Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 17:03

Hallo bokkers :)

Ik heb al jaren paarden en sinds 4 jaar is mijn droom uitgekomen en staan mijn eigen paarden aan huis!

Ondertussen heeft een andere droom vorm gekregen en ben ik op zoek naar veel informatie en jullie meningen en ervaringen!

Ik droom er al lang van om een eigen veulen te fokken, het grote probleem is dat ik hier geen ervaring mee heb. Ik heb al heel veel gelezen en opgezocht en dan schrik je toch wel hoe vaak het kan misgaan, hoe duur het is en hoe veel mensen het niet zouden doen. Heel verstandig (zoals ik meestal ben ;)) ben ik van het idee afgestapt en dacht ik, veel beter een veulen kopen.

Nu het grootste probleem is mijn wens is onvindbaar, of jullie kunnen het tegendeel bewijzen. Ik zou graag een PRE/spanjaard hebben met een overo kleur. Ben totaal verliefd op de bouw en bewegingen van een spanjaard en het uiterlijk van een overo.

Ik heb geen ervaring in fokken, heb geen spaanse of paint merrie. Ik zie het dus onrealistisch in maar toch benieuwd naar jullie ervaringen en advies!

Bedankt
groetjes


Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:33

Volgens mij komt de Azteca het dichtste bij je wens...dat zijn kruisingen andalusiers x quarters. Of ze er in een overo kleur zijn weet ik niet maar wellicht de moeite waard om je in te verdiepen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:51


''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:54

Je zou een draagmerrie kunnen huren natuurlijk, maar of dat is wat je wil is de vraag.
Overo is een moeilijke kleur, denk dat daar niet veel mee gekruist word en met PRE merries ook niet zo veel.

Zelf wil ik mijn PRE volgend jaar of het jaar erop laten dekken door een paint als alles goed loopt, lijkt me een mooi gebruikspaard geven.

Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 14:16

Bedankt voor jullie reacties!
@Eliza2: ivm Azteca's, daarin had ik me reeds verdiept. Het Braziliaanse gangenpaard, zegt me idd niets. Moet ik eens over googlen :) al past een gangenpaard niet 100% bij mijn wensen.

@ Azmay: ik sta zeker open voor het huren van een draagmerrie, heb je zelf ervaringen met het fokken PRE de Paint?

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:20

Overo is lastig te fokken.. 50% kans op een solid en 50% op overo, maar overo kan ook overo zijn met alleen maar een inieminie buikvlek. Je weet nooit hoeveel wit eruit komt.

Mocht je pre x paint willen doen, laat de paint dan in ieder geval 5 panel testen!

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:57


''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:05


"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:25

Ik zou zelf nooit een veulen fokken met deze 2 rassen. Straks heb je een e-pony met het naar buiten zwaaiende beenwerk en een giga nek van een Spanjaard en het naar voren gebouwde van de Paint :=

Jij wil een overo PRE. Fokken is gokken; de kans dat je een scheef gebouwde, egale Paint krijgt is net zo groot. Deze rassen zijn zo gigantisch verschillend.

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:49

Ik zou dit niet zelf gaan fokken maar gewoon heel goed zoeken tussen de (paar) Mustangs, MM's, Azteca's enz die er nu in Europa rondlopen - als je tenminste echt geinteresseerd bent in de Amerikaanse invloed.
Niet alleen omdat zo'n kruising bouwtechnisch nog best een uitdaging kan zijn, maar ook omdat je het jezelf qua kleurkansen wel heel erg moeilijk maakt. Niet alleen is overo al erg lastig goed te krijgen in een veulen, maar de meeste PRE's zijn bovendien nog steeds schimmel en schimmel is dominant, wat betekent dat je veulen met een schimmel als ouder 50% kans heeft om schimmel te worden. Met een beetje pech verdwijnen dan al je overo vlekken. Dus moet je dan op zoek gaan naar één paint die 50% kans geeft op overo en één PRE die niet schimmel is maar nog steeds aan al je eisen qua bouw voldoet.

Als je totaal niet geinteresseerd bent in de paint als ras maar alleen in de kleur (zo klinkt je openingspost een beetje), dan zou ik gewoon eens gaan kijken naar al bestaande PRE(kruisingen) met vlekken. Die bestaan namelijk wel en worden ook regelmatig naar Nederland gehaald door handelaren. Ik ben er de afgelopen jaren veel mee bezig geweest en kwam bijvoorbeeld toch een paar keer leuke PRE x Berber kruisingen tegen met vlekken.
Dus als het echt gaat om vlekken op een PRE, laat de Paint dan met rust en koop gewoon een leuke gevlekte PRE/Andalusier, want die zijn wel te vinden en dan kun je bovendien precies het patroontje kopen wat je leuk vindt.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:53

