Hackney kleine maat dekhengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tobila

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Hoek

Hackney kleine maat dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 23:32

Hallo allemaal

Ik heb geen idee of het hier goed staat, maar dit leek mij de beste plek om het te vragen.

Ik ben op zoek naar een kleine maat Hackney dekhengst voor mijn merrie.
Weet iemand een Hackney hengstenhouder of een leuke dekhengst te staan?
Je kan er eigenlijk maar weinig over vinden op internet. Of ik zoek op de verkeerde plekken. :D

Alvast bedankt!

Gecertificeerd paarden sportmassagetherapeut
Voor informatie: Kijk op http://www.facebook.com/horsebalanz of stuur een PB!
Vanaf juni 2013 ook workshops!!


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hackney kleine maat dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:35


Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Tobila

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Hoek

Re: Hackney kleine maat dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 20:39

Ik heb een appaloosa merrie, die ik wil laten dekken door een hackney kleine maat. Het veulen is voor mezelf bestemd, om later mee te gaan mennen. Ze is een meter hoog, dus ik zoek een hengst onder de 1.30

Gecertificeerd paarden sportmassagetherapeut
Voor informatie: Kijk op http://www.facebook.com/horsebalanz of stuur een PB!
Vanaf juni 2013 ook workshops!!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:09

Daan's Soutar Johny is dan een optie. Kleine hengst en fokt goede karakters. Is al een oudere hengst, zie hem er niet tussen staan.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hackney kleine maat dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:20

Die hengsten zijn wel boven de 130 cm.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:29

Neonlight schreef:
Die hengsten zijn wel boven de 130 cm.


Nee hoor. Die Noddyvyse Ring Master is bijvoorbeeld 1.25. Die Renvyle Bobby's Boy 130.5. Die Travellers Little Boy kan ik niet achterhalen, maar zal nog wel een slag kleiner zijn gok ik.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hackney kleine maat dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:47

Zo uit mijn hoofd (van live zien) is die wel groter dan 130. Is een beetje de maat van onze hackneys.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:49


Tobila

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Hoek

Re: Hackney kleine maat dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 22:09

Bedankt voor de reacties! Huckriede Stables had ik inmiddels ook gevonden.
Bij Travelers little boy is idd geen stokmaat van te vinden. Ik heb er een mailtje over gestuurd.
Ik kan het helemaal mis hebben, hoor, maar ik vind't zo vreemd dat er zo weinig over de hengsten te vinden is. Stokmaat lijkt me sowieso geen onbelangrijk punt? Weinig foto's ook. Ik heb een tijdje terug (Ik loop al langer met dit idee rond) een mail gestuurd naar een Hackneyfokkerij met de vraag of ik eens kennis mocht maken met de Hackney's, omdat ik denk dat een Hackney qua karakter bij mij past, maar ik nog niet heel veel met ze te maken heb gehad en voor info over de hengsten. Geen antwoord op gekregen. Het komt voor mij een beetje over alsof't een redelijk gesloten groep liefhebbers is, die weinig doen om hun hengsten naar buiten toe te promoten?
Nogmaals ik kan het helemaal mis hebben hoor! En een beetje moeite doen voor iets vind ik ook helemaal niet erg, het is gewoon iets wat me opvalt :D

Gecertificeerd paarden sportmassagetherapeut
Voor informatie: Kijk op http://www.facebook.com/horsebalanz of stuur een PB!
Vanaf juni 2013 ook workshops!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:17

Tobila schreef:
Bedankt voor de reacties! Huckriede Stables had ik inmiddels ook gevonden.
Bij Travelers little boy is idd geen stokmaat van te vinden. Ik heb er een mailtje over gestuurd.
Ik kan het helemaal mis hebben, hoor, maar ik vind't zo vreemd dat er zo weinig over de hengsten te vinden is. Stokmaat lijkt me sowieso geen onbelangrijk punt? Weinig foto's ook. Ik heb een tijdje terug (Ik loop al langer met dit idee rond) een mail gestuurd naar een Hackneyfokkerij met de vraag of ik eens kennis mocht maken met de Hackney's, omdat ik denk dat een Hackney qua karakter bij mij past, maar ik nog niet heel veel met ze te maken heb gehad en voor info over de hengsten. Geen antwoord op gekregen. Het komt voor mij een beetje over alsof't een redelijk gesloten groep liefhebbers is, die weinig doen om hun hengsten naar buiten toe te promoten?
Nogmaals ik kan het helemaal mis hebben hoor! En een beetje moeite doen voor iets vind ik ook helemaal niet erg, het is gewoon iets wat me opvalt :D


Het is een wereldje apart ja. Ga eens naar een concours. Je kijkt je ogen uit qua volk...
Best veel tuig. En dan doel ik niet op het hanarchement van de paarden. :D ;)

(Voordat ik mensen voor het hoofd stoot: ik bedoel natuurlijk niet dat *iedereen* die met Hackney's in de weer is ook aan die kwalificatie voldoet. En het is maar een mening... ;) )

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:21

Klopt dat het een beetje een gesloten groep is, beetje apart volk. Hoor ik ook bij. _O-
Safina, bedankt he. :+

Ik weet niet waar je woont?

