WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ilse_123

Berichten: 3764
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:02

@petraaken, sorry, ik had niet door dat Total al 2x niet had gepakt, zou aan een hoop dingen kunnen liggen maar zou ook te verklaren zijn als ze inderdaad drager is.

@Quir, wat zit er qua moederlijn achter die merries?

Totilas zou mij verbazen, maar kan natuurlijk altijd zo zijn.

Ik mag niet speculeren, maar als je een beetje statistisch kijkt dan je eigenlijk al best zeker speculeren dat Donnerhal het gen draagt. Benieuwd wanneer daar de uitslag van komt.

Als er daadwerkelijk fouten zijn gemaakt met het testen dan is dat schandalig.


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:14

Ilse_123 schreef:
Totilas zou mij verbazen, maar kan natuurlijk altijd zo zijn.



Er zit Amor in. En als ik naar de overige Nederlandse dragers kijk lijkt het er toch op dat Amor ook drager was.

Al lijkt het inderdaad via Donnerhall nog aannemelijker.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:31

Alle hengsten van v. Uytert zijn negatief getest. Ik neem aan dat Totilas daar ook bij hoort, sowieso een erkende hengst. Metall is ook vrij. Verder vind ik dat in dit topic veel te veel gespeculeerd wordt. Bovendien krijgt het KWPN ervan langs dat ze niks doen. Zijn de uitslagen bekend dan is er weer een boze mede eigenaar. Eigen schuld dat hij niet is geinformeerd door eigen nalatigheid om zich niet als mede eigenaar te registreren. (Slecht verliezer) Wacht toch eens met allerlei meningen en commentaar op meningen. We hebben binnen 2 weken vrijwel alles in beeld en kunnen nu als fokker een bewuste keuze maken. Ik ben er blij mee.

Hindo2
Berichten: 974
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:51

Vanochtend gebeld met het kwpn ivm het testen.
Ik heb twee merries laten testen en deze waren beiden geen drager. Heb gevraagd of de uitslag van deze testen opgestuurd moesten worden tbv opname in de database van het kwpn, Het kwpn adviseerde mij te wachten omdat ze bezig zijn met het opstellen van een protocol voor de testen. Als je zelf test dan is er natuurlijk geen officiële controle of de opgestuurde haren daadwerkelijk van het paard waren.
Ze hopen zsm met een oplossing te komen.

Never change a winning team

cobiie

Berichten: 7298
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:54

Er vanuit gaan dat Totilas vrij zal zijn is ook enigszins speculeren, de hengst is volgens mij nog steeds van Paul Schockemohle en dus zou die niet hoeven te vallen onder de roep dat alle hengsten van Joop van Uytert vrij zijn.
Wanneer je hier zekerheid in wilt hebben kan je het beste contact opnemen met stal van Uytert.

[o]

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:26

misterA schreef:
Alle hengsten van v. Uytert zijn negatief getest. Ik neem aan dat Totilas daar ook bij hoort, sowieso een erkende hengst. Metall is ook vrij. Verder vind ik dat in dit topic veel te veel gespeculeerd wordt. Bovendien krijgt het KWPN ervan langs dat ze niks doen. Zijn de uitslagen bekend dan is er weer een boze mede eigenaar. Eigen schuld dat hij niet is geinformeerd door eigen nalatigheid om zich niet als mede eigenaar te registreren. (Slecht verliezer) Wacht toch eens met allerlei meningen en commentaar op meningen. We hebben binnen 2 weken vrijwel alles in beeld en kunnen nu als fokker een bewuste keuze maken. Ik ben er blij mee.


Daar gaat het dus fout, de KWPN hengsten (en dan de gekeurde, niet de erkende!) zijn getest. Totilas is dus niet getest en onbekend net zoals de rest van de Duitse, niet kwpn gekeurde, hengsten!!

1 van de totilas merries heeft inderdaad donnerhall erachter, Sir Donnerhall om precies te zijn. De andere twee merries niet.

