Thuis bevallen of geboortebegeleiding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Debbie1995
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-06-17

Thuis bevallen of geboortebegeleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-17 11:55

Hallo

Ik heb even een vraag waar ik zelf nog enorm over twijfel.

Ik heb mijn merrie 5 jaar geleden gekocht met praktisch niets van informatie. Nu is ze ongeveer 18 jaar.

Nu is zij inmiddels 3 maand drachtig. Ze was met alles direct mee. Direct hengstig, bij het insemineren geen probleem, van de eerste keer drachtig, allemaal geen probleem.

Nu weet ik niet of zij al een veulen gegeven heeft vroeger enzo.

Nu ben ik enorm aan het twijfelen of ik ze thuis zou laten bevallen of bij Keros.

Omdat ze al haar leeftijd heeft en mss nog nooit een veulen gehad heeft is de meest logische keuze om haar naar Keros te brengen natuurlijk.
Het enige wat mij een beetje tegenhoud is dat het een enorme stresskip is.

Als ik destijds op verplaatsing ging, 1 grote stressbom. Nu nog altijd, het is niet verbeterd met verouderen. Vanaf dat er iets verandert in haar omgeving is ze een en al stress.

Daarom mijn twijfels...
Als ik ze wegbreng, zal ze sowieso veel stress hebben. Kan dit kwaad voor het veulen?

Gelieve tips te geven

Mvg


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:59

Over het algemeen verloopt een bevalling bij een paard heel vlot.
Je moet er wel bij(proberen) te zijn maar ze kunnen het doorgaans zonder onze hulp.

Maar hoe snel kan er een dierenarts bij jullie zijn mochten er wel problemen?

Verder kan het huren van een geboorte melder een goed idee zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:01

Als je naar de uier van je merrie kijkt,zal je normaal toch echt wel zien of ze reeds een veulen kreeg.
Een merrie die nog nooit een veulen kreeg heeft echt 2 keer niets van spenen,een merrie die reeds melk gaf,heeft duidelijk langere spenen,en een merrie die reeds meerdere veulens gaf,heeft ook duidelijk een uier,ook al heeft ze geen veulen naast haar.

Als ze zo'n stresskip is,zou ik ze lekker thuishouden,zorg dat je een DA hebt die er vlug kan zijn,geboortealarm en een goeie voorbereiding doen ook veel.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:02

Moeilijke beslissing. Ik vind 18 jaar inderdaad ook best oud voor een eerste veulen. Maar goed, je weet natuurlijk niet zeker of dit haar eerste is. Al is het goed daar nu wel vanuit te gaan!

Verplaatsen lijkt me inderdaad ook wel stress geven. Maar misschien trekt dat met wat dagen bij! Wellicht kun je in haar voer iets veranderen (kruiden, preparaat) wat iets rustgevend en stres verlichtend werkt. Wel natuurlijk eerst met de DA overleggen of het geschikt is voor een dragende en straks lacterende merrie!!!

Ik zou gewoon de DA dit dilemma voorleggen en met haar een plan van aanpak maken. Zij/hij kent jouw merrie. De DA kan ook inschatten hoe snel hij/zij bij jou kan zijn in geval van nood.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Thuis bevallen of geboortebegeleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:15

Als de DA paraat wil staan (dus ook in de nacht bereikbaar) en binnen 10 minuten bij je kan zijn, zou ik voor thuis kiezen.
Geboorte alarm om, meerdere malen per dag goed checken (uier, indalen enz), jezelf voorbereiden met filmpjes van YouTube, geboortekit bij de hand (warm water, handdoeken, schaar enz), dan moet het heus wel lukken.

~Turbohoof Solutions ~

Debbie1995
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-06-17

Re: Thuis bevallen of geboortebegeleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-17 12:51

Toen ik de dierenarts vroeg of hij kon zien of ze al een veulen gekregen heeft, vertelde hij mij dat dit niet met zekerheid te zeggen was.

Ik moet wel zeggen dat haar spenen wel redelijk groot zijn. Het zijn geen bobbeltjes.

In onze stal is er een hele slechte internetverbinding, dus camera is eigenlijk geen optie. Was van plan van er de laatste nachten bij te slapen maar blijkbaar houden ze het veulen dan op en bevallen ze liever alleen?

Mijn DA woont nog op geen 5 minuutjes van de stal, maar wat als hij dan het moment zelf op een uur afstand zit?

