WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:05

Het enige waar ik extra op zou letten is of hij opvallend veel kale plekken/schuurplekken heeft. Ik las hier iemand die hypothese maken dat een gevoelige huid logisch zou zijn bij dragers. Ik heb daar nog geen daadwerkelijke verbanden mee gezien (ik heb er gewoon nog geen dragers over gehoord, positief of negatief). Het is wel een typische warmbloedenkwaal om snel kale plekken te krijgen van halsters/hoofdstellen/singels. Of dat een probleem voor je is kan je alleen zelf bepalen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:39

Mizora schreef:
Het enige waar ik extra op zou letten is of hij opvallend veel kale plekken/schuurplekken heeft. Ik las hier iemand die hypothese maken dat een gevoelige huid logisch zou zijn bij dragers. Ik heb daar nog geen daadwerkelijke verbanden mee gezien (ik heb er gewoon nog geen dragers over gehoord, positief of negatief). Het is wel een typische warmbloedenkwaal om snel kale plekken te krijgen van halsters/hoofdstellen/singels. Of dat een probleem voor je is kan je alleen zelf bepalen.


Mijn half Arabier heeft dit ook nu.. een iets te grof halster op en bingo!

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:22

Mijn drager merrie heeft totaal geen kale plekken. Kan alles opdoen op opleggen.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:34

Onze Apache zoon heeft een waanzinnig korte zomervacht, alsof hij geschoren is, maar nooit kale plekken.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 18:42

Mizora schreef:
Het enige waar ik extra op zou letten is of hij opvallend veel kale plekken/schuurplekken heeft. Ik las hier iemand die hypothese maken dat een gevoelige huid logisch zou zijn bij dragers. Ik heb daar nog geen daadwerkelijke verbanden mee gezien (ik heb er gewoon nog geen dragers over gehoord, positief of negatief). Het is wel een typische warmbloedenkwaal om snel kale plekken te krijgen van halsters/hoofdstellen/singels. Of dat een probleem voor je is kan je alleen zelf bepalen.


Deze hypothese werd voort gebracht omdat WFFS genetisch heel erg verwant 'zou kunnen zijn' aan andere huidaandoeningen. Maar !! dit is nergens, noppes, bewezen en waar de andere aandoening wel levend veulens/paarden geeft in heteroz. of homoz. vorm, is dit zeker niet het geval bij WFFS.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 18:44

yvonnepuntnl schreef:
Romeo2007 schreef:
Is er iemand die mij duidelijkheid kan geven?
Ik heb een veulen op het oog waarbij de vader drager is. Het gaat om een hengstveulen waar ik niet mee ga fokken. Hij oogt gezond en sterk.
Kan hem voor een goede prijs kopen.
Is er nog iets wat belemmerend zou kunnen zijn?
Nee, geen enkel probleem.
Zou hem wel even klinisch laten keuren door je dierenarts.
Die kijkt dan even naar gebit, hart, longen, beenwerk (beweging) en of hij 2 ballen heeft.


Veulens wisselen nogal van gebit … alleen controle op overbijt is nodig.

En balletjes zijn vaak niet aanwezig bij hengstenveulens, of nauwelijks te vinden of voelen. En aangezien het niet als een dekhengst wordt doorgehouden heeft zijn hangsel, wel of niet aanwezig, weinig belang.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 19:07

Blijkbaar is er een 'carrier' van Wolkenstein II uit een NN-getest merrie.

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:22

En deze foutjes komen allemaal uit de oude DNA-testen die al aanwezig waren ??

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 19:39

Welke foutjes bedoel je?

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:45

Net als van die andere hengst waar ook de eerste/eerdere test false-negative bleek te zijn. (Galand ??)
edit: apache.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 19:51

De zg 'fout' bij Apache zou 'menselijk fout' zijn geweest. :(:)
Andere 'samples' in diezelfde test-batch bij Apache zijn zouden ook op nieuw getest zijn en de eerdere resultaten blijven gehandhaaft.

