Hoe groot zou een veulen van mijn merrie kunnen worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Hoe groot zou een veulen van mijn merrie kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-18 19:12

Haai ik had even een vraagje. Ik heb een pony(151cm) en ik wil misschien een veulen uit haar.
Maarrr ik word dit jaar nog 18 en zou dus eigenlijk graag willen dat ie uitkomt op een paard. T veulen hoeft niet heel groot te zijn want ben zelf maar 164 :D
Ik heb wel gelezen dat het uitmaakt of ze groot doorfokt, dus ik heb even gekeken hoe groot haar ouders zijn, haar moeder is 147cm en haar vader maar 137cm.

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft? *\o/*

- Dixi du Boucaud (?x?,2013)
- Ilona van Lange weeren (a.k.a. Jolly) (Apache x Jetset D, 2013)


Suzanne F.

Berichten: 49154
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:14

Nee, gaat je niet lukken. Ja misschien een grote E pony. Dan moet je een grote rijpaardhengst gebruiken.
Maar als je echt een paard wilt kan je er beter eentje kopen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hoe groot zou een veulen van mijn merrie kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:17

Je kan inderdaad beter eentje kopen dat uit de E-maat is gegroeid. Je zal misschien met wat geluk inderdaad een grote E-pony fokken.

Anomien

Berichten: 7370
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:18

Dat is erg lastig om te zeggen.
Stel je zet er een hele grote hengst op en stel dat je veulen mooi bijtrekt en ergens in het midden gaat zitten. Wil het nog niet zeggen dat het dier functioneel is gefokt.

Dus als jij een paardje van max 1.55 wil hebben. Kan het wel.

Wil jij een paardje van circa 160-170 gaat het moeilijk worden. Je eigen merrie is genetisch belast met 2 kleinere voorouders.

Dus ik zou zeggen... wil je veel groter? Koop er iets bij.
Wil je iets groter? Zoek dan ook geen mega hengst. En let er ook op dat exterieur elkaar aanvult, ga niet blind op stokmaat.

Mama van mijn lieve meisjes

catootje

Berichten: 291
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: ergens in Gelderland

Re: Hoe groot zou een veulen van mijn merrie kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:30

Maar je wordt dit jaar al 18 zeg je, voordat je op je eigen gefokte veulen zou kunnen rijden ben je ook minstens 4 jaar verder

niets is zeker en zelfs dat niet

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoe groot zou een veulen van mijn merrie kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:38

Is altijd lastig om te zeggen hoe groot het veulen uiteindelijk gaat worden.

1e ouders 1.43 en 1.48 ik had zoiets van, als ze er tussenin komt vind ik het prima. Met 3.5 jaar was ze nog net geen 130
Deze combi heeft de fokker vaker gedaan en zij is de enigste die zo klein gebleven is.

Nu mijn bijna 2 jarige is haar moeder al voorbij qua schofthoogte. Moeder 1.48/1.49 vader 1.52 Van de hengst was het wel bekend dat hij iets groter doorfokt.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:40

Als je pech hebt blijft het veulen kleiner dan de merrie, zelfs al gebruik je een rijpaardhengst. Ik ken een vergelijkbare merrie (ca. 1.50 meter uit iets kleinere ouders) en die heeft in combinatie met drie verschillende paarden consequent veulens van 1.45 meter gegeven. Als je graag een paard wilt denk ik dat er betere manieren zijn dan met je huidige merrie te fokken.

Kabayo

Berichten: 13875
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe groot zou een veulen van mijn merrie kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:43

Oh dat kan zeker

De moeder van mijn pony was 132 cm , de vader 145. Zijzelf was 142 en haar zoon was 151 (vader van de zoon was 145)

Uitschieters kunnen er zeker zijn

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:52

Je kan er niks van zeggen. Fokken is gokken. Het is inderdaad slimmer om te kopen wat je wil. En anders fok je en kom je er na vier of vijf jaar achter. Dan is misschien de maat helemaal prima maar heeft hij/zij een karaktet dat niet bij je past. Je zou pas moeten fokken als de uitkomst niet zoveel voor je uitmaakt. Het leuke is dat je dan een paard hebt dat je door en door kent en dat je geheel naar eigen inzicht heb opgevoed. Maar garanties krijg je nooit. Niet als je koopt en al helemaal niet als je fokt.

