Kleine merrie en grote hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Kleine merrie en grote hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 21:21

Hallo allemaal,

Wij zijn in het bezit van een kleine Tinker merrie, moeder 1m40 vader 1m20. Zelf is ze nu 1m20 en 3 en een half jaar oud.

Ik zelf vind dat ze alle kenmerken heeft van een Tinker, veel behang, manen en staart.

Hoe veel verschil kan de maximaal zitten tussen onze merrie en een toekomstige hengst? Wat is dan ook beter gewoon vrij op het land gedekt worden of aan de hand?

Dit is ze

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor jullie reacties :)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:56

Ik fok al 25 jaar en heb nog nooit een hengst genomen die meer dan 25 cm groter was dan de merrie.
Dat gezegd ... het waren wel warmbloed paarden en geen ponies.

Bij ponies zou ik het zelfs minder gaan houden ... +/- 20 cm groter.

Het vrucht past zich wel aan in de baarmoeder, maar de meeste mensen vergeten dat het veulen wel geboren moet worden door de bekken ... en als die te klein of fijn zijn, krijgt je heel veel serieuze problemen bij de geboorte.

Met deze merrie van 120-125cm zou ik persoonlijk niet groter gaan dan een hengst van maximaal 147 cm, en dan ook alleen omdat het eruit ziet als een goed gebouwde merrie (heupen, achterhand).

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Kleine merrie en grote hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:03

ik denk idd dat je gerust een standaard tinker hengst kan gaan nemen.de meeste zitten niet boven de 1.50m en zolang je niet echt een extreem grote hengst gaat zoeken,gaat dit geen problemen geven.

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:10

Wij hadden vorig jaar gekozen voor een hengst van 1.50 met een merrie van 1.51 allebei tinkers. Maar de merrie moest toch aardig bij zetten en we hebben ook even moeten helpen bij de geboorte. Het veulen was een flinke dame.
Ik zou, zeker bij zwaardere rassen zorgen dat er niet zo veel verschil tussen zit..

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kleine merrie en grote hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:37

Ik heb vorig jaar gekozen bij 1 van mijn ponies voor een veel grotere hengst. Nu wist ik al wel dat deze merrie heel makkelijk beviel. De merrie zelf is 1.02m en de hengst 1.32m en rank gebouwd.
Voor een eerste veulen zou ik niet veel groter gaan, eerst zien of ze makkelijk bevalt of niet

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Kleine merrie en grote hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:57

Vaak wordt bij Tinkers max 15cm aangehouden omdat ze vaak de "achtergrond" van de merrie en/of hengst niet weten. Het komt namelijk bij Tinkers veel voor dat er geen papieren/bloedlijn bekend is. Ik heb ook wel eens gehoord dat 147x145 een Tinker uitgekomen is die uiteindelijk 159 geworden is.

Ter bescherming van je merrie zou ik sowieso voor de eerste keer een hengst kiezen die niet al te groot en niet te zwaar is en dan kijken hoe dat gaat voor eventueel de toekomst.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Kleine merrie en grote hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 16:10

Bedankt voor jullie reacties ! Ik hoopte dat ze door Otis kon worden gedekt maar hij is toch 1m47 en heel grof gebouwd dus dit dief ik zeker niet aan ..

Maar onze twee jonkies zijn nu al een paar centimeter groter dan onze merrie is. Grizzly is nu anderhalf en dus iets groter dan haar, hij is wel heel ziek geweest dus verwacht niet dat hij de 1m50 zal halen zoals zijn ouders. Hayden is nu 4 maanden oud en scheel dus ook niet zo veel qua hoogte en zijn ouders zijn allebei 1m45 ..

Dus dan zal ik op zoek moeten gaan naar een kleinere hengst voor haar voor de eerste keer.