Kwpn'er laten dekken maar waar en door wie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 21:42

cobiie schreef:
Een fries x kwpn kruising is niet het eerste waar ik aan denk wanneer springen een doel is met het veulen.

Het is niet mijn doel en we willen ook niet hoog springen maar meer gewoon voor de lol


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:03

Fokken doe je voor je lol want rijk word je er meestal niet van ;) .
Maar je moet het wel serieus doen, zeker als je iets op de wereld gaat zetten waar je zelf jaren plezier van wilt hebben. Die garantie kan trouwens niemand je geven.
Over kruisingen valt veel te zeggen, maar ook dat er nogal eens iets uitkomt dat anders is dan je verwacht. Fokken is altijd een beetje gokken, maar dan wordt het helemaal een loterij... Ik zou dus ook binnen de 'gewone' warmbloeden blijven. Genoeg keus: KWPN, BWP en alle Duitse stamboeken. En ik zou een hengst kiezen waar veel van bekend is.

En dan ligt het er maar aan wat je belangrijk vindt: springen/dressuur/veelzijdig, karakter, kleur, gezondheid, stokmaat, de zwakke punten van je merrie die je wilt verbeteren.
Er zijn (zeker als je gewoon voor de lol wilt fokken) voldoende hengsten tussen de 700 en 1000 euro waar echt heel veel van bekend is. Je moet alleen even zoeken en buiten de 'modehengsten' blijven (die vooral in de dressuurfokkerij te vinden zijn) waar je vaak de hoofdprijs voor betaalt omdat ze - om maar wat te noemen - afstammen van Totilas :+ .

En ik zou altijd voor KI gaan. Veel meer keus en prettiger voor je merrie.
Als je contact zoekt met een goede dierenarts of een hengstenhouder kunnen die je verder begeleiden.


liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Kwpn'er laten dekken maar waar en door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:04

groninger idd of gelders :-) hoewel die ouderwetse stevige lijnen er ook wel uit zijn?

Bovenstaand bericht wordt beschermd door intellectuele eigendomsrechten en is mijn exclusieve eigendom. Ieder gebruik of wijziging van de Content in bovenstaand bericht zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van mij, is bij deze toegestaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MelissaV, Ubermetrics en 51 bezoekers