1e veulen van een merrie is vaak het kleinst. Verder is het het meest logisch als je veulen een gemiddelde van de maat van de ouders wordt. Maar uitschieters omhoog en omlaag zijn er genoeg. Te groot fokken voor je merrie brengt ook risico's met zich mee.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Hoe groot zou een veulen van mijn merrie kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:57

Wat ik weet van mijn paard is hij is zelf 158/160 dat zijn moeder een D pony was en vader een paard maar geen idee hoe groot de ouders precies waren.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe groot zou een veulen van mijn merrie kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:14

Als je dressuur rijd zou een E pony best kunnen, in het buitenland bestaan de pony's maar tot en met D.
Dus dan zou je moeten kijken of je met de bloedlijn een goede keus is om te fokken met je merrie. Het feit dat je een pony rijdt betekent namelijk niet dat je niet bij de paarden mag starten.

Zou je willen springen dan is wel een spring paard echt gewensd dit omdat je anders niet uit zult komen met je afstanden.

Libera

Berichten: 3972
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:15

Je kunt het altijd proberen, is het niet wat je wilt, kun je ook altijd nog tegen die tijd verkopen en er een paard voor terugkopen.

Zou dan wel goed letten op exterieur, beweging, etc. Zoadt je in ieder geval wel iets verkoopbaars fokt.

Hier oo bokt is toch ook een paard die uit een pony merrie is gefokt (Eston?) Geen idee hoe groot die merrie is, maar dat is best goed gelukt volgens mij :j

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:29

Libera schreef:
Je kunt het altijd proberen, is het niet wat je wilt, kun je ook altijd nog tegen die tijd verkopen en er een paard voor terugkopen.

Zou dan wel goed letten op exterieur, beweging, etc. Zoadt je in ieder geval wel iets verkoopbaars fokt.

Hier oo bokt is toch ook een paard die uit een pony merrie is gefokt (Eston?) Geen idee hoe groot die merrie is, maar dat is best goed gelukt volgens mij :j

Eston komt gewoon uit een paardenmerrie. Daarna heeft ze met die merrie nog een keer met een ponyhengst gefokt, misschien komt daar de verwarring vandaan.

Voor TS: er valt inderdaad niet te garanderen dat het veulen groot genoeg wordt.


Anomien

Berichten: 7370
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:31

piezze schreef:
Je kan er niks van zeggen. Fokken is gokken. Het is inderdaad slimmer om te kopen wat je wil. En anders fok je en kom je er na vier of vijf jaar achter. Dan is misschien de maat helemaal prima maar heeft hij/zij een karaktet dat niet bij je past. Je zou pas moeten fokken als de uitkomst niet zoveel voor je uitmaakt. Het leuke is dat je dan een paard hebt dat je door en door kent en dat je geheel naar eigen inzicht heb opgevoed. Maar garanties krijg je nooit. Niet als je koopt en al helemaal niet als je fokt.

1e veulen van een merrie is vaak het kleinst. Verder is het het meest logisch als je veulen een gemiddelde van de maat van de ouders wordt. Maar uitschieters omhoog en omlaag zijn er genoeg. Te groot fokken voor je merrie brengt ook risico's met zich mee.



Dat laatste is onderzocht en bleek niet waar te zijn. Eerste veulen van een maiden was mogelijk bij de geboorte iets kleiner maar uiteindelijk gemiddeld ten opzichte van de veulens die erna kwamen.

Mama van mijn lieve meisjes

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:12

Je hebt een E-pony (151 cm) uit twee D-ponies (137 x 147 cm) ...

Wat zit achter de D-ponies wat maat betreft? Het 'E' maat moet van ergens komen ...

Echt groot ga je niet fokken met deze merrie, misschien met een hengst van +/- 170 cm krijgt je een veulen die +/- 160 cm wordt.

