KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is jouw mening over het KWPN Gelders paard keuringsbeleid?

Ik ben lid van KWPN Gelders paard, en sta achter het keuringsbeleid
3 (4%)
Ik ben lid van KWPN Gelders paard, en vind dat keuringsbeleid en/of uitvoer moet veranderen
14 (19%)
Ik ben geen lid van KWPN Gelders paard, en sta achter het keuringsbeleid
2 (2%)
Ik ben geen lid van KWPN Gelders paard, en vind dat keuringsbeleid en/of uitvoer moet veranderen
54 (73%)

Totaal aantal stemmen: 73


vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Re: KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:21

Ik vind het wel een goede vraag. Ik was ooit opzoek naar een KWPN er en kwam uit bij een gelderse en ik heb echt veel paarden gezien, maar 1 van mijn eisen was sterke benen een goed achter been, daarnaast een fijn karakter, maar eerlijk is eerlijk ik ben vooral gevallen voor haar trotse manier van lopen. Daar komt toch echt wat anders aan dan dan de gemiddelde KWPN er

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:57

Het is marketingtechnisch een hele logische vraag. Wat maakt het GP uniek tov een braaf RP?

Als fokker zou je je dat toch af moeten vragen, vind ik.

anoukie88

Berichten: 688
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:01

Ik denk dat het bij Geldersen ook nog veel ligt aan het "imago".
Hier veel contact met ruiters in de hogere sport (Z2 en hoger). Deze ruiters hebben allemaal nog het idee dat het paarden zijn die zwaar en log bewegen, een ramskop hebben en liever lui dan moe zijn.
Dan wordt gezegd 'ja die van jou is een uitzondering, die is wel mooi'. Alleen is zij allang geen uitzondering meer en is het merendeel Gelders al moderner en geschikt voor de sport.
Mooi voorbeeld dat de gemiddelde ruiter echt wel profijt heeft van een no nonsense paard is tijdens mijn ORUN opleiding. Allemaal leuke flexibele paardjes die prima de baan rond kwamen. Alleen bij een andere ruiter geregeld ontploffingsgevaar.
Tijdens het loten van het examen heb ik meerdere malen gehoord dat ze hoopten dat ze op mijn merrie mochten want die was heerlijk constant en niet van de wijs te brengen. Dit zegt ook genoeg over wat een ruiter nodig heeft.

Ik heb ook het idee dat de gemiddelde fokker van het Gelders paard een weloverwogen keus maakt wat hengst betreft. Ook het idee van de toekomst voor dit type in het achterhoofd. Daarentegen vind ik bij de rijpaard nog geregeld "trendfokkers". Hiermee bedoel ik dat er gekeken wordt welk paard op dat moment veel in de media is en goed presteert in de sport. Zo zal de keus van deze fokkers voor Henkie en zelfs Alexandro P vooral gebaseerd zijn op het goede resultaat wat Adelinde met Henkie neerzet op het moment. Of de hengst bij de merrie past is dan nog niet eens aan de orde. Dit geldt ook ,in het verleden,voor een hengst als Totilas. Deze hengst presteerde in de sport goed en ineens wilde een hoop fokkers een nakomeling van hem terwijl deze hengst exterieurmatig niet bepaald goed in elkaar zit.
Nu deze hengst niet meer presteert wordt hij ook nog maar weinig gebruikt.
Ik denk dus dat heel veel met imago en presteren te maken heeft voor een hengst. Zolang de gemiddelde Gelderse hengst niet door een Adelinde gereden wordt denk ik dat er weinig interesse zal zijn.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 11:02

SophievdV schreef:
Het is marketingtechnisch een hele logische vraag. Wat maakt het GP uniek tov een braaf RP?

Als fokker zou je je dat toch af moeten vragen, vind ik.


