interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 16:55

heeft hier iemand een idee of mijn merrie een interessant papier heeft om evt mee te fokken?

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 4/annelies

ik heb er te weinig verstand van, maar ik zie vrij veel 1.60m springers in de afstammingen staan, en de vader loopt GP dressuur, ook niet de minste dus.. ook al zijn er niet veel nakomelingen.

merrie zelf heeft nooit iets gepresteerd.

heeft ze zg 'interessant' bloed?

ze heeft nu een NRPS papier, maar de moeder is KWPN, dus wellicht kan dat ook omgezet worden?

ik ben benieuwd naar jullie meningen.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:04

Ik zie bij vaderskant wel de sina lijn naar voren komen, die staat wel goed te boek. Verder vraag ik me af in hoeverre ze interessant zou kunnen zijn, het gaat toch ook wel om de eigen prestaties en niet alleen maar om de lijn. Op goed papier kun je niet rijden zogezegd.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:38

Vaderskant is niet zo bepalend voor de fokkerij d.w.z. of het interessant is of niet. Moederskant is daar veel belangrijker.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:44

Eens, en moederskant is niet veel bijzonders..

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coƶrdinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 08:46

EHK -> F-AM

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:03

Ach er wordt met minder gefokt hoor. Persoonlijk vind ik het zelf niet heel interessant maar er wordt ook papierloos gefokt. Enige wat je goed moet bedenken is wat je wilt en wat het doel is.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:23

Uiteindelijk ben jij degene die bepaalt of de merrie interessant genoeg is. Op papier ontbreken in de merrie-lijn sport en exterieur predikaten om het voor iemand die de merrie niet kent interessant te maken. Maar wij kennen de kwaliteiten van de merrie ook niet.

Omzetten naar KWPN zou ik niet doen in dit geval.
Je krijgt dan in eerste instantie een reg. A papier waar je nu een stamboekpapier hebt. De vader heeft met GP dressuur mogelijk wel voldaan aan de verrichtingseis en als die ook qua gezondheid voldoende is zou je na een thuis- of stamboek keuring een stamboekmerrie kunnen hebben. Maar goed, gaat nog wel een beetje inspanning in zitten dan.
En de afstamming is een beetje vlees noch vis volgens KWPN begrippen. Op papier is de merrie springen gefokt. Maar met een vader die zich in de dressuur bewezen heeft. Ga je die DP of SP inschrijven.

Als je gaat fokken en kiest voor een KWPN-hengst is het veel handiger om dan het veulen bij het KWPN te registreren als je prijs stelt op een KWPN-papier.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:01

Ik vind het papier niet interessant voor de fokkerij, om dat te bepalen kijk je naar de merrielijn en wat voor een predicaten/ sport/fokkerij prestaties daar in zitten. En behalve af en toe een ster predicaat zit er verder niks in.

Het kan zijn dat deze merrie wel kwaliteit heeft, maar als dat zo is dan zou ik eerst zorgen voor predikaten erbij voordat je ermee zou gaan fokken.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:13

Is dit dezelfde merrie als waar je in 2017 een veulen mee fokte? In dat geval zou het neurotische gedrag wat je beschreef voor mij persoonlijk al een reden zijn om er niet mee te fokken, ook al had ze prachtig papier. Verder niet veel verstand van deze bloedlijnen, dus daar kan ik geen oordeel over vellen.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 12:33

bedankt voor de reacties.
@ mooney, dit is inderdaad dezelfde merrie. Het veulen is heel goed uitgepakt en lijkt veel op zijn vader qua karakter.

de merrie was een goede moeder en dracht en bevalling zijn prima gegaan, vandaar dat ik kijk of het misschien interessant is haar als fokmerrie aan te bieden, maar uit de reacties hier lijkt me dat dus vergeefs.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:51

Oh wil je haar verkopen als fokmerrie? Nee, dat zou ik niet doen. Is ze niet geschikt als rijpaard of recreatiepaard dan?

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 12:56

Suzanne F. schreef:
Oh wil je haar verkopen als fokmerrie? Nee, dat zou ik niet doen. Is ze niet geschikt als rijpaard of recreatiepaard dan?


als recreatiepaard niet, als rijpaard misschien wel..
ik heb er gewoon geen klik mee en zou er graag vanaf willen, maar ik ben bang dat ze in de handel verdwijnt en slecht terecht komt door haar moeilijke karakter.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:25

Klinkt even heel grof nu maar dan kan je misschien beter zelf je verantwoordelijkheid nemen en haar naar de slacht doen of laten inslapen. Ik heb dit zelf ook meerdere keren moeten doen. Ik had ze nog best kunnen verkopen voor een schijntje maar waar waren ze dan terecht gekomen? En dat wilde ik niet. Dus heb ik ze laten inslapen.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:55

Misschien verkopen als draagmoeder voor embryo

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:10

Christiene schreef:
Misschien verkopen als draagmoeder voor embryo


Dat lijkt me een prima optie!

