Mijn pony laat zich niet dekken!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:43

miesnaom schreef:
Nou het is dus echt weer zo'n walgelijkheid van de mens ik wil dus het gebeurt. :n
Maar als het bij de mens zelf gebeurt dan oeh wat erg....


Ik vind dat wat je hier zegt, echt behoorlijk grensoverschrijdend...

Dat er uiteenlopende meningen zijn over kluisteren, a la.
Wordt soms ook gedaan ter bescherming vd hengst; als hengstenhouder wordt je ook niet blij als die flink getrapt wordt...

En dat je een vergelijking trekt met verkrachting, tsja gaat ook behoorlijk ver...

Want inderdaad; insemineren via ki dan? Wordt ze toch ook bevrucht? Niet door een hengst in directe zin, maar door een mensenhand met een rietje...
En opvoelen en scannen dan?

Verkrachting is een menselijke term; een mens weet wat er gebeurd en kan weten en voelen en zelfs duidelijk aangeven dit niet te willen.

Je laatste zin vind ik echt.... sorry, walgelijk en respectloos naar slachtoffers van seksueel geweld en misbruik.
Een dier met een mens vergelijken wordt helaas vaker gedaan, maar op dit vlak...
Hoe kun je....
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 14-05-17 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:52

We hadden hier laatst een merrie die het te spannend vond. Met een praam losjes om dr neus ging het wel. Die kende het gewoon niet. Door de praam werd ze rustig.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:28

Ik heb het ook met de praam gedaan... ze wilde wel, zakte helemaal door haar benen en duwde haar kont tegen de hengst aan, maar het moment surpreme vond ze denk ik ook net te spannend...
Ook om de hengst te beschermen praam losjes opgedaan, ze ontspande en er was niks aan de hand. Na de daad nog even met de hengst "geknuffeld" dus verkrachting ?.... ik vind van niet....

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:39

ClauH schreef:
Ik heb het ook met de praam gedaan... ze wilde wel, zakte helemaal door haar benen en duwde haar kont tegen de hengst aan, maar het moment surpreme vond ze denk ik ook net te spannend...
Ook om de hengst te beschermen praam losjes opgedaan, ze ontspande en er was niks aan de hand. Na de daad nog even met de hengst "geknuffeld" dus verkrachting ?.... ik vind van niet....

Ook als een merrie wel hengstig is maar het gewoon te spannend vind doet een tijdje in de wei met een hengst wonderen. Juist dat samenzijn haalt de stress uit de lucht. :)

Het is heel jammer dat de meeste mensen liever blijven doorrijden/trainen met hun merrie waardoor daar de tijd niet voor genomen mag worden. Dekken is iets wat "effe" tussendoor plaatsvindt, en desnoods met praam/kluisteren.

De drachtigheid en het het veulen aan de voet kost óók tijd. Waarom moet het dekken dan snel en volgens schema? :)

Janinevv

Berichten: 13234
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:46

Ik vind ook mooist gewoon de natuur zijn gang te laten gaan.

Eerste kennis making met hengst alle merries zo in een klap hengstig maar ze lieten het echt nog niet toe, denk ook echt wel dat het samen zijn veel doet dat ze elkaar leren kennen.

Helaas was de hengst op eind heel dominant geworden zijn "kudde" en heeft me in rug gegrepen, toen was ik er helemaal klaar mee.

hwn
Berichten: 4693
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:54

Palmera schreef:
Ook als een merrie wel hengstig is maar het gewoon te spannend vind doet een tijdje in de wei met een hengst wonderen. Juist dat samenzijn haalt de stress uit de lucht. :)


Dan moet die hengst dat ook wel zo gewoon zijn. Een hengst die anders alleen maar bij een merrie komt om te dekken, die zal niet zomaar een nee accepteren.

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 12:29

De hengsthouder wilt niet twee hengsten tegelijk in de wei in verband met ongelukken. Dit hebben ze al een keer meegemaakt.

Edit: De hengsten zijn toen door de bedrading en sloot naar elkaar toe gegaan. Ze liepen apart in elk een eigen wei
Laatst bijgewerkt door MaritGalinda op 14-05-17 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Berichten: 13234
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:30

Kunnen ze niet stukje afzetten?