xyzutu2 schreef:
Ik zou dit niet zelf gaan fokken maar gewoon heel goed zoeken tussen de (paar) Mustangs, MM's, Azteca's enz die er nu in Europa rondlopen - als je tenminste echt geinteresseerd bent in de Amerikaanse invloed.
Niet alleen omdat zo'n kruising bouwtechnisch nog best een uitdaging kan zijn, maar ook omdat je het jezelf qua kleurkansen wel heel erg moeilijk maakt. Niet alleen is overo al erg lastig goed te krijgen in een veulen, maar de meeste PRE's zijn bovendien nog steeds schimmel en schimmel is dominant, wat betekent dat je veulen met een schimmel als ouder 50% kans heeft om schimmel te worden. Met een beetje pech verdwijnen dan al je overo vlekken. Dus moet je dan op zoek gaan naar één paint die 50% kans geeft op overo en één PRE die niet schimmel is maar nog steeds aan al je eisen qua bouw voldoet.

Als je totaal niet geinteresseerd bent in de paint als ras maar alleen in de kleur (zo klinkt je openingspost een beetje), dan zou ik gewoon eens gaan kijken naar al bestaande PRE(kruisingen) met vlekken. Die bestaan namelijk wel en worden ook regelmatig naar Nederland gehaald door handelaren. Ik ben er de afgelopen jaren veel mee bezig geweest en kwam bijvoorbeeld toch een paar keer leuke PRE x Berber kruisingen tegen met vlekken.
Dus als het echt gaat om vlekken op een PRE, laat de Paint dan met rust en koop gewoon een leuke gevlekte PRE/Andalusier, want die zijn wel te vinden en dan kun je bovendien precies het patroontje kopen wat je leuk vindt.



bovenstaande is wijs advies, en idd fokken is gokken, gaat altijd anders dan dat je wil/denkt

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:55

Ik zou deze twee rassen niet gaan kruizen, ze zijn zo verschillend, dan moet je echt geklikt hebben als hij precies de bouw krijgt van een PRE en de kleur van een paint.

Bonte PRE's zie je soms voorbijkomen. Een paar maanden geleden stond er nog een bruinbonte op en ik geloof dat ik laatst een PRE kruising met appaloosa die gestipt was.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:55


Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 20:46

Zoals als in mijn openingspost staat heb ik zelf al aangegegeven dat het waarschijnlijk geen goed idee is :).

Ik heb wel degelijk interesse in de Paint als ras. En zou graag een overo kleur hebben. Fokken is inderdaad steeds gokken. Er zijn inderdaad leuke bonte PRE's, maar een overo heb ik toch nog nooit gezien. En dit moet dan nog binnen budget vallen.

Was gewoon nieuwschierig naar jullie meningen en ervaringen of iemand deze 2 rassen reeds gekruist heeft :).

Anoniem

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:54

Er worden maar heel mondjesmaat Azteca's gefokt, dat ligt nog het meest in jouw richting, alleen wordt daar niet op bonte kleuren gefokt. Maar als je inderdaad echt geinteresseerd bent in hoe een kruising tussen een PRE en een Quarter/Paint uitvalt dan zou je een Azteca-eigenaar/fokker moeten benaderen. Nog steeds niet wat jij zoekt, maar die kan je waarschijnlijk wel beter vertellen waar de ouderdieren aan moeten voldoen voor een geslaagde kruising. Die doen namelijk al sinds de jaren '70 onderzoek naar welke types PRE/Quarter/Criollo het beste gekruist kunnen worden.

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:04

Een vriendin van me in de Eifel (Duitsland) fokt met deze combinatie (paint x andalusiër). Voor meer informatie kun je zoeken op Myra Lejeune. Ze heeft alleen facebook, geen andere site.

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:20

Probleem met een dergelijke kruising is dat het altijd een beetje op beide types inleveren is.
Paints hebben niet het front en de beweging van een PRE. En het veulen zal er niet zomaar tussen in gaan zitten qua bouw. Het kan zijn dat het helemaal je wens is...PRE bouw en Overo kleur. Maar ook een egale met de bouw van een westernpaard(een soort van Quarter dus) en alles er tussen in.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:30

Mag het geen tobiano zijn? Dan zou je eventueel aan een kruising barok pinto x PRE kunnen denken.

Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 17:38

Een Tobiano zou idd gemakkelijker zijn maar de eis en droom is overo :).

@ NRJ. Bedankt! Ik woon zelf ook in de Eifel. Ik zoek het direct op.

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:54

TS bedoel je met overo ook specifiek frame overo of zou splash ook voldoen?
Splash1 is namelijk wel homozygoot levensvatbaar, dus dan kan je in ieder geval nog garanderen dat het veulen het gen ook meekrijgt als je dan toch kleur als prioriteit zet. Let wel op, ook bij splash kan het minimaal uiten en heb je dus ook weer kans dat het veulen zelfs met het gen alleen een blesje oid heeft.