Dat antwoord lijkt mij duidelijk: de looks en de veelzijdigheid. Een Gelders paard ziet er anders uit als een dressuurpaard.
En dat is precies waar dit topic over gaat, dit moeten we in stand houden zodat er over 20 jaar nog steeds een Gelders paard bestaat.
En dus niet blijven inkruisen van moderne dressuurpaarden want dan zijn we dat gauw kwijt.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 11:05

Leuk voorbeeld Anouk, van de Orun. En Gelderser dan de jouwe vind je ze niet.

Heb het idee dat het imago inmiddels behoorlijk in de lift zit.
En idd bij het GP zijn er minder trendfokkers dan bij de DP's (anders fok je sowieso geen GP denk ik). Maar wel snap ik werkelijkwaar niet waarom je als je een Gelderse merrie hebt, daar Wynton op zet. Er zijn toch wel DP's die minder ver af staan van het Gelderse fokdoel. Dus sommige fokkers begrijp ik niet. Maar of dat dan de trendfokkers zijn..

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:39

Precies Anouk, veel mensen kiezen voor een mode hengst zonder zich af te vragen of het een goed match is met hun merrie.
Ik zie het ook bij de Friezen; de kampioen zit volgeboekt want dat is toch de beste? Zelfs al vererft hij een gebrek. Maar een keuring is niet alleen een momentopname, misschien past zo'n hengst qua bloedlijnen wel helemaal niet bij je merrie? Wij hebben b.v. beide Friese merries laten testen op dwergfactor-waterhoofd-gen, zodat we het niet doorfokken door een hengst te gebruiken die het vererft, kampioen of niet.

Even ego.............. Roos is voor de derde keer hengstig gespoten en er komt zowaar een eitje aan............... duim dat het doorzet? Morgen checken. We willen zó graag een Imposantje! :D

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:50

GJ9 schreef:
SophievdV schreef:
Het is marketingtechnisch een hele logische vraag. Wat maakt het GP uniek tov een braaf RP?

Als fokker zou je je dat toch af moeten vragen, vind ik.


Dat antwoord lijkt mij duidelijk: de looks en de veelzijdigheid. Een Gelders paard ziet er anders uit als een dressuurpaard.
En dat is precies waar dit topic over gaat, dit moeten we in stand houden zodat er over 20 jaar nog steeds een Gelders paard bestaat.
En dus niet blijven inkruisen van moderne dressuurpaarden want dan zijn we dat gauw kwijt.


Precies ja, ze moeten duidelijk herkenbaar blijven. En dat zijn de 2 nieuwe "gelderse" hengsten in mijn optiek helemaal niet. ;(

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 13:30

Coloured schreef:
GJ9 schreef:

Dat antwoord lijkt mij duidelijk: de looks en de veelzijdigheid. Een Gelders paard ziet er anders uit als een dressuurpaard.
En dat is precies waar dit topic over gaat, dit moeten we in stand houden zodat er over 20 jaar nog steeds een Gelders paard bestaat.
En dus niet blijven inkruisen van moderne dressuurpaarden want dan zijn we dat gauw kwijt.


Precies ja, ze moeten duidelijk herkenbaar blijven. En dat zijn de 2 nieuwe "gelderse" hengsten in mijn optiek helemaal niet. ;(


Eens. In mijn schetsje Afbeelding vallen ze in de rechterbovenhoek: rijtypische en weinig bot. In mijn ogen te ver buiten de populatie om nog van herkenbaar Gelders type te kunnen spreken.
Neemt niet weg dat zo'n type hengst mogelijk wel wat kan betekenen voor de Gelderse fokkerij (maar dan liever zonder Jazz en Trakehner bloed), bijv. op merries met veel bot en veel Gelders type (mogelijk wat neiging naar tuigtype, bijv Rubus, Satteliet bloed). Maar wat mij dan vooral steekt is dat het niet benoemd wordt, ze worden goedgekeurd met prachtige punten alsof ze de beste aanwinsten van de laatste 5 jaar zijn (hoger dan de hengsten die ze voorgingen die echt Gelderser en veelzijdiger waren), en er wordt niets gezegd in de trant van: past goed op merries die zeer goed in het Gelderse type staan en genoeg bot hebben.

