Erft kruisgalop over?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
naomiBe
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-11-17

Erft kruisgalop over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-17 16:42

Ik zag onlangs een dekhengst die regelmatig in kruisgalop ging tijdens een springparcour. Ik weet dat dit probleem rijtechnisch normaal gezien kan opgelost worden door het rechtrichten, maar hoe zit het met de overerving ervan? Zou die hengst meer scheefheid kunnen doorgeven dan bv. een hengst die wel altijd juist galoppeert?

Alvast bedankt voor antwoorden! :)


pluisje88

Berichten: 8056
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:48

Dat lijkt me niet. mits het niet komt door een lichamelijke afwijking/bouw natuurlijk.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Erft kruisgalop over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:52

Hmm een beetje een kip-ei kwestie. Als het dier simpelweg beroerd getraind wordt maar wel een goede sportaanleg heeft dan niet. Maar als het dier goed getraind wordt en desondanks nog overkruist galoppeert dan zou ik vrezen voor matige aanleg en het niet zien als vaderdier voor een sportpaard. Al met al zou ik het risico niet nemen en verder kijken naar een andere dekhengst.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Erft kruisgalop over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:02

Een paard dat erg veel overkruist galoppeert is vaak erg slap op de lendenen. Weke lendenen(en dus slappere lendenen) zijn wel erfelijk.

Of dat in het geval van de dekhengst ook het geval is weet ik niet. Er kunnen ook andere oorzaken zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Kabayo

Berichten: 13897
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Erft kruisgalop over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:09

Overkruisd galoperen kan ook vaak een balans kwestie zijn. Bij een jonge hengst zou ik er niet bang voor zijn. Als de hengst al ouder is zou ik wel even achter mijn oren krabben :o

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 131 bezoekers