Wil je eigenlijk wedstrijden gaan mennen? Want dan is stap wel een dingetje, meeste hackney's kunnen maar slecht stappen. De overbuurman rijdt dus met hackney's op menwedstrijden (hoogste nivo) en dat is iets waar hij ook tegenaan loopt.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

estell__

Berichten: 952
Geregistreerd: 31-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:24

Afbeelding
Deze hebben wij eventueel ter dekking staan mocht je interesse hebben. Wij zijn geen “echte” hackney mensen haha! Mocht je interesse hebben hoor ik dat graag van je! Is goedgekeurd.

Pony is trouwens 1.27 en heeft een enorm fijn karakter!
Laatst bijgewerkt door estell__ op 08-02-18 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.
Grand Cru (v. Apache) B+6 PR 198 / L1+10 PR 210
Karima di menta L2+2 PR 194

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Hackney kleine maat dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:27

Maydine op bokt heeft een hackney kruizing goedgekeurde hengst bij het nmprs, misschien is dat een optie.

Tobila

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 22:40

Neonlight schreef:
Klopt dat het een beetje een gesloten groep is, beetje apart volk. Hoor ik ook bij. _O-
Safina, bedankt he. :+

Ik weet niet waar je woont?

Wil je eigenlijk wedstrijden gaan mennen? Want dan is stap wel een dingetje, meeste hackney's kunnen maar slecht stappen. De overbuurman rijdt dus met hackney's op menwedstrijden (hoogste nivo) en dat is iets waar hij ook tegenaan loopt.


Hahahaha!!! :')
Ik weet ook niet hoe de hengstenhouders er tegenover staan als ik met papierloze gestippelde merrie aankom? :D

Eens bij een concours gaan kijken is sowieso een goed idee!

Hier in de buurt heb je helaas niet zoveel. Ik woon in Hoek, Zeeuws Vlaanderen.

Echte wedstrijdambities heb ik niet, al lijkt het me best weer leuk om te doen
Wedstrijden in het zadel liepen geregeld uit op "een ramp" omdat ik dan enorm zenuwachtig ben. Ik ben er maar niet meer aan begonnen..

Gecertificeerd paarden sportmassagetherapeut
Voor informatie: Kijk op http://www.facebook.com/horsebalanz of stuur een PB!
Vanaf juni 2013 ook workshops!!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hackney kleine maat dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:52

Ik weet dat er in het verleden appaloosa-merries bij hackney-hengsten zijn geweest, lopen wat nakomelingen rond van Convictions Boy (die toen overigens ook bij Huckriede stond), zie ook http://www.stal-anja.nl/EN/?pony=Convic ... tal%20Anja.
In Zeeuws Vlaanderen zitten wel wat hackneymensen, niet veel. Hoefsmid Jacco van 't Westende bijvoorbeeld. Weet niet of hij nog ment met hackney's, zijn vader heeft er wel.
In de omgeving Breda zitten er ook verschillende, grote stal daar is http://www.stablerobdachard.com/Home.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:53

Ik ben er al te lang,uit,vroeger wel veel geholpen bij een man in de kleine maat hackney's.
Fijne vrolijke dieren vond ik het.

Misschien zit deze nog op redelijke afstand van jou?
http://duvalhorses.com/Hackneys/

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:56

Weet alleen niet of die tijd heeft, is een druk iemand. Sunbeam Gold and Silver staat niet ter dekking, hebben wij ook al meerdere keren gevraagd voor een eigen merrie. Duval's Prestige staat in Riel, bij Tilburg.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:38

Neonlight schreef:
Klopt dat het een beetje een gesloten groep is, beetje apart volk. Hoor ik ook bij. _O-
Safina, bedankt he. :+


Hé, ik zette er niet voor niets een dikke disclaimer onder he? :D ;)

Tobila schreef:
Hahahaha!!! :')
Ik weet ook niet hoe de hengstenhouders er tegenover staan als ik met papierloze gestippelde merrie aankom? :D


Ik denk dat ze dat niet boeit, zolang jij maar het dekgeld betaalt. :j

Bij een concours kijken zou ik zeker eens doen. Echt fascinerend.

Ben wel benieuwd wat je doel is qua fokken. Wat verwacht je in dat Hackney-bloed te gaan vinden?