Jeeej Linky dat zou toch mooi zijn!!!

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:48

Wat een mooi overzicht GJ!

Jouw midden is absoluut waar mijn voorkeur zit. Ik uiteraard Alexandro fan, maar ik vind persoonlijk Roosmarie het toonbeeld van een gelders paard.

Imago is ook echt een ding. Ik ben ergens een keer naar gelders gaan kijken toen ik wilde fokken, maar ik weet eigenlijk niet meer hoe dat is ontstaan. Daarvoor leefde ik in dezelfde gedachte: gelderse zijn ouderwets en niet geschikt voor de (basis)sport.
Ben ik even blij dat ik nu beter weet!!! En ik heb echt wel sport ambities, maar ik wil wel graag veilig en ontspannen en rondje buiten kunnen rijden. Dus ik kies geen gelderse voor de veelzijdigheid, maar puur voor type, beweging en karakter. (want ik ben gewoon een echte dressuurmuts *\o/* )

Wat dat betreft denk ik wel dat Henkie goed doet voor de Gelderse, ze blijken ineens toch wat te kunnen. Waardoor er wellicht wat meer interesse komt.

Ik las een stuk terug iets over dressuurruiters die de bak niet meer uitkomen, ik geloof echt dat dat komt door de karakters van hun paarden. En voor veel ruiters is de overstap naar een koudbloed vaak toch nog 1 te ver.

Als voorbeeld mijn moeder, heeft een leuke rubiquil gehad, waar we helaas veel te vroeg afscheid van hebben moeten nemen. Heeft nu een Gribaldi, heerlijk paard. Maar ze durft er niet mee naar buiten.

Mocht er ooit weer een nieuwe komen, dan komt er echt wel een gelderse bij!

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 08:11

Jasmijn, leuk om te horen. Ik vind Roos ook het toonbeeld van een GP, al vind ik het niet erg dat mijn veulen uit haar een tikkeltje moderner is (m.n. in de croupe denk ik). Qua voorkeur zit ik ook in het midden, of net wat rechts ervan.

Ik snap op zich wel hoe de gedachte 'Geldersen zijn ouderwets' is ontstaan. Gisteravond nog leuk gesprek over gehad met een kenner die al wat langer mee loopt. Toen in jaren 70/80 de Gelderen omgevormd werden richting rijpaard (en ook een groep richting tuigpaard) bleef er een kleine groep van fokkers over die niet mee ging in een van de richtingen. Daar waren een paar goede stammetjes bij (bijv. Hekkert, vd Leijden, Lammers), maar er was ook een club paarden bij die of te weinig beweging en type hadden om richting te tuigpaarden te gaan, of te weinig type/uitstraling om naar de rijpaarden te gaan. Dat waren in die tijd wel een beetje de ouderwetse paarden. Er zijn toen heel veel echt goede stammetjes naar de rijpaarden gegaan die we helaas verloren zijn voor de Gelderse fokkerij, bijv. het stammetje van Gerard Vervoorn, waar Dorado ook uit komt, of de moederlijn van For Gribaldi. Met het clubje dat overbleef was het best moeilijk om een modern Gelders paard in stand te houden (en ik denk dat daar het imago ook vandaan komt), maar inmiddels is het GP toch wel een flink eind doorontwikkeld en hebben we genoeg rassige merries op de keuring om dat ouderwetse imago op te krikken. Ook natuurlijk met dank aan fokkers als Hekkert, vd Leijden, Blokland etc die veel zijn blijven fokken en de populatie echt groter hebben gemaakt.
Ik vind het zelf dus de kunst om wel rassige Gelderse paarden te fokken zonder de rijpaarden kant op te gaan en veel Trakehner, volbloed en lastpakken als Jazz op het papier te hebben, maar het is wel een hele uitdaging om met zo'n kleine populatie dat type van vroeger van voor de omvorming er weer te krijgen.

