Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 17:45


Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:01

Tja een 27 jarig paard ontleden en dan iets vinden is als een 90 jarig mens ontleden en dan iets vinden.
Als ik morgen mijn 27 jarige laat ontleden is er vast wel iets te vinden maar ja is dat door ouderdom of omdat hij verkeerd gefokt is. (betreft een papierloze haflinger)
Ik had eerder gehoopt dat ze iets gevonden had met betrekking tot paarden die in de rollkur gereden worden.

Haar vragen of we de paarden niet kapot fokken (diverse rassen overigens) zijn hier op bokt ook al vele malen ter sprake geweest en Evert Offereins heeft er ooit eens een hele mooie column over geschreven in (dacht ik ) de Bit. Iets met een beest dat er miljoenen jaren over gedaan heeft om 1.30 te worden die in een krappe 100 jaar naar de 1.70+ is gefokt.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:04

Volgens mij word elk dier dat als huis/sport/werk/productie dier word gehouden kapot gefokt. Van de mopshondjes met ademhalingsproblemen tot kippen die hun eigen groei niet bij kunnen houden, dus uiteraard ook het paard.
Ik vond het wel een interessant artikel, wel ben ik benieuwd naar meer onderzoeken, dit artikel gaat verder niet heel diep in op de bevindingen.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:05

Laatst bijgewerkt door janouk op 26-11-17 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:09

Cowgirl schreef:
Tja een 27 jarig paard ontleden en dan iets vinden is als een 90 jarig mens ontleden en dan iets vinden.


Nu, het "iets" dat ze vindt is natuurlijk wel uiterst belangrijk in het punt dat ze wil maken. Het gaat namelijk over kanker, een aandoening waarbij defecten in het DNA ontstaan. Sterk gelinkt met erfelijke aanleg. Een ziekte die bij dieren in het wild amper tot niet voorkomt.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:11

janouk schreef:
Sharon May heeft honderden paarden ontleedt en inmiddels bij heel veel sportpaarden gezien dat de verbinding van ligamentum nugae met C6 en C7 ontbreekt en dat veel schade is in de wervels C6 en C7.
Dat lijkt mij toch alarmerend.


Maar dan ben ik weer benieuwd waardoor dat komt :P want alarmerend is het zeker.

Zijn het grote paarden bv alleen boven de 1.65. Is dit de oorzaak omdat we groter zijn fokken? Bij welke rassen zien we het het meest
Ze zet immers dat het bij 'wilde' paarden en ezels niet voorkomt.
Dus zou mijn fjord het zelfde euvel hebben of juist niet.

Het is idd erg jammer dat het een oppervlakkig stukje tekst is terwijl dit juist reuze interessant is.

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:12

Interessant en zorgwekkend tegelijk...
Het doet me denken aan die keer dat ik met een Engelse grasparkiet bij een vogelarts zat... hij liet me foto's zien van wilde grasparkieten en hoe papegaai-achtig ver een parkietensnavel van nature uitsteekt... typisch iets wat verfoeid wordt door gerenommeerde vogelkwekers, die de snavel juist zo min mogelijk naar voren uitstekend willen zien... en ik realiseerde me dat naast show cavia's, showhonden en katten en konijnen, ratten, en hamsters ook de vogels de klos zijn van de drang van de mens om "voor het mooi" te fokken. En daar horen dus ook de paarden bij.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:22

Ik ben vorige maand bij de lezing van Sharon May Davis bij universiteit in Utrecht geweest. Heel interessant.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:30

Wat is een wild paard?
Spreken we over Tarpans en Przwalski's of Mustangs?

De vinding is super interessant maar er automatisch een gevolg bij vermelden is gevaarlijk.

Gini, in het wild worden dieren doorgaans niet oud genoeg om aan kanker dood te gaan.
Zelfs in dino's zijn aanwijzigen gevonden dat ze tumoren hadden.

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:42

Sizzle schreef:
Wat is een wild paard?
Spreken we over Tarpans en Przwalski's of Mustangs?

De vinding is super interessant maar er automatisch een gevolg bij vermelden is gevaarlijk.

Gini, in het wild worden dieren doorgaans niet oud genoeg om aan kanker dood te gaan.
Zelfs in dino's zijn aanwijzigen gevonden dat ze tumoren hadden.


Te vroeg conclusies trekken is inderdaad tricky... feit blijft wel dat mensen geneigd zijn voor het mooi te fokken, of eenzijdig voor een bepaald gebruiksdoel, en daarbij te gemakkelijk voorbij gaan aan de gevolgen voor het dier zelf...