Roquefort
Berichten: 57
Geregistreerd: 16-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:25

Libera schreef:
Je kunt het altijd proberen, is het niet wat je wilt, kun je ook altijd nog tegen die tijd verkopen en er een paard voor terugkopen.

Zou dan wel goed letten op exterieur, beweging, etc. Zoadt je in ieder geval wel iets verkoopbaars fokt.

Hier oo bokt is toch ook een paard die uit een pony merrie is gefokt (Eston?) Geen idee hoe groot die merrie is, maar dat is best goed gelukt volgens mij :j


De moeder van Eston is een (klein) paard. Daarna heeft de merrie zoals Mooney al zei een veulen gehad van een pony hengst (Don cremello)- dat veulen was met 1,5 jaar maar 1.41. Hij leeft helaas niet meer maar met hem was het ook een beetje de vraag hoe groot hij uiteindelijk zou gaan worden. Mijn advies: koop een jong dier; fokken is gokken!

Sasja_2000

Berichten: 63
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-18 21:28

Peterina schreef:
Je hebt een E-pony (151 cm) uit twee D-ponies (137 x 147 cm) ...

Wat zit achter de D-ponies wat maat betreft? Het 'E' maat moet van ergens komen ...

Echt groot ga je niet fokken met deze merrie, misschien met een hengst van +/- 170 cm krijgt je een veulen die +/- 160 cm wordt.


Dr moeders kant is allemaal redelijk gelijk +/-1.48. En dr vaders kant is allemaal rond de 1.40. Dus ik heb echt geen idee waarom ze zo groot is :P Ze is wel lang blijven groeien want ik kocht als 5 jarige, en toen was ze 1.46

- Dixi du Boucaud (?x?,2013)
- Ilona van Lange weeren (a.k.a. Jolly) (Apache x Jetset D, 2013)

Libera

Berichten: 3972
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:10

Roquefort schreef:
Libera schreef:
Je kunt het altijd proberen, is het niet wat je wilt, kun je ook altijd nog tegen die tijd verkopen en er een paard voor terugkopen.

Zou dan wel goed letten op exterieur, beweging, etc. Zoadt je in ieder geval wel iets verkoopbaars fokt.

Hier oo bokt is toch ook een paard die uit een pony merrie is gefokt (Eston?) Geen idee hoe groot die merrie is, maar dat is best goed gelukt volgens mij :j


De moeder van Eston is een (klein) paard. Daarna heeft de merrie zoals Mooney al zei een veulen gehad van een pony hengst (Don cremello)- dat veulen was met 1,5 jaar maar 1.41. Hij leeft helaas niet meer maar met hem was het ook een beetje de vraag hoe groot hij uiteindelijk zou gaan worden. Mijn advies: koop een jong dier; fokken is gokken!

Oops jullie hebben gelijk, geen idee hoe ik daar bij kom dan, zal wel een andere zijn geweest :o

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Suzanne F.

Berichten: 49154
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 08:15

Dan krijg je daar geen mooie maat rijpaard uit.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Hoe groot zou een veulen van mijn merrie kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:27

Je moet idd ook nog rekening houden dat zon veulen behootlijk uit verhouding kan groot kan worden. Krijg je een pony met een enorm hoofd. Of een hele lange weke rug.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 00:29

Grootte kan je onmogelijk vooraf bepalen. Ik ken kleine merrie van 1m50 waarvan haar veulen aan 2 jaar al zo groot was als zij en een andere merrie van 1m67, van dezelfde hengst, een veulen had die met moeite 1m50 bereikt.
Kan net zo goed zijn dat je veulen de grootte zal hebben van de grootmoeder, dwz, niet groter dan 1m37. Je moet ook rekenen, eerste veulens zijn altijd kleiner, heeft iets te maken met plaats in de baarmoeder of zo...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hoe groot zou een veulen van mijn merrie kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 00:34

De maat van de hengst is helemaal niet zo heel relevant als hij maar vergroot. Een hengst van 1.65 kan best groter fokken dan een hengst van 1.75.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vitas en 72 bezoekers