Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:08

Ik ken niet genoeg Azteca om daar wat nuttigs over te zeggen, als ik naar de wikipedia pagina kijk zie ik een hele imposante schimmel onder het zadel en daaronder juist een exemplaar op stand wat ik weer totaal niet geslaagd vind (voorhand van de PRE met een dikke overbouwde quarterkont erachter). Maar op die twee plaatjes kan ik geen totaal beeld maken.
Ik weet ook niet of er een bepaalde selectie achter zit (meestal wel in de beginfase), dus dat de gelukte exemplaren tentoon worden gesteld en nakomelingen krijgen en de mislukkelingen door de achterdeur worden weggevoerd.

Ik stel ook niet dat het onmogelijk is om iets leuks te krijgen hoor. Dit soort kruisingen eindigen vaak in uitersten, of het is gigantisch bijzonder op een hele positieve manier of op een hele negatieve. En als je die positieve uitpak krijgt is het natuurlijk geweldig en dat gun ik TS ook helemaal, maar ik denk dat je dan wel de consequenties van een negatieve uitpak even goed moet overwegen voordat je de 'gok' gaat nemen.
En door de kleureis wordt de groep om dieren uit te kiezen al erg beperkt, waardoor het lastiger wordt een mooie passende combinatie te vinden.

Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 20:09

Qua bouw vind ik Fries x Paint ook niet zo mooi en helemaal anders als de Azteca's. Ik vind het een hele geslaagde combinatie. Zoals jullie zelf ook zeggen, de kleur is mijn grootste probleem. De slaagkans is zo klein dat ik het idee ga proberen uit mijn hoofd te zetten. Ik wil jullie graag bedanken voor jullie reacties :)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:44

Heel wat anders natuurlijk, maar is PRE x Caesar niets iets? Komt dan in ieder geval iets bonts uit :o

sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:46

Ik snap je droom helemaal! Ik hou ook van bijzondere kruisingen! Ben zelf niet zo thuis in de PRE, en trek zelf niet snel naar deze paarden.. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ikzelf heb de bewuste keuze gemaakt om ook iets anders te fokken. Ik heb zelf een paint merrie, maar ik vind zelf dat ze alle zwakke punten van een paint heeft en wilde deze punten juist beter maken en heb bewust naar een hengst gezocht die dit duidelijk doorfokt. En ook voor een leuk kleurtje :o Er zullen vast mensen zijn die mij voor gek verklaren.. Maar ik ben er weg van. Nog een kleine 2 maanden wachten en dan zien we het eindresultaat **\O/**

Dus... Als je echt iets wil.. Hou die droom vast en probeer het waar te maken. Zoek wel de juiste persoon om je hierin te begeleiden.. En bekijk vooral heel goed de zwakke en sterke punten. Zowel de bouw etc als het karakter!

Afbeelding
Dit is onze combi <3

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:50

sharonsemme schreef:
Ik snap je droom helemaal! Ik hou ook van bijzondere kruisingen! Ben zelf niet zo thuis in de PRE, en trek zelf niet snel naar deze paarden.. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ikzelf heb de bewuste keuze gemaakt om ook iets anders te fokken. Ik heb zelf een paint merrie, maar ik vind zelf dat ze alle zwakke punten van een paint heeft en wilde deze punten juist beter maken en heb bewust naar een hengst gezocht die dit duidelijk doorfokt. En ook voor een leuk kleurtje :o Er zullen vast mensen zijn die mij voor gek verklaren.. Maar ik ben er weg van. Nog een kleine 2 maanden wachten en dan zien we het eindresultaat **\O/**

Dus... Als je echt iets wil.. Hou die droom vast en probeer het waar te maken. Zoek wel de juiste persoon om je hierin te begeleiden.. En bekijk vooral heel goed de zwakke en sterke punten. Zowel de bouw etc als het karakter!