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:27

Draagmerries worden zelden gekocht, maar meestal ingehuurd.
De merrie moet aan diverse eisen voldoen:
oa ruim voldoende groot (meestal minimaal 1,65 liefst groter)
fijn karakter en niet te oud (meestal max 12)
goed hengstig, klinisch goed en geen maiden zijn).

De eigenaar krijgt hiervoor een vergoeding, en de merrie moet (vaak) de laatste maand(en) van de dracht op een ander adres staan voor de geboorte van het veulen.
De merrie krijg je terug naar het afspenen van het veulen.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:34

Ik las op marktplaats merries gezocht voor ET Misschien daarop reageren?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:14

Er zijn genoeg mensen die merries kopen als draagmerrie, degene die een merrie huren zijn vaak fokkers met 1 of 2 eigen fokmerries waarmee ze spoelen. Maar veel grotere bedrijven zijn regelmatig op zoek naar draagmerries.

Echter is dan wel de vraag natuurlijk hoe ze is met een veulen? Dat is vaak wel heel belangrijk.

Als fokmerrie zelf is ze niet zo interessant, de moederlijn heeft ook erg weinig gedaan, alleen 2 Z2 dressuur paarden:

Citaat:
Prestaties moederlijn
PaardnaamNULITA
PrestatiesVIVALDY (v.REVENGE W ) DR NED Z2

Moeder
PaardnaamCHARMY
Prestatiesgm VALENCIO (v.KENNEDY ) DR NED Z2

Moeders moeder
PaardnaamOMIRA
Prestaties-

Moeder van moeders moeder
PaardnaamLANCIA
Prestaties-


Wat is een moeilijk karakter verder?

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 16:59

voor commerciƫle draagmerrie is ze denk ik te klein (ruim 1.60) en misschien net te oud (dit jaar 13). Maar ik kan wel eens rondkijken wat dat betreft.

moeilijk karakter is meer dat ik er niet mee overweg kan. Ik hou van ongecompliceerde paarden, en dat is ze zeker niet, ze is heel nerveus en heeft ernstig last van verlatingsangst. Ik heb er de tijd en geduld niet voor om daar iets mee te doen, en ik erger me dagelijks aan haar gedrag op stal.
mijn dochter rijdt haar, en het is opstappen wegrijden, ze is wat dat betreft braaf, maar wel heet, en er zit nog veel werk in om haar dressuurmatig goed aan het lopen te krijgen. Ook dochter heeft te weinig tijd (en talent en ambitie) wat dat betreft.
Ik overweeg nu een bijrijder, maar de omstandigheden hier zijn niet geweldig, onze bak is vrij slecht. Ergens neerzetten bij een ruiter is ook een optie, maar dat kost klauwen met geld, en het is maar de vraag of ze dat weer terug oplevert bij verkoop.

blok aan het been dus wel een beetje, maar ik vind haar op dit moment nog te goed om in te slapen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:29

Mijn tip, gewoon te koop zetten met je eerlijke verhaal erbij. Er zijn mensen die dit soort paarden als uitdaging ziet en als ze verder braaf is ohz komt ze echt wel goed terecht. Bovendien ben je er zelf bij aan wie je haar verkoopt.

Met deze leeftijd en verlatingsangst e.d ga je de kosten van een ruiter er nooit uit krijgen dus dat zou ik niet doen.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:24

En de kliniek van Merel Dieks? Die zoekt elk jaar weer merries die ooit een veulen hebben gehad om in te zetten als pleegmerrie. Met een veulen aan de voet is ze nooit alleen.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:34

Elisa2 schreef:
Mijn tip, gewoon te koop zetten met je eerlijke verhaal erbij. Er zijn mensen die dit soort paarden als uitdaging ziet en als ze verder braaf is ohz komt ze echt wel goed terecht. Bovendien ben je er zelf bij aan wie je haar verkoopt.

Met deze leeftijd en verlatingsangst e.d ga je de kosten van een ruiter er nooit uit krijgen dus dat zou ik niet doen.

In jouw geval zou ik hetzelfde doen, zo ben ik destijds ook aan mijn merrie gekomen, ik hou wel van dat soort paarden. Heb haar wel gekocht met het doel haar weer te verkopen, toch nog een tijd gehouden als vervanger voor mijn overleden merrie, maar door gebrek aan klik toch verkocht. Maar nu als grotendeels kant en klaar paard, na wat training komen ze een stuk beter terecht over het algemeen :j. Plus je kunt indd zelf inschatten waar ze terecht komt.

Draagmerrie heb ik toen ook nog even voor gekeken, maar die van mij was gewoon fijn te rijden, was niet nodig om haar als fokmerrie weg te zetten.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: interessant genoeg papier voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 19:47

Heb je interesse hypollyte? ;)