Met frame overo heb je in ieder geval inderdaad maar 50% kans dat het veulen het gen heeft en dan is het nog duimen dat het niet minimaal overo is.
Ik zag in de OP dat je al wel een beetje zicht erop had, maar denk eraan dat fokken erg kostbaar is. Bedenk je dus goed dat je heel veel geld (en tijd/energie) kwijt kan zijn en uiteindelijk kan blijven zitten met een veulen met een minder bruikbaar/duurzaam exterieur dat ook niet de uiterlijke kenmerken heeft die jouw droom waarmaken. Een kruising paintxPRE zal niet commercieel zijn, dus als het niet is wat je wilt dan zal het lastig zijn om hem/haar kwijt te raken. Als je met dit in gedachten alsnog het risico wilt wagen moet je het vooral toch doen, maar neem wel even de tijd om het te overdenken.


DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:13

Ik denk dat Pre x Paint nieteens zo raar staat, zoals sommige denken

Ik vond dit plaatje op internet. Lijkt ook iets baroks (misschien fries?) X en iets met overo te zijn

Afbeelding



Met fokken is het altijd gokken of het wordt wat je wil, het kan misschien wel heel leuk worden of helemaal niks
Laatst bijgewerkt door DarkCupid op 02-01-18 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

~Riding is the best solution to any problem~

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:16

Ik kan mij een hoop kruisingen wel voorstellen, maar een pre×paint?
Nee, dat zou mijn keus nooit zijn.

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:45

DarkCupid dat is een Fries gekruist met een American Saddlebred, heel ander type dan een paint (en draver) dus. Zal me ook niets verbazen als het een fraai getekende tobiano is ipv (frame) overo, aangezien er wit over de rug/hals lijkt te lopen.

Dit is een Fries x Paint (van dezelfde eigenaar?), komt uit een tovero paint merrie. En dan zie je toch al wel een beetje een mismatch tussen eigenschappen vanuit de fries en die vanuit de paint
Afbeelding

Nou is een Fries toch wel weer heel wat anders dan een PRE, ondanks dat het beide barok is. Dus voor TS zal dit niet heel nuttig zijn


DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:50

mooney schreef:
DarkCupid dat is een Fries gekruist met een American Saddlebred, heel ander type dan een paint (en draver) dus. Zal me ook niets verbazen als het een fraai getekende tobiano is ipv (frame) overo, aangezien er wit over de rug/hals lijkt te lopen.

Dit is een Fries x Paint (van dezelfde eigenaar?), komt uit een tovero paint merrie. En dan zie je toch al wel een beetje een mismatch tussen eigenschappen vanuit de fries en die vanuit de paint
[ Afbeelding ]

Nou is een Fries toch wel weer heel wat anders dan een PRE, ondanks dat het beide barok is. Dus voor TS zal dit niet heel nuttig zijn



Maar als je kijkt naar de Azteca, vind ik geen verkeerde paarden. Daar is bont misschien niet toegestaan, maar je kan wel zien hoe een kruising qh × pre eruit kan zien.

En ja , fries en pre hebben tuurlijk genoeg verschillen maar om te laten zien dat niet alle kruisingen slecht uitvallen. En ik vind die jij laat zien zo beroerd nog niet.
Laatst bijgewerkt door DarkCupid op 02-01-18 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

~Riding is the best solution to any problem~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:57

Een Fries is inderdaad op geen enkele manier te vergelijken met een PRE qua bouw. Het is allebei barok, maar daar blijft het ook bij. Ik vind beide Friezenkruisingen hierboven mooi getekend, maar in beide zie ik de typische Friezenzwaktes terug die ik niet bij een kruisingsveulen zou willen zien. De bovenste lijkt redelijk harmonieus te zijn qua rug, maar heeft een behoorlijk steil achterbeen wat je bij wel meer Friezen en in nog veel extremere mate bij Paints tegenkomt. Het paard eronder heeft weer een zeer matige rug, maar de benen zien er gezonder uit. Dat laat wel mooi het hit & miss gehalte zien van dit soort kruisingen.

Azteca's kunnen inderdaad heel mooi uitpakken, zeker ook omdat Quarters/Paints en PRE's genetisch gezien veel meer gemeen hebben dan Friezen en Paints. Het probleem is alleen dat de TS in dit topic per se een overo Paint als ouderdier wil hebben (of overo PRE 8-) ), en de andere ouder mag waarschijnlijk ook geen schimmel PRE zijn. Dan wordt de groep potentiele ouderdieren op een gegeven moment zo klein dat de kans dat je 2 ouders vindt die qua bouw goed op elkaar aansluiten ook erg klein wordt, en dan is het maar gokken wat eruit komt, of het het juiste kleurtje heeft en of het een werkzame bouw heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 90 bezoekers