kleur fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-01 19:58

Stel nou, je hebt een zweetvos merrie, die wil je laten dekken in de hoop (want het blijft altijd een gok natuurlijk) een zweetvos veulen te krijgen.
Zweetvos is dacht ik een verdunning van gewoon vos. Als de hengst dan vos is heb je denk ik de meeste kans?
Maarja, aan de andere kant, Udinneke's vader is ook zweetvos, en zelf is ze vos...


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 10:12

Ja ik vind dat ook heel erg moeilijk met al die verschillende factoren ed.
Udinde is aan alle kanten vos. Isolda haar pa en ma zijn ook beide vos. En Udinde haar eigen pa is zweetvos, Bazuin. Bazuin geeft ook vaak zweetvos door, zie goedgekeurde zoon Laurentz.
Isolda haar pa is ook zweetvos, niet echt zo duidelijk als Bazuin, maar wel duidelijk lichtere manen/staart als zijn lijf.

En toch is Udinde gewoon een normale vos. Wel met witte strengetjes in haar staartje, maar die trekken waarschijnlijk weg naarmate ze ouder wordt. Had Isl namelijk ook toen ze klein was, op haar 3de was het verdwenen.

Fokken is Gokken volgens mij. Je kan nog zo veel goede factoren hebben (net als ikke) en toch gooien die genen alles weer in de war Haha!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 13:46

Als je palomino wilt krijgen, heb je de meeste kans als je een lichte palomino x vos doet, of donkere palomino x schimmel.
Zweetvos zou ook wel zoiets zijn.

Maar ik ben gigantisch TEGEN het fokken op kleur. Een mooi paard heeft geen kleur.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 15:40

stef als je het echt wilt weten moet je deze vraag ff op icelandic-horses zetten. en dat ff zetten dat het een vraag voor kim middel is
ook kun je haar mailen adres staat op ice -horses
ze heeft zicht verdiept in dat soort dingen Pling

tja....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 16:42

Even voor de duidelijkheid:
IK heb niet op kleur gefokt!

just that you know.... *LOL*

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 16:45

Ach ja zo is het bij ons ook.
Oscar zijn mammie en pappie zijn zwart toch is hij vos...
het is echt altij afwachten Kijk bij renate die hadden toch een aantal niet bonte tinkerveulens ertussen zitten dit jaar terwijl mams en paps bont waren...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 16:46

zo ken ik mensen die perse een bont paard willen fokken. En dan krijgen ze een bont veulen dat voro geen meter kan lopen......... Ik zou zelf fokken voor de sport. Kleur is het minste van belang als je een goed paard zoekt.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 17:04

ik weet 1 ding. Als je een zwarte merrie laat dekken door een bruine hengst ---->>>> veulen word zwart.
Laat je een witte merrie dekken door een bruine --->>> veulen word waarschijnlijk wit!

zwart en wit zijn dominante kleuren *LOL*

Dus als je hon laat dekken zal er waarschijnlijk een zwarte uit komen, maar bij zweetvosjes ofsu weet ik het niet.

HEY: als je een witte laat dekken door een zwrate komt er een bonte, jajajajahahaha

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-01 22:14

stel nou dat ik met vos de meeste kans zou hebben, dan zijn er zat goede goedgekeurde vos hengsten, dus tja...
Het blijft uiteraard natuurlijk gokken, dat ben ik met iedereen eens

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 10:38

Zwart is geen dominante kleur. Bij mensen wel (kleur haar) maar bij paarden niet.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 11:26

Als ik het goed "geleerd" heb is vos dominant over alle kleuren.....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 11:52

<B> een goed paard heeft <i> geen </i> kleur!! </b>
WAt heb je nou een een paard met een mooi kleurtje wat een ka uu tee karakter heeft of wat niet kan lopen??

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 11:53

PS. wat me opgevallen is bij Udinde (en die hele lijn) Dat oma berber heel donker is. En dan mama Isolda een heel stuk lichter en Udinde heel licht is.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 12:09

hihi, ik heb ook maar aan me biolessen gedacht. heb er eigenlijks niet eens bij nagedacht of datw el voor paarden gelde, pech gehad.

Hihi, eigenlijks vind ik kleur niet belangrijk, ennuh elke kleur veulen van hon zal mooi zijn!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers