WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:13


KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:36

Wat een treurigheid.. -O-
Hengtenhouders die niet bekend maken of hun hengsten drager zijn of niet,snijden zich mi juist in de vingers,er zullen heel wat merriehouders zijn die de gok niet wagen,en dus kiezen voor een hengst waarvan wel bekend is dat het geen drager is.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:06

-Voorlopig werken stamboeken en hengstenhouders zelf in de hand dat WFFS gezien wordt als iets dat moet worden gemeden als een ziekte. Ik ken fokkers die niet van hun WFFS-veulen afkomen omdat onwetenden denken dat ze een veulen met cholera in huis halen.-

Dit gevoel heb ik ook. Ik heb een hengstveulen waarvan de vader een drager is, de moeder heb ik laten testen en die is geen dragen. De kans dat het veulen dus drager is, is 25%

Zelf zie ik de noodzaak niet om een hengstveulen die ik wil verkopen als rijdier en die in mijn ogen geen potentiële kandidaat is om denkhengst te worden te laten testen.
Ik heb 2 belangstellende gehad waarvan er 1 persé wilde weten of ik het veulen getest had.
Op de vraag of er de intentie was om hem in de toekomst in te willen zetten voor de fokkerij kreeg ik geen antwoord, alleen een wedervraag: dus je hebt hem niet laten testen!
En een kijker die er ook gelijk over begon, en als je het uitlegt dan kijken ze of ze water zien branden.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:12

zwanepol schreef:
-Voorlopig werken stamboeken en hengstenhouders zelf in de hand dat WFFS gezien wordt als iets dat moet worden gemeden als een ziekte. Ik ken fokkers die niet van hun WFFS-veulen afkomen omdat onwetenden denken dat ze een veulen met cholera in huis halen.-

Dit gevoel heb ik ook. Ik heb een hengstveulen waarvan de vader een drager is, de moeder heb ik laten testen en die is geen dragen. De kans dat het veulen dus drager is, is 25%

Zelf zie ik de noodzaak niet om een hengstveulen die ik wil verkopen als rijdier en die in mijn ogen geen potentiële kandidaat is om denkhengst te worden te laten testen.
Ik heb 2 belangstellende gehad waarvan er 1 persé wilde weten of ik het veulen getest had.
Op de vraag of er de intentie was om hem in de toekomst in te willen zetten voor de fokkerij kreeg ik geen antwoord, alleen een wedervraag: dus je hebt hem niet laten testen!
En een kijker die er ook gelijk over begon, en als je het uitlegt dan kijken ze of ze water zien branden.

De kans dat je veulen drager is, is 50% . Stukje hoger dan 25%. Maakt inderdaad niet uit als toekomstige ruin, maar zorg wel dat je het 'risico' dan met juiste getallen onderbouwd.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:16

mooney schreef:
De kans dat je veulen drager is, is 50% . Stukje hoger dan 25%. Maakt inderdaad niet uit als toekomstige ruin, maar zorg wel dat je het 'risico' dan met juiste getallen onderbouwd.


Je hebt gelijk, maar dan inderdaad nog niet iets om je zorgen over te maken

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:28

zwanepol schreef:
-Voorlopig werken stamboeken en hengstenhouders zelf in de hand dat WFFS gezien wordt als iets dat moet worden gemeden als een ziekte. Ik ken fokkers die niet van hun WFFS-veulen afkomen omdat onwetenden denken dat ze een veulen met cholera in huis halen.-

Dit gevoel heb ik ook. Ik heb een hengstveulen waarvan de vader een drager is, de moeder heb ik laten testen en die is geen dragen. De kans dat het veulen dus drager is, is 25%

Zelf zie ik de noodzaak niet om een hengstveulen die ik wil verkopen als rijdier en die in mijn ogen geen potentiële kandidaat is om denkhengst te worden te laten testen.
Ik heb 2 belangstellende gehad waarvan er 1 persé wilde weten of ik het veulen getest had.
Op de vraag of er de intentie was om hem in de toekomst in te willen zetten voor de fokkerij kreeg ik geen antwoord, alleen een wedervraag: dus je hebt hem niet laten testen!
En een kijker die er ook gelijk over begon, en als je het uitlegt dan kijken ze of ze water zien branden.


Jij begint met om de vraag heen te draaien door deze met een wedervraag te beantwoorden. Dus eigenlijk doe je gewoon mee aan het geheimzinnig doen.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:56

Janine1990 schreef:
Jij begint met om de vraag heen te draaien door deze met een wedervraag te beantwoorden. Dus eigenlijk doe je gewoon mee aan het geheimzinnig doen.


Zo geheimzinnig heb ik niet gedaan hoor :') netjes geantwoord, en (nu ik mijn antwoord terug lees) als afsluiter neergezet dat testen alleen meerwaarde heeft wanneer er de intensie zou zijn om hem voor de dekkerij in te willen zetten.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:56

Zo duur is een test ook niet..maar ik snap je punt wel zwanepol. Er word een big deal gemaakt van iets wat helemaal niet uitmaakt bij een (toekomstige) ruin...en direct is de waardebepaling minder.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:13

Elisa2 schreef:
Zo duur is een test ook niet..maar ik snap je punt wel zwanepol. Er word een big deal gemaakt van iets wat helemaal niet uitmaakt bij een (toekomstige) ruin...en direct is de waardebepaling minder.


Dat is mijn punt dus ook, aansluitend op dat stuk uit horses.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 16:07

Eens met de artikel.

Helaas zien velen … die nb niet de moeite hebben gedaan om zich goed te laten informeren … het als een 'defect', terwijl dit niet het geval is en geen invloed heeft op desbetreffende veulen/paard.

Ik denk ook omdat een paar 'grote' mannen (PS en Spr.) niet testen EN wat nog erger is, door geven aan hun fokkers !!, dat er geen reden is om te testen en dat het allemaal een 'americaanse' hysterie is !! Dit blijft toch een onzeker gevoel geven aan kopers, en bepaalde fokkers.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:42

Peterina schreef:
Eens met de artikel.

Helaas zien velen … die nb niet de moeite hebben gedaan om zich goed te laten informeren … het als een 'defect', terwijl dit niet het geval is en geen invloed heeft op desbetreffende veulen/paard.

Ik denk ook omdat een paar 'grote' mannen (PS en Spr.) niet testen EN wat nog erger is, door geven aan hun fokkers !!, dat er geen reden is om te testen en dat het allemaal een 'americaanse' hysterie is !! Dit blijft toch een onzeker gevoel geven aan kopers, en bepaalde fokkers.


Is er bekend of in Europa inmiddels ook (wetenschappelijk) onderzoek gedaan wordt naar wffs? En dan niet alleen naar erfelijkheid, maar ook naar de ‘verschijnselen’?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 17:14

De zg 'verschijnselen' verschijnen niet omdat je in 99.9% van drachtigheid geen levend veulen krijgt. In het geval van levend veulen met WFFS is er helaas geen toekomst. Dus in dat verband kunnen er geen onderzoeken gedaan worden op paarden ouder dan een paar dagen.

Sinds de gen in 2012 'ontdekt' is, zijn er verschillende wetenschappelijk onderzoeken gedaan zij het in USA en DL.

Er is genoeg informatie te vinden over deze onderzoeken. Ook goede referentie punt waar up-to-date info wordt gegeven (mede door de ontdekker van het gen!) is op het FB pagina.

Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:17

Verschijnselen bij drager dan natuurlijk niet bij lijders

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 19:08

[***] schreef:
Verschijnselen bij drager dan natuurlijk niet bij lijders


Precies!

Ik heb nog niets gelezen over onderzoek naar de verschijnselen bij dragers. Terwijl toch een duidelijk verband is tussen de hengsten die drager zijn: precies die hengsten met bovengemiddelde bewegingskwaliteit en losgelatenheid/schwung zijn drager. Lijkt me dus niet een gen om zomaar volledig te verbannen en eerst eens goed te onderzoeken wat precies de verschijnselen zijn bij dragers. Dat vind ik persoonlijk ook veel interessanter dan de onderzoeken die al gedaan zijn. Die hebben bovendien de typische Amerikaanse inslag van de wetenschap. Niets mis mee, maar het vraagt mijns inziens om meer diepgang.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:07

Aimee schreef:
[***] schreef:
Verschijnselen bij drager dan natuurlijk niet bij lijders


Precies!

Ik heb nog niets gelezen over onderzoek naar de verschijnselen bij dragers. Terwijl toch een duidelijk verband is tussen de hengsten die drager zijn: precies die hengsten met bovengemiddelde bewegingskwaliteit en losgelatenheid/schwung zijn drager. Lijkt me dus niet een gen om zomaar volledig te verbannen en eerst eens goed te onderzoeken wat precies de verschijnselen zijn bij dragers. Dat vind ik persoonlijk ook veel interessanter dan de onderzoeken die al gedaan zijn. Die hebben bovendien de typische Amerikaanse inslag van de wetenschap. Niets mis mee, maar het vraagt mijns inziens om meer diepgang.

Je durft nogal wat te beweren met de stelling dat de dragers de betere bewegers zijn. Ik wil niet op alle hengsten ingaan maar ik kan er wel een aantal noemen die zeker geen bovengemiddelde bewegingskwaliteit hebben.
En ik kan een hele rits hengsten opnoemen die géén drager zijn maar wel heel goed kunnen bewegen. Gelukkig wel. Dus ik kan heel goed zonder dragers. Ik ga ze vrijwel zeker niet gebruiken, is nergens voor nodig.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:31

misterA schreef:
Je durft nogal wat te beweren met de stelling dat de dragers de betere bewegers zijn. Ik wil niet op alle hengsten ingaan maar ik kan er wel een aantal noemen die zeker geen bovengemiddelde bewegingskwaliteit hebben.
En ik kan een hele rits hengsten opnoemen die géén drager zijn maar wel heel goed kunnen bewegen. Gelukkig wel. Dus ik kan heel goed zonder dragers. Ik ga ze vrijwel zeker niet gebruiken, is nergens voor nodig.