Bij Donnerhall en Wokenstein II ... getested directe nakomelingen zijn dragers uit getested NN moeders. Dit zou 1+1=2 redenering geven.
(Trouwens test van Donnerhall nakomeling is herhaald bij andere Labo (Animal Genetics en UCL Davis) en beide resultaten hetzelfde)

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:16

Peterina schreef:
Mizora schreef:
Het enige waar ik extra op zou letten is of hij opvallend veel kale plekken/schuurplekken heeft. Ik las hier iemand die hypothese maken dat een gevoelige huid logisch zou zijn bij dragers. Ik heb daar nog geen daadwerkelijke verbanden mee gezien (ik heb er gewoon nog geen dragers over gehoord, positief of negatief). Het is wel een typische warmbloedenkwaal om snel kale plekken te krijgen van halsters/hoofdstellen/singels. Of dat een probleem voor je is kan je alleen zelf bepalen.


Deze hypothese werd voort gebracht omdat WFFS genetisch heel erg verwant 'zou kunnen zijn' aan andere huidaandoeningen. Maar !! dit is nergens, noppes, bewezen en waar de andere aandoening wel levend veulens/paarden geeft in heteroz. of homoz. vorm, is dit zeker niet het geval bij WFFS.

Correctie, er is tot nu toe niks opgevallen dat met WFFSdragerschap in verband gebracht is. Hopelijk is het er inderdaad niet, maar is er onderzoek naar gedaan? Volgens mij niet en er komt nu pas meer inzicht omdat er grootschalig getest wordt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

yvonnepuntnl

Berichten: 4477
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:47

Peterina schreef:
yvonnepuntnl schreef:
Nee, geen enkel probleem.
Zou hem wel even klinisch laten keuren door je dierenarts.
Die kijkt dan even naar gebit, hart, longen, beenwerk (beweging) en of hij 2 ballen heeft.


Veulens wisselen nogal van gebit … alleen controle op overbijt is nodig.

En balletjes zijn vaak niet aanwezig bij hengstenveulens, of nauwelijks te vinden of voelen. En aangezien het niet als een dekhengst wordt doorgehouden heeft zijn hangsel, wel of niet aanwezig, weinig belang.

Veulens wisselen nog niet, maar inderdaad even laten kijken naar overbeet.

Testikels wordt altijd op gecontroleerd en zijn bij veulens van 4/5 maanden ook prima te voelen.
Als je ze niet voelt, is er kans op een klophengst en dat is juist van belang als je hem niet als dekhengst wilt gebruiken, maar als ruin door t leven wil laten gaan 8-)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 19:17

Blijkbaar is er een nakomeling van Balou du Rouet als drager getest uit een NN (niet-drager) merrie. Dit betekend dat Balou du Rouet drager is.


petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:38

Heb het ook gelezen. Ik ben echt benieuwd of PS tegen volgend dekseizoen zijn hengsten gaat laten testen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 11:09


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 19:59

Uit DNA testen blijkt dat er twee carriers zijn van Damon Hill uit een negatief N/N getest moeder.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:38

Even wat anders:

Ik maak mij momenteel veel meer zorgen om de verschillende PSSM-genen die ook flink verspreid blijken te zijn in de warmbloeden dan om deze recessieve aandoening. De stamboeken zouden er goed aan doen hier ook onderzoek naar te gaan doen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 21:29

Coloured schreef:
Even wat anders:

Ik maak mij momenteel veel meer zorgen om de verschillende PSSM-genen die ook flink verspreid blijken te zijn in de warmbloeden dan om deze recessieve aandoening. De stamboeken zouden er goed aan doen hier ook onderzoek naar te gaan doen.