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:36

MaritGalinda schreef:
De hengsthouder wilt niet twee hengsten tegelijk in de wei in verband met ongelukken. Dit hebben ze al een keer meegemaakt.

Edit: De hengsten zijn toen door de bedrading en sloot naar elkaar toe gegaan. Ze liepen apart in elk een eigen wei

Kleinere hengstje bij de merrie (dus bij jou thuis) neerzetten is geen optie?

Zerena

Berichten: 3886
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:55

JoyCiej007 schreef:
miesnaom schreef:
Nou het is dus echt weer zo'n walgelijkheid van de mens ik wil dus het gebeurt. :n
Maar als het bij de mens zelf gebeurt dan oeh wat erg....


Ik vind dat wat je hier zegt, echt behoorlijk grensoverschrijdend...

Dat er uiteenlopende meningen zijn over kluisteren, a la.
Wordt soms ook gedaan ter bescherming vd hengst; als hengstenhouder wordt je ook niet blij als die flink getrapt wordt...

En dat je een vergelijking trekt met verkrachting, tsja gaat ook behoorlijk ver...

Want inderdaad; insemineren via ki dan? Wordt ze toch ook bevrucht? Niet door een hengst in directe zin, maar door een mensenhand met een rietje...
En opvoelen en scannen dan?

Verkrachting is een menselijke term; een mens weet wat er gebeurd en kan weten en voelen en zelfs duidelijk aangeven dit niet te willen.

Je laatste zin vind ik echt.... sorry, walgelijk en respectloos naar slachtoffers van seksueel geweld en misbruik.
Een dier met een mens vergelijken wordt helaas vaker gedaan, maar op dit vlak...
Hoe kun je....


En ik vind het erg dat jij het dier geen rechten gunt!
Dus als een merrie aangeeft het niet te willen, mag het wel gewoon.... want ze kan toch niet praten?

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:57

hwn schreef:
Palmera schreef:
Ook als een merrie wel hengstig is maar het gewoon te spannend vind doet een tijdje in de wei met een hengst wonderen. Juist dat samenzijn haalt de stress uit de lucht. :)


Dan moet die hengst dat ook wel zo gewoon zijn. Een hengst die anders alleen maar bij een merrie komt om te dekken, die zal niet zomaar een nee accepteren.

Dat ben ik met je eens. De verandering moet óók vanuit de hengstenhouders komen. :)

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:24

Een merrie 'verplichten' om zich te laten dekken door haar te kluisteren vind ik inderdaad ook not done. Opvoelen/KI vind ik overigens niet verkeerd. Bij mensen gebeurt dit toch ook? Een paard kan helaas niet aangeven of hij/zij echt een veulen wil. Helaas voor het paard bepalen wij veel meer dingen voor ons paard. Ik zie het opvoelen/Ki eerder als een 'medische' ingreep.

Volgens mij ervaart een merrie toch een verschil tussen opvoelen/Ki OF genomen worden door een hengst op het moment dat zij het niet wil/er nog niet klaar voor is en het wil aangeven maar niet kan. Een merrie moet de ruimte krijgen om zelf te communiceren als het gaat om een natuurlijke dekking. Dit aangezien het gaat om een samenspel tussen twee paarden en dat moet op een eerlijk manier verlopen.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:48

Waarom dat armebeest nou tegen haar zin in en met dwangmiddelen laten dekken,ja dat is in feite toch verkrachting,terwijl er zo ongelooflijk veel shetlanders zijn die niemand wil hebben en dus bij de slager belanden?Koop gewoon een leuk veulen of een merrie die geen problemen heeft met gedekt worden.

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 15:00

Vorige jaar 2 merries naar de hengst gebracht.
1 dominante en 1 die dus onder de dominante staat.
De niet dominante was snel hengstig en liet zich dekken.

