Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:47

@Alane: Leuk verhaal van een kennis van me die bij een lezing van Gillian Higgins is geweest, van Horses Inside Out. Gillian tekende lamellen ook op c6 c7. In de lezing gebruikte ze dissectiefoto's....waarop kennis haar vinger opstak. Waarom waren de lamellen op de gebruikte foto's niet aanwezig op c6 c7??? Eh...oeps? Inmiddels heeft Gillian ook een dissectie olv Sharon bijgewoond, organiseerd ook zelf dissecties en tekend de lamellen vaker niet dan wel op c6 c7.

Ook in mijn 2 dissectieboeken staan paarden met geen lamellen op c6 c7... Slagers zien niet anders dan dit. Maar uitgevers van getekende anatomieboeken vinden het te prijzig boek aan te passen. Dus houden we de aarde plat, om zo maar te zeggen...

Gunter is verdomd goed met lichamen uit elkaar knutselen, maar zijn hoofdinteresse ligt bij de mens. Oorzaak-gevolg van paarden zal hij zich niet bijster hard in verdiept hebben...laat dat nu hetgeen zijn waar Sharon juist mee bezig is... De geplastificeerde paarden die ik van hem hebben gezien waren tot op spierlaag ontleed, lamellen waren niet zichtbaar.

wat betreft de bedreigingen: je hebt een knappe hengst die voor belachelijk veel geld dekt, en iemand verteld dat deze hengst zijn bloedlijn grote problemen vererft.... Racen met thoroughbreds is big business in australie, waar zeer zeker geen kleine bedragen mee zijn gemoeid ;)
Probleem is ook: paarden met deze afwijkingen hebben grote risico op neer gaan in de race...heb jockey gesproken met een dergelijke ervaring, zat toch niet zo fijn...

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 20:28

Sizzle schreef:
Dat hele bedreigen geloof ik geen barst van, eerder dat het journal het gewoon niet wilde hebben met ongestoelde aannames.


Ik weet wel zeker dat financiële belangen hier een enorme rol in spelen.
Vandaar ook al direct in mijn eerste openingspost:
Mhhh, boeiend en blijkbaar zeer gevoelig ( financieel) onderwerp: :D

Het vergt even buiten het straatje denken van dierenliefde...

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:51

ik denk zo, en misschien ernstig krom.
je ontdekt iets, en begint dat met de buitenwereld te delen, Chris Crimineel komt even langs en verteld je dat ie je laat hemelen wanneer het het openbaar maakt.... Je maakt het openbaar met al bewijzen en dingen, Chris Crimineel laat je hemelen waardoor het grote geheim nog meer aandacht krijgt....
moraal: Waar is de winst voor Chris Crimineel?

Waarom worden altijd mensen met vage onderzoek resultaten bedreigd?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:00

Ik denk eerder dat ze bedreiging kreeg voor die ene hengst.
Echt niet voor de lamellen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:14

Sizzle schreef:
Ik denk eerder dat ze bedreiging kreeg voor die ene hengst.
Echt niet voor de lamellen.


dan nog, openbaar is openbaar.

Maar dan ga je wel erg ver in je onderzoek wanneer je wilt beweren dat die hengst(en) de oorzaak zijn terwijl ze dat niet zeker weet (haar eigen woorden.... waarom het verkeerd staat in de boeken en of het misschien ooit eens anders geworden is)
Wat ik dan ook weer krom vind want ze komt met allerlei dingen die de veroorzaakt worden door het ontbreken van... maar als dat altijd al was???

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:02

Ik bedoel die hengt met de missende rib met de opmerking dat hij dus zijn hele leven uit balans geweest is.
Dat is ook wel erg provocatie. Een foutje in de aanleg kan altijd gebeuren en het is niet raar dat dit nooit opgevallen was bij leven. Dan zou ik ook niet blij zijn als iemand daar dan wereldnieuws van wil maken.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:40

Sizzle schreef:
Ik denk eerder dat ze bedreiging kreeg voor die ene hengst.
Echt niet voor de lamellen.

Uitraard niet voor de lamellen, maar zeker wel voor de misvormingen van c6 c7 ;)

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:47

Sizzle schreef:
Ik bedoel die hengt met de missende rib met de opmerking dat hij dus zijn hele leven uit balans geweest is.
Dat is ook wel erg provocatie. Een foutje in de aanleg kan altijd gebeuren en het is niet raar dat dit nooit opgevallen was bij leven. Dan zou ik ook niet blij zijn als iemand daar dan wereldnieuws van wil maken.

