WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:36

petraaken schreef:
Wat een onzin zeg. Het NRPS doet niet zo moeilijk. Die aanvaarden het labo verslag van Van Haeringen gewoon. Zels al doe je het zelf. Raden ze ons fokkers trouwens ook aan. Gisteren dan ook het verslag van het labo doorgestuurd naar het NRPS.

Enorm fraudegevoelig en absoluut geen onzin, vind ik.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:14

Dat kan met een dierenarts net zo goed. Dat ze het bij veulens doen wil ik nog begrijpen maar niet de merriestapel van nu. Iedereen doet zijn best om zijn merries zo snel mogelijk te testen en dan doen ze dit. Inderdaad zal weer een reden zijn om extra kosten te rekenen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:23

KWPN verdiend daar helemaal niets aan, vind het juist goed... Voor hengsten sowieso, voor de merries eigenlijk ook als je het geregistreerd wilt hebben. Doe je het voor je zelf, is registratie niet nodig en (hopelijk) ga je jezelf ook niet voor de gek houden.

Alleen maar heel erg goed dat het KWPN het dus zo doet, dit is extreem fraude gevoelig.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:00

Ben ik toch even blij dat ik afgelopen week de DA haren heb laten afnemen van mijn Everdale merrie. Wou eerst zelf laten testen maar iets in mij zei al dat je zoiets wel zou kunnen verwachten.
Hadden ze ook al direct kenbaar kunnen maken maargoed.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:58

Wat een flauwekul! Extreem fraudegevoelig, hoezo? Wat schiet je er mee op om een sample in te sturen dat niet van je eigen dier is? Dan moet je al weten dat het een drager is en hoe weet je dat dan? Dan moeten er sterke aanwijzingen voor zijn. Elke vorm van fraude met een WFFS-test is alleen bedoeld om iemand om de tuin te leiden, jezelf niet. Dus dat is voor een koper aanleiding om een giga-claim in te dienen. Wie wil dat risico nu lopen? Volgens mij mankeer je dan wel wat in je bovenkamer. Dus ik snap niet dat de dieren die getest zijn zonder verklaring dat weer opnieuw mogen doen. Regel dan als stamboek wat anders als je het zeker wil weten, zeker omdat het stamboek er in eerdere berichtgeveing op heeft aangedrongen om je merrie te testen en dan nu ineens met een aangepast protocol komen? Nou, dat is echt super stom.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:10

Dan ken je de paarden handel niet... :+

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:00

Nou inderdaad. Vooral nu dit een hype is is een wffs vrije merrie beter te verkopen dan een niet vrije. Dus laat je je merrie testen: drager? test je der toch gewoon opnieuw en dan is ze opeens geen drager

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:08

Quir schreef:
Dan ken je de paarden handel niet... :+

Juist!

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:43

Ik had het wel netjes gevonden als ze het protocol vanaf maandag in zouden laten gaan en de dieren die eerder getest zijn wel zo zouden opnemen. Op de testresultaten staat vast een datum van testen en hopelijk ook een datum van ontvangen (maar dat weet ik niet zeker). Dan kan er nu er duidelijkheid is meer getuige getest worden.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:47

Quir schreef:
Dan ken je de paarden handel niet... :+


Nee, gelukkig niet. Dat zal het zijn. :+ Ik ben zelf eerlijk en verwacht het ook van een ander.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:58

Bucephalus schreef:
Quir schreef:
Dan ken je de paarden handel niet... :+


Nee, gelukkig niet. Dat zal het zijn. :+ Ik ben zelf eerlijk en verwacht het ook van een ander.


Helaas is het gros van de mensen in de paarden wereld/handel dat niet, zeker niet bij de paarden in de 6 en meer cijfers (en dat zijn veel paarden ;) ). Mensen zijn echt tot bizar veel in staat als het om geld gaat. Helaas spreek ik uit ervaring, want man wat kan het een vies wereldje zijn als het om geld gaat...

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:29

Bucephalus schreef:
Quir schreef:
Dan ken je de paarden handel niet... :+


Nee, gelukkig niet. Dat zal het zijn. :+ Ik ben zelf eerlijk en verwacht het ook van een ander.

Zo denk ik er ook over. Al dat suggestieve geklets (sorry :+ ). Wij kopen/verkopen al jaren paarden, doen dat eerlijk en ik heb vrijwel geen slechte ervaringen.
Natuurlijk zie ik wat er óók gebeurt. Daar wil ik niks mee te maken hebben. Daar gaan ze ook echt niet testen met andere haren, zelf een testuitslag fabriceren is toch veel goedkoper :-)? Voor zover er al belangstelling is voor WFFS - denk van niet...