Is een heel andere onderwerp.
polysaccharide storage myopathy (PSSM)
Er wordt internationaal al veel onderzoek gedaan, maar hoofdzakelijk richting AQHA, APHA, en Appys waar het meest prevalent is.
Het komt wel voor bij Warmbloeden, en er is zelfs Bij Animal Genetics een DNA test, gecombineerd met WFFS test.
Er zijn tot nu toe twee types PSSM-1 en PSSM-2 identificeert.
Goede artikel over de laatste studies: https://ker.com/equinews/update-pssm-horses/

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:35

Er zijn veel meer types bekend inmiddels en bij volbloeden is het ook helemaal niet zo vreselijk zeldzaam. Echter maak ik me bij de warmbloed hengsten daar minder zorgen over aangezien die op jonge leeftijd flink aan de bak moeten, volgegoten worden met krachtvoer en veel op stal staan.
Een hengst met PSSM komt daarmee niet zeer waarschijnlijk door een verrichtingsonderzoek.

Jet

Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:58

Laatst bijgewerkt door Jet op 05-09-18 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:00

Sizzle schreef:
Er zijn veel meer types bekend inmiddels en bij volbloeden is het ook helemaal niet zo vreselijk zeldzaam. Echter maak ik me bij de warmbloed hengsten daar minder zorgen over aangezien die op jonge leeftijd flink aan de bak moeten, volgegoten worden met krachtvoer en veel op stal staan.
Een hengst met PSSM komt daarmee niet zeer waarschijnlijk door een verrichtingsonderzoek.


In het topic wat hierover gaat, wordt gesproken over een KWPN tuigpaardmerrie die onder andere P2/P2 terugkwam van de test. Vader is "gewoon" een goedgekeurde KWPN tuigpaardhengst. Reken maar dat die ook flink aan de bak gaan op jonge leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 05-09-18 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:02

PSSM1 komt nauwelijks voor bij (europese) warmbloeden zover ik weet. De PSSM2-varianten wel en in tegenstelling tot PSSM1 zijn deze niet gevoelig(er dan vrije dieren) voor suiker, maar hebben ze een sterk verhoogde eiwitbehoefte. Of dit komt door verminder eiwitopname of door verhoogde eiwitafbraak is nog niet zeker (de laatste keer dat ik ging zoeken), ik verwacht zelf een verhoogde eiwitafbraak overigens (dan zit er veel ammoniak in de urine terwijl er anders veel eiwit/aminozuren in de mest zit).

De varianten die bij warmbloeden voor lijken te komen zijn P2, P3, P4 en Px. Ik heb een merrie gehad die P2 en P4 verdacht was (engels volbloed x kwpn, moeder was EV en had dezelfde problemen), ze had er serieus last van en haar urine stonk altijd vreselijk, terwijl ze enkel al via haar pulpmengsel al 20-30L water binnen kreeg dagelijks en ze er daarnaast ook nog naast dronk.

Het verrichtingsonderzoek is dus helemaal niet per se een probleem. Ze doen het waarschijnlijk zelfs beter op een hoog energie-hoog eiwit-rantsoen dan op een gematigd rantsoen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

janouk
Blogger

Berichten: 17849
Geregistreerd: 18-04-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:17

Bij pssm 2 komen de eerste symptomen vaak pas in het 8e levensjaar naar voren, begrijp ik

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:23

Coloured schreef:
Sizzle schreef:
Er zijn veel meer types bekend inmiddels en bij volbloeden is het ook helemaal niet zo vreselijk zeldzaam. Echter maak ik me bij de warmbloed hengsten daar minder zorgen over aangezien die op jonge leeftijd flink aan de bak moeten, volgegoten worden met krachtvoer en veel op stal staan.
Een hengst met PSSM komt daarmee niet zeer waarschijnlijk door een verrichtingsonderzoek.


In het topic wat hierover gaat, wordt gesproken over een KWPN tuigpaardmerrie die onder andere P2/P2 terugkwam van de test. Vader is "gewoon" een goedgekeurde KWPN tuigpaardhengst. Reken maar dat die ook flink aan de bak gaan op jonge leeftijd.


Dat is waar, daar had ik even niet aan gedacht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: miszblueeyes, Naat3, puppy1128, Ubermetrics en 93 bezoekers