Ik zet overigens niet dat totilas drager is, wél dat ik daar heel benieuwd naar ben. Hier in Zweden worden ze nu ook een beetje wakker, enkele hengstenhouders gaan nu ook testen.

Eef_Bam

Berichten: 4086
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:28

Quir schreef:
misterA schreef:
Alle hengsten van v. Uytert zijn negatief getest. Ik neem aan dat Totilas daar ook bij hoort, sowieso een erkende hengst. Metall is ook vrij. Verder vind ik dat in dit topic veel te veel gespeculeerd wordt. Bovendien krijgt het KWPN ervan langs dat ze niks doen. Zijn de uitslagen bekend dan is er weer een boze mede eigenaar. Eigen schuld dat hij niet is geinformeerd door eigen nalatigheid om zich niet als mede eigenaar te registreren. (Slecht verliezer) Wacht toch eens met allerlei meningen en commentaar op meningen. We hebben binnen 2 weken vrijwel alles in beeld en kunnen nu als fokker een bewuste keuze maken. Ik ben er blij mee.


Daar gaat het dus fout, de KWPN hengsten (en dan de gekeurde, niet de erkende!) zijn getest. Totilas is dus niet getest en onbekend net zoals de rest van de Duitse, niet kwpn gekeurde, hengsten!!

1 van de totilas merries heeft inderdaad donnerhall erachter, Sir Donnerhall om precies te zijn. De andere twee merries niet.

Ik zet overigens niet dat totilas drager is, wél dat ik daar heel benieuwd naar ben. Hier in Zweden worden ze nu ook een beetje wakker, enkele hengstenhouders gaan nu ook testen.


In Zweden gaan ze testen zelfs verplicht maken:
https://www.horses.nl/fokkerij/wffs-zweden-test-alle-hengsten-die-swb-merries-dekken/

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:29

Ik vrees dat duitsland op dat gebied de kop in het zand zal blijven steken. PS zwijgt in alle talen op dat gebied. Zeker als ik af ga op het antwoord dat ik kreeg van het Oldenburger Verband en hoe een ander stamboek reageerde daar op het WFFS verhaal.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:33

Er is nu praktisch alleen getest vanaf de laatste A-jaargang, maar niet wat daarvoor zit. Ik vind 5 jaar toch wel een beperkte periode omdat er oudere hengsten zijn die veel hebben gedekt. In ieder geval heeft iedereen die zijn merrie heeft laten testen wel meer duidelijkheid en het is fijn dat er zo snel is geschakeld door de verschillende partijen!

Het zal nog wel wat denkwerk vergen om te bedenken wat te doen met dragers in dat in goede banen te leiden. Misschien is het splitsen in een sportrichting en een fokboek een optie voor fokmerries en dekhengsten? Het fokboek dan voor vrije hengsten, merries en vrije nakomelingen die er komen stel ik me zo voor en het sportboek voor de geteste niet-vrije dieren. Dan heb je nog voldoende keuze, aangevuld met een scherpere genoomselectie, zoals Kareen Heiniking Schütte het verwoordde.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:37

Duitsland kan doen wat het wil, maar er is geen weldenkende koper meer die voor een zak kopeken gaat investeren in niet-geteste nakomelingen en er is geen slimme merriehouder meer die gaat investeren in niet-geteste hengsten, dus dat lost zich vanzelf op (dat kan even duren want er zijn altijd mensen die zich niet laten informeren of gewoon dom zijn). Daarnaast zijn er voldoende kritische fokkers, die gewoon zelf het sperma kunnen laten testen. Daar doe je niets tegen. Dus struisvogelpolitiek is korte termijn denken en dat wordt vanzelf de nek omgedraaid.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:43

Bucephalus schreef:
Er is nu praktisch alleen getest vanaf de laatste A-jaargang, maar niet wat daarvoor zit. Ik vind 5 jaar toch wel een beperkte periode omdat er oudere hengsten zijn die veel hebben gedekt. In ieder geval heeft iedereen die zijn merrie heeft laten testen wel meer duidelijkheid en het is fijn dat er zo snel is geschakeld door de verschillende partijen!