De dominante was hengstig maar liet zich niet dekken/bokte hem er weer af.
3 weken later zijn we met haar nog naar de dierenarts gereden laten scannen etc.
Er was niks aan het handje, de eisprong zou binnen nu en24 uur plaatsvinden.
Merrie is gezind baarmoeder etc ook alles.
Hengstenhouder heeft de merrie mer hengst 24 uur tesamen gelaten eb alsnog geen veulen voor de dominante merrie.... Ze is niet drachtig geworden

En ze heeft al eerder 3 veulens gehad.
Wij vermoeden dat ze zelf niet percee wou. Oftewel lichamelijk ongemak/eventueel chusing wat we dit jaar willen laten testen

Nado
Berichten: 3350
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 15:13

Ik kende vroeger een hengstenhouder die de logeermerrie los op het land had lopen en een aantal keer per dag met de hengst ( die zijn eigen kudde op een ander stuk land had) aan de hand het land in ging. De merrie kon ten alle tijden weglopen en deed dit ook. Na ong. anderhalve week bleef ze staan en is ze een aantal maal gedekt. Op deze manier was er geen stress voor de merrie, geen gevaar voor de hengst en hoefde de merrie niet te integreren in de vaste kudde. Aangezien jouw merrie gewend is alleen te staan zou je hier ook nog aan kunnen denken.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:58

Citaat:
Ook als een merrie wel hengstig is maar het gewoon te spannend vind doet een tijdje in de wei met een hengst wonderen. Juist dat samenzijn haalt de stress uit de lucht. :)


Ik laat mijn merrie met veulen aan de voet niet met een vreemde hengst in de wei lopen...
En wat als ze alsnog de hengst het licht uit de ogen slaat? Zal de hengstenhouder blij mee zijn.
Overigens laat mijn merrie zich ook niet opvoelen zonder lichtjes de praam erop te hebben.

Geen tijd is gelijk weer zo'n vooroordeel... Mijn merrie kreeg verder alle tijd om van haar veulen te genieten, ik heb alle training overboord gezet en ze zal pas na het afspenen rustig aan opgepakt worden.

Natuurlijk is het het mooist als het allemaal gaat zoals in de natuur maar dat gaat nou eenmaal niet altijd op. Dat zou betekenen dat mijn merrie ook niet opgevoeld / gescand kan worden met alle risico's van dien.

Dan maar niet meer dekken? Ze is ontzettend gek op haar veulen en bevalt heel gemakkelijk. 2 x per jaar lichtjes de praam op omdat ze het spannend vind is dan wel te overzien.

StalNollie

Berichten: 9111
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:08

JoyCiej007 schreef:
miesnaom schreef:
Nou het is dus echt weer zo'n walgelijkheid van de mens ik wil dus het gebeurt. :n
Maar als het bij de mens zelf gebeurt dan oeh wat erg....


Ik vind dat wat je hier zegt, echt behoorlijk grensoverschrijdend...

Dat er uiteenlopende meningen zijn over kluisteren, a la.
Wordt soms ook gedaan ter bescherming vd hengst; als hengstenhouder wordt je ook niet blij als die flink getrapt wordt...

En dat je een vergelijking trekt met verkrachting, tsja gaat ook behoorlijk ver...

Want inderdaad; insemineren via ki dan? Wordt ze toch ook bevrucht? Niet door een hengst in directe zin, maar door een mensenhand met een rietje...
En opvoelen en scannen dan?

Verkrachting is een menselijke term; een mens weet wat er gebeurd en kan weten en voelen en zelfs duidelijk aangeven dit niet te willen.

Je laatste zin vind ik echt.... sorry, walgelijk en respectloos naar slachtoffers van seksueel geweld en misbruik.
Een dier met een mens vergelijken wordt helaas vaker gedaan, maar op dit vlak...
Hoe kun je....


het knaagt al even aan me en kon het niet goed verwoorden, maar joycie jij verwoord het precies zoals ik het ook vind. ik vind merrie dwingen op dekking niet oke maar je kunt het dan inderdaad ook echt niet vergelijken in menselijke taal.
overigens worden vrouwen tijdens bevalling ook 'opgevoeld' (vrouwen worden namelijk tijdens de weeen door of tijdens een wee 'opgevoeld', halleluja daar beneden )

Overigens ben ik niet geheel tegen kluisteren als zijne voorzorgsmaatregel op de juiste manier van gebruik.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:04