Natuurlijk, aangeboren foutje. Maar dit paard heeft dus heel wat meer moeite gehad met dressur bijvoorbeeld. En juist daar gaat het om: in plek van meteen zweep er over, hulpteugel enz, weet je zeker dat het paard de gevraagde oefening anatomisch kán?
Paarden laten absoluut niet snel pijn zien. Ik ben bij een dissectie geweest waarbij het dier kiezen van de bovenkaak tot in het bot van de onderkaak gegroeid had zitten, naast een hoop andere problemen. Pas later zag ik beeldmateriaal van hem in leven. Had verwacht een hoopje ellende te zien (dat zagen we nl wel op de dissectietafel), maar op de foto een alert kijkend paardje, oortjes erop. Ok, videomatriaal werd al stuk ellendiger zogauw ie in beweging kwam, maar nog steeds met de oortjes erop....

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:37

Juut schreef:
Sizzle schreef:
Ik denk eerder dat ze bedreiging kreeg voor die ene hengst.
Echt niet voor de lamellen.

Uitraard niet voor de lamellen, maar zeker wel voor de misvormingen van c6 c7 ;)


Nee joh, dat was 10 jaar geleden al ruim bekend. In 2008 een lezing gehad van Prof Back die aangaf dat dit zo vaak voor komt dat ze niet meer verbaast waren.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 00:31

ik raak een beetje confuus... iemand uit de rensport bedreigd haar met de dood vanwege een dressuurpaard?

Alle gevraagde bewegingen in de dressuur zijn natuurlijke bewegingen van het paard, niets geen enge dingen worden er gevraagd. Alleen moet het paard ze nu op commando doen.
Daarnaast zijn er veel ruiters die zich een hoop kunde toe denken maar de praktijk is anders.

Las er ook eentje waar het paard 'kapot' was vanwege het missen van die lamellen, maar een paard als 3 en 4 jarige naar wedstrijden brengen en willen winnen.... zeker ligt het aan de fokkerij en nooooiiiittttt aan de ruiter, en zeker niet aan het paard dat jij uitgezocht hebt.
Maar das een andere discussie

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:07

Ik was recent ook bij een lezing van een vermaarde britse dierenarts. En ik heb fokkers gesproken die me wezen op de bouw van paarden. Men zou meer fokken naar paarden die hun voorbeen makkelijker kunnen gebruiken en meer op de achterhand lopen. We hadden daarover al een hele discussie. Zo is het waarschijnlijk ook ontstaan dat ons kieffertje van 40 jaar geleden niet meer op alle paarden past?

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:45

Ik heb ook van meerdere dierenartsen gehoord dat het huidige fokbeleid echt wel degelijk tot problemen lijdt. Te lange benen in verhouding tot hals en hoofd. Rug problemen. Diverse kaak problemen enz. Wanneer gaan we naar deze mensen luisteren inplaats van struisvogel politiek!

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:07

Sizzle schreef:
Juut schreef:

Uitraard niet voor de lamellen, maar zeker wel voor de misvormingen van c6 c7 ;)


Nee joh, dat was 10 jaar geleden al ruim bekend. In 2008 een lezing gehad van Prof Back die aangaf dat dit zo vaak voor komt dat ze niet meer verbaast waren.

Ow echt? Is een naam die ik niet ken, ik ga zoeken :)

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:10

vienna1987 schreef:
Ik heb ook van meerdere dierenartsen gehoord dat het huidige fokbeleid echt wel degelijk tot problemen lijdt. Te lange benen in verhouding tot hals en hoofd. Rug problemen. Diverse kaak problemen enz. Wanneer gaan we naar deze mensen luisteren inplaats van struisvogel politiek!

Speelt zeker een rol. Daarnaast hoor je heel vaak: de merrie is niet meer geschikt voor de sport dus gaan we er maar een veulentje bij fokken.. Uiteraard hoeft het niet meer geschikt meer zijn voor de sport niet met erfelijkheid te maken te hebben maar heel vaak gaat dat wel op. Het is gewoon een feit dat de selectie gewoon veel minder is geworden dan in de tijd dat de paarden volop in de landbouw werden gebruikt. In die tijd was een slechte gezondheid of karakter veel eerder een reden voor een enkeltje naar de slager, hard maar ik weet af en toe niet waar we beter mee af zijn.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:53

slecht karakter? enkeltje slager.
Die gingen in de bosbouw, daar werden ze mak van. Dat vertelde opoe altijd. lol

maar goed, slecht karakter of slechte gezondheid, met de hengst werd vrolijk verder gefokt, en de merrie had dan ook al meerdere veulens op de wereld gezet voordat het slechte karakter naar boven kwam.
Toen werd Thea trekpaard maar Henk van 3 boerderijen verderop gebracht, trailers en internet was er immers niet om een betere of beter passende hengst te (be)zoeken

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers