DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:03

KAbriogirl,
Mijn merrie is ook een kruising tinker met vermoedelijk haflinger. Mij is altijd verteld (de verkoper en de fokker, overigens 2 verschillende personen) dat haar moeder een tinker was. Moeder was nergens te vinden bij het stamboek terwijl er van haar wel dekbewijzen zijn. Heel vaag allemaal.
Haar opa zou Pitalo wezen.

Ik heb mijn merrie laten dekken en van haar en het veulen kwamen ze van het stamboek chippen en haren trekken door dna.
Uit de dna analyse kwam dat Pitalo haar vader was en van de kleine haar opa. Omdat mij altijd verteld was dat het de opa van de merrie was is de test opnieuw gedaan.
Maar met wederom dezelfde uitslag.
Volgens het stamboek en onze kliniek (doen ook veel op gebied van KI etc) liegt dna niet. Zeker omdat bij moeder en veulen de x % waarde eruit kwam.

Wie nu de merrie is met wie ze op de foto's staat is mij een raadsel. Want ze is nooit een volle tinker (heeft ook weg van een haflinger)

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Anomien

Berichten: 7367
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:25

Denk toch tinker met misschien een beetje welsh?

Mama van mijn lieve meisjes

Janinevv

Berichten: 13228
Geregistreerd: 12-01-16

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:28

Hoi ik lees mee en ben in het bezit van halve fries tenminste we denken geen volle fries er is verder ook niks bekend over haar ouders.

Verkopers zijden dat de moeder een fries was en ze haar al drachtig hadden gekocht.

Maar als je dan DNA test wilt laten doen, moet je dus gokken op welke rassen je denkt dat er in kan zitten? Of hoe werkt het nu precies?

[o]

Janinevv

Berichten: 13228
Geregistreerd: 12-01-16

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:53

Aah oke.
Maar dan zou ik nog meer rassen moeten aan vinken? Zodat ze daar ook naar kijken?

[o]

Marlenepony

Berichten: 203
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:05

Ik volg ook! Ik zou dit ook wel willen weten want ik heb werkelijkwaar geen flauw idee wat er ook maar in zou kunnen zitten, mijne lijkt gewoon op geen ras :')

Lottieeee <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:28

Waarom zou welsh pony een gekke uitslag zijn? Veel stamboekloze Tinkers hebben Welsh Cob ergens erin gemengd zitten, dus als dit laboratorium geen verschil maakt tussen Welsh Cob en Welsh Pony, dan vind ik deze uitslag heel logisch. Zelfs haar tekening is een behoorlijk standaard patroon bij de Welsh, zie deze foto:

Afbeelding

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:13

Ik krijg heel binnenkort de uitslag! Ik ben best benieuwd. Nu wel mijn vraagtekens over de betrouwbaarheid van de uitslag, maar een idee krijgen is altijd beter dan helemaal niets weten.Afbeelding
Dus de top-3 van meest waarschijnlijke uitslagen:
1. Haflinger sporttype (al zal er dan wat arabier opduiken wegens veredeling tot dit type)
2. Haflinger kruising (maar wat dan?)(hoefsmid dacht haf x hackney; ook is haf x arabier (NRPS), welsh, engels volbloed en nog wat opties (PRE en zelfs Fries) langs gekomen)
3. Welsh Cob (paar foto's voorbij zien komen die sprekend op hem lijken)
Wat denken jullie?
(oh ja, hij is op deze foto 3 en ongeveer 1m50 hoog)

Janinevv

Berichten: 13228
Geregistreerd: 12-01-16

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:19

Wel grappig dat er dan dus niks van tinkers in blijkt te zitten. Ook zie ik wel iets van welsh cob in ja.

Die haflinger lijkt helemaal niet zo op een haflinger vind ik. Ja de kleur iets maar voor de rest eigenlijk weinig? Maar ik ben ook geen expert. Ben benieuwd wat er uit komt.

[o]

mooney

Berichten: 7769
Geregistreerd: 07-05-06

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:25

Weet je, die testen zijn dusdanig onnauwkeurig nog dat je helemaal niet met zekerheid kan zeggen dat er dus geen Tinker in zit. Het enige wat je weet is dat ie niet overeenkomt met de Tinkers in de database, maar een ras als de Tinker zal ontzettend veel variatie hebben in genetische markers verwacht ik.
Nu moet ik wel zeggen dat ik de combi best mogelijk zou vinden, helemaal omdat het mogelijk allemaal Engelse types zijn geweest: Welsh Cob, New Forest en warmbloed in de vorm van zo'n jachtpaard zou ik helemaal niet zo gek vinden.


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:38

Ik wou net zeggen, wat is een tinker? Een mengelmoes van britse rassen. Dus dat er welsh (cob) en NF in zit is geen verrassing.
Kwa type vonden ik hem ook wel wat hebben van de merrie van Kiki.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:09

Jaa Welsh*Warmbloed vind ik ook niet gek hoor! Supergrappig.

Die “Haflinger” ben ik ook erg benieuwd naar, hou ons op de hoogte!

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:30

Dennis schreef:
Ik wou net zeggen, wat is een tinker? Een mengelmoes van britse rassen. Dus dat er welsh (cob) en NF in zit is geen verrassing.
Kwa type vonden ik hem ook wel wat hebben van de merrie van Kiki.

Veel denken van Bo dat ze een welsh cob is _O-

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:32

Daarom Kiki, het is dus helemaal niet zo raar.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:41

Nee begrijp je hoor Dennis, tinker is nu eenmaal ontstaan uit verschillende rassen

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

ImmeVanGorp
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 02:09

Meld je het wel even als je het ras dan uiteindelijk weet?

Anomien

Berichten: 7367
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:16

{:)-:(
xyzutu2 schreef:
Waarom zou welsh pony een gekke uitslag zijn? Veel stamboekloze Tinkers hebben Welsh Cob ergens erin gemengd zitten, dus als dit laboratorium geen verschil maakt tussen Welsh Cob en Welsh Pony, dan vind ik deze uitslag heel logisch. Zelfs haar tekening is een behoorlijk standaard patroon bij de Welsh, zie deze foto:

[ Afbeelding ]



Ik had ook gegokt op welsh voordat je je antwoord gaf.

Mama van mijn lieve meisjes

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:09

Eindelijk resultaat terug! Mijn "haflinger" blijkt een New Forest te zijn, met een klein beetje Merens (die had ik echt niet zien aankomen _O- )
Hij is misschien een beetje te groot (beide rassen gaan tot 1m49), maar het is niet uitzonderlijk als een pony te groot groeit toch :P
En hoe meer ik erover nadenk, hoe logischer ik het vind. Misschien een beetje stuk gekeken op de kleur, maar die komt bij veel rassen voor. Dikke manen maar dunne staart: check. Smal lijf: check. Ranke benen: check. Vriendelijk: dubbele check <3
Ik riep altijd al dat het geen haflinger was :')

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:56

KAbriogirl schreef:
Een update met wat uitleg van VHL

Hieronder mail van VHL:

"Wat betreft het resultaat;
Het DNA profiel is bevestigd, en de uitkomst qua rassen is hetzelfde. Deze test is echter gebaseerd op statistiek. We hebben hiervoor een referentiedatabase met een aantal rassen.

Hierover is al vaker uitgelegd, dat het ras Clydesdale niet in de lijst staat van rassen die wij kunnen testen. Hiervoor is geen referentiemateriaal aanwezig. Dit ras zal er dan ook nooit uitkomen bij deze test, ook niet als dit ras wel in uw paard aanwezig is.

Uit deze test zal dan komen welk(e) ras(sen) uit onze beschikbare rassenlijst genetisch gezien qua variatie in de markers het meest lijken op de DNA variatie van het DNA profiel dat uit uw monster opgesteld is. Echter hoeft het niet zo te zijn dat die rassen die er dan wel uit komen daadwerkelijk in uw paard zitten. Deze test is daarom niet heel geschikt om te bepalen welke rassen er in zitten als de afkomst van het dier totaal onbekend is, en de kans groot is dat er een ander ras (of rassen) in zit(ten) die wij helemaal niet testen"


maw als je niets weet over de (voor)ouders van je paard heeft deze test totaal geen meerwaarde, al helemaal niet als er een ras in zit die zij niet in de database hebben.
En eigenlijk zouden ze je dan een lijst moeten geven van de rassen die ze wel kunnen testen maar dan niet in jouw paard zitten, ipv kijken of het erop lijkt.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Jessix

Berichten: 16415
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 00:32

Wat kost die test? Het zou de prijs van een pret test moeten hebben, want serieus kun je het dus niet nemen als ik het zo lees...

divafloortje
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 00:36

nessinator schreef:
Eindelijk resultaat terug! Mijn "haflinger" blijkt een New Forest te zijn, met een klein beetje Merens (die had ik echt niet zien aankomen _O- )
Hij is misschien een beetje te groot (beide rassen gaan tot 1m49), maar het is niet uitzonderlijk als een pony te groot groeit toch :P
En hoe meer ik erover nadenk, hoe logischer ik het vind. Misschien een beetje stuk gekeken op de kleur, maar die komt bij veel rassen voor. Dikke manen maar dunne staart: check. Smal lijf: check. Ranke benen: check. Vriendelijk: dubbele check <3
Ik riep altijd al dat het geen haflinger was :')


Echt grappig zeg!

Instagram: divafloortje
youtube: Diva&Floortje wekelijks video's

https://www.youtube.com/channel/UC2nU9R ... subscriber

Isabel

Berichten: 2267
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:03

Heeft TS het resultaat al terug?

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:27

Nog niet, ik had m afgelopen week verwacht maar er was wat vertraging, het zal het komende week worden :)

@Alane; ik ben het er niet helemaal mee eens dat je zegt dat de test geen meerwaarde heeft als je geen enkel idee hebt van de voorouders van je paard. Het aantal rassen in de database is behoorlijk groot en zeker bij mijn pony zie ik alle 'kanshebbers' er wel tussen staan. Het is geen absolute uitslag en je moet de percentages met een korrel zout nemen, maar het geeft wel een idee in welke richting je kan denken. Dat weet je als je er aan begint, en is voor mij ook genoeg :)

KAbriogirl
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 01:25

Jessix schreef:
Wat kost die test? Het zou de prijs van een pret test moeten hebben, want serieus kun je het dus niet nemen als ik het zo lees...


Hij kost 100 euro en ik mocht hem twee x aftikken ;o)

KAbriogirl
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 01:28

Alane schreef:
maw als je niets weet over de (voor)ouders van je paard heeft deze test totaal geen meerwaarde, al helemaal niet als er een ras in zit die zij niet in de database hebben.
En eigenlijk zouden ze je dan een lijst moeten geven van de rassen die ze wel kunnen testen maar dan niet in jouw paard zitten, ipv kijken of het erop lijkt.


Ja dat was ook mijn opmerking aan hun adres, had me dat op voorhand dan laten weten dan had ik het waarschijnlijk niet laten doen. Want dan heeft het geen zin. En heb vanaf dag een exact aangegeven wat en hoe dus ze waren op de hoogte. Toch snap ik wel hoe het werkt maar ik schiet er niets mee op.

mooney

Berichten: 7769
Geregistreerd: 07-05-06

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:02

Aan de andere kant is het ook vaak aangegeven hier in het topic dat het nergens zekerheid over geeft en alleen leuk is ter (vage) indicatie. Dus dat er nu zoveel verbazing is snap ik zelf niet zo, het komt niet uit de lucht vallen.

Dat het dan te duur zou zijn ben ik het niet mee eens. Ten opzichte van een kleurtest moet je voor dit gewoon meer markers onderzoeken (bij een test voor bijv vos is dit er maar 1) = meer werk = hogere kostprijs. Aan de consument dan de keuze of ze dit willen betalen voor een 'prettest'.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 85 bezoekers