De hengsten waarvan afgelopen 5 voorgaande jaren veulens zijn geregistreerd zijn getest.

De niet actieve hengsten zullen hun genen niet verspreiden. Maar er is niet vanaf de A jaargang getest.

Jazz is ook getest bijvoorbeeld. En Krack en Rhodium.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:51

misterA schreef:
Alle hengsten van v. Uytert zijn negatief getest. Ik neem aan dat Totilas daar ook bij hoort, sowieso een erkende hengst. Metall is ook vrij. Verder vind ik dat in dit topic veel te veel gespeculeerd wordt. Bovendien krijgt het KWPN ervan langs dat ze niks doen. Zijn de uitslagen bekend dan is er weer een boze mede eigenaar. Eigen schuld dat hij niet is geinformeerd door eigen nalatigheid om zich niet als mede eigenaar te registreren. (Slecht verliezer) Wacht toch eens met allerlei meningen en commentaar op meningen. We hebben binnen 2 weken vrijwel alles in beeld en kunnen nu als fokker een bewuste keuze maken. Ik ben er blij mee.


Mee eens, het gaat nog allemaal best snel en dat is erg fijn en belangrijk midden in het dekseizoen.

Sjef is imo een azijnzeikerd.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:52

Eef_Bam schreef:
Quir schreef:

Daar gaat het dus fout, de KWPN hengsten (en dan de gekeurde, niet de erkende!) zijn getest. Totilas is dus niet getest en onbekend net zoals de rest van de Duitse, niet kwpn gekeurde, hengsten!!

1 van de totilas merries heeft inderdaad donnerhall erachter, Sir Donnerhall om precies te zijn. De andere twee merries niet.

Ik zet overigens niet dat totilas drager is, wél dat ik daar heel benieuwd naar ben. Hier in Zweden worden ze nu ook een beetje wakker, enkele hengstenhouders gaan nu ook testen.


In Zweden gaan ze testen zelfs verplicht maken:
https://www.horses.nl/fokkerij/wffs-zweden-test-alle-hengsten-die-swb-merries-dekken/


Wel pas vanaf dekseizoen 2019.

Echter willen ze niet alleen de hengsten in kaart brengen (gaat ook gebeuren en worden geregistreerd en bekend gemaakt). Maar gaan ook alle veulens die dit jaar geboren worden of al zijn, testen. Deze resultaten worden in de winter bekend gemaakt (wel anoniem).

Als je wilt dekken met een drager, moet je bewijs hebben dat de merrie geen drager is (anders ben je strafbaar).

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:52

Elisa2 schreef:
misterA schreef:
Alle hengsten van v. Uytert zijn negatief getest. Ik neem aan dat Totilas daar ook bij hoort, sowieso een erkende hengst. Metall is ook vrij. Verder vind ik dat in dit topic veel te veel gespeculeerd wordt. Bovendien krijgt het KWPN ervan langs dat ze niks doen. Zijn de uitslagen bekend dan is er weer een boze mede eigenaar. Eigen schuld dat hij niet is geinformeerd door eigen nalatigheid om zich niet als mede eigenaar te registreren. (Slecht verliezer) Wacht toch eens met allerlei meningen en commentaar op meningen. We hebben binnen 2 weken vrijwel alles in beeld en kunnen nu als fokker een bewuste keuze maken. Ik ben er blij mee.


Mee eens, het gaat nog allemaal best snel en dat is erg fijn en belangrijk midden in het dekseizoen.

Sjef is imo een azijnzeikerd.


Mee eens. Als Guardian geen drager was geweest, had je m echt niet gehoord...

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:56

NatasjavE schreef:
De hengsten waarvan afgelopen 5 voorgaande jaren veulens zijn geregistreerd zijn getest.
De niet actieve hengsten zullen hun genen niet verspreiden. Maar er is niet vanaf de A jaargang getest.
Jazz is ook getest bijvoorbeeld. En Krack en Rhodium.

