nu nog laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:25

Olga89 schreef:
Ik zou wachten tot volgend voorjaar. Als je het veulen na de opfok wil doen later is het lastig omdat die dan later in de groep moet komen en moet opboksen tegen de rest, de meesten komen in september/oktober in de opfok en dan is jouw veulen nog maar net 2 maanden dus die loopt steeds 4-5maanden achter.

De IJslanders gaan pas in April naar de opfok, maar het idee is hetzelfde!

Opzich kan je haar wel laten dekken, maar houd er rekening mee dat het een slecht jaar is (waar het aan ligt geen idee, maar meerdere DA's hebben het aangegeven) en dat als ze dus niet in 1 keer drachtig is je best veel geld weggooid! Wat is de reden dat je dit jaar nog wil dekken en niet volgend jaar ?

If it's not Icelandic, it's just a Horse

IJslanderstal frá Þyrnihofi


Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 11:31

DeMolenhoek schreef:
Weet je nooit als het in de handel komt. Maar goed, je wilt het houden dus jij moet doen wat je wilt :) Als de accommodatie er naar is en je denkt dat het prima lukt, houd niemand jou tegen :) Is er een reden waarom je het nu nog wilt en niet wilt wachten tot volgend voorjaar?

Jup er is een speciale reden ;)
Zal zelf ong een jaar uit de running zijn en daarom leek het me nu een mooi moment :)

ONDERSCHRIFTLOOS

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 11:33

Imre schreef:
Ik zat met hetzelfde dilemma, in augustus nog laten dekken of wachten tot volgend jaar. Ik heb gekozen voor wachten, zodat ik op mijn gemak de juiste hengst kan selecteren. Mocht het dan volgend voorjaar niet meteen pakken dan zit ik nog wat ruimger in de tijd voor volgende hengstigheden.

Heb je al een hengst op het oog? En dekt die in september nog?

Ik heb een hengst op het oog en die dekt ook nog dus dat is geen probleem.

ONDERSCHRIFTLOOS

LilChar

Berichten: 1251
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:39

Alja schreef:
Imre schreef:
Ik zat met hetzelfde dilemma, in augustus nog laten dekken of wachten tot volgend jaar. Ik heb gekozen voor wachten, zodat ik op mijn gemak de juiste hengst kan selecteren. Mocht het dan volgend voorjaar niet meteen pakken dan zit ik nog wat ruimger in de tijd voor volgende hengstigheden.

Heb je al een hengst op het oog? En dekt die in september nog?

Ik heb een hengst op het oog en die dekt ook nog dus dat is geen probleem.


Welke hengst heb je op het oog? Ben benieuwd.
Ik heb zelf mijn ijslander ook dit jaar begin augustus laten dekken, ze was gelukkig wel in 1 keer drachtig anders weet ik niet of ik het nog een cyclus had afgewacht.

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Re: nu nog laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:13

Ik heb niet alles door gelezen maar mijn merrie is begin september gedekt voor een laatste poging en haar veulen werd op 30 augustus geboren. Het heeft wat nadelen naar het is mij alsnog helemaal niet tegen gevallen.

De nadelen die ik heb ondervonden:

Regen/modder. De twee weken voor zijn geboorte was het enorm nat dus ik was bang dat hij ook zo wereld moest komen. Gelukkig had ik geluk met de zon. Wel waren de nachten al behoorlijk koud dus hij had veel baat bij de schuilstal met een dikke laag stro.

Merrie de winter door helpen. Mijn merrie had wel echt moeite met de wintermaanden december/januari/februari. Ze vele enorm veel gewicht. Je zit net met een enorme groei/veel drinken van het veulen in de winter in plaats van de zomer.

Verder kan ik niet zeggen dat we er echt last van hebben gehad.


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: nu nog laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:22

Ik ga zondag mijn merries ophalen, zijn dus ook redelijk laat gedekt, ik haal ze op omdat ik het nu echt te laat vind worden ook.
Buiten alle argumenten die al genoemd zijn, is het ook vreselijk voor de merries om hoogdragend met 30 graden rond te moeten puffen, dat is ook een reden dat vroege veulens een stuk prettiger zijn voor de merries.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers