DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:36

Mijn uitslag is er! Ik ben totaal verrast!
Ik had (gezien ik niks van hem weet) een echte mengelmoes verwacht en dan komt er dit uit :D


Afbeelding


senna21

Berichten: 11806
Geregistreerd: 17-03-09

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:51

Nu ben ik wel benieuwd naar een foto...

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

mooney

Berichten: 7769
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:57

Nu ben ik wel benieuwd naar een foto eigenlijk.

Hij was zwart toch, dat is wel bijzonder want in beide rassen is zwart een vrij zeldzame kleur (Andalusiers natuurlijk meestal schimmel en bruin is veel voorkomend en NF zijn voornamelijk bruin vos en schimmel).
Als je de percentages een beetje los neemt (wat meestal wel kan bij dit soort testen) dan zou het kunnen dat er vier generaties terug een volle Andalusier met een volle NF is gekruisd. Als je dan weer steeds terug kruist met een Andalusier dan kom je namelijk bij generatie 4 uit op 93.75% Andalusier en 6.25% NF.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:03

Hierbij twee foto's, bovenste foto links is nog bij de vorige eigenaar als 4 jarige en net zadelmak, rechts is op 8 jarige leeftijd. Onderste is van deze week.

Afbeelding

Afbeelding

mooney

Berichten: 7769
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:16

Nou je hebt er wel een passend zadel op liggen :+ ik snap dat je deze uitslag niet verwachtte.

Staat Andalusier trouwens gelijk aan PRE volgens VHL of is het echt de Andalusier als: komt uit Spanje maar kan ook nog vanalles doorheen zitten. Want dat zou natuurlijk ook nog kunnen verklaren dat hij niet heel sterkt nijgt naar een heel duidelijk PRE uiterlijk.

Eigenlijk zou ik gewoon graag heel wat mensen vinden die geld te veel hadden en paarden hebben die of raszuiver zijn of waarvan de kruising helemaal bekend is. Gewoon om de betrouwbaarheid eens even lekker te testen :+ .
Laatst bijgewerkt door mooney op 07-02-18 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:17

mooney schreef:
Nou je hebt er wel een passend zadel op liggen :+ ik snap dat je deze uitslag niet verwachtte.

Staat Andalusier trouwens gelijk aan PRE volgens VHL of is het echt de Andalusier als: komt uit Spanje maar kan ook nog vanalles doorheen zitten. Want dat zou natuurlijk ook nog kunnen verklaren dat hij niet heel sterkt nijgt naar een heel duidelijk PRE uiterlijk.


Ja, puur toeval :')

Dat is een goede vraag, ik zal ze eens mailen :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:32

mooney schreef:
Nou je hebt er wel een passend zadel op liggen :+ ik snap dat je deze uitslag niet verwachtte.

Staat Andalusier trouwens gelijk aan PRE volgens VHL of is het echt de Andalusier als: komt uit Spanje maar kan ook nog vanalles doorheen zitten. Want dat zou natuurlijk ook nog kunnen verklaren dat hij niet heel sterkt nijgt naar een heel duidelijk PRE uiterlijk.

Eigenlijk zou ik gewoon graag heel wat mensen vinden die geld te veel hadden en paarden hebben die of raszuiver zijn of waarvan de kruising helemaal bekend is. Gewoon om de betrouwbaarheid eens even lekker te testen :+ .

Ik wil het gerust proberen
Mijn paardje is bekend new forest x arabier (25 procent arabier)

Leef en laat leven.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:49

mooney schreef:
...

Eigenlijk zou ik gewoon graag heel wat mensen vinden die geld te veel hadden en paarden hebben die of raszuiver zijn of waarvan de kruising helemaal bekend is. Gewoon om de betrouwbaarheid eens even lekker te testen :+ .

Staat bij mij nog op de planning (als ik iets meer geld heb) voor mijn andere pony: 75% arabier (rest onbekend dus ook wel benieuwd naar :P)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:55

Wat is het beste? Manen of vachtharen (uitgetrokken met wortel eraan)

Leef en laat leven.

Anoniem

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:57

Ze willen het liefst dat je haren uit het oor trekt, die schijnen het schoonst te zijn.

mooney

Berichten: 7769
Geregistreerd: 07-05-06

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:12

Art: Als je het wilt doen is het natuurlijk een leuk experiment, maar aangezien ik je topic volg met Limo. Doe dit alleen als je het zelf echt wilt en als het uit kan he, niet omdat ik even zo'n opmerking maak. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar gewoon even een waarschuwing dat dit even wat minder belangrijk is dan andere dingen die spelen bij je.

nessinator: mocht je het ooit gaan doen, hoor ik graag de uitslag :D

Oorhaar, dat heb ik nu nog nooit gehoord. In principe hebben ze meestal de haarzakjes nodig voor genetisch testen, die zijn overal even schoon (want zitten gewoon in de huid). En worden vaak manen gekozen omdat ze makkelijk vast te pakken zijn (voor het uittrekken en om te voorkomen dat je aan de haarzakjes zit). Maar VHL verbaasd me wel vaker zullen we maar zeggen :')