Wat je schrijft over karakter en rijdbaarheid, heel herkenbaar. En dat is wel het mooie van het Gelderse paard, de meesten die er eenmaal een gehad hebben, willen niet meer anders. Hoe fijn is het om zonder stress op te kunnen stappen, over de weg het bos in kunnen sturen, een paard te hebben dat heus wel eens schrikt, maar zich daarna ook heel snel herstelt.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:52

GJ9 schreef:
Wat je schrijft over karakter en rijdbaarheid, heel herkenbaar. En dat is wel het mooie van het Gelderse paard, de meesten die er eenmaal een gehad hebben, willen niet meer anders. Hoe fijn is het om zonder stress op te kunnen stappen, over de weg het bos in kunnen sturen, een paard te hebben dat heus wel eens schrikt, maar zich daarna ook heel snel herstelt.
Wellicht ten overvloede..;Die zijn er bij de rijpaarden gelukkig ook nog wel hoor ! :j
Ik heb er hier al 2 staan ... <3

Wel leuk om te vermelden ; op woensdgavond ga ik altijd met mijn dochter naar de springles van de rijvereniging;in de les voor haar sprongen er van de 4 paarden ,3 ! Gelderse vossen !! :D

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 14:44

Of course! En zo zijn er ook Geldersen die niet aan die omschrijving voldoen. Ligt er ook maar net aan welke bloedlijnen je hebt.

Wat leuk, drie Gelderse vossen in de springles!

MM1
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:03

Leuk onderwerp met een goede vraag. Het zou jammer zijn als het gelders paard verloren gaat door een niet eensgezind fokbeleid. Een door de leden breed gedragen fokbeleid met een duidelijke omschrijving van wat een gelders paard is, is denk ik de basis van je fokkerij. Ieder voor zich heeft ook een eigen doel van de hobby, het rijden en de fokkerij. Voor bijna alle fokkers is het immers hobby.

Wat mij wel opvalt in het lezen van het forum is dat iedereen het heeft over een 'goed karakter'. Maarja, wat is een goed karakter? Zelf heb ik niet voor het gelders paard gekozen vanwege 'het karakter' van het gelders paard.

Laat ik dat eens uitleggen, want ik was wel degelijk op zoek naar een allround paard voor de dressuur tot Z2, een B springparcours voor de afwisseling en een crosstraining, met wekelijks een buitenritje.

Ik ken meerdere gelderse paarden en bij ons op stal staat er ook een gelderse merrie. Zo op het eerste oog is het een lief paard, maar doordat ze heel 'veel go' heeft met veel front loopt ze ons regelmatig omver.... inclusief de draden met stroom erop... Doordat ze minder onder de indruk is van haar omgeving/ minder sensibel is komen aanwijzingen en hulpen van ons ook niet door. Deze eigenschap zie ik ook bij het Friese paard en de Fjord, waardoor ik deze dieren al helemaal niet op stal wil hebben.

Ik heb gekozen voor een niet te heet en meewerkend dressuurpaard met 25-30% volbloed erin (lager dan het gemiddelde dressuurpaard, want ook ik vind het dressuurpaard vaak te sensibel en heet worden) (overigens hebben mijn paarden een gelderse basis). Door de sensibiliteit hebben zij wel respect voor mij en de aanwijzingen die ik geef voor een gemakkelijke omgang. Bij mij moet een dressuurpaard trouwens ook op buitenrit en mee naar springles waarbij ze een B parcours en een B SGW kunnen doen.