Ik zie dat mijn reactie bij sommige erg heftig binnen komt. Ik wil mensen niet kwetsen. Excuses hiervoor. Maar ik vind het nog steeds verkrachting als je een dier vastbind zodat ze niet tegen kunnen stribbelen en zo laat dekken. Punt. Dat is verkrachting

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:45

Het is niet zozeer vanwege het tegenstribbelen dat het gedaan word, maar vooral om beschadiging van de hengst te voorkomen. Een merrie die afslaat dat kan behoorlijk heftig gaan. Gekluisterd kunnen ze nog steeds laten zien dat ze niet willen / niet klaar zijn voor een dekking maar wel met iets minder risico voor de hengst. Minder ja, want de merries kunnen nog steeds schoppen.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:54

MaritGalinda schreef:
De hengsthouder wilt niet twee hengsten tegelijk in de wei in verband met ongelukken. Dit hebben ze al een keer meegemaakt.

Edit: De hengsten zijn toen door de bedrading en sloot naar elkaar toe gegaan. Ze liepen apart in elk een eigen wei


Is er geen paddock/bak etc? Ooknietwaar het kleine hengstje dus los loopt wanneer de andere hengst op de wei staat?

En anders een andere hengstenhouder zoeken die wél jou merrie samen met de hengst in de wei/bak laat?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:04

JoyCiej007 schreef:
miesnaom schreef:
Nou het is dus echt weer zo'n walgelijkheid van de mens ik wil dus het gebeurt. :n
Maar als het bij de mens zelf gebeurt dan oeh wat erg....


Ik vind dat wat je hier zegt, echt behoorlijk grensoverschrijdend...

Dat er uiteenlopende meningen zijn over kluisteren, a la.
Wordt soms ook gedaan ter bescherming vd hengst; als hengstenhouder wordt je ook niet blij als die flink getrapt wordt...

En dat je een vergelijking trekt met verkrachting, tsja gaat ook behoorlijk ver...

Want inderdaad; insemineren via ki dan? Wordt ze toch ook bevrucht? Niet door een hengst in directe zin, maar door een mensenhand met een rietje...
En opvoelen en scannen dan?

Verkrachting is een menselijke term; een mens weet wat er gebeurd en kan weten en voelen en zelfs duidelijk aangeven dit niet te willen.

Je laatste zin vind ik echt.... sorry, walgelijk en respectloos naar slachtoffers van seksueel geweld en misbruik.
Een dier met een mens vergelijken wordt helaas vaker gedaan, maar op dit vlak...
Hoe kun je....

Ik snap soms ook echt niets van paardenmensen.

Sporen mag niet, beestje heeft ook gevoel. Zweep idem.
Een paard 23 uur per dag in stal is zielig, want dat is tegen de natuur en zonder maatje ook.
Maar een paard dat duidelijk aangeeft niet gedekt te willen worden zijn benen vastbinden om toch door te zetten verkrachting noemen is opeens vermenselijking????

Als na een paar nieuwsberichten blijkt dat er ergens een mens zijn geslacht in een paard stopt is de wereld te klein, maar een paard tegen de zin vastbinden en laten dekken..nee hoor. Als je het maar rustig doet.. :n

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:09

Ik ga morgen nog een keer met mijn merrie naar de hengstenhouder om het nog een keer te proberen. Als ze het dan weer niet toelaat, ga ik ook even de opties bespreken. Misschien dat ze wel even met de hengst het land op kan, voor een dagje. Ik denk ook dat het nog aan het weer kan liggen, ze is gewoon ook nog niet goed hengstig waarschijnlijk. We kijken nog één hengstigheid na deze of het gaat lukken. Anders gaan we andere opties bekijken en misschien een jaar overslaan.

Fingers crossed! :=

We laten haar sowieso niet kluisteren, als ze zo duidelijk aangeeft niet te willen, dan liever niet dekken, dan haar te dwingen!

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:17

Hebben jullie wel eens gescand tijdens de hengstigheid en bloed laten afnemen voor de hormoonhuishouding te bekijken? Zo niet, dan raad ik dit zeker aan..