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:50

ik heb ergens gehoord dat het ontbreken van de verbinding met C 6 en 7, wat bij veel paarden voorkomt, het gevolg is van het grote aandeel volbloed in de huidige rijpaardenfokkerij
voor de volbloed is het ontbreken van deze verbinding wel gunstig ivm de houding die ze moeten kunnen aannemen bij hoge snelheid

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:54

Heb het artikel gelezen en vind toch wel belangrijk onderzoek hoor..
Paarden die gewoon in het skelet al scheef zijn (18 ribben links, 17 rechts), die zijn toch al zoveel verder achter?

Over de wilde paarden:
Citaat:
Wilde, of verwilderde paarden, zoals konik en przewalski, maar ook zebra's en ezels

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:58

Charlotte124 schreef:
ik heb ergens gehoord dat het ontbreken van de verbinding met C 6 en 7, wat bij veel paarden voorkomt, het gevolg is van het grote aandeel volbloed in de huidige rijpaardenfokkerij
voor de volbloed is het ontbreken van deze verbinding wel gunstig ivm de houding die ze moeten kunnen aannemen bij hoge snelheid


Met die logica zouden shetlanders nog wel zo'n bandje moeten hebben.

Ik ben overigens ook van mening dat het gemiddelde warmbloed paard een bijzonder zwakke diersoort is. Soms ook ronduit dom en/of onhandig.

Toen ik 15 jaar geleden bij een fokdag was werd gezegd dat lange benen en vooral lange onderbenen niet graag gezien werden ivm met zwak gestel. De vuistregel van het voorbeen was dat de pijp ongeveer 1/3 e van het been innam. Inmiddels is dat soms haast 50:50.

Lovebodin, daar staat dus niet echt veel.
Wat is een verwilderd paard? Vanaf hoeveel generaties?
De przewalski heeft sowieso weinig met moderne paard te maken. Zelfs het aantal chromosomen is niet gelijk.

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:05

Met die logica zouden shetlanders nog wel zo'n bandje moeten hebben.

vast wel: wij hadden het bij die lezing alleen over sport/rij/warmbloedpaarden

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:29

Charlotte124 schreef:
Met die logica zouden shetlanders nog wel zo'n bandje moeten hebben.

vast wel: wij hadden het bij die lezing alleen over sport/rij/warmbloedpaarden


In de text staat: alle gedomesticeerde paarden.
Shetlanders en ijslanders zijn ook gedomesticeerd.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:59

Ok, study gelezen en ehm, not convinced.
35 verschillende paarden van shetland tot volbloed missen dat stukje. We vergelijken dat met 1 ezel om vervolgens te concluderen dat ze verschillend zijn.
Er wordt enkel gesuggereerd dat het een leuk idee zou zijn om ook en przewalski uit elkaar te peuteren.
We hebben dus geleerd dat paarden niet vergelijkbaar zijn aan deze ene ezel :o

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:37

Los daarvan blijft het een feit dat het moeilijk is om bij het fokken voor de gezondste hengst te gaan. Ik vind het al een lovenswaardig initiatief van kwpn dat ze info proberen te geven over de ocd-vererving (hoe beperkt het systeem ook is) en van alle grote stamboeken dat ze hun hengsten zo goed mogelijk controleren vooraf.
Maar toch is dit verre van toereikend. Misschien moeten we meer kiezen voor echt oude hengsten, die hebben toch al bewezen dat ze lang kunnen leven...
Toch kiezen we graag voor jonge hengsten want we hopen dat die beter zijn dan de vorige generaties, het is meestal commerciƫler enz.
Goed en vooral lang aan sport kunnen doen is ook een indicatie, in elk geval beter dan de rassen waarbij vooral voor het uiterlijk gefokt wordt.

Die mevrouw heeft misschien een punt, maar met een oplossing komen is natuurlijk een ander paar mouwen!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:45

Daarom kijk ik altijd naar hoeveel sport en prestatie er in een merrielijn zit voor de fokkerij, dat geeft imo informatie over de gezondheid en hardheid van de stam. En het karakter..

Goed en lang aan de sport mee kunnen doen vind ik ook een indicatie over gezondheid en werkwilligheid.

Het zou mij niet verbazen als het ontbreken van de nekband en problemen bij de c6 en c7 wervels inderdaad van de volbloed komen. Aangezien volbloeden ook vaak een deuk voor de schoft hebben in de hals, volgens mij volgens het onderzoek precies op die plek.

Verder is het denk ik de vraag, komen die problemen door het ontbreken van die nekband? of komen in de halswervels en coordinatie problemen en artrose ook voort uit een verkeerd gebruik van die hals? Dat zou mij namelijk niet verbazen als je ziet hoeveel paarden in een foutieve aanleuning gereden worden.

