Wee-foal check, wie, wat en waar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Wee-foal check, wie, wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 18:55

Na enig speurwerk vond ik informatie over de wee-foal check. Op de bokt wiki staat een zeer uitgebreide uitleg, maar de originele website en andere verkooppunten bestaan niet (meer)?

Mijn merrie is drachtig gescant, maar werd zeer moeilijk drachtig. We zijn in mei begonnen en in september pas drachtig. Na 2 keer insemineren en 3 cyclus natuurlijke dekkingen.
Nu ben ik gewoon erg bang dat de dracht hierdoor wellicht minder soepel verloopt. Met een angst gevoel bekijk ik elke dag of ze toch echt niet hebgstig is. :')

Nu komt de da nogmaals scannen aanstaande zaterdag, maar moet zij daarvoor verdoofd worden, omdat mijn anders zo'n lieve merrie tijdens het scannen veranderd in een monster. En dat zit me toch ook wel weer dwars.

Daarmee dus de vraag.. Bestaan deze testen nog, zijn de accuraat, waar zijn ze te vinden, of alsnog laten scannen en wat is het risico van het sederen?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Wee-foal check, wie, wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:52

Mag ik vragen met welke reden er nog een keer gescand wordt?

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 23:49

ClauH schreef:
Mag ik vragen met welke reden er nog een keer gescand wordt?


Omdat ze vrij laat in het seizoen heeft gepakt, na in totaal 5 cyclussen. (2 cyclussen geïnsemineerd en 3 cyclussen natuurlijk)

De laatste dekking was 22 september.
19 oktober is ze drachtig gescant (gelukkig geen tweeling) en zat toen rond de 29 dagen.

Ik ben erg bang dat, omdat het drachtig krijgen lastig ging dit meer risico geeft tijdens de dracht.

De merrie is overigens een meiden merrie van 4 jaar.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:49

Op 29 dagen zag de veearts waarschijnlijk al mooi de hartslag? Dan zou ik nu niet meer laten scannen als het zo ingrijpend is voor haar dat ze zelfs gesedeerd moet worden. Het voegt nu eigenlijk niets meer toe, de datum voor evt gustverklaring is al gepasseerd en als ze niet meer drachtig zou zijn ga je nu ook niet meer opnieuw dekken. Dan doe je het eigenlijk alleen uit nieuwsgierigheid en stress/sederen zou ik daar echt niet voor over hebben.

Volgens mij werkt die wee-foal check wel goed en zijn er ook twee verschillende soorten, een voor vroeg in de dracht en een voor later. Waar je ze kunt krijgen weet ik niet, met de zoekfunctie zijn mss nog wel oude topics te vinden waarin dat beschreven wordt?

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:53

Nicole288 schreef:
Op 29 dagen zag de veearts waarschijnlijk al mooi de hartslag? Dan zou ik nu niet meer laten scannen als het zo ingrijpend is voor haar dat ze zelfs gesedeerd moet worden. Het voegt nu eigenlijk niets meer toe, de datum voor evt gustverklaring is al gepasseerd en als ze niet meer drachtig zou zijn ga je nu ook niet meer opnieuw dekken. Dan doe je het eigenlijk alleen uit nieuwsgierigheid en stress/sederen zou ik daar echt niet voor over hebben.


Hier ben ik het mee eens om dezelfde redenen. Na 28 dagen kan je de hartslag zien, dus als dit gecontroleerd is zou ik het er nu even bij laten. Als dat niet het geval is zou je nog een keer kunnen scannen voor de hartslag en of het naar behoren groeit.

Dat ze moeilijk drachtig is geworden kan aan zoveel factoren liggen - merrie, hengst, management. Dat hoeft niet te betekenen dat ze een moeilijke dracht zal hebben, als daar eerder geen aanwijzingen voor waren. Al snap ik je bezorgdheid wel, want een dracht is best spannend. Succes !

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 01:14

Nicole288 schreef:
Op 29 dagen zag de veearts waarschijnlijk al mooi de hartslag? Dan zou ik nu niet meer laten scannen als het zo ingrijpend is voor haar dat ze zelfs gesedeerd moet worden. Het voegt nu eigenlijk niets meer toe, de datum voor evt gustverklaring is al gepasseerd en als ze niet meer drachtig zou zijn ga je nu ook niet meer opnieuw dekken. Dan doe je het eigenlijk alleen uit nieuwsgierigheid en stress/sederen zou ik daar echt niet voor over hebben.

Volgens mij werkt die wee-foal check wel goed en zijn er ook twee verschillende soorten, een voor vroeg in de dracht en een voor later. Waar je ze kunt krijgen weet ik niet, met de zoekfunctie zijn mss nog wel oude topics te vinden waarin dat beschreven wordt?


Ik wou dus inderdaad liever geen scan, maar zie het ook niet zitten maanden te wachten voor 'niets'. Een hartslag is niks over gezegd overigens, wel dat het er uit zag zoals hoorde op dat aantal dagen.

Oude topics lijden helaas tot niet meer werkende links..

Afbeelding

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 01:24

Ik snap dat je het liever niet doet :j Onze veeartsen scannen op 17/18 dagen op (tweeling-)dracht en dan op 30 dagen nogmaals, om te kijken of er een kloppend hartje is. Op 29 dagen moet dat ook te zien zijn geweest, dat kun je ook nog wel navragen, jouw merrie herinneren ze zich vast wel als ze gesedeerd moest worden voor de scan en normaal gesproken zouden ze op dat aantal dagen op de merriekaart ook invullen dat er een hartslag te zien was.

Dit lijkt nog wel te werken? http://www.theminiaturehorseshop.com/weeqprtekit.html

En deze in Dld: http://my-eshop.info/epages/3aef7a30-db ... d5b29060c1

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Wee-foal check, wie, wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 01:41

Bedankt voor de linkjes, ik zoek alleen de test vanaf 50 dagen. :o

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Wee-foal check, wie, wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 02:00

Tegenwoordig kan de DA ook testen op dracht door middel van een bloed- of urinetest. Hebben wij vorig jaar ook gedaan aangezien onze merrie erg slecht te scannen was. Is eigenlijk 100% betrouwbaar, en ik was een stuk minder kwijt als dat ik haar had laten scannen. Die testen kunnen op ieder moment in de dracht.

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 02:11

Milan_lover schreef:
Tegenwoordig kan de DA ook testen op dracht door middel van een bloed- of urinetest. Hebben wij vorig jaar ook gedaan aangezien onze merrie erg slecht te scannen was. Is eigenlijk 100% betrouwbaar, en ik was een stuk minder kwijt als dat ik haar had laten scannen. Die testen kunnen op ieder moment in de dracht.


Ik ga morgen even met mijn dierenarts bellen om dit alles te bespreken.

De pro's en contra's van scannen tegenover een test. En wat nu precies de risico's zijn.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:13

Als je al weet dat er geen tweeling op zit dan zou ik de bloed/urine test doen.
Minder ingrijpende procedure, minder stress, voor de merrie.

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 18:16

Vandaag gebeld, helaas was mijn dierenarts niet aanwezig, maar morgen word ik terug gebeld! Dan ga ik het inderdaad bespreken. :)