[ [url=m/wFHKbi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is onze combi <3


Ohh ben benieuwd! Beide mooie paarden

Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 19:49

Wauw Sharonsemme, heel benieuwd naar jou veulen! Dromen is ongelooflijk leuk maar moet ook verantwoord blijven. Momenteel heb ik het idee even uit mijn hoofd gezet maar wie weet verzamel ik ooit ervaring en waag ik me er toch aan :).

@Dracaris: Ceasar? Bont is geen overo ;)

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:13

Hmm ja dat is een hele moeilijke idd, ik probeer al jaren ‘gewoon’ overo’s te fokken :P
Ik zou nu niet meteen een pre hengst voor 1 van mijn 3 overo merries gaan kiezen...

Edit, die kruising van de eerste foto is niet frame, misschien eventueel met tobiano erbij dat kan, maar frame op zich geeft zo goed als nooit 4 witte voeten, dat is iets typisch tobiano.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:53

Lynn_H schreef:
Wauw Sharonsemme, heel benieuwd naar jou veulen! Dromen is ongelooflijk leuk maar moet ook verantwoord blijven. Momenteel heb ik het idee even uit mijn hoofd gezet maar wie weet verzamel ik ooit ervaring en waag ik me er toch aan :).

@Dracaris: Ceasar? Bont is geen overo ;)


Verkeerde topic :')

Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 18:28

@ Tinniie: wow 3 Overo merries, prachtig! Inderdaad 'gewone' overo's zijn al niet gemakkelijk. Je hebt geloof ik nooit 100% kans op overo he? Indien je zin hebt en veel tijd mag je mij gerust eens een PB sturen met veeeeeel informatie over het fokken van een overo en meeste slaagkans op een overo veulen :).

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 02:07

Dubbel overo is dodelijk, toch? Of ben ik nu met een andere kleur in de war?

Want in dat geval heb je altijd max 50% slagingskans, maar daarbij ook 25% kans op een dood veulen.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 02:15

Nirvana_ schreef:
Dubbel overo is dodelijk, toch? Of ben ik nu met een andere kleur in de war?

Want in dat geval heb je altijd max 50% slagingskans, maar daarbij ook 25% kans op een dood veulen.

Homozygoot frame overo is inderdaad lethaal. Daarom bestaan er dus geen dieren die het voor 100% doorgeven (want die gaan allemaal kort na geboorte dood door het defect) en fokken correcte fokkers dus ook niet met een frame overo x frame overo combinatie. Altijd een frame overo x niet-frame overo, anders heb je inderdaad 25% kans op een veulen dat binnen een dag sterft.

Daarom gaf ik al eerder aan dat de kans maximaal 50% is (ook gelijk minimaal 50% als je 1 frame overo ouder hebt :+ )
En binnen die 50% heb je dan ook nog de gevallen zoals de smoky black merrie van Tinniie, die dus officieel wel frame overo is maar waar je het niet van de buitenkant van zou zeggen.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:57

Idd, en net daarom het moeilijkste patroon om te fokken, omdat er toch ook veel solid frame dragers zijn bij die 50% :)

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:45

Ik heb 3 verschillende varianten, die genetisch allemaal frame dragen olws n/o

Smoky black solid met enkel een blesje
Afbeelding

Red dun met 1 buikvlekje
Afbeelding


En buckskin regular/loud getekend
Afbeelding

Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 17:26

Wauw die buckskin!!! Super, zo eentje wil ik wel hebben ;).

Frame x splasch kan wel geloof ik. Heb je dan niet meer als 50% kans op een overo?

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:56

Ja idd frame en splash kan wel worden gekruist (heb ik dit jaar trouwens ook gedaan, mijn smoky black is drachtig van een red dun splash 2 hengst voor half maart :) ;) )

Afbeelding


Daarbij heb ik dus (in theorie)
25% solid
25% frame
25% splash
25% frame + splash

Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Re: Zelf veulen fokken: PRE x PAINT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 18:14

Wauw prachtig! Dus idd veel meer kans op overo! Interessant allemaal :)