In ieder geval interessant om verder te onderzoeken lijkt me en ik snap niet helemaal waarom de sector daar moeilijk over zou doen aangezien het alleen maar de gezondheid van het paard kan verbeteren op langer termijn.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:44

Ik vind het dan inderdaad lastig de grens te trekken wat volgens haar gedomesticeerd is. Wat is mijn paard in Canada? Gewoon geboren door een grote kudde verwilderde merries met een hengst erbij. Niet geselecteerd oid. Dus die paarden zijn ook flink verwilderd en eens in de zo veel tijd krijgen we ze binnen en kiezen we wat paarden uit waar we wel mee willen werken. Zo kwam mijn paard dus ook hier
Verwilderd en getraind dus. Is het nou een wild paard of gedomesticeerd? Zelfde met mustangs.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik begrijp wat ze bedoelt. De paarden die ik daar zo gezien heb (dus niet specifiek gefokt op bepaalde kenmerken) lijken veel gezonder dan de nederlandse paarden.. Die paarden zijn echt sterk (ook vaak veel breder gebouwd), kunnen veel beter tegen extremer weer, krijgen niet snel blessures (ook niet met 8 uur op een dag rijden. Soms intensief ook, denk aan koeien sorteren of een cattledrive) en wat ik heel erg opmerkelijk vond is dat ze heel snel van een blessure genezen. Dan heb ik het vooral over wonden. Waar dat door komt weet ik niet, of het komt door genetische aanleg of extern (veel buiten, simpel eten zonder brok, veel aandacht voor de wond ivm selfdoctoring etc)

wel interessant artikel.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:21

'Maar het zijn aannamen, geen echt bewijs, geeft ze toe'

Einde conclusie.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:25

ruitje schreef:
'Maar het zijn aannamen, geen echt bewijs, geeft ze toe'

Einde conclusie.


Maar wel het onderzoeken waard. We leren in alle anatomie boeken dat ligamentum nugae vast zit van c2 tot en met c7. Je vindt geen plaatjes dat c6 en c7 niet ondersteund worden. Dan is het op zijn minst hoogst opmerkelijk dat Sharon zoveel paarden op de dessectie tafel krijgt waar de nekband bij c6 en c7 niet eens aanwezig is. Zeker het onderzoeken waard.
Blijkbaar was het wel gebruikelijk toen de anatomie boeken gemaakt werden dat c6 en c7 wel vast zaten. Iets is dus veranderd

En zij waarschuwt dat de instabiliteit van c6 en c7 bij sommige paarden tot problemen kan leiden, waardoor het goed is om in de training er rekening mee te houden. Maar zolang iedereen denkt dat c6 en c7 net zoals in de anatomie boeken is beschreven, zullen deze paarden niet op de juiste manier geholpen worden.
Laatst bijgewerkt door janouk op 27-11-17 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:30

Ja, maar zonder te weten hoe die anatomie boeken zijn gemaakt kun je oprecht niet eens de conclusie maken wat normaal is.

Misschien hebben de makers van dat boek net 1 dier ontleed met een bouwfout :+

Daarnaast doet evolutie en domesticatie ook iets, verandering hoort ook bij de natuur. Wij waren 100 jaar geleden ook geen 1.80 :) .

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Fokken we paarden niet kapot ??, publicatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:34

In Utrecht leren aankomende veeartsen ook dat c6 en c7 vast zitten aan het nek ligamentum. Blijkbaar heeft sharon nu tientallen sportpaarden gehad op de tafel waarbij dat niet het geval is.
Ik heb goed naar haar geluisterd bij de lezing en zij dringt aan op meer onderzoek en andere inzichten. En het behoudt van oude paardenrassen zoals de Nederlansdse Konik, juist omdat die misschien in de toekomst de sleutel hebben in hun dna tot het behoud van onze paarden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:36

janouk schreef:
In Utrecht leren aankomende veeartsen ook dat c6 en c7 vast zitten aan het nek ligamentum. Blijkbaar heeft sharon nu tientallen sportpaarden gehad op de tafel waarbij dat niet het geval is.
Ik heb goed naar haar geluisterd bij de lezing en zij dringt aan op meer onderzoek en andere inzichten. En het behoudt van oude paardenrassen zoals de Nederlansdse Konik, juist omdat die misschien in de toekomst de sleutel hebben in hun dna tot het behoud van onze paarden.


De Nederlandse Konik????

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:37

Meer onderzoek is toch altijd Goed? Maar een krantenartikel met aannames in deze tijd, nee daar word ik gewoon niet blij van :) .