Nut schofthoogte dressuurpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Nut schofthoogte dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-18 22:09

Ik lees vaak dat ze voor de dressuur het liefste wat grotere paarden hebben. Nu wil ik mijn merrie dit jaar misschien dekken met een hengst die niet echt maat doorgeeft, denk dat het veulen dan hooguit wat groter wordt. Mijn merrie is ong 1,62, misschien iets kleiner zelfs... verder zitten ze allemaal rond die maat in de merrielijn.
Ik vind 1,62 ideaal voor mij, maar toch hoor ik vaak dat ze het liefst rond 1,70m willen, waarom?
Echt omdat er veel lange mensen zijn, zodat het mooier lijkt voor het plaatje of is het ook functioneel voor bepaalde oefeningen?


Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Nut schofthoogte dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:13

Ik ben opzoek naar een grotere maat voor in de dressuur gegaan omdat het plaatje dan inderdaad mooier is. Mijn haflinger is 1,48m en ik merk ook dat wanneer ik op wat grotere maten rij, ik bijv de beenhulpen makkelijker kan geven en beter in balans ben. Ik wou eerst voor een maatje 1,80m gaan, maar die krijgen vaak moeite bij de M proeven in een 20x40 bak qua afstand is mij verteld :)

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:14

Dan komt er wat binnen.... groot is indrukwekkend en bij dressuur ‘helpt’ dat toch.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Nut schofthoogte dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:26

Voor mij is een kleintje goed genoeg maar ik rij ook graag pony's.
Je zit wel stabieler op een wat groter paard en er zijn gewoon veel lange mensen of wat zwaardere mensen die een groter paard nodig hebben.
Deze is bijvoorbeeld 1.72 en ik ben er echt maar een kabouter op.Hij is bedoeld voor de verkoop dus dan is het juist een voordeel, een flinke vent kan er ook gerust op.Afbeelding

DemDeempel

Berichten: 1068
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:27

Als jij tevreden bent met die maat en opzoek bent naar een opvolger in die maat is het natuurlijk geen probleem.
Wat je alleen hebt is dat vaak mensen grotere paarden zoeken omdat ze imposant zijn en kracht uitstralen denk ik. Een groot zwart paard van 1.80 met een grote nek erop valt meer op dan bijvoorbeeld een kleine bruine van 1.60 met een ranker figuur.
Daarnaast is het eigenlijk voor iedereen net wat hij/zij zoekt. Ik ben zelf niet zo groot en blijf liever dichter bij de grond haha dus 1.60 is top :Y) . Maar als iemand zelf al 1.80 is dan is het fijn om ook een wat groter paard te hebben.
Het is natuurlijk ook voor een heel groot deel smaak

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Nut schofthoogte dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:50

Ik zie veel mensen die groot zoeken omdat ze groot zijn, terwijl grote echt lang niet alles zegt. Ben zelf een kabouter en heb een heel rank paardje van 1.62 waar ik met de benen onderuit kom en 1 van 1,65 erg breed waar een ruiter van 1.85 nog niet onderuit komt. Mensen vergeten dat heel vaak. Die 3 cm gaat het echt niet aan liggen

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:59

Omdat we allemaal volgdieren zijn. De topruiters zie je niet op een pony door de baan maar meestal op van die kastelen. Dus willen alle eenvoudige mensjes ook heel graag als een echte prof de baan in paraderen. Ik denk dat je gewoon lekker een veulie met je kleine paardje moet doen en waar jij je goed bij voelt! Want ik denk dat het ene niet beter is als het andere. Het is een modebeeld dat het groot moet zijn. Met een kleine kan je niet minder dan met een grotere. Grotere zijn niet per definitie sterker.

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:23

Gucci_ schreef:
Ik lees vaak dat ze voor de dressuur het liefste wat grotere paarden hebben. Nu wil ik mijn merrie dit jaar misschien dekken met een hengst die niet echt maat doorgeeft, denk dat het veulen dan hooguit wat groter wordt. Mijn merrie is ong 1,62, misschien iets kleiner zelfs... verder zitten ze allemaal rond die maat in de merrielijn.
Ik vind 1,62 ideaal voor mij, maar toch hoor ik vaak dat ze het liefst rond 1,70m willen, waarom?
Echt omdat er veel lange mensen zijn, zodat het mooier lijkt voor het plaatje of is het ook functioneel voor bepaalde oefeningen?


Zelf lang zijn is een argument.

"Mooier lijken voor het plaatje"
- wellicht dat een jury er punten voor geeft
- maar dat mooie plaatje is GEEN dressuur.

Bekken kantelen, schoft liften zodat het dier jou zonder rugpijn kan dragen,
het dier lenig en sterk maken (dmv wendingen en overgangen) - daar gaat dressuur over.
Iedere schofthoogte maakt dit mogelijk - zij het, dat een groot warmbloedpaard (1.70 of erger) veel meer tijd nodig heeft om goed bespierd te raken.

(En een roddelverhaal, hopelijk complete onzin: een groot paard zou al snel beoordeeld worden als zijnde een dier met ruime gangen....)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:25

Ik kan me zo voorstellen dat paarden met een lang voorbeen makkelijker de dressuurkunstjes kunnen uitvoeren. En dat dat mede de schofthoogte bepaalt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:34

Koper schreef:
Ik kan me zo voorstellen dat paarden met een lang voorbeen makkelijker de dressuurkunstjes kunnen uitvoeren. En dat dat mede de schofthoogte bepaalt.

...kun je dit uitleggen?

Er worden tegenwoordig al warmbloeden gefokt die expres onderbouwd zijn 'dan lijkt het al snel of ze op achter lopen'.
(Onderbouwd zou je kunnen zien als 'lang voorbeen'.)

