door een melkveehouder met 0.0 ervaring met paarden/veulen opfok. Totaal onverantwoord en gezien zij t allemaal wel mee vinden vallen gaat ze dus mooi weg daar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 120 bezoekers