OCD 2 jarige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Woodybokt
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-04-18

OCD 2 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-18 22:26

Goedenavond,

Ik heb een 2 jarige merrie welke is geröntgend en waarbij OCD in beide spronggewrichten is aangetroffen. Van OCD wordt gezegd dat het erfelijk is maar zowel de moeder als de vader hebben geen OCD. Vorig jaar heeft de merrie een beenwond gehad waardoor ze 5 weken box rust moest hebben. Zou deze box rust ook de veroorzaker van de OCD kunnen zijn en zo ja is het dan wel erfelijk bij eventuele nafok?


Anomien

Berichten: 7370
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: OCD 2 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:29

Aanleg ocd kan idd erfelijk zijn. Dat de ouders vrij zijn zegt soms weinig.

Je kunt dit het beste met je da bespreken.
Ermee fokken zou ik niet. Als ze het nu al heeft in beide benen, terwijl ze nog moet uitzwaren en evt dracht moet volbrengen.:: nee.

Mama van mijn lieve meisjes

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:45

Goed voeren en de wei op. Bij paarden in de groei verdwijnt het soms spontaan. Lichaam heeft groot zelfherstellend vermogen. Daarom ben ik ook geen fan van röntgenen op zo’n jonge leeftijd. Heb het zelf meegemaakt dat ik een tweejarige kocht met een chip en toen hij met 6 jaar voor verkoop weer geröntgend moest worden was het niet meer te vinden.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: OCD 2 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:48

Een jaar later nog eens kijken.
Ik had al een operatie gepland staan voor herfst (8 maanden later) en toen was er niets meer te zien. Operatie dus gecancelled.

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Re: OCD 2 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:53

Lante... Dat gaat alleen op voor dieren tot een jaar. Bij een tweejarige met OCD gaat het niet meer spontaan weg.

Deel is erfelijk, echter een heel groot deel is ook omgevingsbepaald (eerste jaar te rijk gevoerd bv/ zie onderzoeken naar voorkomen en voorkómen van ocd). Het goed voeren advies is dus nogal gevaarlijk. Juist bij SCHRAAL gehouden dieren zie je veel minder OCD.

Kortom TS: gewoon naar een goede kliniek en daar komen tot een plan van aanpak/ je door hen laten adviseren ook mbt eventueel fokken.


Iedereen een Connemara!!


.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:55

Die van mij was ruim 2 toen de eerste foto gemaakt werd.
Was wel maar aan 1 kant, niet beide benen. Je kon nog wel zien dat er wat onrust geweest was maar het deeltje dat eerder te zien was was helemaal weg.

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:59

Toch is dat heel uitzonderlijk, dat een OCD nadat een paard 2 is nog spontaan verdwijnt.
Zou daar niet zomaar vanuit gaan en een OCD op een banketstaaf plek wil je ook niet langer dan nodig laten zitten.

Vandaar mijn advies: GOEDE kliniek zoeken en je daar laten adviseren.


Iedereen een Connemara!!


.

Woodybokt
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-18 23:01

Merrie heeft vocht in de spronggewrichten en is daarom geröntgend. Bij 1 been zijn er al stukjes bot losgeraakt en gaan zweven.

Hoe groot is de kans dat na een operatie de zwelling verdwijnt?

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: OCD 2 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 23:09

Bij zwelling zou ik inderdaad niet wachten, dan is er al irritatie aan de gang.
Als de OP goed gaat dan zou er daarna geen zwelling meer moeten zijn.
Kwa fok is het een persoonlijke afweging. Je kan ook nog een OCD DNA test laten doen als indicatie voor de erfelijkheid.
Je kan haar ook in de sport inzetten en als het dan een hele goede blijkt die een toevoeging is voor de fokkerij altijd nog een hengst met lage OC index bijzoeken.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: OCD 2 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 23:30

Mijn paard was destijds 2,5 toen de ocd ontdekt werd. En met 6 jaar was het weg. Nooit geen zwelling of anders last gehad overigens.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110624
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: OCD 2 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 04:16

Heeft ze tijdens de boxrust niet met de achterbenen tegen de wanden staan rammen? Misschien daarom ook zwelling en losse fragmenten? Dan hoeft het niet per sé erfelijk te zijn.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Re: OCD 2 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:14

Ik zou het er meteen uit laten halen want als er vocht in de sprongen zit betekent het dat het irriteert dus er ontstaat (meer) schade. De zwelling gaat meestal wel weg en als het niet weggaat dan is het in ieder geval niet meer schadelijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, kiko en 86 bezoekers