Diepvries - Hoe schadelijk is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Braziliƫ

Diepvries - Hoe schadelijk is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 23:56

Gesprek van vandaag ging over een fokker die van een hengst 5 doses diepvries ontvangen had maar tijdens het ontdooien blijkt dat een flink aantal rietjes aan 1 kant niet 'hermetisch' afgesloten zijn, dus als hij ze ontdooit om te insemineren dan is 1 kant deels open.

Zijn veearts zei dat de kwaliteit van de zaadcellen achteruit gaat daardoor. Dus hij is pissed en wil een nieuwe lading dat gelijk is aan het aantal rietjes die niet dicht zijn.
Ze vroegen wat ik zou doen. Maar heb geen idee, nog nooit diepvries gekocht.

Heeft iemand hier wel eens dergelijke rietjes gehad?
Is dit gebruikelijk?

Anoniem

Re: Diepvries - Hoe schadelijk is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:34

Klinkt logisch.

Ik insemineer koeien en na ontdooien knippen we ze los zodat de huls er daarna om heen kan. Ik denk niet dat het bevorderlijk is om ze tijdens ontdooien al los te hebben...

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Diepvries - Hoe schadelijk is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:53

Zou idd een nieuwe lading rietjes eisen.
Weet niet hoe grootschalig er daar gefokt wordt... maar als het echt een leuke hengst is (waar je dus flink voor moet betalen) zou ik de rietjes gewoon op de gok in een paar andere merries knallen waar ie ook goed bij past en de nieuwe rietjes in de merries waar ze voor bedoeld zijn. Wie weet krijg je dan nog 5 bonusveulens ;)

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Braziliƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 15:26

Is inderdaad een hengst in de wat hogere prijsklasse.
De doses zijn betaald, met afspraak: extra nabetaling van 800 euro bij 3 maanden dracht.
Ze gaan kijken (voor zover dat mogelijk is) hoeveel bevroren rietjes dit probleem hebben, en nemen dan contact op met de verkoper.
Ze zullen proberen er een foto van te maken. (die dingen zijn zo ielletjes, maar zal wel lukken denk ik met een macro stand.)