Anoniem

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:56

Ik heb ook geen oorhaar gebruikt, vond ik stiekem toch een beetje zielig O:)

senna21

Berichten: 11806
Geregistreerd: 17-03-09

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:04

Niet stiekum een haartje van het buurpaard ingestuurd? }> :+

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Anoniem

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:05

Ze staan met z'n tweeën aan huis en zijn weidemaatje is wit, ik dénk dat dat zou opvallen :))

MallyBelly

Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:10

Een vriendin van mij heeft haar tinker laten testen. Was wel erg leuk.
Een heel groot deel is Welsh (cob), 34 procent ijslander (het is een 4 ganger), klein percentage Shetlander en verder nog wat gemengde percentages.

Dat ze trouwens lastig "tinker" kunnen herkennen in de database is heel logisch, Zeker de import is echt een DNA van alles door elkaar, van ijslander, shetlander, welsh, warmbloed en koudbloed. Ze testen gewoon op wat het meest overeen komt.

@Blijheid, ik zie in jou paardje toch wel de uitslag terug, zeker op basis van het verschil tussen de eerste en de tweede foto! Vaak zijn de spanjaarden toch laat bloeiers.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:23

mooney schreef:
Art: Als je het wilt doen is het natuurlijk een leuk experiment, maar aangezien ik je topic volg met Limo. Doe dit alleen als je het zelf echt wilt en als het uit kan he, niet omdat ik even zo'n opmerking maak. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar gewoon even een waarschuwing dat dit even wat minder belangrijk is dan andere dingen die spelen bij je.

nessinator: mocht je het ooit gaan doen, hoor ik graag de uitslag :D

Oorhaar, dat heb ik nu nog nooit gehoord. In principe hebben ze meestal de haarzakjes nodig voor genetisch testen, die zijn overal even schoon (want zitten gewoon in de huid). En worden vaak manen gekozen omdat ze makkelijk vast te pakken zijn (voor het uittrekken en om te voorkomen dat je aan de haarzakjes zit). Maar VHL verbaasd me wel vaker zullen we maar zeggen :')

Dat begrijp ik wel dat je limo zijn medische stand belangrijker vind.
Nu kan op zich 100€ er wel van af hoor. Maar ik ga er toch eens over nadenken. Misschien is NF en Arabier namelijk net iets te gemakkelijk te traceren.

Leef en laat leven.

senna21

Berichten: 11806
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:25

In het lijstje van het rapport stond tinker wel vermeld. Dat vond ik dubieus, evenals een paar andere jonge 'stamboeken' met een brede bloedspreiding o.a warmbloed, draver en mini- paard. En NF heeft ook niet alleen raszuivere exemplaren, is het vermoeden....
Je kunt je geld net zo goed op de kermis besteden, is mijn indruk :+ .

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

MallyBelly

Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:32

senna21 schreef:
In het lijstje van het rapport stond tinker wel vermeld. Dat vond ik dubieus, evenals een paar andere jonge 'stamboeken' met een brede bloedspreiding o.a warmbloed, draver en mini- paard. En NF heeft ook niet alleen raszuivere exemplaren, is het vermoeden....
Je kunt je geld net zo goed op de kermis besteden, is mijn indruk :+ .

Oh ik heb zelf niet gekeken bij de lijst, zelf heb ik ook tinkers staan, maar 1 waarvan ik zelf ook wel weet dat daar Cob bloed in zit en de andere, is voor ons tinker genoeg :D
Maar is het is wel leuk als je een 4ganger hebt, als tinker zijnde, dan ook de bevestiging te krijgen dat het ook echt een mix is met ijslander.

Voor mijzelf heb ik idd een beetje dezelfde mening.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Anoniem

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:53

Jammer dat het uit het assortiment gaat. Het is even lezen natuurlijk, maar alle informatie die je nu in de mail gekregen hebt was bij mij in elk geval al duidelijk na het lezen van de website, en ik ben blij met de uitslag die ik gekregen heb (met alle mitsen en maren die er aan vast zitten).

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:31

Inderdaad jammer. Haflinger staat wel in het lijstje en kwam bij mij niet naar voren, dus ben ik nog steeds tevreden over het resultaat

Femke_Tweety

Berichten: 11970
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:31

Oud topic, maar toch nieuwsgierig...


Zijn er inmiddels meer mensen die hebben laten testen?
En weet iemand of deze test er inderdaad volledig uitligt?


Erg betrouwbaar kan hij nooit zijn, met slechts 17 markers.
En een beperkte hoeveelheid voorbeeldrassen.
Dat lijkt me bijzónder weinig.


Maar toch, ik zou graag meer ervaringen horen.

Anoniem

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:36

De test is inmiddels uit het assortiment dus ik denk niet dat je hier nog veel antwoorden gaat vinden :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jaydee_WP, lexa en 86 bezoekers