Bedrijfsplan fokkerij, prijzen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Bedrijfsplan fokkerij, prijzen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 19:54

Hoi,

Voor de fokkers onder ons, hoe hebben jullie marktonderzoek gedaan? Ik was aan het praten met iemand die niet in de paarden zit en die vroeg of ik al aan de marketing had gedacht. Ik zei zo gewoon naar veilingen, adverteren op marktplaats, sporthorses, vooral ook op mijn Facebook pagina.
Niet zo moeilijk lijkt mij...

Daarnaast de omzet, wat ik heel lastig vind in te schatten, als ik zo op internet kijk en laatst op de veilingen, erg verschillend de prijzen. Het gaat om dressuurpaarden. Ik heb altijd pony's gehad en nu aan het overstappen op paarden. Kosten weet ik alles van zoals ieder paardenmens :+

Als iemand nog een weet die mijn bedrijfsplan compleet kan maken (uit het noorden van NL ), stuur even een pb.


cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 08:06

Het belangrijkste is wat voor fokmerries je hebt. ;)
Veulens uit gerespecteerde/bewezen lijntjes leveren gemiddeld genomen meer op dan wanneer dat veulen uit een nietszeggend lijntje komt.

Merries die nauw verwant zijn aan goedgekeurde hengsten of reeds oudere nakomelingen hebben die hoog in de sport lopen, zijn bijv vaak interessant als fokmerrie.

Nakomelingen die zich in de kijker lopen op keuringen of goed presteren op wedstrijden zijn de marketingtools voor je fokkerij. :+

[o]

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 08:51

Inderdaad wat Cobiie al zegt, je fokkerij wordt bepaald door de middelen (in eerste plaats dus de merries) die door de goede hengstkeuze hopelijk een interessante en vooral gezonde nakomeling opleveren.

Voor een handelsstal zou je vooraf nog iets kunnen zeggen over de prijsklasse waarin je wil gaan bewegen, maar bij fokkerij is het gezegde niet voor niets "fokken is gokken". Voordat je een goede, gezonde 3- of 4-jarige hebt staan die aan het werk kan om zo de marktwaarde te verhogen ben je naast geld ook heel wat grijze haren verder om ze heelhuids op dat punt te krijgen. En dan neem je dat ook mee in je verkoopprijs, want je wil ten minste je investering terug en het liefste meer. Maar voor je op dat punt zit moet je al echt wel en leuk dier met wat potentie hebben gefokt en dat zijn ze nu eenmaal niet allemaal in elke jaargang. Denk aan slechte rontgenfoto's, littekens, rare nukken, schoonheidsfoutjes, enzovoort.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen van kapitaalkrachtige personen die onder deskundige begeleiding veel geld investeren in het aankopen van de juiste merries en jonge hengsten, maar dan loopt het wel zeker in de tonnen (al dan niet meer) voordat je echt een rendabele én respectabele stal met naam hebt neergezet. Een goed voorbeeld daarvan is de eigenaar van de hengst in dit artikel: [VN] KWPN: Imposantos ingeschreven met topcijfers


Elisa2

Berichten: 36985
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:46

Gucci_ schreef:
Hoi,

Voor de fokkers onder ons, hoe hebben jullie marktonderzoek gedaan? Ik was aan het praten met iemand die niet in de paarden zit en die vroeg of ik al aan de marketing had gedacht. Ik zei zo gewoon naar veilingen, adverteren op marktplaats, sporthorses, vooral ook op mijn Facebook pagina.
Niet zo moeilijk lijkt mij...

Daarnaast de omzet, wat ik heel lastig vind in te schatten, als ik zo op internet kijk en laatst op de veilingen, erg verschillend de prijzen. Het gaat om dressuurpaarden. Ik heb altijd pony's gehad en nu aan het overstappen op paarden. Kosten weet ik alles van zoals ieder paardenmens :+

Als iemand nog een weet die mijn bedrijfsplan compleet kan maken (uit het noorden van NL ), stuur even een pb.


Heel simpel, van de paardenfokkerij kun je niet leven..dat kost over het algemeen meer geld dan dat het oplevert. De meeste fokkers doen het fokken erbij, en een enkeling maakt een klapper en word zo succesvol dat ze er uiteindelijk van kunnen leven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 95 bezoekers