En ik ben nog steeds boos over een Facebook filmpje dat ik van een kennis kreeg.
'De middendraf gaat steeds beter!' juichte ze, een foto van het protocol (een 7 voor middendraf) en dus een filmpje.
Ik zag trage achterbenen (loodlijn vanuit het heupgewricht van het paard: benen grtendeels er achter; loodlijn vanuit het zwaartepunt van de ruiter: niet eens on de buurt)
een holle rug
zwiepende staart
neus achter de loodlijn.
(En ja, hoog verheven voorbenen...)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:37

Hoezo uitleggen? Hoe langer het been hoe meer afstand van de grond naar de schoft, toch?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-18 23:39

Langer voorbeen kunnen ook beter verzamelen? Die van mij is een klein beetje neerwaarts gebouwd.

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:48

Koper schreef:
Hoezo uitleggen? Hoe langer het been hoe meer afstand van de grond naar de schoft, toch?

_/-\o_
Uiteraard.

In de dressuurproeven die ik ken wordt de Spaanse pas niet gevraagd - dat is extra indrukwekkend als het dier een lang voorbeen heeft.

Maar beter dressuurmatige oefeningen kunnen uitvoeren, makkelijker te gymnastiseren...??

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Nut schofthoogte dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:02

En iedereen vergeet dat die beesten eens zo "traag" uitgroeien als eentje van 1,65m maar worden vaak wel zo gereden. Die grote kastelen hebben vaak zwakkere pezen ligamenten en banden net omdat ze zo groot zijn. Groter dan 1,70m hoeven ze voor mij zeker niet te zijn. Mijn oudste paard is 1,62m en best massief dus die wordt al gauw op 1,67m ed geschat. Als ik er naast sta schrik ik ook vaak hoe "klein" dat eigenlijk is

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 01:02

Janneke2 schreef:
Koper schreef:
Hoezo uitleggen? Hoe langer het been hoe meer afstand van de grond naar de schoft, toch?

_/-\o_
Uiteraard.

In de dressuurproeven die ik ken wordt de Spaanse pas niet gevraagd - dat is extra indrukwekkend als het dier een lang voorbeen heeft.

Maar beter dressuurmatige oefeningen kunnen uitvoeren, makkelijker te gymnastiseren...??

Bij voorbeeld. Een paard met korte voorpootjes heeft toch al gauw wat meer moeite om bij voorbeeld vanuit de schouder weg te komen of de bovenlijn goed dragend te gebruiken. Het kan allemaal wel maar je moet meer doen voor minder resultaat.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 01:47

Koper schreef:
Ik kan me zo voorstellen dat paarden met een lang voorbeen makkelijker de dressuurkunstjes kunnen uitvoeren. En dat dat mede de schofthoogte bepaalt.


Mijn kleine smurfke van 1.58 kan anders ontzettend goed met zijn voorbenen gooien. En het mooie daarvan is dat hij dat ook nog eens kan met een mooi gedragen achterhand en een rug die me draagt. En rank is hij ook niet, hij word op minimaal 1.65 geschat door mensen die hem op een foto of van een afstandje zien.

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 01:54

Gefeliciteerd. Als je nou even leest dan snap je dat ik het heb over de verhouding voorbeen tot rest van paard.

Mijn paard wordt ook altijd groter geschat dan hij is maar hij is wel overbouwd. Snap je het verschil.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 01:58

Dat is anders niet echt uit je post te halen :+ . Een echt lang voorbeen heeft mijn paard ook niet, dus daar hoeft het ook niet in te zitten in elk geval.

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:01

Gucci_ schreef:
Ik lees vaak dat ze voor de dressuur het liefste wat grotere paarden hebben. Nu wil ik mijn merrie dit jaar misschien dekken met een hengst die niet echt maat doorgeeft, denk dat het veulen dan hooguit wat groter wordt. Mijn merrie is ong 1,62, misschien iets kleiner zelfs... verder zitten ze allemaal rond die maat in de merrielijn.
Ik vind 1,62 ideaal voor mij, maar toch hoor ik vaak dat ze het liefst rond 1,70m willen, waarom?
Echt omdat er veel lange mensen zijn, zodat het mooier lijkt voor het plaatje of is het ook functioneel voor bepaalde oefeningen?


Het is commercieler, en volgens mij is dat de enige reden.

Ik zie zelf geen verschil qua functionaliteit wbt de maat en dressuuroefeningen, dat heeft meer met de bouw te maken.

Verder kan een rondgeribt paard van 1.60cm overkomen als veel groter dan een slank, smal gebouwd paard van 1.70cm. Dus ook daar is niet altijd wat van te zeggen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janine1990

Berichten: 43800
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Nut schofthoogte dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:57

Ik denk dat het meer te maken heeft met dat wij als mensen ook steeds langer worden. En ja, in dat opzicht werkt het commercieel wel een stuk prettiger ;)

Die van mij is 'maar' 1.68m, terwijl ik 1.86m ben... Das gewoon poedersuiker. Ik kom er echt een behoorlijk stuk onderuit. Daarbij heeft hij niet heel erg veel bravoure, dus hij lijkt ook gewoon klein.

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Nut schofthoogte dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:04

Mijn merries zijn maar 1.62, ik ben 1.76. Grote paarden zijn mij over het algemeen gewoon teveel en te sterk (heb een spierziekte). Ik merk absoluut niet dat ze problemen hebben met hun maat, kunnen goed verzamelen en ook prima scharen in de zijgangen. Voordeel 2, zo'n 20x40 rijbaan is perfect, je houd tijd en ruimte over ;-)

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: manic en 81 bezoekers