Nee MisterA, ik beweer niks. Ik stel een hypothese voor een wetenschappelijk onderzoek voor, dat is iets heel anders.
Bovendien draai je het nu om: ik schreef niet dat niet-dragers niet goed kunnen bewegen.

Maar even uit m’n hoofd een simpel lijstje:
Everdale, Total U.S., Springbank II, Jovian, Apache, Guardian, Donnerhall, Habanna, Indian Rock.
Dat zijn toch echt hengsten die zich beduidend onderscheiden op bewegingskwaliteit.
Maar het is inderdaad interessanter om op andere eigenschappen te selecteren.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:43

Misschien is er ook wel een verband tussen WFFS en luchtzuigen? Of rot karakters, of juist fijne karakters? Zolang er met paarden niet wordt gefokt heeft het weinig zin om te weten of ze drager zijn, anders dan om verwante paarden op te sporen waarvan je de status wel wilt weten. Als een hengstenhouder bijv. niet wil testen dan kan je een 10 tal nakomelingen testen en dan weet je het ook vrijwel zeker. Waar ik me wel zorgen over maak is toch het gemak waarmee hier het probleem wordt afgedaan. Mijn stelling is duidelijk. Keur als stamboek geen dragers meer goed voor de fokkerij. Nu kan het nog heel makkelijk onder controle blijven. En ja, er komen vast nog meer genetische defecten aan het licht. En inteelt is wél een probleem. Juist daarom afrekenen met deze defecten. Nu het nog kan.

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:42

misterA schreef:
Misschien is er ook wel een verband tussen WFFS en luchtzuigen? Of rot karakters, of juist fijne karakters? Zolang er met paarden niet wordt gefokt heeft het weinig zin om te weten of ze drager zijn, anders dan om verwante paarden op te sporen waarvan je de status wel wilt weten. Als een hengstenhouder bijv. niet wil testen dan kan je een 10 tal nakomelingen testen en dan weet je het ook vrijwel zeker. Waar ik me wel zorgen over maak is toch het gemak waarmee hier het probleem wordt afgedaan. Mijn stelling is duidelijk. Keur als stamboek geen dragers meer goed voor de fokkerij. Nu kan het nog heel makkelijk onder controle blijven. En ja, er komen vast nog meer genetische defecten aan het licht. En inteelt is wél een probleem. Juist daarom afrekenen met deze defecten. Nu het nog kan.


Hier sta ik helemaal achter!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:59

Ik weet niet of het klopt, maar ik las net op FB via de WFFS Awareness Group dat het Hannoveraner Stamboek heeft bepaald dat de reeds goedgekeurde hengsten niet hoeven getest, maar alleen toekomstig nieuwe dekhengsten?

Citaat:
German hanoverian breeding society has published their policy towards wffs. as we already feared they are doing the stallion owner friendly approach:
stallions aready licensed do not need to be tested, only stallions presented for licensing in the future.
there will be three kinds of category in the stallion book: not tested, tested n/n, tested n/wffs.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:17

Met andere woorden ze laten het aan de hengstenhouder zelf over of hij test of niet wat betreft de reeds gekeurde hengsten. De meesten zullen dus niet testen. :(

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 17:05

Het is dus aan een verantwoordelijk merriehouder te weten wat zijn merrie's status is, om de hengstenhouder naar de status van de hengst te vragen en als die weigert die info te geven, of niet weet wat de status is (= niet getest), om die hengstenhouder EN hengst links te laten liggen.
Dan krijgen ze wel, hopelijk op den duur, het door dat openheid en testen financieel voordeliger is. :(:)

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:07

petraaken schreef:
Met andere woorden ze laten het aan de hengstenhouder zelf over of hij test of niet wat betreft de reeds gekeurde hengsten. De meesten zullen dus niet testen. :(


Ik denk wel dat ze testen, maar niet dat ze de uitslag bekend maken op het moment dat het niet goed is voor de portemonnee.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 17:18

Volgens de info ter handen … zouden er 3 'boeken' van ggk hengsten komen:
- getest en vrij,
- getest en drager,
- onbekend/niet-getest.

Alle jonge hengsten in Duitsland die zich aanbieden voor HK moeten getest worden (wordt trouwens Wet).
Ouder hengsten, of hengsten die al GGK zijn, hoeven niet getest te worden, en testen (en bekendmaking) wordt aan de Hengstenhouder overgelaten.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 21:23

Test labo: Laboklin Duitsland heeft test cijfers gegeven t/m eind september:

Zijn wel resultaten van testen die zij hebben gedaan (Europees dus):
Warmbloeden = 15%
Daten aus unserem Labor spiegeln die Bedeutung von WFFS für den Züchter wider – 14,7 % der bei uns seit Anfang des Jahres 2018 eingegangenen Proben wurden als WFFS-Träger identifiziert.

In US heeft UCL Davis resultaten gegeven:
Engels volbloed = 4%
Knabstupper = 7%
Mutation für WFFS auch beim englischen Vollblut und beim Knabstrupper vor. Die UC Davis (USA) gibt für diese Rassen eine Trägerfrequenz von 4 bzw. 7 Prozent an.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:03

Furstenlook ook drager, zonde