Tobila

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Hoek

Re: Hackney kleine maat dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 01:07

Mijn doel is een leuke, pittige werkwillige pony te fokken, om straks mee te gaan mennen.
Ik heb nu een hele lieve (redelijk temperamentvolle) shetland/minipaard merrie.
Qua lichaamsbouw zie je al goed dat ze wat fijner gebouwd is dan de gemiddelde shetlander, maar ik zou het graag nog fijner zien. Luxer. Qua gangen mag het allemaal wat "groter". Het karakter zou ook nog wat temperamentvoller mogen zijn. Dat past echt bij mij :D
Het sobere van een shetlander en het lollige karakter van ze maakt deze pony's voor mij ook aantrekkelijk. Beetje tegenovergesteld zou je zeggen :')

Gecertificeerd paarden sportmassagetherapeut
Voor informatie: Kijk op http://www.facebook.com/horsebalanz of stuur een PB!
Vanaf juni 2013 ook workshops!!

Anoniem

Re: Hackney kleine maat dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:43

Je zou ook naar een leuke Welsh kunnen kijken. Levert ook temperamentvolle, pittige, werkwillige, luxe pony's op die qua beweging doorgaans veel geschikter zijn voor de mensport dan Hackney.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Hackney kleine maat dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:02

Je mag ook wel een keertje een rondje komen doen met mijn classics, daar zit alles in wat je zoekt.

Nado
Berichten: 3349
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:16

Tobila schreef:
Mijn doel is een leuke, pittige werkwillige pony te fokken, om straks mee te gaan mennen.
Ik heb nu een hele lieve (redelijk temperamentvolle) shetland/minipaard merrie.
Qua lichaamsbouw zie je al goed dat ze wat fijner gebouwd is dan de gemiddelde shetlander, maar ik zou het graag nog fijner zien. Luxer. Qua gangen mag het allemaal wat "groter". Het karakter zou ook nog wat temperamentvoller mogen zijn. Dat past echt bij mij :D
Het sobere van een shetlander en het lollige karakter van ze maakt deze pony's voor mij ook aantrekkelijk. Beetje tegenovergesteld zou je zeggen :')


Ik heb een shetx maal hackney kruising van nu 25. Fantastische pony, ontzettend veel temperament en moed. Geen makkelijke met zijn eigenzinnige karakter gecombineerd met zijn heetheid en gebrek aan geduld en concentratievermogen maar ik zou hem voor geen goud willen ruilen. Heb er de afgelopen 24 jaar enorm veel van geleerd. Had denk ik hele goede voor de maraton geweest maar daar ontbrak het mij aan moed voor. Naast de fiets gaat hij nog steeds als de brandweer en hem meenemen als handpaard is altijd spannend omdat hij maar één standje kent en dat is hard. Het enige nadenkpuntje is dat hij wat apart gebouwd is met veel lijf en relatief te korte benen, ik weet niet of dit bij echt gebruik nadelig zou zijn geweest.

Anoniem

Re: Hackney kleine maat dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:02

Wat meestal het nadeel van Hackneys is dat relatief veel energie in beweging "omhoog" gaat zitten, in plaats van naar voren. Dat ziet er prachtig en energiek uit, maar ze maken er onder aan de streep wel minder meters mee. En die meters heb je nodig als je marathon of vaardigheid wilt rijden. Daarnaast zit er zelden een goede galop op. En die galop heb je wel nodig In dressuur, vaardigheid en marathon. Ze hebben ook niet de ideale bouw om dressuurmatig goed te lopen. Dat is ook helemaal niet gek: ze zijn gefokt voor aangespannen sport, niet voor de mensport.

Hackneys zijn ontzettend leuke dieren waar je heel veel lol aan kunt beleven. En dat is het belangrijkste. Er rijden tenslotte ook mensen met Fjorden en Tinkers in de mensport, met heel veel plezier, terwijl dat ook geen rassen met alle ideale eigenschappen zijn. Dat is het leuke van de mensport: dat is helemaal oké. Maar laten we eerlijk wezen: als je echt een geschikte menpony uit een shet wilt fokken, kom je nou eenmaal niet bij een Hackneyhengst uit.

Maar fokken is natuurlijk sowieso gokken en een kruising fokken al helemaal. Als je zeker wilt weten dat je er een fijne pony aan over houdt die qua bouw en karakter geschikt is voor wat je wilt, kan je beter wat kopen. ;)

Nado
Berichten: 3349
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Hackney kleine maat dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:26

Op de punten die jij beschrijft heeft de shetx dus blijkbaar veel verbetering opgeleverd. Mijn pony heeft een hele goede stap tot flink tempo, heeft veel ruimte in draf die meer naar voren dan omhoog grijpt (andere pony moet flink galopperen om hem bij te houden als hij echt gaat 'liggen') en heeft een mooi gesprongen galop met groot tempobereik. Zoals ik al zei, jammer dat ik het zelf nooit zo goed gedurfd heb echt met hem te gaan mennen vanwege zijn temperament...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 128 bezoekers