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:33

Dan heb je dat toch echt heel fout gedacht. Zeker wat naar usa gaat...

Edit: ik heb t trouwens dus ook echt niet over paarden tot ongeveer de 75.000/100.000€

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:13

Hmm mijn ervaring is juist hoe duurder de paarden hoe meer er aan mag mankeren :') in het normale segment krijg je een luchtzuiger niet verkocht of met chipjes en boven de 6 nullen maakt dat ineens allemaal een stuk minder uit als die maar kan lopen :P maargoed dat offtopic misschien

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:23

Jester_ schreef:
Hmm mijn ervaring is juist hoe duurder de paarden hoe meer er aan mag mankeren :') in het normale segment krijg je een luchtzuiger niet verkocht of met chipjes en boven de 6 nullen maakt dat ineens allemaal een stuk minder uit als die maar kan lopen :P maargoed dat offtopic misschien


Njaan klopt deels inderdaad, maar het maakt wel veel verschil waarheen ze verkocht worden en ook voor welk geld, vanaf 3 ton moet het toch allemaal wel kloppen. Jong paard moet/mag ook minder "afwijkingen" hebben dan een ouder/gp paard.

Maar in de echt lage prijsklasse moet inderdaad ook alles perfect zijn (liefst een compleet gezond, minimaal Z paard voor max 10/15k := ).

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:54

Ik vind 10 tot 15 echt geen lage prijsklasse, 3 ton en meer is gewoon een hoop gebakken lucht en niks meer. Grote kans dat je er nog een onopgemerkt defect bij krijgt.. Mooi als je het ervoor krijgt, hoor, maar ik sta liever met beide benen op de grond. Ik heb de afgelopen jaren zoveel paarden voorbij zien komen voor een hoop geld, waar je uiteindelijk niks meer van hoort of alleen een hoop oliebol, rechtszaken en gedoe.. Laat maar..

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:22

Ik vind 10-15 ook een smak geld maar wel de huidige markt. Een gezond braaf jong Z paard koop je niet meer voor 10

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:01

Hier gaan pasgeboren veulens voor $10k-$15k :=

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:57

Daarom kopen al die amerikanen hier de paarden weg haha

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:28

Hm wbt fraude gevoelig, lijkt me dat een serieuze fokker toch wel zelf test nog als ie een fokmerrie aanschaft wbt wffs, ookal zit er een certificaat bij. Bepaalde bloedlijnen zijn natuurlijk verdacht en als een fokker dat een beetje volgt dan denk ik ook wel dat hij/zij weet welke afstamming risico loopt.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:05

Zuidenwind v OOSeven x Jazz is N/N. Radisson VDL v Indorado x Nimmerdor is N/N, I'm Very Special v I'm Special de Muze, x Guidam is N/N, Harlem D v Vivaldi x Donnerhall is N/N, Ike v Zavall VDL x Carthino Z is N/N, Gisborne VDL v. Zirocco Blue VDL x Goodtimes is N/N.

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:47

mijn merrie is ook vrij van wffs.
had ik niet verwacht met 2 x roemer in haar bloedlijn.

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:50

Zojuist mail gehad van het kwpn dat testresultaten die bekend waren voordat het WFFS protocol in ging( dus voor 22-6) gewoon geaccepteerd worden en vermeld in de database

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:03

Bij mij is er haar getrokken voor WFFS door de chipper van het KWPN, ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de resultaten bekend zijn.

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:32

Zojuist een vreemd mailtje van het kwpn ontvangen.... Ik had gevraagd of de nakomelingen uit een WFFS vrije vader en WFFS vrije moeder ook direct als WFFS vrij geregistreerd werden in de database.
Ik kreeg het volgende antwoord:

Citaat:
Een veulen uit een vader en moeder dat WFFS vrij is zal niet automatisch ook WFFS vrij zijn.

Hierom wordt een veulen niet in de database gezet als WFFS vrij als er geen onderzoek naar gedaan is.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,


Dat is toch onjuist? Of zit ik verkeerd? Ik dacht dat er altijd 1 van de ouders drager moest zijn om het WFFS gen door te geven aan een nakomeling.

Kan iemand mij misschien opheldering geven?