Ik denk dat het gelders paard wel harde, gezonde paarden in de fokkerij heeft waar de gemiddelde ruiter goed mee om kan gaan. Ik denk ook dat de gebruikers en huidige fokkers van het gelders paard de toekomst moeten bepalen zodat het duidelijk is wat je koopt als je een gelders paard zoekt. Met meer trotse gebruikers en met een beetje marketing vanuit het KWPN (je kunt het grote KWPN ook voor je laten werken) zal de prijs van een paard ook stijgen en is het interessanter om in ieder geval kostendekkend te fokken.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:18

Hier gaat er ook 1 van de Gelderse altijd door het schrikdraad heen. Aangezien wij in maar 1 wei werken met schrikdraad als (verplaatsbare) afzetting, is dat niet het grootste probleem, die gaat gewoon niet in die wei. :D

Hetzelfde dier heeft idd ook zoveel kracht en go, dat wanneer je net een fractie te laat bent met corrigeren, die al weg is. Je kan bij die niet toelaten dat die niet op de plek loopt dan die jij aangeeft, eigenlijk een erg goede leerschool voor de gemakkelijke mens. O:)
Daarbij moet je gewoon opletten dat je die niet 1 vinger ruimte geeft in de omgang, want dan neemt ze je beide handen. :') Dier is gewoon een stuk slimmer dan de rest, zit ook totaal geen kwaad in.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:00

beste bokkers
Ik volg deze discussie nu vanaf het begin en ik lees hier van de zelfde persoon wel vijf verschillende meningen en deze reactie is echt niet bedoelt om hier iemand aan te vallen maar ik vind dat opvallend
Ik ben een gelders paard liefhebber / fokker en ik heb zelf een vierspan gelderse zwartbles ruinen met vier keer wit op stal staan en nog een fokmerrie die ook in alle takken van de sport meedoet
Het bloed dat ik heb is walzer x kroonprins nando x walzer 2x en een jonge ahoy x ahoy dit is 97 procent gelders en honderd procent gelders bloed
Maar nu komt mijn visie op het fokken binnen het kwpn ; ik ben op een keuring in utrecht voor de tuig paarden met mijn fokmerrie voor het ster predikaat en ik stond bij het meten te wachten en voor mij stond een concours rijder uit noordholland en zijn merrie werd uitgemeten die was te klein en daarna kwam er nog iemand wiens merrie ook uitgemeten werd mijn merrie werd gemeten op 165 dus niks mis zover
Totdat we de keurings baan in gingen en er na het draven en stappen er de plaatsing ging plaats vinden
en ik als vijfde neergezet werd en voor mij de twee uitgemeten merrie,s als vierde en derde en ik van de keurmeester hoorde dat er helaas niks meer in zat en ik tegen hem zei dat dit niet kon omdat uitgemeten paarden niet aan de keuring mochten deelnemen
Nou dat moet ik anders zien zei hij
Maar naar de keuring kwam deze keurmeester naar mij toe of de merrie ook handel was want hij wilde haar kopen
Ik heb hem toen gezegd dat hij zoveel geld is zijn hele familie niet had om mijn paard te kopen
Wat ik hier mee wil zeggen is de totale willekeur van fokkers bestuurleden en keurmeesters het maakt dat de fokkerij van het gelders paard een grote pan soep wordt , er zit van alles in maar het smaakt nergens meer naar
Ik heb ooit contact gehad met een man die er echt verstand van had zowel van het fokken en van de bloedvoeringen van de echte gelderse paarden
En dat was Anton van Lijsel uit Liesel en dat zonder ook maar een boekje open te slaan hij wel vier studie boeken uit zijn hoofd letterlijk kon opnoemen wie met wie gekruist waren en daar ook de resultaten van
Het geen we nu zien is ook door de grotere fokkers die hier al genoemd zijn het volgen van de keurmeesters want die zullen het wel weten is de argumentatie
Ik ben blij dat ik nog het gelders bloed op stal heb staan en de grote fokkers lopen maar achter de keurmeesters aan met hun product het is duidelijk het geld en niet het paard waar het om gaat