Dat heb ik gelezen, daarom schreef ik ook 'praktisch alle..' De nu niet-actieve hengsten zijn dat wel geweest en hebben gewoon gedekt, maar als je alle fokmerries laat testen, dan weet je in ieder geval het uitgangspunt.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:57

Elisa, wat als blijkt dat er wel fouten zijn gemaakt door overhaast resultaten te willen geven?
Ik hoop van harte dat hij er naast zit, maar ik begrijp zijn punt heel goed.

Ben ook enigszins sceptisch en verrast door het lage aantal dragers binnen de geteste populatie.
Dus ja, ik hoop dat we Sjef een azijnzeikerd kunnen noemen... Zou het beste zijn voor de fokkerij. Maar een gen dat van horen zeggen al 170 jaar rondwaart, zou volgens mij veel meer 'schade' moeten aanrichten.

Umeo
Berichten: 2217
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:01

Ik vind het aantal ook bijzonder laag :j

Hebben Blue Hors,... ook via hetzelfde labo getest?

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:03

Janine1990 schreef:
Elisa, wat als blijkt dat er wel fouten zijn gemaakt..?
Daar kom je vanzelf achter als er een drager wordt geboren uit 2 vrije ouders.. en dan hebben meerdere partijen een fors probleem.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 25-05-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:05

Bucephalus schreef:
Janine1990 schreef:
Elisa, wat als blijkt dat er wel fouten zijn gemaakt..?
Daar kom je vanzelf achter als er een drager wordt geboren uit 2 vrije ouders..


Daarom zou ik dus altijd het betreffende dier zelf getest willen hebben en niet op de uitslagen van de ouders af willen gaan.

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:07

NatasjavE schreef:
Ilse_123 schreef:
Totilas zou mij verbazen, maar kan natuurlijk altijd zo zijn.



Er zit Amor in. En als ik naar de overige Nederlandse dragers kijk lijkt het er toch op dat Amor ook drager was.

Al lijkt het inderdaad via Donnerhall nog aannemelijker.


Ik denk ook dat Amor drager was, bij bijna alle Nederlandse dragers zit er Amor in.
De kans is naar mijn idee heel groot dat de eerder in dit topic genoemde Alderman I drager was.
Ik heb mijn vrije ochtend besteed aan stambomen kijken en van de 10 KWPN hengsten die drager zijn, zit er bij 9 Alderman I in. Alleen bij Jack komt het terug op Alderman III (welke dezelfde vader en moeder heeft als Alderman I).
Natuurlijk blijft het speculeren, maar erg toevallig is het wel.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:08

Coloured schreef:
Daarom zou ik dus altijd het betreffende dier zelf getest willen hebben en niet op de uitslagen van de ouders af willen gaan.

Als het stamboek zich ook meer toelegt op informatie uit DNA, dan moeten alle dieren worden getest en voorkom je flaws.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:13

Citaat:
Ik denk ook dat Amor drager was, bij bijna alle Nederlandse dragers zit er Amor in.
De kans is naar mijn idee heel groot dat de eerder in dit topic genoemde Alderman I drager was. Ik heb mijn vrije ochtend besteed aan stambomen kijken en van de 10 KWPN hengsten die drager zijn, zit er bij 9 Alderman I in. Alleen bij Jack komt het terug op Alderman III (welke dezelfde vader en moeder heeft als Alderman I). Natuurlijk blijft het speculeren, maar erg toevallig is het wel.
Heeft allemaal geen zin en leidt nergens toe. Wat doet het er toe om het te herleiden naar een dier ik weet-niet-hoeveel-generaties terug. Je moet vooruit kijken. De stamboeken moeten beleid maken.

Áls je als merriehouder met 3 of meer opvolgende generaties fokt en het zijn dragers, dan doet dat zeer, ook al komen er hele goede paarden uit, dat moet dan wel ergens stoppen. Dan heb je het over een periode van een jaar of 10-15 en behoorlijk wat nakomelingen.. Er moet dus een schifting plaatsvinden.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Eef_Bam

Berichten: 4086
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:29

Janine1990 schreef:
Elisa, wat als blijkt dat er wel fouten zijn gemaakt door overhaast resultaten te willen geven?
Ik hoop van harte dat hij er naast zit, maar ik begrijp zijn punt heel goed.