Ikzelf heb ook totaal geen ervaring, daarmee dat het mss veiliger was van ze naar keros te brengen?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Thuis bevallen of geboortebegeleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:55

Bij welk stamboek is de merrie ingeschreven? Want daar kun je wel op ragen of en hoeveel veulens ze gehad heeft.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Debbie1995
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-06-17

Re: Thuis bevallen of geboortebegeleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-17 13:06

Merrie heeft geen stamboek, enkel equipas.
Ben er van op de hoogte dar veulen halve papieren zal hebben.
Wat geen probleem is, ik heb doelbewust gekozen om met haar nog te fokken omdat het een supermerrie is en ik iets van haar wil later.
Dus veulen is sowieso om te houden.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:16

Ik denk dat je meer kans hebt op een soepel bevallingsverloop als ze zich zoveel mogelijk op haar gemak voelt in haar vertrouwde omgeving. Stress werkt een bevalling echt enorm tegen.

Ik zou in jouw geval sowieso zorgen dat ik er zelf veel meer kennis over krijg zodat je situaties beter kan inschatten en heel veel zelf kan "handelen" indien nodig. Dan sta je er zelf ook een stuk rustiger en met meer vertrouwen in :)

Heb je er echt geen goed gevoel bij dan zou ik haar zeer tijdig verplaatsen zodat ze al kan wennen aan de nieuwe plek, hopelijk past die qua huisvesting bij haar...?

Maargoed dan geef je alsnog een drachtige merrie een berg stress... en hoe lang nadat het veulen is geboren moet het hele spul dan weer terug vervoerd worden naar huis? Ook dat geeft dan weer stress.

Je hebt best kans dat de hierbij het middel erger is dan de kwaal en je het juist allemaal een stuk moeilijker maakt voor je merrie (en veulen) door er teveel tegenaan te bemoeien.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Thuis bevallen of geboortebegeleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:36

Ik kan er bij mijn merrie gewoon bij slapen hoor...

~Turbohoof Solutions ~

Debbie1995
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-06-17

Re: Thuis bevallen of geboortebegeleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-17 13:45

Heb al een boek gekocht en me over vanalles ingelezen.

Voordeel is dat ik gestald sta bij een boer die wel al ervaring heeft met meerdere veulens.

Dus jullie zouden gewoon de gok wagen en er bij blijven slapen?

Probleem is dat ik niet weet hoe ze zal reageren op alles. Hoe zal ze omgaan met de situatie? Ik weet niet of dat ze het veulen eventueel ophoud omdat ik er bij ben?

Had gedacht aan cameratje plaatsen en dan in andere ruimte te slapen, maar de verbinding is zo slecht. Idd mss geboortemelder...

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Thuis bevallen of geboortebegeleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:16

in principe kan je da wel opvoelen of ze al eens veulens gehad heeft.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Thuis bevallen of geboortebegeleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:47

uiteindelijk moet je het ook niet groter maken dan het is.
je merrie krijgt gewoon een veulen,dat is uiteindelijk iets natuurlijks.
90% van de bevallingen verloopt gewoon goed,ga er ook van uit dat alles gewoon goed en vlot zal gaan.
en als het niet zo is,zorg dan dat je in de buurt bent.
het is nu ook niet op een kliniek of eender waar dat ze naast je merrie liggen te slapen.
als het noodlot echt moet toeslaan,dan het evenzeer daar ook nog altijd totaal fout lopen.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Thuis bevallen of geboortebegeleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:13

Geboortealarm om en in een andere ruimte slapen, dat moet gewoon goed gaan. Licht aan laten en jezelf zo min mogelijk laten zien bij het checken. Als je geluk hebt geeft ze geen vals alarm en hoef je er alleen naartoe als het moment daar is (en dan houden ze het echt niet meer op). De merries waar ik bij waakte gingen wel vaker plat liggen slapen, na een of twee nachten zijn ze er aan gewend dat je af en toe binnen kijkt.
Zeker met een merrie die stress ervaart bij verplaatsing zou ik het zo proberen. Waarschijnlijk gaat het allemaal best goed en zou je haar die stress voor niets aandoen.

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 332 dgn / Nina x Vaderland 275 dgn (18-4)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Thuis bevallen of geboortebegeleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:30

Ik zou vlak voor de bevalling in een caravan op het terrein slapen. Je kunt ook een mobiele telefoon in de stal ophangen en door middel van een app met je eigen telefoon af en toe kijken wat er gebeurd. Dat kan gewoon via 3g. Kost je wel wat MB's maar nog altijd minder dan je paard wegbrengen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 bezoekers