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:50

ClauH schreef:
Citaat:
Ook als een merrie wel hengstig is maar het gewoon te spannend vind doet een tijdje in de wei met een hengst wonderen. Juist dat samenzijn haalt de stress uit de lucht. :)


Ik laat mijn merrie met veulen aan de voet niet met een vreemde hengst in de wei lopen...
En wat als ze alsnog de hengst het licht uit de ogen slaat? Zal de hengstenhouder blij mee zijn.
Overigens laat mijn merrie zich ook niet opvoelen zonder lichtjes de praam erop te hebben.

Geen tijd is gelijk weer zo'n vooroordeel... Mijn merrie kreeg verder alle tijd om van haar veulen te genieten, ik heb alle training overboord gezet en ze zal pas na het afspenen rustig aan opgepakt worden.

Natuurlijk is het het mooist als het allemaal gaat zoals in de natuur maar dat gaat nou eenmaal niet altijd op. Dat zou betekenen dat mijn merrie ook niet opgevoeld / gescand kan worden met alle risico's van dien.

Dan maar niet meer dekken? Ze is ontzettend gek op haar veulen en bevalt heel gemakkelijk. 2 x per jaar lichtjes de praam op omdat ze het spannend vind is dan wel te overzien.

Hier zal ik even op reageren. :)

Je hóeft je merrie met veulen aan de voet natuurlijk niet direct te laten dekken, hè. :)
Sterker nog, het oppakken van training heeft nauwelijks zin na afspenen, als ze dan alweer een paar maanden drachtig is. :)
Uiteraard is dit wel afhankelijk van type training en niveau.

Je geeft aan dat je merrie alle tijd van de wereld krijgt, behalve...... Dus krijgt ze níet alle tijd van de wereld.

Ik keur jouw werkwijze niet af. Ik weet dat het 'normaal' is. Ik zal het echter nooit zelf zo doen. :)


gekvanfleur schreef:
JoyCiej007 schreef:


Ik vind dat wat je hier zegt, echt behoorlijk grensoverschrijdend...

Dat er uiteenlopende meningen zijn over kluisteren, a la.
Wordt soms ook gedaan ter bescherming vd hengst; als hengstenhouder wordt je ook niet blij als die flink getrapt wordt...

En dat je een vergelijking trekt met verkrachting, tsja gaat ook behoorlijk ver...

Want inderdaad; insemineren via ki dan? Wordt ze toch ook bevrucht? Niet door een hengst in directe zin, maar door een mensenhand met een rietje...
En opvoelen en scannen dan?

Verkrachting is een menselijke term; een mens weet wat er gebeurd en kan weten en voelen en zelfs duidelijk aangeven dit niet te willen.

Je laatste zin vind ik echt.... sorry, walgelijk en respectloos naar slachtoffers van seksueel geweld en misbruik.
Een dier met een mens vergelijken wordt helaas vaker gedaan, maar op dit vlak...
Hoe kun je....

Ik snap soms ook echt niets van paardenmensen.

Sporen mag niet, beestje heeft ook gevoel. Zweep idem.
Een paard 23 uur per dag in stal is zielig, want dat is tegen de natuur en zonder maatje ook.
Maar een paard dat duidelijk aangeeft niet gedekt te willen worden zijn benen vastbinden om toch door te zetten verkrachting noemen is opeens vermenselijking????

Als na een paar nieuwsberichten blijkt dat er ergens een mens zijn geslacht in een paard stopt is de wereld te klein, maar een paard tegen de zin vastbinden en laten dekken..nee hoor. Als je het maar rustig doet.. :n

_/-\o_ Met al mijn respect en oprechte medeleven naar slachtoffers van verkrachting, maar ik sluit me wél aan bij Gekvanfleur.

Een deel van de paardenmensen is hypocriet.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:58

MariekeTV schreef:
En ik vind het erg dat jij het dier geen rechten gunt!
Dus als een merrie aangeeft het niet te willen, mag het wel gewoon.... want ze kan toch niet praten?


Dat heb je mij absoluut niet horen zeggen! Ik ben net zo goed niet zomaar een voorstander van kluisteren.

Het ging mij om een bepaalde zin.
Menselijke slachtoffers van seksueel geweld en misbruik KUN je gewoon niet vergelijken met een meerie die gedekt wordt.
DAAR gaat het mij om.
En ja, DAT vind ik erg.