Noord zweed / nordsvensk brukshäst KI beschikbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Noord zweed / nordsvensk brukshäst KI beschikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 18:57

Hi,

Ik heb een hele leuke haflingermerrie en zou haar een keer met een Noord Zweed willen kruisen. Nu zijn er in NL zover ik weet geen Hengsten. Tot zover ik weet maken de noord zweedse hengstenhouders geen gebruik van KI, maar wellicht is dat inmiddels veranderd?

Ik spreek 0,0 zweeds, dus kom met googlen niet ver helaas...

Alvast bedankt!

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Noord zweed / nordsvensk brukshäst KI beschikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:58


Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Noord zweed / nordsvensk brukshäst KI beschikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:02

Ik ben nu nog voor 2 weken in zweden misschien dat ik iets kan betekenen?

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:03

Zou evt misschien iets ingevroren mee kunnen meenemen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:19

Er zijn inderdaad geen hengsten in Nederland en ik heb ook altijd gehoord dat ze met Noord Zweden eigenlijk niet aan KI doen. Al valt het te proberen via het stamboek inderdaad.

Wel was ik benieuwd, wat is precies je doel met deze kruising? Draagt een Noord Zweed specifiek iets bij aan je merrie of vind je het ras zelf leuk?
Ik heb zelf geen Noord Zweden, maar ken er toevallig meerdere in Nederland door kennissen. Ik raad mensen wel altijd aan om er op zijn minst eentje in het echt te ervaren want ze hebben wel hun eigen karakter, zodat je een beetje feeling krijgt bij het ras. Daarnaast zijn er in Nederland wat kruisingen, omdat het voor de merries in Nederland dus niet te doen/heel moeilijk is om sperma van hengsten te verkrijgen. En ik vind zelf dat de Noord Zweden niet heel erg hun type doorgeven bij zo'n kruising (kruisingen die ik heb gezien is van een Fries, Tinker en IJslander), het wordt vaak een zwaardere versie van het andere ras zonder de elegantie die de NZ dan weer vaak heeft (vind ik zelf :o ).
Je moet zelf weten wat je doet, maar het is wel veel gedoe (als het al lukt) en zeer waarschijnlijk krijg je er dus geen Noord Zweed lookalike uit.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Noord zweed / nordsvensk brukshäst KI beschikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:39

Ik heb het nagevraagd. Hedendaags doen ze nog steeds alleen natuurlijke dekking.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Noord zweed / nordsvensk brukshäst KI beschikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 18:57

Hee wat leuk, toch nog wat reacties!

Elisa, daar heb je eigenlijk best een goed idee. Door het zweeds op de website waren mijn hersen direct in de error stand. Maar ik ga er zeker even een mailtje aan wagen.

Nicje, héél erg bedankt voor het aanbod. Echt onwijs aardig van je. Echter ben ik er nog niet helemaal uit wanneer ik haar wil laten dekken. Ik denk niet dat je die buisjes lang kunt bewaren he?

Bedankt voor het navragen! Jammer.. was er al een beetje bang voor.

Mooney, bedankt voor je tip. Heb er zelf nog niet echt bij stil gestaan, maar het bezoeken van een noord zweed is een goed idee.

De reden dat ik haar graag zou willen laten dekken met een noord zweed, zijn er meerdere. Ik zou graag wat meer maat willen, zonder dat ze haar body en mooie lokken verliest. De haflingerhengsten van tegenwoordig vind ik veel te luxe. Daarnaast vind ik het hele gave paarden en de mogelijkheid tot een bruin veulen is voor mij ook een plus.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Noord zweed / nordsvensk brukshäst KI beschikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:18

Diepvriessperma kun je bijna onbeperkt bewaren, dus misschien toch wel een heel mooi aanbod van Nicje.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:51

Maar ze hebben geen diepvries hier ;)

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Noord zweed / nordsvensk brukshäst KI beschikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 19:07

Oja B-) jammer.. maar wel erg lief van je!

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Noord zweed / nordsvensk brukshäst KI beschikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:12

Dat schiet niet op inderdaad, ik zou dan toch maar even navragen bij het stamboek en anders word het erg lastig vrees ik.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Noord zweed / nordsvensk brukshäst KI beschikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 11:05

Ja precies, dat ga ik zeker even doen. En anders moet ik gewoon geduld hebben. Ooit zullen ze er toch wel mee gaan beginnen :o

Anoniem

Re: Noord zweed / nordsvensk brukshäst KI beschikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:10

Ik denk dat meer maat met body en een andere kleur prima kunnen met andere rassen. Maar waarom zou je dat willen? Koop dan en bruine tinker in de grote maat? :) ;)
Daarnaast zijn er echt nog wel ouderwetse types beschikbaar :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Noord zweed / nordsvensk brukshäst KI beschikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:10

is het aanparen van een schwarzwalder of zuidduits koudbloed dan geen idee? Duits is al makkelijker te spreken vaak, en Schwarzwalder hengsten hebben we hier in NL wel... Eventueel een Noriker hengst is mss ook een optie?

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Noord zweed / nordsvensk brukshäst KI beschikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 11:04

Bedankt voor de tip! Ik ga eens google’en naar deze rassen.