Ben ook enigszins sceptisch en verrast door het lage aantal dragers binnen de geteste populatie.
Dus ja, ik hoop dat we Sjef een azijnzeikerd kunnen noemen... Zou het beste zijn voor de fokkerij. Maar een gen dat van horen zeggen al 170 jaar rondwaart, zou volgens mij veel meer 'schade' moeten aanrichten.


Is niet zo gek hoor met een autosomaal recessieve ziekte. Laten we even de hoge schatting van eerder onderzoek aan houden dat ongeveer 10% van de populatie drager is. Als je een willekeurige hengst en een willekeurige merrie met elkaar kruist, heb je dus 1% kans om twee dragers te kruisen. Van die 1% overlijd .25% (lijders, en die planten zich ook niet meer voort) krijg je .50% dragers en .25% gezonde gezonde paarden.

Echter, heb je een hengst die drager is (dus 50% kans op doorgeven) en een willekeurige merrie (met de geschatte 10% kans om drager te zijn), dan heb je 2.5% (.5*(.1*.5)) kans op een lijder, 50% kans op een drager(.5*(.9+(.5*.1))+.5*(.1*.5)) en 47.5% kans op een vrij paard (.5*(.9+(.1*.5)). Dus, uitgaande van de ruime schatting dat ongeveer 10% van sommige populaties drager is, zal er maar in 2.5% van de gevallen een lijder geboren worden. Aangezien de dracht ook al vroeg afgebroken kan worden zal dit niet echt opvallen, aangezien 10-15% van de (op 16 dagen aangetoonde) drachten sowieso al zonder verklaarbare reden eindigen. Maar bij het gebruik van een populaire hengst zal dus ruim de helft van de nakomelingen drager zijn, en dat kan wel problemen opleveren, als die dragers weer met elkaar worden gekruist. Ook 1 van de redenen dat te veel dezelfde hengsten gebruiken en lijnenteelt af te raden is.

edit: Daarom denk ik dat het al heel veel zou schelen om niet met dragende hengsten te fokken. Kan een merrie het nog steeds doorgeven, maar een merrie krijgt doorgaans een stuk minder nakomelingen dan een hengst. Zo zal het aantal dragers in de populatie al snel afnemen.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 25-05-18 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:30

Het meest relevante is gewoon: is de merrie drager of niet?
Lekker belangrijk of KWPN daar een papiertje bij wil geven... daar ga je toch niet op wachten? Testen die merrie, en wel nu. Als fokker wil je dat gewoon weten.
En met die kennis kun je een hengst kiezen. Als de merrie vrij is, maakt het echt niet meer uit of een hengst drager is of niet.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Eef_Bam

Berichten: 4086
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:33

Dees schreef:
Het meest relevante is gewoon: is de merrie drager of niet?
Lekker belangrijk of KWPN daar een papiertje bij wil geven... daar ga je toch niet op wachten? Testen die merrie, en wel nu. Als fokker wil je dat gewoon weten.
En met die kennis kun je een hengst kiezen. Als de merrie vrij is, maakt het echt niet meer uit of een hengst drager is of niet.


Hier ben ik het dus niet mee eens. Uiteraard is het het best om helemaal niet meer met dragers te fokken. Maar door geen dragende hengsten te gebruiken is het probleem veel sneller terug te dringen, dan door niet-dragende merries te laten dekken met dragende hengsten. 1 dragende hengst krijgt doorgaans veel meer nakomelingen, en dus meer dragers, dan een dragende merrie.

Niet voor niets dat bepaalde hengsten vaak terugkomen in de positief geteste paarden, heel veel huidige dragers zullen te herleiden zijn naar een populaire hengst die weer populaire hengsten als nakomelingen had. Als Ferro, Krack C of Jazz Drager was geweest was nu een veel groter deel van de KWPN populatie drager geweest, ook als zij met alleen vrije merries waren aangepaard.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 25-05-18 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lalidan en 66 bezoekers