Veulen met dressuurbloed, wel of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Debbie1995
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-06-17

Veulen met dressuurbloed, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 21:11

Hallo

Ik ben een recreatieve ruiter die zowel graag dressuur doet als springen (geen hoog niveau, moet geen 1m30 springen)

Nu ben ik rustig op zoek naar nieuw bloed omdat mijn merrie al rustig op haar pensioen gaat.

Mijn oog is gevallen op een veulen waar vooral dressuurbloed inzit. Is een kleinzoon van Totilas.

Zou dit veulen kunnen voldoen?
Ik weet dat dressuurbloed niet wil zeggen dat ze niet kunnen springen/leren springen..

Maar de vraag is of dit dan wel een interessante aankoop zou zijn?

Alvast bedankt


alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Veulen met dressuurbloed, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:30

Gaat niet zozeer om bloed. Voldoet hij aan de eisen die je wil. Is er een klik. Je rijd niet op een papier.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:30

Als je geen 1.30m wilt kunnen springen is dressuurbloed prima. Ik weet niet wat voor recreatieve ruiter je bent maar de huidige dressuurpaarden zijn wel wat moeilijker/heter dan pony's en recreatiepaarden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Veulen met dressuurbloed, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:34

En wat zit er achter de drie andere grootouders?

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Veulen met dressuurbloed, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:46

Het ligt er een beetje aan. Het is eerder dat veel modern gefokte dressuurpaarden zijn niet geschikt voor de niet-professionele ruiter. Daarom zie je nog wel eens wat verkoopadvertenties van paarden met mooie dressuurafkomst wegens "geen klik". De betere vinden dan nog wel eens een plek bij een professional; de rest gaat naar de handel.

Als je voor een jong paard wil gaan, zou ik lekker gaan voor een net zadelmakke 3 jarige. Daar kun je wat meer aan zien. En een goed gebouwd springpaard kan eerder een leuk rondje dressuur dan dat je een dressuurpaard leuk rond kan springen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:51

De springers zijn over het algemeen ook iets minder hittepetit. Daar zou ik als recreatieruiter dan eerder voor gaan als je wel echt een sportgericht paardje wil.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 07:50

Je weet nooit helemaal zeker hoe een veulen uitgeroeid. Maar er zijn veel meer dressuurveulens die later recreatiepaard worden. En sommige kunnen heel prima springen. Sterker nog er worden er

Wil je meer zekerheid(meer niet 100%, dat bestaat niet) dat het dier een echte allrounder is zou ik gaan voor een Gelderse. Die worden en allround gefokt en kunnen goed bewegen en hebben een gemiddeld genomen een rustiger karakter.(als in minder kwalijknemend)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Veulen met dressuurbloed, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:30

Is zo weinig over te zeggen..sowieso is het belangrijk om te weten wat er verder achter zit qua papier. En daarnaast is de bouw en aanleg belangrijk.

Wil je echt zekerheid, ga dan voor een spring gefokt of gelders gefokt veulen inderdaad.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Debbie1995
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-06-17

Re: Veulen met dressuurbloed, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 13:31

Het veulen is van eind mei 2017, dus zoveel kan er nog niet van gezegd worden...
wou normaal zelf nog een veulen fokken uit mijn merrie, maar heb gekozen om het niet te doen wegens ze bijna 20 jaar is.
Dus ik zou toch graag een jong dier hebben dat ik naar mijn eigen hand kan zetten.

Het enige wat ik nog meer weet qua bloedlijn is:
Vader: Thorgal Biolley (Totilas xFloristan)
Moeder: Galliani Biolley (Sir Donnerhal) x Lingh

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Veulen met dressuurbloed, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:44

Ik raad het je niet aan...tenzij je hoofddoel dressuur is en het niet erg is als hij er niets van bakt later. er is gewoon te weinig over te zeggen wbt de leeftijd en de bloedlijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:01

Kun je niet een veulen fokken uit je eigen merrie of is die al te oud?


Debbie1995
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-06-17

Re: Veulen met dressuurbloed, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 12:39

Dit was het plan om een eigen veulen te fokken maar wegens ze al 20 jaar is en ik niet weet of ze al een veulen gekregen heeft heb ik besloten om haar gezondheid voorop te plaatsen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hokke, puppy1128, xAnthea en 171 bezoekers